"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kirurger

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Kirurger

Indlæg af kbrodersen »

Hejsa. Jeg har en yellow eye (strigosus) tang i forvejen. Kan jeg godt sætte en gul kirurg ned til den eller risikerer jeg at de slås? Jeg kan læse at kirurger godt kan være aggressive overfor egen art men er ikke sikker på om det skal opfattes som alle kirurger imellem eller kun hvis de er præcis samme art?

Hvis der er risiko for det vil jeg ikke gøre forsøget
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Kirurger

Indlæg af MoG »

Med de to arter ville jeg ikke være nervøs... Slet ikke når det er i den rækkefølge! Tror på ingen måde at det vil give problemer ... Havde du en gul i forvejen og smed eks. En scopas eller endnu en flavescens ned til den, så ville der med stor sandsynlighed være øretæver i farvandet ..
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kirurger

Indlæg af Carsten »

Jeg vil sige, intet er sikkert. Selvom det blot er fisk, så har de ret meget personlighed. Nogle tåler ikke nogen form for selskab, og andre af samme art går intet
Colakeld
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 70
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 06:48
13
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2011

Re: Kirurger

Indlæg af Colakeld »

Det er heller ikke lige meget, hvor meget eller hvor lidt plads de skal deles om.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Kirurger

Indlæg af MoG »

Selvfølglig er der intet der er sikkert.. Men risikoen for ballade vil jeg mene er langt mindre end eks. At tilføre en af samme art.. Selvom dette nogle tilfælde går, uden nævneværdige problemer .. Og nogle arter er jo langt mere stridbare end andre.
Morten
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kirurger

Indlæg af PoulD »

Det har formentlig også noget at gøre med om den første kirurg har gået så lang tid i baljen, at den alene derved har vundet hævd på ejendomsretten :-)
Endvidere tror jeg også at forskel i alder eller størrelsesforhold eller fysik/muskler mellem de 2 kirurger spiller ind.
Men ikke mindst tror jeg Colakeld har ret i, at fisk er signifikant mere territoriale dersom pladsen er begrænset. Min lille Fridmani var decideret ondskabsfuld da jeg havde den i mit 128L, men efter den kom over i mit 360L har den været blid som et lam. I det konkrete tilfælde er der formentlig tale om enten en 60L eller en 260L balje og det kan MÅSKE være lige lidt nok plads til 2 kirurger.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Steffenhn
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 850
Tilmeldt: tors 3. sep 2009 10:15
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fyn, Odense

Re: Kirurger

Indlæg af Steffenhn »

Jeg har haft begge kirurger gående i ca. 300L vand og det gik helt fint - begge kirurger var ens i størrelse og ikke specielt store. De blev dog tilføjet samtidig
Første forsøg: 140L Cube: link
Andet forsøg: 288L Shallow reef: link
Nuværende akvarie: 206L Shallow reef: link
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Kirurger

Indlæg af Lord Mike »

Det vigtigste hvis du tilføre ny kirug til akvariet er at være parat til at gribe ind. Jeg har mange gange stået i den situation du står i og der er bare ikke et bestemt råd der kan gives. Det er meget individuelt fra individ til individ også på kryds af arter.

Der hvor jeg har haft problemer har jeg med held fjernet den i akvariet gående fisk til sump eller ligende nogle dage før den nye fisk kom hjem. Efter 1-2 dage hvor den nye lige har fået tilvænnet sig de nye omgivelser satte jeg den gamle tilbage. Mange gange med denne metode er det gået godt, men hvis muligt kan det også være godt at introducere dem på "neutralt område".

Har et par gange været udsat for helt at opgive introduktionen af nye fisk. Den værste fisk jeg har haft gående i denne forbindelse var en Flammekejser, der uanset hvilken fiskeart og størrelse så skulle den nytilkomne fisk bare ud hurtigst muligt ud også selv om den nye var mere end dobbelt størrelse.

Så go-ahead men vær klar med fælden/nettet hvis ikke det går :GO
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3724
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Kirurger

Indlæg af charlie saltvand »

Hej. Jeg har 4 kirurg fisk gående i 540 L, efter en tilvænningsperiode på 7 dage går det ok.

Jeg havde en oliven i som gik alene i ca en md. Derefter kom der en Mata, en løjtnant og en gul i på samme dag.

De første par md fik de lidt skræmmer hvis jeg rodede for meget i baljen da der så var skrubberier om de bedste hule pladser.
Nu er de ikke så sky mere når jeg roder i baljen, så alt er ok.

Det er VIGTIGT at de ikke skal slås om sovepladser/huler. = at der er nok af disse.

En sjælden gang i mellem er der lidt blærerøvsballade mellem oliven og løjtnant, de har også nøjagtigt samme form.

