"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvem spiser mine skalddyr?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Hvem spiser mine skalddyr?

Indlæg af Michael_F »

Hej,

Jeg har skiftet mit RSM 250 ud med et hjemmebixet 112L display + 50L sump sammen. I det har jeg haft bla. to små erimitter (rødbenede), div snegle og en pudsereje.
Så har jeg efterhånden kommet lidt fisk i, som trives fint. Men nu er først min pudsereje forsvundet ud i det blå, og jeg har i dag fundet resterne (benene) af en erimitkrebs. Så spørgsmålet er, hvem pokker som tager livet af disse fine skalddyr jeg har haft i akvariet?

Følgende fisk i akvariet:
2x alm. klovn
1x blå palet
1x Pseudochromis fridmani
1x Macropharyngodon bipartitus

Ud over dette, har jeg observeret nogle store fireworms, men de burde vel ikke snuppe dem. Jeg har også (eller måske har haft) en mitrax krabbe. Som jeg ikke har set vældig længe.

Nogen gode idéer? Jeg mistænker gylten...
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Hvem spiser mine skalddyr?

Indlæg af Michael_F »

Det skal lige siges, at rejen jeg havde var samme størrelse eller større end gylten...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hvem spiser mine skalddyr?

Indlæg af Carsten »

Er du sikker på at eremitkrebs ikke blot har skiftet skellet
Det vil ikke være første gang at en gylte får en reje på samvittigheden
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Hvem spiser mine skalddyr?

Indlæg af Michael_F »

Det er en mulighed at krebsen har skiftet skellet. Men rejen er pistvæk. Den plejer at sidde et bestemt sted. Og den har skiftet "ham" eller skellet før. Undrer mig bare den er væk...de har gået i akvariet sammen også.
Og jeg kan ikke se den i overløbet heller.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Hvem spiser mine skalddyr?

Indlæg af PoulD »

Fridmani kan være ganske territoriale i mindre baljer. Da jeg havde min 128L nakkede min Frimani adskillige rejer. Efter den kom over i en større balje har den ikke rørt hverken rejer eller andet.

Men problemet kan jo også have et utal af andre årsager.
Hvor gammel var rejen f. eks? De lever jo ikke evigt. Og er den er død naturligt går der ikke mange minutter før den er ædt rub og stub.

Jeg har også været ude for at en af mine rejer har gemt sig i flere uger, så jeg var sikker på den var død og borte, men så pludselig har den været der igen.

Eremitkrebs har ikke vildt mange fjender ud over andre eremitkrebs, blæksprutter og akvarister.
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"