"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Så lykkedes det endelig.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Så lykkedes det endelig.

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har i over et år ledt efter en bestemt kirurg og pludselig var den der.
Det er en Acanthurus dussumieri.
Den kom forslået, mager og meget sky hjem. Den havde bidmærker på siderne af hovedet og munden var kraftigt hævet i den ene side, nærmest revet op. Den har virkelig haft en hård tur til Danmark. Den har fået bøllebank.
De første 14 dage gemte den sig inde under stensætningen og kom ikke ud, så den blev fodret med et rør på en slange, hvor jeg blæste foder ned til den.
Selvom jeg fodrede de andre i den anden ende af akvariet og skyndte mig at fodre den mens de andre spiste, så kom de lynhurtigt hen og skulle være med her også.
Derudover, så er den hule soveplads for alle fiskene om natten. Så de kom alle ud om morgenen med skrammer fra nattens bataljer. Kun min ungfisk af pyroferus og tenenti gik fri.
I dagtimerne var der ingen ballade. Alle gik fredeligt omkring, så jeg var fortrøstningsfuld.
Nu går det rigtig fint. Den nye svømmer frit omkring og er med når der fodres. Den er den første til at komme frem om morgenen, mens de andre gnider søvnen ud af øjnene lidt længere. Skrammerne på siden af hovedet er næsten helet op og munden begynder at se normal ud. Jeg har set den græsse på bund og sideruder, så det er gode tegn. Nu skal den bare have lidt sul på kroppen. Jeg krydser alt hvad der kan krydses og holder vejret, mens jeg glæder mig over den daglige fremgang.

Jeg synes det er svært at fange sådan nogle fisk på billede. Det er jo kirurger og de styrter omkring for det meste, nok mest fordi de altid forbinder min tilstedeværelse med mad.
Men jeg har forsøgt.
Acanthurus dussumieri
Acanthurus dussumieri
Den har ikke sin fulde farve og er nok ikke lige så smuk som en A.fowleri. Den minder lidt om både fowleri og bariene, men døm selv.
Jeg har prøvet at fange dem alle samtidig.
Fowleri øverst med dussumieri bag ved th. Nedenunder fowleri er det bariene. Tennenti skulle også lige møve sig med på familiebilledet.
Fowleri øverst med dussumieri bag ved th. Nedenunder fowleri er det bariene. Tennenti skulle også lige møve sig med på familiebilledet.
Her er det fowleri og dussumieri. Fowleri er efter min mening en af de allersmukkeste kirurger.
Her er det fowleri og dussumieri. Fowleri er efter min mening en af de allersmukkeste kirurger.
Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Så lykkedes det endelig.

Indlæg af charlie saltvand »

Så fedt at se :GO

Smukke dyr, og GODT du tog chancen!


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Så lykkedes det endelig.

Indlæg af Nicki Henriksen »

Flotte fisk Erik, kender kun alt for godt det med at skulle prøve og fotografere dem, det er ligesom med børn tæt på umuligt hehe.

Hvor store er fiskene på billederne?

Mvh


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Så lykkedes det endelig.

Indlæg af crazy seahorse »

De er 12 cm +-

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: Så lykkedes det endelig.

Indlæg af hellfish »

Jeg bliver nødt til at kommentere baggrunden på sidste billede! fedt!! Er det palythoa på baggrunden?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Så lykkedes det endelig.

Indlæg af crazy seahorse »

hellfish skrev:Jeg bliver nødt til at kommentere baggrunden på sidste billede! fedt!! Er det palythoa på baggrunden?
Ja, det er det. De dækker vel 20% af bagruden. Det er utilsigtet, men det ser faktisk ret godt ud. Det ligner et levende ryatæppe.
Der vokser forøvrigt både Montipora digitata blå og Bali Slimer side om side med den. Begge har dannet fundamentsplade.
Det ser lidt syret ud med en plade af Montipora med en del grene strittende ud i luften. Den sidder ret tæt på overfladen.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Så lykkedes det endelig.

Indlæg af ole kekkonen »

Seje billeder


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Så lykkedes det endelig.

Indlæg af crazy seahorse »

hellfish skrev:Jeg bliver nødt til at kommentere baggrunden på sidste billede! fedt!! Er det palythoa på baggrunden?
Jeg tog et par billeder af bagruden her til formiddag. Det er ikke mit dt det er fra, det er fra den tank hvor Thomaas ting stod. Der er kun få sten, koraller og frags i nu - og så de fisk der ikke kan/skal gå i dt:
Paly ryatæppet
Paly ryatæppet
Palyen, tykgrenet monti og Bali Slimer. Man kan se fundamentsplader fra BS ind mellem grenene.
Palyen, tykgrenet monti og Bali Slimer. Man kan se fundamentsplader fra BS ind mellem grenene.
Den tyndgrenede monti. Den har lige fået lidt mere lys da en stor calliendrum er blevet fjernet. Den overskyggede den totalt.
Den tyndgrenede monti. Den har lige fået lidt mere lys da en stor calliendrum er blevet fjernet. Den overskyggede den totalt.
Og- en lille opdatering på min stakkels, hårdt prøvede dussumieri.
Den har fået høvl i nat, rigtige bank. Der var intet i går aftes omkring kl 01:00. Men her til morgen kom den ud med store bidmærker på den ene side og på hovedet.
Mit gæt er, at den spiller op (den er lidt større end de andre) og vil have en bedre soveplads. Det vil de andre nok ikke umiddelbart finde sig i. Måske har de rottet sig sammen og sat den på plads.
Den er i hvert fald meget "på" i dag og har højt rejste finner, så snart en anden fisk nærmer sig. Den virker også lidt trykket, så den er sølle.
Jeg laver lidt flere gemmesteder den kan komme ind i senere idag. Så må jeg se om den er kvik nok til at finde dem.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Så lykkedes det endelig.

Indlæg af ole kekkonen »

POW!


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"