Det er mine foreløbige erfaringer med "rev-køerne" :)
Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Kirurger

Indlæg af Marco R »

Jeg har gode erfaringer med at bruge et spejl, som man sætter op/ taper fast på en af ruderne. Dette gør, at den bestemmende kirurg så er optaget af "at true sig selv". Men lad højst spejlet side i nogle få dage, da der ellers er chance for at stresse for meget, og at de vender sig til det. Men jeg synes, at det er meget effektivt :happy:
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Kirurger

Indlæg af kbrodersen »

Som det nævnes er det til mit 260 l. Med de input tror jeg at jeg holder mig fra det. Kan ikke lige overskue at skulle til at fange en fisk imellem sten og koraller......

I mit nuværende setup har jeg haft problemer en enkelt gang med min koralvogter der ikke kunne lide en wrasse, men ellers foregår det helt fredeligt.

.......eller jeg overvejer det nok i stedet - kunne nu godt tænke mig en gul kirurg.

Er der nogen som har et andet forslag? Kun e godt tænke mig en enkelt fisk mere med lidt størrelse - dog gerne mindre end gul kirurg og gerne lidt specielt udseende i en god farve.......og så skal den være reefsafe - synes det begrænser udvalget voldsomt
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Kirurger

Indlæg af kbrodersen »

Ingen gode forslag?
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kirurger

Indlæg af PoulD »

Nu ved jeg jo ikke hvad du har af fisk i forvejen (udover kirurgen), men kunne det måske være en ide med f.eks. med 2 stk. Pterapogon kauderni?
De har da et lidt specielt udseende i forhold til de fleste andre fisk (og jeg ved mange også synes som jeg, det er en flot fisk)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Kirurger

Indlæg af KasperT »

Jeg ville ikke være så nervøs for at tilføje en lille kirurg, men 260 l er jo lige på grænsen :-)

Mht. størrelse og farve, så er der jo nærmest kun kirurg og dværgkejser til den størrelse akvarie.

Ellers skal det være en Gramma, Gylte eller Damsel, men de er jo ikke så store.

Se evt. her for lidt inspiration.
/Kasper

Website: Reef App
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Kirurger

Indlæg af kbrodersen »

I har nok ret i at str. På akvariet er lige på grænsen til 2 kirurger.

Jeg har i forvejen

1 koralvogter
1 kirurg strigosus
3 chromis viridis
1 banggai kardinal
1 Hugo
2 occelaris
1 ildhale

Måske jeg bare skulle tilføje 2 kardinaler mere - kan man være sikker på at det går? Synes jeg har læst både at de godt kan lide at være nogle stykker men også at de kan slås når de er flere?

Og måske et par chromis viridis mere for at få en lille stime

Eller kommer jeg over grænsen for hvad akvariet kan bære?
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Kirurger

Indlæg af KasperT »

En han og en hun kardinal vil være fint, men 3 tror jeg er en dårlig ide.

Flere Chromis vil nok også give slås kampe når de bliver kønsmodne og danner par.

En ekstra kardinal og evt. en farverig gylte som ikke bliver særlig stor, det kunne være en mulighed.
De vil også passe fint ind med dem du har.

Men det er mange fisk i 260 liter :-)
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kirurger

Indlæg af PoulD »

M.h.t. Kardinalerne tror jeg du skal holde dig til en enkelt mere (køber du 2 er sandsynligheden for du alligevel ender med kun 2 hen ad vejen, i al fald stor. De er slet ikke så rare som de ser ud)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Kirurger

Indlæg af kbrodersen »

Hvordan ser man kønsforskel på kardinalerne?

Jeg tror måske min koralvogter vil jagte en gylte? Den var noget hård ved en wrasse jeg forsøgte mig med ( leopard wrasse) - det gik ikke godt
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Kirurger

Indlæg af Carsten »

kbrodersen skrev:Hvordan ser man kønsforskel på kardinalerne?
For den almindelige akvarist, er der ingen forskel at se.
Det er derfor en noget vovet affære at ville sætte nye ned.
Om hunnerne er lige så grove som hannerne over for hinanden, skal jeg ikke kunne svare på.
Men køber man 4, kommer der sandsynligvis et par ud af det, og de andre vil bare forsvinde kort tid efter.
Hvis man ikke kan fange dem op.
Hvis du absolut vil have flere fisk i akvariet. Personligt synes jeg det er alt rigeligt du har.
Så vil jeg foreslå en C. bispinosus dværgkejser. Der er fredelig og i langt de fleste akvarie reefsafe
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Kirurger

Indlæg af kbrodersen »

Carsten skrev:
kbrodersen skrev:Hvordan ser man kønsforskel på kardinalerne?
For den almindelige akvarist, er der ingen forskel at se.
Det er derfor en noget vovet affære at ville sætte nye ned.
Om hunnerne er lige så grove som hannerne over for hinanden, skal jeg ikke kunne svare på.
Men køber man 4, kommer der sandsynligvis et par ud af det, og de andre vil bare forsvinde kort tid efter.
Hvis man ikke kan fange dem op.
Hvis du absolut vil have flere fisk i akvariet. Personligt synes jeg det er alt rigeligt du har.
Så vil jeg foreslå en C. bispinosus dværgkejser. Der er fredelig og i langt de fleste akvarie reefsafe
Nipper denne også i muslinger? Den kan nippe i koraller kan jeg læse-hvad er erfaringerne med det?
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Kirurger

Indlæg af MoG »

Jeg har selv haft en Bispinosus i 2,5-3 år og den nappede aldrig i noget .. Men nogle gange høre man om folk der oplever det. Senest var det Dan/tykki (så vidt der huskes!) der havde en Bispinosus med koraller på menukortet... Men den er en af de dværgkejsere der oftes kan betegnes som reefsafe.. Men der er aldrig garantier..

