"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Psyk-mads »

Jeg så i dag en hvidbrystet Kirurg (Acanthurus leucosternon) og jeg må indrømme at jeg fik en indre trang til selv at skulle eje sådan en. Men som jeg kan læse mig frem til, så er det en ret besværlig fisk og nok ikke en der er så uerfaren som mig. Derfor køber jeg den heller ikke, bare rolig :GO

Men jeg kom til at tænke på, nu hvor jeg gennemroder alle jeres akvarietråde og ser jeres besætninger, så ser jeg sjældent mere end 1 til 2 kirurger, særligt i kategorien 200 til 300 liter. Er det fordi at det er en fiskefamilie der sviner mere end andre fisk? vokser de for hurtigt ud af baljen? eller kræver det simpelthen bare en stor balje, hvis man vil have mere end 2?

Undskyld mine, måske, lidt dumme spørgsmål. Jeg er bare lidt nysgerrig :biggrin:
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af crazy seahorse »

Problemet med kirurger er, i mine øjne, at de kan være ret krigeriske over for artsfæller.
Samtidig er de meget svømmeglade og kræver et forholdsvis stort akvarie for at komme til deres ret.
Så, selvom man vælger nogle af de mere fredelige arter, så er det begrænset hvor mange man kan have i et 2-300 L.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Gulkan
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 684
Tilmeldt: ons 1. maj 2013 20:41
10
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2013

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Gulkan »

To ting i mine øjne. Det er en ret stor fisk så hvis du har dem i et 200-300l akvarium så er der ikke plads/kapacitet nok til ret meget andet.

Det næste er at de er ret akrasive overfor hinanden så det kan hurtigt ende med et blodbad

dette afhænger naturligvis af arterne men alt under 200 l og en kirurg er i min verden dyrplageri.

Det var så min mening.. :-)

Mvh.
Esben
1000 l fra den 6/1-2019
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Psyk-mads »

super fint! det er fedt at lære noget nyt :-) kom bare med jeres meninger. Det var nu heller ikke fordi at jeg kunne finde på at smide en Acanthurus leucosternon ned i et "sølle" 200 liters akvarie, jeg er bare nysgerrig. Kirurger er jo virkelig smukke og spændene fisk, men der er jo ikke noget ved at presse et dyr ned i et miljø der slet ikke passer til den størrelsesmæssigt, eller indretningsmæssigt. Det jeg undrede mig mest over var nok at man oftest ser den gule kirurg og den blå palet kirurg i den størelse akvarier.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af crazy seahorse »

Sjovt nok, så kan de trives rigtig godt under mere begrænsede forhold - men kun i en periode.
Jeg har altid en kirurg i min fragtank, der kun er på lige over 100 L. Den går der for at græsse alger og holde korallerne fri for samme.
Pt. går der en A. bariene, men før det var det en A. tennenti og tidligere en A. olivaceus. De har haft det fint. Men de vokser ret hurtigt og må forholdsvis hurtigt flyttes til større omgivelser.
Jeg tror det har med det faktum at gøre, at de ikke har nogen fjender og dermed mindre stress og der er ingen konkurrenter til føden.
De er ret gode, mere robuste og stabile, når de skal flyttes over i større forhold/akvarier, hvor de skal til at bokse med artfæller og konkurrenter til føden.

Problemet kan være at man, hvis man vil holde dem under de forhold, skal købe dem så små så de er vanskeligere at få til at overleve.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jesper ØH
Reactions:

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Jesper ØH »

Som du selv skriver så er en hvidbrystet en meget sart og vanskelig fisk. Den er utrolig svømme glad og kræver større akvarie. Vil også sige den er en bølle og tit bliver den alfa i akvariet. Derimod en gul kirurg i en lille størrelse kan du sagtens have, da der går MANGE år før den bliver stor.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Psyk-mads »

Er der andre kirurg der passer i den størrelse akvarie? :-)
Jesper ØH
Reactions:

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Jesper ØH »

Hvis man køber en i meget lille størrelse går der mange år. Jeg købte en gul kirurg i ca 5 kroners størrelse og havde den i 5 år før den var for stor. Men når de får en vis størrelse går det stærkt.
Psyk-mads
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 488
Tilmeldt: søn 11. jan 2015 12:54
9
Postnummer: 8200 Århus N
Saltvand siden?: 2015
Geografisk sted: Århus

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Psyk-mads »

Pyha, havde man økonomien kunne det være vildt fedt med et stort akvarie udelukkende med kirurg :-)
Jesper ØH
Reactions:

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Jesper ØH »

Psyk-mads skrev:Pyha, havde man økonomien kunne det være vildt fedt med et stort akvarie udelukkende med kirurg :-)
Ja kirurger er rigtig fine fisk ;)
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af crazy seahorse »

Psyk-mads skrev:Pyha, havde man økonomien kunne det være vildt fedt med et stort akvarie udelukkende med kirurg :-)
Det kan du have ret i.
Nu er kirurger ikke deciderede stimefisk. Når du ser dem i store flokke i naturen, så har det snarere med foder at gøre.
Der er en, som har en idé om, at han vil have dem gående parvis og for nogle af arterne er dét noget af en udfordring. Der er beskrivelser af hans kamp i den her tråd:
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2170869" onclick="window.open(this.href);return false;

Han skeler heller ikke til udgifterne, når det kommer til teknik og øvrigt udstyr. Det er en lang tråd, men den er spændende. Der er godnatlæsning til mange aftener.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Carsten »

Om det er foderet der gør at de samles i store flokke/stimer skal jeg ikke kunne sige, men nogle arter har lettere ved at samles end andre.
Acanthurus triostegus, er en af dem som oftest ses i store flokke, men også gul kirurg lever i store flokke, dog ikke så store som A. triostegus
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af PoulD »

