"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

En god " begynder antias " ?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

En god " begynder antias " ?

Indlæg af Tykki »

I det nye år når min skummer er kørt rigtigt ind vil jeg så gerne holde en sådan gruppe, men hvad er jeres erfaring? Jeg vil gerne have fat i den aller nemmeste af dem alle, mht foder , sartede osv. Kom med bud fra egne erfaringer, og gerne hvor mange i havde i en velfungerende gruppe. Mvh Dan . PS jeg har 120 x 60 x 70 tilrådighed


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Carsten »

Den helt almindelige Arthurs squampinnis er så absolut den letteste. Kom en flok på 5-6 stk samtidigt og så små som muligt. De starter alle som hunner og en enkelt skiller sig ud og bliver flokkens leder og bliver en han.
Det er vigtigt at de alle er i samme størrelse ved købet. Ellers kan det ske at der er flere som har sat af som hanner.
I begyndelsen skal de have en foder flere gange om dagen. Men senere kan de godt springer gerne en dag eller 2 over


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af MoG »

Hej Dan !

Jeg har kun erfaring med squamipinnis - arten, som er den flotteste af de arter som er til at holde (efter min mening). Der findes jo en hel del andre utrolig smukke anthias, men som er langt sværere/umulige at holde. Dem der oftest ses i handlen, må vel siges at være squamipinnis , dispar, bartelettorum. Tuka ses også, men skulle efter hvad man læser, være ufattelig svær at holde liv i. Der findes jo som nævnt et utal af anthias arter og nogle HAR jo succes med nogle af dem i den svære ende. Men mit råd vil være at du bør kigge i retning af squamipinnis . Jeg havde en håndfuld af dem og jeg synes det giver en super fed "effekt" i akvariet, med en flok af denne type..
Jeg startede dem op på frost og blandede så flage/frost sammen. Til sidst spiste de ren kelp flager. Husk dog på at det skal være små fine stykker, eller spytter de maden ud igen.. Jeg fodrede til at starte med 3-4 gange dagligt, men skar relativt hurtigt ned på 2 . Endte på 1 gang dagligt.


Carsten var lige hurtigere! :biggrin:
Vedhæftede filer
image.jpg
image.jpg


Morten
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Anden »

Pudsigt der var lige en frisk video fra i dag om antias.
" onclick="window.open(this.href);return false;


Billede
Gunde1970
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 196
Tilmeldt: søn 17. jan 2010 19:51
14
Postnummer: 7500 Holstebro
Saltvand siden?: 2010

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Gunde1970 »

Hej Dan
Jeg har 5 stk Arthurs squampinnis og fodre engang om dagen og de stortrives - har vel haft dem omkring 12 mdr nu


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Marco R »

Carsten skrev:Den helt almindelige Arthurs squampinnis er så absolut den letteste. Kom en flok på 5-6 stk samtidigt og så små som muligt. De starter alle som hunner og en enkelt skiller sig ud og bliver flokkens leder og bliver en han.
Det er vigtigt at de alle er i samme størrelse ved købet. Ellers kan det ske at der er flere som har sat af som hanner.
I begyndelsen skal de have en foder flere gange om dagen. Men senere kan de godt springer gerne en dag eller 2 over
Jeg vil give Carsten ret men bare med Pseudanthias dispar :happy:

Jeg har haft en 5 stykker sammen, og jeg kører altid med foderautomat (Rondomatic 400) og tørfoder. Jeg kører med 7 forskellige slags tørfoder, hvor de 3 af dem er med Spirulina, og den ene af de 3 er pellets i størrelse small (dem er de rigtig glade for). De spiste af dem alle, og fodrede 1-2 gange om dagen :)

En ting som jeg har lagt mærke til, er, at de kan godt lide, hvis foderet bliver hældt i akvariet på en sådan måde, at det ryger igennem/ forbi en pumpe, så de skal svømme efter det - Dispar er en meget smuk fisk, som jeg synes, er lidt overset af Pseudanthias squamipinnis :happy:


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Tykki »

