"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Alge æder til frag tanken

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Alge æder til frag tanken

Indlæg af den_ »

Hej allesammen

Jeg har en ligge frag tank i sumpen rummet er ca. 40x40 cm og jeg har haft snegle til at går der nede for at tage algerne der kommer rundt omkring men de har desværre haft en tendens til at krave i indsuget på den pumpe har stående der ned, så er på udkig efter om der er en fisk jeg kan have gående der ned og tage algerne, har selv at der nogle der har kiruger i deres frag tank men da størrelsen på min ikke er så stor er det jo udelukket.
Så ville høre om der nogle der har nogle forslag til at en fisk eller måske en krabbe jeg kan have der ned eller er der kun snegle.
Brugeravatar
Michael_F
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 861
Tilmeldt: tirs 29. maj 2012 10:43
11
Postnummer: 3450 Allerød
Saltvand siden?: 2013
Kontakt:

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af Michael_F »

Det vil jeg også gerne vide.

Men hvad med en sally lightfoot eller en emerald krabbe?
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af Marco R »

Hej Dennis,

Jeg ville købe denne http://www.liveaquaria.com/product/prod ... catid=2229" onclick="window.open(this.href);return false; - sjov og underholdende lille fisk som også er rigtig pæn faktisk :happy:
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af ole kekkonen »

børsteorme ifra sten sætningen og sediment,måske også et par ådselsædere som nassarius og måske også en lille strombus til at æde algerne på sandet hvis det er bund nok
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af den_ »

ole kekkonen skrev:børsteorme ifra sten sætningen og sediment,måske også et par ådselsædere som nassarius og måske også en lille strombus til at æde algerne på sandet hvis det er bund nok
Der er ikke sand i frag tanken
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af den_ »

Marco R skrev:Hej Dennis,

Jeg ville købe denne http://www.liveaquaria.com/product/prod ... catid=2229" onclick="window.open(this.href);return false; - sjov og underholdende lille fisk som også er rigtig pæn faktisk :happy:
Den ser sku fin ud, er det sådan en fætter der kan finde på at springe så man skal have noget glas over.?
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af ole kekkonen »

den_ skrev:
ole kekkonen skrev:børsteorme ifra sten sætningen og sediment,måske også et par ådselsædere som nassarius og måske også en lille strombus til at æde algerne på sandet hvis det er bund nok
Der er ikke sand i frag tanken
8) så put det i men blot et par cm af det sand du har i displayet
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af den_ »

ole kekkonen skrev:
den_ skrev:
ole kekkonen skrev:børsteorme ifra sten sætningen og sediment,måske også et par ådselsædere som nassarius og måske også en lille strombus til at æde algerne på sandet hvis det er bund nok
Der er ikke sand i frag tanken
8) så put det i men blot et par cm af det sand du har i displayet
Der kommer ikke sand i frag tanken
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af ole kekkonen »

okidoko hvis det kører for dig så bliv med det,din balje,ville bare hjælpe
tak herifra
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af Marco R »

den_ skrev:
Marco R skrev:Hej Dennis,

Jeg ville købe denne http://www.liveaquaria.com/product/prod ... catid=2229" onclick="window.open(this.href);return false; - sjov og underholdende lille fisk som også er rigtig pæn faktisk :happy:
Den ser sku fin ud, er det sådan en fætter der kan finde på at springe så man skal have noget glas over.?
Jeg skal helt sikkert have en igen. Efter hvad jeg kan læse mig frem til, kan den finde på det, som mange andre, hvis den bliver stresset, men jeg har ikke oplevet det :happy:

Er der en speciel grundt til, at du ikke vil have dækglas over?
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af den_ »

Marco R skrev:
den_ skrev:
Marco R skrev:Hej Dennis,

Jeg ville købe denne http://www.liveaquaria.com/product/prod ... catid=2229" onclick="window.open(this.href);return false; - sjov og underholdende lille fisk som også er rigtig pæn faktisk :happy:
Den ser sku fin ud, er det sådan en fætter der kan finde på at springe så man skal have noget glas over.?
Jeg skal helt sikkert have en igen. Efter hvad jeg kan læse mig frem til, kan den finde på det, som mange andre, hvis den bliver stresset, men jeg har ikke oplevet det :happy:

Er der en speciel grundt til, at du ikke vil have dækglas over?
Ok den skal kigges nærmere på.