Psyk-mads skrev:Er der andre kirurg der passer i den størrelse akvarie? :-)
En Zebrasome rostratum kunne formentlig fint trives i den størrelse balje. Alternativt kunne en Z. xanthurum formentlig også gå der i lige så mange år som en gul. Det er dog begge fisk som koster lidt flere kroner end en gul kirurg.
Jeg har 4 kirurger i min 360L. De kan da godt true lidt af hindanden en sjælden gang, men de har aldrig været uvenner for alvor. Har vel nærmest en adfærd som brødre :-) På et tidspunkt havde jeg en lille fælde i baljen for at fange en gylte. Det skete flere gange, at alle 4 kirurger svømmede rundt inde i den lille fælde samtidig.
For mig er mine kirurger også de fisk jeg holder mest af. Alle 4 er håndtamme, og er jeg i nærheden af baljen følger de mig opmærksomt. De kan også godt se forskel om det er mig eller en anden person. Måske har de faktisk en anelse mere kognitiv formåen end i hvert fald nogle af de andre fisk :biggrin:
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Jones »

I caribien har jeg kun set a.coeruleus i flok. Altid voksne fisk. Ungerne lever solitært, men når de er udfarvet og når en vis størrelse lader det til, at de stimer. Har ikke set voksne fisk svømme alene
o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg læste en interessant artikel den anden dag, om netop dette med kirurger der stimer, .
Et par A.leucosternon havde et område, som de betragtede som deres "revir". Her gik de og "græssede" og forsvarede det mod andre kirurger, som de energisk smed ud af butikken.
Men, da der kom en kæmpe stime/flok af A.trigostegus (100+), måtte de give op. Trigostegus´erne slog sig ned, græssede alt ned og forlod så stedet igen.
Enkeltvis eller i en mindre gruppe, havde de nok ikke haft gode chancer mod de hidsige leucosternon, men i en større gruppe gik det an.
Jeg har læst flere af den slags artikler og hver gang fremstår disse stimer, som nomader der rejser efter føden i flok.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Jones »

Spændende. Er det noget du kan smide et link til Erik? Det er altid interessant med den slags oplysninger. Jeg har altid haft dårlig samvittighed over, at holde kirurger alene, men i lyset af dette er det jo acceptabelt.
o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af crazy seahorse »

Jones skrev:Spændende. Er det noget du kan smide et link til Erik? Det er altid interessant med den slags oplysninger. Jeg har altid haft dårlig samvittighed over, at holde kirurger alene, men i lyset af dette er det jo acceptabelt.
Jeg skal prøve at se, om jeg kan finde den frem. Jeg er inde på så mange sider, så det kan være svært at huske, hvad der lå hvor :wink:

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af crazy seahorse »

crazy seahorse skrev:
Jones skrev:Spændende. Er det noget du kan smide et link til Erik? Det er altid interessant med den slags oplysninger. Jeg har altid haft dårlig samvittighed over, at holde kirurger alene, men i lyset af dette er det jo acceptabelt.
Jeg skal prøve at se, om jeg kan finde den frem. Jeg er inde på så mange sider, så det kan være svært at huske, hvad der lå hvor :wink:

Erik
Nå, det ser ud til at det er i en video jeg har set det, for der er en gut i #8 i denne tråd, der beskriver det samme som jeg husker.
http://www.reefcentral.com/forums/showt ... ?t=2430597" onclick="window.open(this.href);return false;
Har lige siddet og kigget lidt, men jeg kan ikke lige finde den rette video - men der er der et sted.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Jones »

tak :) surt for de hvidbrystede ;)
o_O
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af PederP »

Jones skrev:I caribien har jeg kun set a.coeruleus i flok. Altid voksne fisk. Ungerne lever solitært, men når de er udfarvet og når en vis størrelse lader det til, at de stimer. Har ikke set voksne fisk svømme alene
Jeg har 2 stk.
De er ikke så velegnede til flok som man skulle tro.
Når man læser om deres biologi, er det også beskrevet hvordan de gennem opvæksten antager forskellige attituder. Nogen er solitære vandrere, nogen stimer i yngel flokke, og andre igen slår sig ned og er uhyggeligt territoriale.
De 2 jeg har, havde en lang fase hvor det var drabelig kamp. Postede på et tidspunkt et billede her inde hvor den mindste var skåret op så man kunne se organer. Den kom sig.
Nu er der nogenlunde fred mellem dem. Dvs. det ligner der er en hakkeorden, og de altid holder 10cm afstand til hinanden, ellers bliver der spillet op til krig.
Mine veriferum har hver sin hule de bor i, når A.coeruleus'erne er i dårligt humør. Tit kan der gå en uge hvor en eller begge er helt væk undtagen ved fodring. (på trods af at veriferum er klart størst)

Så, det er lidt et lottolod du køber.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Jones »

Du skulle hellere sælge den ene til mig Peder :D Jeg har ønsket mig Coeruleus siden jeg så dem på revet første gang. Forhandleren her på fyn har dem desvære aldrig :/
o_O
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af PederP »

He he. Næh nix, nu kan de næsten enes.
Overvejer meget om en achilles eller en sohal ikke kunne sætte lidt skik på dem. :)
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af Jones »

Achilles. Altid achilles. Den er også på min ønskeliste, men jeg tør ikke når mit akvarie er så nyt som det er. Måske engang i fremtiden. Hvor har du købt dine coeruleus?
o_O
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Et spørgsmål fra en Kirurg Fan

Indlæg af PederP »

Achilles har jeg drømt om længe, men jeg er bange for hvad modtagelse den får - dens rygte til trods.
Jeg fik coeruleus fra Dejong.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"