"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kan disse fisk gå sammen?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Erik1103
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 11. jun 2015 20:55
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Aalborg 9000

Kan disse fisk gå sammen?

Indlæg af Erik1103 »

Hej jeg går og drømmer om denne blanding af fisk i mit akvarie, er det noget som ville kunne lade sig gøre? :)
en Zebrasoma Flavescens, Paracanthurus hepatus, Synchiropus splendidus, 2 stks Amphiprion ocellaris, Gobiodon okinawae, Salarias fasciatus :) dessuden ville jeg gerne have en flot goby men har ikke besluttet mig for hvilken jeg syntes er pænnest. :beer:

måske en flok Pterapogon kauderni eller Chromis Virudis eller nogle som ligner Chromis Virudis men orange, navn?

og så en af enten Zebrasoma Veliferum, Zebrasoma Scopas eller Zebrasoma Desjardini.

samt Lysmata Amboinensis (kan man have flere?)

jeg ville dessuden syntes det kunne være sjovt med en kuglefisk eller kuffertfisk nogle bud?

Alt skal være reefsafe :)

akvariet er desuden 300L og med ca 60 LS samt sangbund.


Nicklossi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1275
Tilmeldt: ons 8. jan 2014 22:13
10
Postnummer: 5900 Rudkøbing
Saltvand siden?: 2014

Re: kirurger sammen (fisk sammen)

Indlæg af Nicklossi »

Dem du mener er orange Chrome kunne være anthias squamipinni eller lignende. Er ikke lige sikker på efternavnet er stavet rigtigt.

Umiddelbart vil jeg mene at akvariet er en hel del for småt til så mange store svømmeglade fisk, men det er jo et spørgsmål om etik og moralske skrubler.

Du kan jo have alle fiskene på 10 liter, men de vil næppe trives. Tror jeg heller ikke de vil gøre i dit akvarie, når du samtidig har mange sten i (går ud fra du mener 60kg).

Rejer kan du godt have flere af.

Husk både chromis og anthias skal fodres jævnt flere gange om dagen, så du skal have en skummer der kan klare den belastning.

Desuden sviner kirurger mere end gennemsnitsfisken, så dit system skal være gearet til en forholdsvis høj bioload :)


Erik1103
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 11. jun 2015 20:55
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Aalborg 9000

Re: Kan disse fisk gå sammen?

Indlæg af Erik1103 »

Har en jetskim 250 :D så det burde kunne klare det. Ja det var den jeg tænkte på. Men ville det kunne lade sig gøre, så må jeg jo vælge fra hvis det bliver for mange fisk :)


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Kan disse fisk gå sammen?

Indlæg af MoG »

De første du nævner , palet, gul kirurg , mandarin , gobidon, et par Klovnfisk kan du sagtens have.. Tilmed et par chromis ( 2-3 stykker.) et enkelt par kaudernii kardinaler vil også kunne gå, vil jeg mene.
Bemærk dog : fiskene, specielt Kirurgerne, bør du købe i en passende lille størrelse og mandarinen vil jeg sige du skal vente med til akvariet er et års tid.. Så er du mere sikker på der er nok mad til den.

Drop de andre kirurger! Du bør nøjes med to ..
Kuffertfisk mv . Bør du også glemme. For det første er flere af dem giftige hvis de dør og de små udgaver egner sig heller ikke til vores akvarier med meget cirkulation.

Blot mine råd! :wink:


Morten
Brugeravatar
FEM64
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 759
Tilmeldt: tors 2. aug 2012 10:34
11
Postnummer: 8380 Trige
Saltvand siden?: 2011
Kontakt:

Re: Kan disse fisk gå sammen?

Indlæg af FEM64 »

Enig med MoG og kan lige tilføje mht. kauderni. Et par er nemt men når de har dannet par så vil de jagte evt. ekstra kauderni og sikkert til døde. Det kan lade sig gøre men så har de fleste haft et kuld unger og ladet dem vokse op i DT.


[center]Min holdning er, at hvis man ikke ved noget om det, så kan man lære det....! :-)[/center]
Erik1103
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 11. jun 2015 20:55
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Aalborg 9000

Re: Kan disse fisk gå sammen?

Indlæg af Erik1103 »

ville man kunne holde palet, gul kirurg , mandarin , gobidon, et par Klovnfisk ,par chromis ( 2-3 stykker.), et enkelt par kaudernii kardinaler og 2-3 stykker Pseudanthias squamipinnis?


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Kan disse fisk gå sammen?

Indlæg af MoG »

Ja det er de som jeg nævner .. Mener sagtens du kan holde den besætning, dog med undtagelser i dem du har tilføjet.
Du bør tænke over det jeg skrev mht mandarinen (vent!!!! Til der er nok mad til den = velindkørt).
Mht. Anthias , så bør du også her vente. Det er en fisk der Kræver masser af mad i starten (frost!!!) og derved sviner det en hel del. De (squamipinnis - som jeg selv har erfaring med), kan dog sagtens vænnes til flage med tiden. Du bør dog slet ikke tænke på at smide dem i , såfremt akvariet er ny-opstartet. Vent til dit Akvarie er velindkørt og dit system kan klare den ekstra mængde foder der kræves, for at holde disse flotte fisk..


Morten
Erik1103
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 74
Tilmeldt: tors 11. jun 2015 20:55
8
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Aalborg 9000

Re: Kan disse fisk gå sammen?

Indlæg af Erik1103 »

så hvordan ser det her ud? :GO :BA :K

Zebrasoma Flavescens (gul kirurg),
Paracanthurus hepatus (palet) ,
Synchiropus splendidus (mandarin)
, 2 stks Amphiprion ocellaris (klovnefisk),
Gobiodon okinawae(gul klovn guby),
Salarias fasciatus (hugo),
Zebrasoma Veliferum (kirurg hvid med sorte gule striber)
evt flere Lysmata Amboinensis (reje)
acanthurus japonicus (kirurg rund sort med gul og sort finer)

En goby (nogle forslag på en flot goby)

evt
2 Pterapogon kauderni (kardinal fisk)
2-3 Chromis Virudis (lille blå fisk)
2-3 Pseudanthias squamipinnis (orange lille fisk) :f1: :f2: :f3:


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kan disse fisk gå sammen?

Indlæg af Tykki »

Læser du hvad de skriver til dig?????? Vh Dan


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Kan disse fisk gå sammen?

Indlæg af Nicki Henriksen »

Jeg ville klart droppe Acanthurus , salarias , chromis og de tre pseudanthias.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Kan disse fisk gå sammen?

Indlæg af Anden »

Jeg har lige købt en palet på 4cm og den må jeg sælge igen inden for et års tid da jeg kun kan tilbyde den et akvarie på 473liter og det er slet ik nok til sådan en fisk, så jeg ville lade palet blive i havet hvis jeg var dig og så finde en mindre krævende fisk i stedet.

Edit: en palet kræver ca 1000-3000liter alt efter form på akvariet.


Billede
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Kan disse fisk gå sammen?

Indlæg af Bokelund »

1000-3000 liter? For en palet.
Det synes jeg lyder helt forkert. Det selvfølgelig bedre med flere liter til svømmeglade fisk men 1000-3000 liter lyder urealistisk. Hvis det er sådan, så er der ihvertfald mange her inde der har fisk de ikke burde have. Inklusiv mig selv.
Det bare min mening.
Men hvis vi skal tage udgangspunkt i trådstarters akvarie og ønsker, så synes jeg også du skulle springe den palet over eller droppe noget andet.


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"