"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kriterier for yndlingsfisk?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af nbd »

Mon vi ikke alle har en fisk i akvariet, som vi er særlig glad for?

Men hvorfor? Hvilke kriterier lægger til grund?

For mit eget vedkommende er det rød koralvogter fordi den har en sjov adfærd når den hopper rundt på korallerne. Og så har jeg også en svaghed for flammekejser pga. de smukke farver :-)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af Jones »

Mandarinfisken.

1. Den er lille nok til at kunne leve "naturligt" i akvarierne, da den ikke begrænses i sin adfærd som kirurgerne.

2. Den er smukkere end andre fisk. Denne påstand bakkes op af et sagn om at mandarinfisken, ved jordens skabelse, fik al verdens skønhed i stedet for styrke og mod. De andre fisk så misundeligt til når mandarinerne dansede i tusmørket.

3. Den er ikke agressiv

4. Den har en spændende adfærd

MINUS: Den er svær at holde i live hvis ikke man har et stort akvarie. Skal den holdes i et småt akvarie, kræver den konstant fodring som søheste. Af samme grund har jeg den IKKE i mit 54 liters.
o_O
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af Anden »

En tussefisk (wartskin).
Det er en drøm jeg altid har haft og nu har jeg en som stor trives og stjæler fisk og rejer hver eneste dag den var 2cm da jeg fik den og under et halvt år senere og et par 1000kr i foder senere er den ca 8 ja den er godt nok blivet sat i hitchikker tanken fordi den æd Hugo og de andre fisk så nu æder den hitchikkers (har taget min lille bølle mantis)og blackmolly (76 down 14 to go) som den pænt sider og fisker efter men sin fine fiskestang med rød orm på.
Den går round ti hele akvariet men det tager flere dage så det som om den har plads nok i et akvarie til at leve "naturligt" og have en "naturlig" adfærd.
Den griner af mig hvis jeg prøver at fodre den med andet en en levende fisk sluppet fri alså den er jo ik en tam fisk som tager foder er det som om den siger når den langsom vender ryggen til mig
Jeg må sige det er den fedeste fisk jeg har haft i de 31 år jeg har haft fisk bare øv den er så fed og mad glad at den kræver sit eget akvarie.
Billede
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af pederrevnørd »

Min yndling er helt klart blevet min genicanthus melanospilos han, som fra en lille uanseelig ungfisk har udfarvet sig fantastisk, og med lang smuk lyrehale.

Og er 100% reefsafe, og har dannet par :-)

Og på trods af at visse kiruger er større end den, så er DEN "kongen" i baljen.

Mvh
Peder
Vedhæftede filer
image.jpg
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af PoulD »

Jeg er særlig glad for alle mine fisk. Men måske alligevel en lille smule mere glad for mine kirurger af den simple årsag, at jeg med kirurgerne har en langt større grad af social interaktion end med nogen af mine andre fisk (altså i det omfang man overhovedet kan tale om kommunikation via handling, med fisk :biggrin: ).
Noget interaktion kunne jeg dog godt være foruden. Min Achilles er blevet lige lovlig opmærksomhedskrævende på det sidste. Den tager tilløb et par gange frem og tilbage i overfladen for så at slutte af med et slag der kaster op mod en kvart liter vand langt ud over gulvtæppet :BA Jeg har endnu ikke helt fundet ud af hvad det er den prøver at fortælle mig med det :rolleyes:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af Tykki »

Chelmon r, pincet fisk. Fordi den er så forbandet smuk og unik i sin form. Fordi den er en udfordring mht fodring, og fordi den er fredlig. Har haft min nu i 8 måneder og den spiser næsten alt undtagen tørfoder. Det bliver næste udfordring. Mvh Dan
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af Bingocaller »

Palet - fordi den er skingrende vanvittig og dybt charmerende
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af pederrevnørd »

PoulD skrev:Den tager tilløb et par gange frem og tilbage i overfladen for så at slutte af med et slag der kaster op mod en kvart liter vand langt ud over gulvtæppet :BA Jeg har endnu ikke helt fundet ud af hvad det er den prøver at fortælle mig med det :rolleyes:
Mon ikke den blot viser sin utilfredshed med vandets beskaffenhed, og beder dig selv om at smage på det :scream:
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af Anden »

pederrevnørd skrev:
PoulD skrev:Den tager tilløb et par gange frem og tilbage i overfladen for så at slutte af med et slag der kaster op mod en kvart liter vand langt ud over gulvtæppet :BA Jeg har endnu ikke helt fundet ud af hvad det er den prøver at fortælle mig med det :rolleyes:
Mon ikke den blot viser sin utilfredshed med vandets beskaffenhed, og beder dig selv om at smage på det :scream:

Hvor sider den like/ :GO knap ?
Billede
Brugeravatar
Kimkjaer
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 304
Tilmeldt: ons 14. aug 2013 13:47
10
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2014

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af Kimkjaer »

Min ynglings fisk er min Centropyge loriculus
Billede

Den er så utrolig flot, og helt vild aktiv - den skaber en masse liv i akvariet :GO
Den har endnu ikke gået i nogle koraller eller min musling, og håber det bliver ved sådan :be:

Næst efter min loriculus kommer min Zebrasoma flavescenc. :f1: :f3: :f2:
En fisk jeg har ville have siden jeg startede på hobbyen - den er en bandit, men bliver holdt meget nede af min Paracanthurus hepatus.
Når dagen kommer hvor jeg er nødsaget til at afskaffe mig min Palet, grundet akvariets størrelse.
Er den gule igen konge.. :king:

(Håber stadig på at jeg kan nå at opgradere inden den tid kommer :be:)
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af nbd »

Det lyder som om, at skønhed og sjov/skør adfærd er de to sikre successkriterier. Tak for jeres feedback :beer:
Brugeravatar
Dyhr
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 589
Tilmeldt: søn 26. feb 2012 15:59
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012
Kontakt:

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af Dyhr »

Jeg har altid haft en svaghed for en rigtig Nemo og nyder at se mit par boltre sig i anemonerne, men alligevel - min kirurg tager prisen, da den bare har en adfærd og personlighed der får mit hjerte til at banke lidt hurtigere.
Den interagerer så godt med mine kardinaler og er nærmest tredje ben i klovneparret, da den gerne maser sig ned i anemonen til de andre, og får lov til det.
Søg og du skal lede.....
Mit 350l hjørne med specialdesignet LED top ver. 3.0 http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=93&t=52803
Nyeste projekt - 530l http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 44#p757898
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af Lord Mike »

Jeg må indrømme at jeg ikke kan få denne fisk (Naso unicornis) ud af hovedet efter at have passet og plejet den i 2 år med det resultat at den blev meget håndtam og rent faktisk nød at blive kradset på siden af kroppen. Dog bliver den nok lige stor nok til de fleste private akvarier, men alligevel en helt igennem fantastisk fisk.
Vedhæftede filer
Naso unicornis, Vallensbæk 2013.
Naso unicornis, Vallensbæk 2013.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af Lord Mike »

Her håndfodre jeg den:

" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af Tykki »

Ha li som en lille hund! Det er simpelthen en fed fisk!
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Kriterier for yndlingsfisk?

Indlæg af ole kekkonen »

peder det er et fantastisk foto!
de sjoveste fisk jeg har haft er nok de her kniv fisk
Vedhæftede filer
P1200688.JPG
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"