"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvilke fisk og inverts til 60 liters nano

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 12:44
15
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Hvilke fisk og inverts til 60 liters nano

Indlæg af Grath »

Halløjsa alle,

Nu går der forhåbentlig ikke mere end et par uger, før første beboere skal i mit nye akvarie.
Jeg har planer om at gå all in på SPS i dette akvarie, så hvis der findes fisk og inverts der gavner SPS og/eller tanken generelt ville det være en fordel.

Jeg havde egentlig planer om en blue spot goby eller anden goby, men er næsten sikker på, at det ville være forkert.
Både pga. det lille areal, og pga de efter sigende kan lave mere skade end gavn når vi snakker SPS (sand over det hele).

Jeg har forelsket mig i Purple Firefish (Nemateleotris decora), og vil også gerne have 2-3 sexy shrimps hvis muligt.

Er der andre med erfaringer mht. fisk og inverts i et mindre SPS akvarie, som vil dele lidt viden, så ville jeg blive glad.

Er 2-3 små/mindre fisk maksimalt antal, eller kan jeg med fordel smide flere i.?

Gode råd og muligheder er mere end velkommen.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvilke fisk og inverts til 60 liters nano

Indlæg af Anden »

Jeg kan ik anbefale nogle fisk i så små akvarier jeg har selv mange små akvarier og har ik rigtig lyst til fisk i så små akvarier, MEN hold igen med sexy shrimp de kræver plads eller vil de stresse dine sps til døde det tog dem 5 dage at nakke min montypora pokerstar, en montypora digitata og to andre montypora og så også lige en acropora shortcake, og alle zoa gik i stå og åbnede sig ikke så søg lige på dem hvis du er sikker på det er dem du vil holde, som alternativ kan jeg anbefale to bumble bee shrimp de er ik så hårde ved indholdet.


Billede
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 12:44
15
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Re: Hvilke fisk og inverts til 60 liters nano

Indlæg af Grath »

Super info.! Tak for det.
Jeg vil have fokus på SPS, så alt andet står i anden række.
Ville en lille dannebrog reje eller andre rejer gå an?

Jeg ville rigtig gerne have et par små fisk deri, men kun hvis de passer ind og ikke skader mere end de gavner.


Anden
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2485
Tilmeldt: lør 23. aug 2014 07:04
9
Postnummer: 4330 Hvalsø
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: 4330 hvalsø pileager

Re: Hvilke fisk og inverts til 60 liters nano

Indlæg af Anden »

Ja helt sikkert men med alle de glasroser der ude er mit valg faldet på wurdemanni rejen da de spise glasroser og de bliver ik helt så store som Dannebrog rejer som har meget lange følehorn men en af hver er også ok vel?

Alså fisk i 60liter er ik noget problem hvis du finder de rigtige og har en god skummer men da jeg kun har biologisk filter på og ik andet vil jeg bare ik har fisk og jeg syntes heller ik det ser godt ud i så små akvarier men det er en smags sag jeg siger bare jeg ik kan anbefale nogle fisk da dem jeg har prøvet (Hugofisk,blenny's,minifilfisk,klovnfisk,dragonet) ik trives i de små akvarier jeg har men som sagt hvis du finder den rigtige fisk som måske en frogeyegoby eller den gule okinawa det vil gå men jeg kan ik anbefale fisk hvis du siger du vil holde sps og alt andet kommer i anden række hvis du vil holde lps og blød ville lidt fiske lort jo være fint med der er vel ik brug for lort til sps på samme måde.


Billede
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Hvilke fisk og inverts til 60 liters nano

Indlæg af Jones »

Altså afhængig af udstyr, vandskift osv, så kan du godt have et par små klovne. men igen, det afhænger jo af så meget. Flere af de helt små fisk kan være sarte og kræver naturligvis foder. Jeg har selv et 54 liter lige nu. Min drøm var også SPS, men med to store voksne klovne på 7 år skal der altså noget foder til. SPS drømmen blev derfor udsat og jeg er nu ved at opgradere til noget større, så jeg kan komme igang med det skidt. Mit råd er derfor, vælg fisk, der IKKE skal svinefodres og som ikke bliver for store på rekordtid. jeg ville ikke undvære klovnene, men jeg er sikker på at systemet havde været stabilt hvis jeg havde kørt uden fisk og overfodring :D


o_O
Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 12:44
15
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Re: Hvilke fisk og inverts til 60 liters nano

Indlæg af Grath »

Tusind tak for jeres råd.!
Jeg tror jeg nøjes med en Purple Firefish (Nemateleotris decora) og en reje.
Det er korallerne der kommer i første række, og hvis der ikke findes nogle decideret gavnlige fisk og rejer til et SPS nano, så hellere undvære.
Vil dog gerne have lidt liv deri, og har også skummer koblet på, så 1-3 individer der passer i tanken bliver det nok til.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvilke fisk og inverts til 60 liters nano

Indlæg af jonas _sandager »

Halløj.
Er dit akvarie overdækket? Ellers skal du lige overveje det med firefish, da de godt kan finde på at springe.

Personligt ville jeg ha efter et klovnepar og en lille gobi. Og måske en wurdemanni reje eller to.


Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 12:44
15
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Re: Hvilke fisk og inverts til 60 liters nano

Indlæg af Grath »

Akvariet er dækket af mesh/net.
Dog ikke 100% (lidt luft i siderne).

Jeg frygter en goby lidt pga. sps men ved ikke om det er nødvendigt.
Kigger i øvrigt på en Pederson shrimp... Fed reje.


Brugeravatar
jonas _sandager
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1505
Tilmeldt: lør 27. okt 2012 15:09
11
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2013

Re: Hvilke fisk og inverts til 60 liters nano

Indlæg af jonas _sandager »

Grath skrev:Akvariet er dækket af mesh/net.
Dog ikke 100% (lidt luft i siderne).

Jeg frygter en goby lidt pga. sps men ved ikke om det er nødvendigt.
Kigger i øvrigt på en Pederson shrimp... Fed reje.
Okay. Så er der nok ikke noget at være nervøs for, i forhold til hopperiet.
Personligt ville jeg ikke mene at det var et problem med to klovne og en firefish. Det er muligt at klovnene med tiden bliver for store. Men det sker ikke fra den ene dag til den anden.
Hvad angår gobier, så kan der nok også godt være problemer. Men jeg syntes dog at man ser mange helt vilde nanoer på nanoreef.com, hvor de har dem i SPS-dominerede systemer, så man kan i hvert fald godt slippe afsted med det. Men det er jo et temperamentsspørgsmål om man vil løbe risikoen - som så meget andet i denne hobby :)

Ja. Fed reje! Har aldrig hørt om den før, men hvis du kan skaffe den, så ser den da ud til at være super :)


Grath
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: tors 26. feb 2009 12:44
15
Postnummer: 8464 Galten
Geografisk sted: Galten

Re: Hvilke fisk og inverts til 60 liters nano

Indlæg af Grath »

Ja nu må vi se mht. rejen, men jeg håber de kan skaffes :happy:

Mht. Goby, så er der nogle der anbefaler en Diamon Goby.
Dog venter jeg med sådan én, da jeg syntes sandbunden skal være "moden" og fyldt med pods før den sættes i.
Der er fordele og ulemper:
Ren sandbund, men hvid tåge eller debris i vandet.
Men ja, der er mange på nanoreef der har dem i deres SPS systemer.. Og de systemer kører vidst fint nok :y

Indtil videre er jeg kommet frem til, at jeg vile undersøge mulighederne for 1 Pederson shrimp og en Purple Firefish.
Så må der komme mere til med tiden.


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"