"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Planarier og bekæmpelse.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Marco R »

Hej alle på saltvandsforum,

Da jeg kan se, at jeg har fået nogle meget små Planarier, så vil jeg høre, hvad I har af erfaringer angående fisk, som spiser dem, da jeg helst ikke vil bruge kemi til dette?

Der må vel være en form for sikkerhed (selvom man aldrig kan være sikker i denne hobby), hvis man køber et par forskellige fisk, som skulle spise dem? De skal selvfølgelig kunne spise alm. foder også, da jeg ikke har lyst til bøvlet bagefter med at fange fisk op.

Håber på nogle gode forslag, så dette også kan gavne andre på et tidspunkt :happy:
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Anden »

Rød scooter blenny tager dem og dagefter tager den flagefoder og ik som lsd og mandarin der ik tager flatworms eller foder men kun levende pods.
Billede
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af toni »

6 stribet gylte, gul gylte, leopard gylte, Valenciennea gobies og vistnok blå djævel damsel skal også tage dem.

Læs evt her: http://www.fishchannel.com/saltwater-aq ... naria.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Held og lykke med det!
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Carsten »

Vil som Toni hellere satse på gylter. Selvom Synchiropus stellatus(rød scooter blenny) også tager dem, så det ikke altid at man kan få dem til at tage andet end levende foder
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Marco R »

toni skrev:6 stribet gylte, gul gylte, leopard gylte, Valenciennea gobies og vistnok blå djævel damsel skal også tage dem.

Læs evt her: http://www.fishchannel.com/saltwater-aq ... naria.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Held og lykke med det!
Carsten skrev:Vil som Toni hellere satse på gylter. Selvom Synchiropus stellatus(rød scooter blenny) også tager dem, så det ikke altid at man kan få dem til at tage andet end levende foder
Tusind tak - lyder super jeg vil rigtig gerne have nogle gylter, og så er det jo ikke et minus, at de er flotte samtidig :happy:

Det er denne http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=339" onclick="window.open(this.href);return false; Leopard gylte, som du mener Toni? Super smuk :y

Er der nogle, som ved, om Dyrhandleren i Horsens har nogle af disse gylter hjemme?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Carsten »

Marco R skrev:
toni skrev:6 stribet gylte, gul gylte, leopard gylte, Valenciennea gobies og vistnok blå djævel damsel skal også tage dem.

Læs evt her: http://www.fishchannel.com/saltwater-aq ... naria.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Held og lykke med det!
Carsten skrev:Vil som Toni hellere satse på gylter. Selvom Synchiropus stellatus(rød scooter blenny) også tager dem, så det ikke altid at man kan få dem til at tage andet end levende foder
Tusind tak - lyder super jeg vil rigtig gerne have nogle gylter, og så er det jo ikke et minus, at de er flotte samtidig :happy:

Det er denne http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=339" onclick="window.open(this.href);return false; Leopard gylte, som du mener Toni? Super smuk :y

Er der nogle, som ved, om Dyrhandleren i Horsens har nogle af disse gylter hjemme?
Men husk at tage dine forholdsregler. Gylter elsker at hoppe og gerne ud på gulvet. Ikke så sjovt at se den hammerflotte fisk til et par hundrede kroner ligge på gulvet næste morgen som en tørfisk.
Brugeravatar
thni
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 646
Tilmeldt: tors 9. okt 2014 12:34
9
Postnummer: 4220 Korsør
Saltvand siden?: 2014

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af thni »

Nu ved jeg godt du ikke vil have medicin i akvariet, men kan kun sige thumbs up til Saliferts Flatworm exit.

Havde store problemer med planarier i mit lille 40 L's og der kunne jeg desværre ikke smide hverken gylter eller andet i, og over 2-3 kurer var de fuldstændig væk. Koraller og fisk led ingen smerte. Ville helt sikkert bruge det igen.. Men fisk til at holde dem nede er også at anbefale :)
Mvh Thomas
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:
Marco R skrev:
toni skrev:6 stribet gylte, gul gylte, leopard gylte, Valenciennea gobies og vistnok blå djævel damsel skal også tage dem.