Jeg har ikke noget i mod at skulle have dækglas over, det var bare mere om jeg skulle have lavet et :h
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af den_ »

ole kekkonen skrev:okidoko hvis det kører for dig så bliv med det,din balje,ville bare hjælpe
tak herifra
Hej Ole

nu var det ikke ment på en hård eller negativ måde mit svar, men ønsker bare ikke sand i fragtanken da jeg ikke tror det vil blive liggende på grund af den ekstra pumpe jeg har der i
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af Marco R »

den_ skrev:
Marco R skrev:
den_ skrev:
Marco R skrev:Hej Dennis,

Jeg ville købe denne http://www.liveaquaria.com/product/prod ... catid=2229" onclick="window.open(this.href);return false; - sjov og underholdende lille fisk som også er rigtig pæn faktisk :happy:
Den ser sku fin ud, er det sådan en fætter der kan finde på at springe så man skal have noget glas over.?
Jeg skal helt sikkert have en igen. Efter hvad jeg kan læse mig frem til, kan den finde på det, som mange andre, hvis den bliver stresset, men jeg har ikke oplevet det :happy:

Er der en speciel grundt til, at du ikke vil have dækglas over?
Ok den skal kigges nærmere på.

Jeg har ikke noget i mod at skulle have dækglas over, det var bare mere om jeg skulle have lavet et :h
Det synes jeg, da det er en hyggelig og fredelig lille fætter :y

Jamen så det da bare at få målt og ned til en glarmester og få et stykke restglas, hvis du ikke har noget liggende - eller et stykke akryl som jeg selv bruger, eller dette http://www.biltema.dk/da/Byggeri/Ovrigt ... 000030030/" onclick="window.open(this.href);return false; som jeg har tænkt, da det lyder spændende, og ikke skulle bøje på samme måde som akryl pga. varme :happy:
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af den_ »

Det ser spændende ud det glas, men tror nok jeg her nogle rest glas fra drivhuset stående som jeg kan skære til, ellers må den lokal glarmester sponsorere ( mod betaling) så skal fisken bare findes
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af Marco R »

den_ skrev:Det ser spændende ud det glas, men tror nok jeg her nogle rest glas fra drivhuset stående som jeg kan skære til, ellers må den lokal glarmester sponsorere ( mod betaling) så skal fisken bare findes
Super så det bare med at få det skåret, og der er jo den bonus ved det, at det også formindsker fordampningen :GO

Fisken er nem at få fat igennem Dejong, men er sikker på, at Dyrhandleren (Fiskehulen) kan få den hjem, da jeg ikke vil sige, at den er svær at få fat på.
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af den_ »

Nu er der lidt langt til dyrehandleren/ fiskehullen, eller nærmere der er en skide bro i vejen. Så det må blive gennem moby og hans dejongture eller jeg må få Carsten til at tage en hjem
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af ole kekkonen »

Hej Dennis,Aaah Hvis bare de nytte dyr ogsaa var smukke:)Det er NOK Ikke det svar du vil höre Men vil sandet Ikke ligge vil jeg stadig mene du har for meget Flow.
Pröv lige Engang at kigge paa Pederp's frag Tank Han har sand i sit og utroligt smukke frags
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af jonas _sandager »

Jeg vil lige tilføje, at min erfaring med ecsenius'er er, at de ikke er 100% reefsafe, og at de ikke spiser SÅ mange alger igen. Til gengæld er de virkeligt hyggelige og har et latterligt, men dog tiltalende, udseende. Spørgsmålet er jo så hvor meget sidstnævnte er værd i en fragtank.

