"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

farverige muslinger på den lange bane

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af Frank »

Kunne selv godt tænke mig en af de mere farvestrålende muslinger , T. maxima ell. lign .
men synes ikke at man hører om at de klarer den over tid .
har selv . en Tridacna Crocea ( iflg. saltvandswiki ) jeg købte for 2,5-3 år siden og den trives rigtig fint og vokser meget ( for meget ) , nok 25-30 cm pt.
så lad mig høre ,,, er der nogen af jer der har haft maxima ell. lign. til at klare den mere end. 1 år ? , i så fald hvor meget .
og har nogle gode tip til at holde liv i dem så kom med dem også . :beer:
hilsen Frank
Brugeravatar
Dezon
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1120
Tilmeldt: ons 19. mar 2008 19:13
16
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Herning

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af Dezon »

Jeg havde en i knap 2 år, den døede desværre pga min ats ikke fungerede optimalt. Men skal klart have en ny i mit nuv. Den var vokset Ca 3-5cm og stod flot åben. Jeg brbrugte fauna marin som foder
Bokelund
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 784
Tilmeldt: tirs 9. okt 2007 18:06
16
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af Bokelund »

Jeg har godt nok ikke hørt om det maxima skulle være et direkte problem??
Den er sværere end de andre, men langt fra umulig. Stabile værdier og lidt nitrat + masser lys så er det ikke et problem.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af Frank »

ok , jeg hører gerne om der er flere der har holdt liv i dem i årevis og hvordan , eller om det blot er held at få et godt individ , samt selvf. at tilbyde gode forhold .
jeg fodrer ikke min nuværende musling specifikt , men den snapper jo hvad der kommer forbi
hilsen Frank
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af hellfish »

Jeg har haft en maxima i 3 år,, er vel gået fra 6-7 cm til omkring 13-15..
Mig bekendt er det kun de der turkise cook Island muslinger der ikke klarer sig..
Har også en turkis dog med noget guld i sig! Aner ikke hvor den er fra, men den har klaret dig i et Akvarie flere år før jeg fik den i mit for 6 måneder siden :)
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af Thue »

Hej Frank

Altså maxima skulle jo være lettere end feks crocea som du har nu, dog tror jeg ikke det er en crocea du har da den hører til den mindste str af tridacna og mener ikke den bliver større end højst 15cm så måske en squamosa i stedet som er lidt lettere og have med at gøre. Men sikke da en flot str du har dig, den må du da gerne smide et billede af og gerne sige til hvis den en dag bliver for stor til din balje. Har længe ledt efter en i den str.

Maxima syntes jeg faktisk selv kan være en noget drilsk fætter, det er som om de er lidt mere sarte end de andre. Men tror det afhænger meget af hvordan det enkelte individ man får fat i har det. Og når du har så god succes med den du har så tror jeg ikke du får problemer med maxima hvis du finder en der er i god stand.

Så tænker du bare skal springe ud i det og er sikker på du nok skal få glæde af en i mange år. Du har jo styr på vand og lys så det skal nok gå. Det eneste jeg selv har fundet ud af med maxima at for de kan trives hos mig så må de ikke stå på bunden, altså ment med de helst skal have en lille sten under sig til og bide fast i så de er lidt mere beskyttet for orme og andre kryb nede fra da i mine øjne de er lidt mere sarte overfor disse end de andre.

Tror at grunden til man tit hører om maxima dårlige overlevelse er at mange nybegyndere starter ud med dem pga deres flotte farver og i mine øjne skal man ikke prøve krafter med dem før ens akvarie er over 1 år så man er sikker på at tingene kører ordentligt, samt man heller ikke skal købe dem alt for små

Mvh Thue
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af Frank »

jamen så er der nok ikke andet for end at jeg må prøve at købe een ,
tror jeg vil købe een i en fornuftig størrelse det må give størst succesrate ? .
ja , har også selv lavet en lille skål af hvis cement der står under muslingen på bunden , ellers er den helt ustyrlig :beer:

når nu vi er i gang er her et billede af min musling .
kan nogle fastlægge hvad det er for en fyr ?
min musling
min musling
hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af Carsten »

Det ligner meget en Tridacna deresa.

