"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Dragefisken

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Dragefisken

Indlæg af Dragefisken »

Nu har jeg læst en del fakta om dragefisken via en anden tråd i dette forum omkring denne fisk. Men jeg kunne godt tænke mig, fra nogen der selv har haft den hvad jeres erfaringer er. Som jeg forstod det så kan man ikke have en dragefisk sammen med mindre fisk såsom en Mandarin og rejer, men jeg syntes at have hørt fra andre som har alle ting gående i samme akvarie er det noget jeg bilder mig selv ind?

En anden ting jeg spekuler på er om man skal have en speciel handske hver gang man skal rode i akvariet ?

Men generelt hvad syntes i som har holdt/holder en dragefisk i går ind til?

mvh
Niels
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Indlæg af nyberg »

Der findes forskellige arter af dragefisk. Jeg har erfaringer med Pterois volitans og Pt. atennata. Den sidste af dem var, efter min oplevelse, ikke så glubsk som den første. Det krævede lidt tålmodighed at fodre den, men den spiste fint pillede rejer fra fryseren. Den gik sammen med fisk, der var halvt størrelse med den selv.

Pt. volitans er en lidt anden sag. Efter min erfaring æder de dannebrogsrejer og begynder før eller siden at udse de mindre fisk. Det er blot et spørgsmål om, at dragefisken bliver stor nok.

Man behøver ikke handsker på med mindre, at man har tænkt sig at fange fiskene med hænderne. Men det kan da kun tilrådes at man er opmærksom på, hvor man placerer klør fem, når man roder i baljen.
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Jeg har tænkt mig at købe Dendrochirus zebra, tror i godt at den kan gå sammen med en Mandarin, Citroen goby og dannebrogsrejer ?
Leon jensen
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 78
Tilmeldt: tors 18. maj 2006 08:40
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af Leon jensen »

dragenfiskens pikker er kun til forsvar, så hvis du lader være med at skubbe til den når du hånden nede i akvariet, sker der ikke noget.
nu er det jo heller ikke lige den fisk som suser frem og tilbage hele tiden. bare vær opmærksom på hvor din hånd er hele tiden så går det nok
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Jeg har selv en Dendrochirus zebra. Den går sammen med en dannebrosreje og et par klovne.
Den var interesseret i klovnene i starten, men de er for store til den. Dannebrosrejen har den aldrig været interesseret i, kun irriteret på :D .

Husk at der er nogle der kun tager levende foder. Min tager ihvertfald ikke andet endnu.
Jeg er ikke bange for at stikke hånden ned til den, da den er meget fredelig og bestemt ikke er spor aggressiv.

Jeg er meget glad for min så det er da en lille anbefaling. Jagten efter guppyer er underholdning i top klasse.
Vedhæftede filer
Jagten er sat ind, jeg passer på med ikke at overfodre den så den er sulten når der kommer mad i baljen
Jagten er sat ind, jeg passer på med ikke at overfodre den så den er sulten når der kommer mad i baljen
Dregefisk på jagt.jpg (67.53 KiB) Vist 2661 gange
Det går utroligt stærkt når den hugger efter fisken. Helt umuligt at få et billede af. Men her har den lige taget en guppy, og den spræller stadig i maven på den. :-)
Det går utroligt stærkt når den hugger efter fisken. Helt umuligt at få et billede af. Men her har den lige taget en guppy, og den spræller stadig i maven på den. :-)
Fangsten.jpg (57.49 KiB) Vist 2661 gange
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Mange tak for billederne jimmi, jeg bliver meget overbevist når jeg ser disse billeder.

hvor tit gir du fisken en gupy ? og har du prøvet med rejen på en tynd pind?
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Ja rejen er prøvet, men jeg har ikke givet op. Jeg har også prøvet at klægge noget artemia, men første forsøg mislykkedes. Jeg gav den en guppy hver anden eller tredie dag, men da den er vokset lige rigeligt har jeg skåret lidt ned.
De dør hvis man giver dem for meget mad, da deres indre organer vist ikke vokser i samme takt som resten af fisken.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Jeg havde en gang en Pterois volitans. fik den i størrelse micro - ca 5 cm lang. Den åd med stor behag små mollyunger, og voksede som om den var betalt for det. Da den blev noget størrere tog den lige så gerne frysetørret krill, som den tog fra overfladen, lige som de andre fisk.

Fisk er ikke aggressive, de vil højst forsvare sit teritorie eller sig selv
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Mollyer er bare dyre her i Tilst :D . Men zebra fisk kan også bruges, og de er billige her. (Jeg er fra jylland)
Jeg har sat et lille ferskvandsakvarie op i bryggerset, for at fodre maddingen op med saltvandsfoder. Det skulle være godt for dragefisken.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Dragefisken
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 599
Tilmeldt: tors 26. jan 2006 09:35
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Virum

Indlæg af Dragefisken »

Ok men hvor tit skal jeg så give den en gupy eller reje, hvis det stod til jer ?
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Jeg er helt ny i det her så tag lige mine råd med et gran salt. Men skal jeg våge pelsen, vil jeg sige:

Maks et par gange om ugen. Prøv at søge på emnet, der er masser af tråde om det.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Indlæg af Carsten »

Alt efter foderfiskens størrelse 1-2 gange om ugen.
Dragefisk vokser meget hurtigt, og det er ikke specielt ønskværdigt i akvarier
Brugeravatar
RonniA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 19:21
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 110% Greve
Kontakt:

Indlæg af RonniA »

Hvor lang tid kan disse små ferskvands fisk overleve i saltvand??? hvis de ikke bliver spist med det samme...
jimmi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1000
Tilmeldt: ons 20. sep 2006 19:40
17
Postnummer: 8340 Malling
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Malling (ASK)

Indlæg af jimmi »

Aner det ikke, mine er spist inden for 10 min, men så lang tid kan guppyer og zebrafisk ihvertfald gå.

Guppyer kan gå i lang tid men hvor længe aner jeg ikke.
Med venlig hilsen
Jimmi Laursen
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Indlæg af mads-fisk »

Guppyer og mollyer kan leve i saltvand i flere år, hvis blot de tilvænnes saltet over en periode.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
DennisS
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 519
Tilmeldt: søn 19. feb 2006 18:46
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: græsted

Indlæg af DennisS »

lad os nu sige man kunne få en i micro størrelse som carsten skriver (5 cm) hvor meget plads kræver den så, altså hvis man tager forbehold for den jo selvfølgelig vokser...?
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"