Hvis snegle er udelukkede, vil jeg også mene at en emerald-krabbe er en god kandidat. Husk bare at hold øje med den, da de godt kan finde på at blive altædende når de bliver store. Men var det måske en idé at komme noget tagrendenet rund om indsugningen til returpumpen i stedet, for at holde sneglene ude?
Brugeravatar
den_
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1081
Tilmeldt: søn 4. mar 2012 10:46
12
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2012

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af den_ »

jonas _sandager skrev:Jeg vil lige tilføje, at min erfaring med ecsenius'er er, at de ikke er 100% reefsafe, og at de ikke spiser SÅ mange alger igen. Til gengæld er de virkeligt hyggelige og har et latterligt, men dog tiltalende, udseende. Spørgsmålet er jo så hvor meget sidstnævnte er værd i en fragtank.

Hvis snegle er udelukkede, vil jeg også mene at en emerald-krabbe er en god kandidat. Husk bare at hold øje med den, da de godt kan finde på at blive altædende når de bliver store. Men var det måske en idé at komme noget tagrendenet rund om indsugningen til returpumpen i stedet, for at holde sneglene ude?
Fedt med en personlig erfaring og det vil komme med i overvejelserne, havde godt læs at det med reef safe var både og

Den emerald krabbe er det den samme som mitrix krabben.?

Har haft pumpen stående i en " kasse" lavet af tagrendenet men på en eller anden måde havde pumpen fået rykket sig så indsuget på pumpen var helt op af nettet og betyd så at der ryg en snegl på den måde
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af Marco R »

den_ skrev:
jonas _sandager skrev:Jeg vil lige tilføje, at min erfaring med ecsenius'er er, at de ikke er 100% reefsafe, og at de ikke spiser SÅ mange alger igen. Til gengæld er de virkeligt hyggelige og har et latterligt, men dog tiltalende, udseende. Spørgsmålet er jo så hvor meget sidstnævnte er værd i en fragtank.

Hvis snegle er udelukkede, vil jeg også mene at en emerald-krabbe er en god kandidat. Husk bare at hold øje med den, da de godt kan finde på at blive altædende når de bliver store. Men var det måske en idé at komme noget tagrendenet rund om indsugningen til returpumpen i stedet, for at holde sneglene ude?
Fedt med en personlig erfaring og det vil komme med i overvejelserne, havde godt læs at det med reef safe var både og

Den emerald krabbe er det den samme som mitrix krabben.?

Har haft pumpen stående i en " kasse" lavet af tagrendenet men på en eller anden måde havde pumpen fået rykket sig så indsuget på pumpen var helt op af nettet og betyd så at der ryg en snegl på den måde
Som jeg kan læse mig frem til, så er der forskel på de forskellige Blennies :happy:

Jonas den du har haft (eller stadig har) er en Ecsenius bicolor, og der står også, at den kan finde på det - står bl.a. her http://www.liveaquaria.com/product/prod ... &pcatid=66" onclick="window.open(this.href);return false;.

Men det skulle ikke gælde Ecsenius Stigmatura ifølge det link, som jeg satte ind tidligere, og hvad jeg kan læse på nettet af erfaringer :beer:
Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Alge æder til frag tanken

Indlæg af jonas _sandager »

Både og... Jeg har haft begge slags. Den jeg har nu, altså den der nipperkoraller, er dog en bicolor. Og den tail spot jeg havde rørte aldrig koraller. Dog, hvis man googler 'tail spot blenny nipping' får man flere eksempler på at de godt kan få de tilbøjeligheder. Det er sikkert ikke tit, de gør det, men jeg syntes nu alligevel det er værd at tage med i overvejelserne. Specielt til en frag tank :-)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"