Der er kommet en stribe "nye" Tridacna
https://www.meerwasser-lexikon.de/kateg ... l#Tridacna" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af Frank »

yes , det ved jeg godt flere siger ,
men hvis det er en derasa , så er billedet nederst under " crocea " i wiki forkert vil jeg mene .
har nogen en maxima ell. lign i god kondition/størrelse de skal af med er jeg måske den glade køber .
hilsen Frank
Jesper ØH
Reactions:

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af Jesper ØH »

Jeg har haft en del muslinger i akvariet, men er gået fra dem da de vokser helt vildt i mit akvarie. Har aldrig haft problemer med nogle af dem. Vand værdierne skal selfølgelig være ok. Det med at de skal have næring i form af No3, kan jeg ikke genkende da jeg ikke har kunne måle No3 i mit system i mange år.
Brugeravatar
hellfish
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3306
Tilmeldt: søn 12. sep 2004 18:10
19
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Odense c

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af hellfish »

Det handler ikke km hvilken farve de er, men hvordan skallen ser ud!

F.eks. Som her
http://reefkeeping.com/issues/2007-10/jf/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af Thue »

Den er rigtig flot den du har Frank, ser rigtig godt ud. Jeg vil også mene at det er en derasa ud fra den farver. Men for at kunne bedre bedømme den skal vi bruge et billed af skallen både siden og undersiden,samt dens mund. Men med den vækst den har og de farver så er jeg næsten 100 på det er en derasa, som jeg syntes er en utrolig smuk musling.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tror også, at det er en T.derasa du har.
Den er mere hårdfør end feks T.crocea, mest pga at den næsten (helt) mangler den åbning i bunden som flere af de andre typer har.
Det gør den vanskeligere for evt snyltere at komme ind i.
Har haft en stående i pleje akvariet i over to år, indtil den pludselig bukkede under. Muligvis som følge af min jod ubalance.
Den vandrer en del og jeg tror den helst skal stå på bunden, da den ikke fæster sig på substratet. Her blev den forsøgt sat på en holder (skål), men den hoppede hver gang ned inden for 24 timer.
Vokser formidabelt.
Der stod 4 forskellige i akvariet og de to af dem røg til snegle - men dereasaen strøg lige igennem angrebne. Sneglene kan ikke komme ind pga den manglende åbning i bunden og så har den næsten ingen "skel" på ydersiden af skallen, som sneglene kan gemme sig i.

T.squamosa har en del "skel", men de er meget åbne. Det ligner nærmest blade. Sneglene er nemmere at spotte på dem.

Af dem jeg har stiftet bekendskab med (haft selv eller har fulgt i plejeakvariet) derasa, squamosa, maxima og crocea, er derasaen den mest hårdføre og faktisk også ganske smuk synes jeg.
Desuden er den meget lysglad og laver en del af dens føde selv via fotosyntese.

Der er lidt om de forskelle der gør, at nogle er mere hårdføre end andre her:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Mic4700
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1790
Tilmeldt: søn 8. dec 2013 19:15
10
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2012

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af Mic4700 »

Frank skrev:jamen så er der nok ikke andet for end at jeg må prøve at købe een ,
tror jeg vil købe een i en fornuftig størrelse det må give størst succesrate ? .
ja , har også selv lavet en lille skål af hvis cement der står under muslingen på bunden , ellers er den helt ustyrlig :beer:

når nu vi er i gang er her et billede af min musling .
kan nogle fastlægge hvad det er for en fyr ?
Udklip.JPG
Jeg har selv en i samme størrelse og farver , min har 5 stk. (buler) på skallen og min er købt som en T.Derasa , så det er din nok også ,flot og nem musling.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: farverige muslinger på den lange bane

Indlæg af Frank »

tak for alle jeres input , jeg vil se videoen fra Erik i aften på en enhed med lyd

her er billede hvor man kan se siden af min musling , så kan vi måske en gang for alle slå fast om det er en T. Derasa ?

den har hul i bunden , og den kan sætte tråde efter behag .
side
side
hilsen Frank
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"