"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Centropyge acanthops

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Centropyge acanthops

Indlæg af Allan M »

Nogen der har erfaringer med denne, som er værd at vide.
Jeg har læst den er en af de mest aggresive dværg kejser - er det tilfældet?


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Centropyge acanthops

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg har den og den har gået hos mig i omkring 5 år. Havde egentlig et par der legede hver aften.
Den har aldrig været aggressiv over for andre fisk. Som de fleste andre dk, så piller den i korallerne.
Kunne jeg fange den, røg den ud pga dens pilleri. Men nu får den lov at blive af nostalgiske grunde.
En meget smuk fisk.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Centropyge acanthops

Indlæg af Allan M »

Jeg har været igennem en lang liste med Centropyge og har ikke helt taget valget endnu, men den står højt på listen.
Selvfølgelig et minus med dens pilleri. Hvad er den specielt glad for?

Det der jo gør det lidt mere svært, er at de jo også kan variere indenfor arten.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Centropyge acanthops

Indlæg af crazy seahorse »

Min (både min acanthops og argi) har en forkærlighed for de lange polypper eller dem som er lidt "fluffy". Dem skal de lige forbi og nippe lidt i.
Min grønne Sarco har kun polypperne ude lejlighedsvis, så kommer en af de to bavianer forbi og nipper lige lidt i forbifarten og så er polypperne inde igen.
De var også glade for mine Acantophyllia. Dem fik de desværre generet så meget, at de døde af det inden jeg fik dem flyttet.
En Welsophyllia fik jeg reddet. Den havde trukket sig permanent sammen. Den står nu flottere end nogensinde i Thomaas rev, hvor der ingen dk er.
Hos mig har det været specielle typer de har kastet deres kærlighed på og det er nok ikke til at forudse.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Centropyge acanthops

Indlæg af Allan M »

Hvad med Acanthastrea og Euphylia?
Sarco har jeg flere af.


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
Allan M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2712
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 00:25
12
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 2011

Re: Centropyge acanthops

Indlæg af Allan M »

Erik - det vil sige at du har flere Centropyger gående sammen? Fedt.
Jeg havde håbet på at jeg kunne holde bispinosa og argi sammen. Tror du det er muligt?


Life is a beach and then you dive.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Centropyge acanthops

Indlæg af crazy seahorse »

Allan M skrev:Erik - det vil sige at du har flere Centropyger gående sammen? Fedt.
Jeg havde håbet på at jeg kunne holde bispinosa og argi sammen. Tror du det er muligt?
Jeg har ikke set mine gå i de to koraller du nævner. Men nu har jeg heller ikke ret mange acans og pt slet ingen Euphyllia, men det har jeg haft indtil for nylig uden problemer.

Jeg vil mene at du godt kan have bispinosa og argi sammen - igen de piller begge. Jeg har haft bispinosa også og selv om andre aldrig har haft problemer med den, så pillede den her. Akvariets størrelse har også noget at sige for tolerancen fiskene i mellem. Jo mindre plads at flygte på, jo større er risikoen for at ballade og revir hævdelse kan udvikle sig. I et mindre akvarie kan en fisk også betragte hele akvariet som dens territorie.

Erik


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Centropyge acanthops

Indlæg af Marco R »

De er lidt dyrere, men der er også Genicanthus-arterne, som er fredelige, meget flotte og reef safe kejsere :happy:


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Centropyge acanthops

Indlæg af charlie saltvand »

Allan.

Jeg har en dk "Rusty" gående i min balje, den kan du jo se når du kommer i september. Den er MEGET berygtet for at pille og nippe i både sps og lps men her piller den ikke i noget ( endnu ) .
image.jpg
Den var så rimeligt dominerende ind til jeg fik mine kirurger i baljen. Nu slapper den liiiige lidt mere af :GO

Jeg købte den som en "Fisher's " dk hos Carsten/Decocean ( da disse skulle være nogenlunde reef safe og PISSE flotte IMO ).... Men selv én så erfaren som ham kan tage fejl af varianterne når de er små. Har aftalt med ham at han får den tilbage hvis jeg ser den nipper...


Charlie


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"