Fedt med en omgang god tilbagemelding. Jeg har jo da også læst en del på dem, men mangler jo de sidste gode råd. Jeg fodre jo i forvejen som et svin, så det med maden er ikke et problem. Der er dækblad på baljen så de ikke havner på gulvet. Og når skummerwn kører optimalt er det tid. Smider lidt pics ind i min sølle tråd efter nytår. Skal lige sælge lidt flere røget ål , da de smukke fisk sikkert koster kassen. Kh Dan


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg havde mest succes med Hypselosoma, meget lettere end både dispar og squamipinnis imo

Også er den heller ikke grim :)


Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af PederP »

Der gemmer sig en meget god liste i saltwiki linket: http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Anthia ... et_akvarie" onclick="window.open(this.href);return false;

Har selv squamipinnis, som har været en let fisk at få indkørt.
Men jeg snød også lidt, ved at købe mine længe efter at sendingen var landet hos dyrehandleren. Så det var egentlig Henrik der havde vænnet dem til frost og tørfoder.
Det er mit råd til sværere fisk. Vent til de har gået noget tid ved forhandleren, og vælg dem i bedst foderstand. Så får man også sorteret dem fra der har haft det hårdt under transport.


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af ole kekkonen »

Wow http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Odontanthias_borbonius" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af MoG »

ole kekkonen skrev:Wow http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Odontanthias_borbonius" onclick="window.open(this.href);return false;


Så skal Dan se at få langet endnu flere røgede ål over disken ihvertfald! :biggrin: den anthias du linker til, koster så vidt jeg husker 1500-2000kr (mener jeg)! Og så lige en flok på 5! :sneaky2:


Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Carsten »

Synes at kunne huske Decocean havde den til 1200 pr. stk.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Tykki »

Ja jeg har jo ikke noget imod at spendere en sjat knaster på min hobby men altså, der er sgu grænser med især fisk. Jeg har skam læst som en idiot på både det ene og andet forum også wiki, men jeg er altid mere klar, syntes jeg, efter andre her fra har delt erfaringer ud. Det er det som gør forum så skide godt, og samtidig spare mig for et tons ærelser og penge. Kom gerne med flere guldkorn, også om mad.


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af dyne »

Hvad med hvis man kun har 200 liter ville man kunne smide 3-4stk i af en slags


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af joekill »

jeg har har haft mine Pseudanthias squamipinnis i 7 år og det er værd at bemærke at de bliver pænt store med tiden.
Hannen som er den største er 15-16 cm og er meget dominerende, de to hunner er omkring 12cm.
de går sammen med 4 Pseudanthias bicolor og de enes ganske godt.
P. bicolor bliver også store og hannen er ca 14cm og har et lidt mere hidsigt temperament, mest overfor hunnerne.
jeg har også haft 4 P. dispair, men de er en efter en hoppet ud på gulvet :(
men ellers syns jeg de er nemme fisk at holde så længe de fodres godt, har masser af plads og gemmesteder samt kraftig cirkulation i akvariet.


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Carsten »

dyne skrev:Hvad med hvis man kun har 200 liter ville man kunne smide 3-4stk i af en slags
Det vil jeg mene ikke kommer til at fungere i længden


Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af dyne »

Carsten skrev:
dyne skrev:Hvad med hvis man kun har 200 liter ville man kunne smide 3-4stk i af en slags
Det vil jeg mene ikke kommer til at fungere i længden


Ja tænkte jeg nok
Så må jeg have et større om 2-3 år


180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Tykki »

Jeg var sgu ikke klar over at de bliver så store! Det er da også for store fisk i flok til selv mine 120 x 60 x 70 . Og med den mængde foder de kræver går det vel stærkt?


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Marco R »

dyne skrev:Hvad med hvis man kun har 200 liter ville man kunne smide 3-4stk i af en slags
Hej Tom,

Jeg vil helt klart sige, at du godt kan. Jeg havde netop 4-5 stk. af P. Dispar, http://www.liveaquaria.com/product/prod ... &pcatid=48" onclick="window.open(this.href);return false;, i mit det gamle akvarie, som du jo købte, og du har endda lavet det om med udvendig sump. De bliver max. ca. 10 cm :happy:


Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af joekill »

Pseudanthias pulcherrimus bliver ikke mere end 7-8 cm, så det kunne også være en mulighed.