Jeg synes nu ikke du bør være så forskrækket over at smide en (lille) gul kirurg i dit akvarie.. Men det er jo op til dig.. Jeg ville dog udlade at tilsætte flere chromis.. Hvis du endelig skal belaste systemet lidt mere, så vælg den lille gule kirurg du ønsker ..
Morten
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kirurger

Indlæg af Tykki »

Ha ja, jeg havde lige rost den dejlige fisk til skyerne i en anden tråd, hvor efter jeg greb den på fersk gerning i at nippe løs. Utroligt nok , for den var smælder fed, og kæmpe stor og havde intet rørt tidligere hos mig eller den forige ejer. Vh Dan
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Kirurger

Indlæg af kbrodersen »

MoG skrev:Jeg har selv haft en Bispinosus i 2,5-3 år og den nappede aldrig i noget .. Men nogle gange høre man om folk der oplever det. Senest var det Dan/tykki (så vidt der huskes!) der havde en Bispinosus med koraller på menukortet... Men den er en af de dværgkejsere der oftes kan betegnes som reefsafe.. Men der er aldrig garantier..

Jeg synes nu ikke du bør være så forskrækket over at smide en (lille) gul kirurg i dit akvarie.. Men det er jo op til dig.. Jeg ville dog udlade at tilsætte flere chromis.. Hvis du endelig skal belaste systemet lidt mere, så vælg den lille gule kirurg du ønsker ..
Altså jeg har det sådan med saltvand at det der kommer i bliver. Jeg kan ikke lige overskue at fange fisk imellem ls og koraller. Den gule kirurg bliver jo stor på et tidspunkt og så er akvariet måske lige til den lille side.

Da jeg købte det troede jeg egentlig at det var stort nok til at jeg kunne få de fleste saltvandsfisk, men jeg må erkende at udvalget af de flotte "rigtige" saltvandsfisk er temmelig småt hvis de skal kunne gå i 260 l og samtidig være reefsafe.

Når akvariet er lidt mere indkørt vil jeg have mig en musling - derfor jeg spørger til om dværgkejseren også napper i dem.
Men et eller andet sted har du jo ret i at man skal gå efter det man reelt ønsker sig - vil bare så gerne undgå problemer så jeg skal til at fange fisk og smadre koraller
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Kirurger

Indlæg af MoG »

Selvfølgelig er der jo grænser .. Man kan jo ikke fise ud og købe alle de fisk man er vild med , når pladsen er begrænset.! Jeg startede selv med et 275l og havde til sidst, så vidt jeg husker, gul kirurg, Bispinosus, palet kirurg, 2 kardinaler, 2 Klovnfisk, gramma loreto og lidt rejer ... Belastningen var da nok også i den lidt høje ende ..
Men da jeg så endelig fik et 720l , ja så var der pludselig helt andre muligheder! 4-5 kirurger og 25-27 fisk i alt..
Morten
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kirurger

Indlæg af Tykki »

Du kan nemt fange dine fisk i en fælde, for det kommer du altså ikke uden om på et eller andet tidspunkt.
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Kirurger

Indlæg af kbrodersen »

Enig der er grænser pga plads.

Nu købte jeg det brugt med indhold, så der var nok en fisk eller 2 jeg ikke selv ville have fyldt i, men måske jeg skulle prøve at anskaffe mig en fælde ved lejlighed
kbrodersen
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 10. sep 2015 13:01
8
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2015

Re: Kirurger

Indlæg af kbrodersen »

Det blev en gul kirurg som jeg gerne ville have. Det går fint med de to kirurger - de slås på ingen måde så det er dejligt :GO
bmh
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 362
Tilmeldt: man 31. mar 2014 11:15
10
Postnummer: 4270 Høng
Saltvand siden?: 2014

Re: Kirurger

Indlæg af bmh »

Jeg har 4 kirurger ,1 sejlfinne 1 Dora 1gul 1colafarvet
Ogsejlfinen er den største, op imod 15 cm og den vil bestemme. Så Dora får en snurretur en gang imellem af seljfinnen også er der fred lidt igen. Jeg har nok også pænt over20 fisk og andet småkryb i mit 548 l. Fire rejer end jeg troede hehe, havde købte nogle flere da jeg troede de gl var døde men nejda .
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"