Læs evt her: http://www.fishchannel.com/saltwater-aq ... naria.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

Held og lykke med det!
Carsten skrev:Vil som Toni hellere satse på gylter. Selvom Synchiropus stellatus(rød scooter blenny) også tager dem, så det ikke altid at man kan få dem til at tage andet end levende foder
Tusind tak - lyder super jeg vil rigtig gerne have nogle gylter, og så er det jo ikke et minus, at de er flotte samtidig :happy:

Det er denne http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=339" onclick="window.open(this.href);return false; Leopard gylte, som du mener Toni? Super smuk :y

Er der nogle, som ved, om Dyrhandleren i Horsens har nogle af disse gylter hjemme?
Men husk at tage dine forholdsregler. Gylter elsker at hoppe og gerne ud på gulvet. Ikke så sjovt at se den hammerflotte fisk til et par hundrede kroner ligge på gulvet næste morgen som en tørfisk.
Der er jeg nu ikke så nervøs, da jeg selv har designet akvariet sådan, at det er fuldstændig tæt både sommer og vinter netop på grund af dette. Men okay så skal det ske, når jeg får andre koraller, fisk eller andet :happy:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Marco R »

thni skrev:Nu ved jeg godt du ikke vil have medicin i akvariet, men kan kun sige thumbs up til Saliferts Flatworm exit.

Havde store problemer med planarier i mit lille 40 L's og der kunne jeg desværre ikke smide hverken gylter eller andet i, og over 2-3 kurer var de fuldstændig væk. Koraller og fisk led ingen smerte. Ville helt sikkert bruge det igen.. Men fisk til at holde dem nede er også at anbefale :)
Okay det lyder jo super, hvis det skulle ende i det :y
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af joekill »

jeg har brugt Saliferts Flatworm exit to gange med stor succes. det er en kæmpe fornøjelse at se planarierne vride sig i dødskramper. når det hele er overstået kan man suge dem op fra bunden. jeg gav akvariet to behandlinger, og så var de væk! der skete intet negativt med koraller eller fisk ..
:whistle: 200x60x60 = 720L
nybegynder
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 563
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 08:37
15
Postnummer: 2860 Søborg
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: 2860 Søbog

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af nybegynder »

Gylterne udbryder dem MAX.... Har selv god erfaring med gylter
michael26
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1688
Tilmeldt: fre 11. aug 2006 15:41
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: amager

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af michael26 »

Hvis man har mange planarier kan de fisk ikke følge med, havde selv et angreb for en del år siden og købte gylter og blenny de ville ikke spise dem , så jeg gik igang med luftpumpe slange og en finmaskede filter sok så vandet løb retur med det samme, og så bare støvsug det hele, hård kamp men det lykkes til sidst:-)
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Wiinberg »

Jeg købte en gul gylte samt en Pesudocheilinops ataenia i forbindelse med et massivt udbrud af planarier. De rydede akvariet på en måneds tid, der dukker kun nogle op i refugiet af og til.

Så at gylter ikke skulle kunne følge med, vil jeg påstå er forkert.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Marco R »

joekill skrev:jeg har brugt Saliferts Flatworm exit to gange med stor succes. det er en kæmpe fornøjelse at se planarierne vride sig i dødskramper. når det hele er overstået kan man suge dem op fra bunden. jeg gav akvariet to behandlinger, og så var de væk! der skete intet negativt med koraller eller fisk ..
Det er kun dejligt at læse, at flere har så gode erfaringer med Saliferts Flatworn Exit :happy:

Håber det ikke, men er det ikke noget med, at skummeren går amok ved dette, eller blander jeg noget sammen der?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Marco R »

nybegynder skrev:Gylterne udbryder dem MAX.... Har selv god erfaring med gylter
Jeg må få fat på nogle gylter :happy:
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Marco R »

michael26 skrev:Hvis man har mange planarier kan de fisk ikke følge med, havde selv et angreb for en del år siden og købte gylter og blenny de ville ikke spise dem , så jeg gik igang med luftpumpe slange og en finmaskede filter sok så vandet løb retur med det samme, og så bare støvsug det hele, hård kamp men det lykkes til sidst:-)
Jeg har heldigvis ikke mange nu her, og de er meget små. Fedt med dit forslag hvis det skulle komme så langt :GO
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Marco R »

Wiinberg skrev:Jeg købte en gul gylte samt en Pesudocheilinops ataenia i forbindelse med et massivt udbrud af planarier. De rydede akvariet på en måneds tid, der dukker kun nogle op i refugiet af og til.

Så at gylter ikke skulle kunne følge med, vil jeg påstå er forkert.
Det lyder perfekt Niels :happy: Jeg må have fat i en gul gylte.

Er din Pseudocheilinops ataenia aggressiv overfor andre gylter eller fisk?
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af pederrevnørd »

Hej Marco,

Du har faktisk fået gode råd fra næsten samtlige :-)
Gylter har jeg af 2 årsager, 1) de er smukke fisk, 2) de tager flere typer skadedyr.

En anden ting du bør spekulere over er om du har får meget næring/foderrester - det er typisk årsag til en til tider eksplosiv vækst.

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Wiinberg »

Marco R skrev:
Wiinberg skrev:Jeg købte en gul gylte samt en Pesudocheilinops ataenia i forbindelse med et massivt udbrud af planarier. De rydede akvariet på en måneds tid, der dukker kun nogle op i refugiet af og til.