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Carsten »

joekill skrev:Pseudanthias pulcherrimus bliver ikke mere end 7-8 cm, så det kunne også være en mulighed.
Tyskerne skriver om den art, " Expertentier!! Kaum gut Haltbar "
Men om squamipinnis " kein Anfängertier "

Så det er måske ikke lige "begynder Anthiasen"


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Tykki »

Det er jo alligevel store fisk når der er tale om ca 15 cm pr individ. Er det ikke for lidt plads jeg tilbyder en flok på seks stk? Altså 120 x 60 x 70? De virker utroligt livlige og svømmeglade på de videoer jeg trawler igennem.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af MoG »

Jeg vil mene at du sagtens kan købe Eksempelvis 5 squamipinnis, som jeg nævner. Køb dem i en lille størrelse og du kan have dem længe. Jeg fik mine anthias en størrelse af ca . 4 cm.
Jeg vil nu ikke mene at de er "svømmeglade", som eks. Nogle kirurger er. De fiser jo rundt i hele akvariet på fuld skrue. Det er ikke min erfaring/opfattelse at nævnte anthias-art har den adfærd. Mine fes ihvertfald ikke forstyrret rundt ..


Morten
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Lord Mike »

Vil også mene at du sagtens kan holde en gruppe på 5-7 stk i dit akvarie Dan


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Tykki »

Tak ska De Herre ha. Jeg kan jo sommetider godt blive lidt forskrækket ved ankomst af nye fisk. Den fisk som så så lille ud ved forhandleren, ser af og til kæmpe ud ved ankomsten. Min skummer kører skide godt nu, og der er liv i min DSB som aldrig før. Jeg vil prøve med en lille flok efter nytår. Af de billige selvfølgelig. Mine fiskepriser i biksen er jo næsten gratis og jeg har mange børn og koner, og huset er belånt, og min far er på hospital sammen med min mor, og min bedstemor skal begraves ( i en kiste af balsatræ ) . Elskerinden ønsker sig en ny pels, og min sambo et par nye bryster. Vi skal have nyt gulv ( sildeparket, det er jo Vesterbro ) og jeg skal betale beskyttelses penge hos de lokale bander. Det går nok altsammen. Og go jul! Kh Dan .


Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Lord Mike »

Tykki skrev:Tak ska De Herre ha. Jeg kan jo sommetider godt blive lidt forskrækket ved ankomst af nye fisk. Den fisk som så så lille ud ved forhandleren, ser af og til kæmpe ud ved ankomsten. Min skummer kører skide godt nu, og der er liv i min DSB som aldrig før. Jeg vil prøve med en lille flok efter nytår. Af de billige selvfølgelig. Mine fiskepriser i biksen er jo næsten gratis og jeg har mange børn og koner, og huset er belånt, og min far er på hospital sammen med min mor, og min bedstemor skal begraves ( i en kiste af balsatræ ) . Elskerinden ønsker sig en ny pels, og min sambo et par nye bryster. Vi skal have nyt gulv ( sildeparket, det er jo Vesterbro ) og jeg skal betale beskyttelses penge hos de lokale bander. Det går nok altsammen. Og go jul! Kh Dan .

Total griner :beer: Årets indlæg :GO


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Tykki »

Tak Michael , har dog lige regnet lidt efter, og der bliver ikke engang til en urne til bedste, så det er Coin offer hos MC D. Med en lille cola. Så må hun ned i det tomme papbæger, som forsegles med lidt akvariecilikone.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Anden »

Er der nogen der har erfaring med Pseudanthias lori ?


Billede
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Carsten »

Tyskerne skriver lige som ved pulcherrimus " Expertentier!! Kaum gut Haltbar"

Men en der ligner meget, og som jeg selv synes er flottere Pseudanthias flavoguttatus, skriver de " kein Anfängertier"

Men nu er tyskerne vist også kendte for at gå med både livrem og seler


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: En god " begynder antias " ?

Indlæg af Anden »

Og til os der ik kan tysk hvad siger manden så?

Expertentier!! Kaum gut Haltbar hvad betyder det?..
Senest rettet af Anden man 21. dec 2015 10:56, rettet i alt 1 gang.


Billede
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"