Så at gylter ikke skulle kunne følge med, vil jeg påstå er forkert.
Det lyder perfekt Niels :happy: Jeg må have fat i en gul gylte.

Er din Pseudocheilinops ataenia aggressiv overfor andre gylter eller fisk?
På ingen måde. Den er absolut den mest tilbageholdene af alle beboere i akvariet, og der var 4 gylter samt et par andre småfisk i baljen i en lang periode.
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Marco R »

pederrevnørd skrev:Hej Marco,

Du har faktisk fået gode råd fra næsten samtlige :-)
Gylter har jeg af 2 årsager, 1) de er smukke fisk, 2) de tager flere typer skadedyr.

En anden ting du bør spekulere over er om du har får meget næring/foderrester - det er typisk årsag til en til tider eksplosiv vækst.

Mvh
Peder
Hej Peder,

Ja det er nogle super gode råd, som der er kommet, og det er dejligt, og den kan bruges til andre også, som skulle komme ud for dette :happy:

Ud fra vandværdier og at jeg ikke fodre meget, så tror jeg ikke, at det er det, men jeg vil bestemt lige holde ekstra øje med dette også :y
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af PederP »

Er "flatwormstop" fra KZ penge ud af vinduet?
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3733
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af charlie saltvand »

Peder.... Ved det ikke?

Jeg har brugt Saliferts kort tid efter min opstart, da nogle af de indkørte sten havde de små sataner med ind i systemet. Det virker som en drøm.

@Marco..... Sluk skummer nogle timer og HUSK at fjerne så mange døde orm som muligt.... De afgiver gift når de dør. Jeg hældte den angivne mængde i baljen. Satte GYRE pumpen på pause og sugede så mange som muligt op. Efter 5 min satte jeg GYRE på konstant flow så der opstod en GYRE i baljen. Det fik flatworms til at flyde rundt i "karrusel" i vandsøjlen... Fiske fiske med mit mest finmaskede net, på den måde fik jeg rigtigt mange døde orme op. Ingen bivirkninger her overhovedet. Se evt i starten af min tråd.

Har siden haft en gul gylte i baljen og ikke set én eneste flatworm.
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Marco R »

charlie saltvand skrev:Peder.... Ved det ikke?

Jeg har brugt Saliferts kort tid efter min opstart, da nogle af de indkørte sten havde de små sataner med ind i systemet. Det virker som en drøm.

@Marco..... Sluk skummer nogle timer og HUSK at fjerne så mange døde orm som muligt.... De afgiver gift når de dør. Jeg hældte den angivne mængde i baljen. Satte GYRE pumpen på pause og sugede så mange som muligt op. Efter 5 min satte jeg GYRE på konstant flow så der opstod en GYRE i baljen. Det fik flatworms til at flyde rundt i "karrusel" i vandsøjlen... Fiske fiske med mit mest finmaskede net, på den måde fik jeg rigtigt mange døde orme op. Ingen bivirkninger her overhovedet. Se evt i starten af min tråd.

Har siden haft en gul gylte i baljen og ikke set én eneste flatworm.
Hej Charlie,

Okay super og så tændte du skummeren igen bagefter, og så gik den ikke amok eller? :happy:

Da jeg ikke har bil, vil jeg hører, om der er nogen, som tilfældigvis skal mod Horsens, og kommer forbi Fredericia, som kunne tage en gylte med?
Skal selvfølgelig nok give lidt til benzin :happy:
jla
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: søn 11. maj 2008 19:55
15
Postnummer: 8250 Egå

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af jla »

Hej
Jeg bøvlede en årgang med både planarier(mange) og diverse alger. Jeg købte en blenny til planarie og valgte og bruge Dinoxal til algerne. Til min store forbløffelse forsvandt planarier med det samme uden problemer for resten af beboerne i akvariet. Om Dinoxal kan være et alternativ til kemisiden skal jeg ikke kloge mig i, men det virkede:-)

Jesper
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Planarier og bekæmpelse.

Indlæg af Marco R »

jla skrev:Hej
Jeg bøvlede en årgang med både planarier(mange) og diverse alger. Jeg købte en blenny til planarie og valgte og bruge Dinoxal til algerne. Til min store forbløffelse forsvandt planarier med det samme uden problemer for resten af beboerne i akvariet. Om Dinoxal kan være et alternativ til kemisiden skal jeg ikke kloge mig i, men det virkede:-)

Jesper
Hej Jesper,

Det er super med alle de erfaringer - kemi som på den naturlige måde :GO

Håber dog, at dog at der måske er nogen, som skal forbi Horsens, ellers må jeg prøve kemi, og der tyder det så heldigvis på, at mange også har gode erfaringer der :happy:
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"