"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Overvejelser ang. fiskebestand.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Overvejelser ang. fiskebestand.

Indlæg af Wiinberg »

Efter jeg har fået den nye balje op at køre, er jeg begyndt at overveje hvilke fisk jeg evt. skal have fat i. Og her er det at jeg gerne vil trække lidt på jeres erfaring ang. opførsel i akvariet, hvad der kan gå sammen og hvad der ikke kan. Pt. har jeg disse:

1 stk. Zebrasoma flavescence
2 stk. A. ocellaris
1 stk. Sphaeramia nematoptera

Akvariet er på 289 liter, 85x85x40, let stensætning men med flere gemmesteder og god svømmeplads. Klovnene og kardinalen overvejer jeg at skille mig af med på et tidspunkt.

Nogle af dem jeg har overvejet er:

Trimma Tevegae, 2 stk.
Pseudochromis flavivertex
Cirrhilabrus cyanopleura ELLER Cirrhilabrus exquisitus
Halichoeres iridis

Jeg kører med dækglas og tagrendenet ved overløb, så udspring skulle gerne kunne undgåes. Derudover bruger jeg ATS, så pods skulle der gerne være en god forsyning af, og den er yderligere dimensioneret til at kunne håndtere kraftig fodring.

På sigt vil jeg gerne forsøge mig med 4-5 anthias, Pseudanthias squamipinnis eller flavoguttatus.

Kom endelig med forslag og sig gerne til hvis der er noget der lige springer i øjenene på jer, at det måske ikke er helt realistisk.


Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Overvejelser ang. fiskebestand.

Indlæg af Jones »

Når det har kørt længe nok...... En mandarin. Den er grunden til at jeg konstant overvejer en opgradering. Den ville være nydelig i dit akvarie med en stor ATS


o_O
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Overvejelser ang. fiskebestand.

Indlæg af pederrevnørd »

Synes det ser rigtigt gennemtænkt ud.

Din eksisterende bestand er jo de "sædvanlige fisk" som alle har.....men smukke

De fremtidige synes jeg er interessante, og fisk man ikke ser hver dag i en balje.

Held og lykke - glæder mig til at se billeder :-)

Mvh
Peder


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Overvejelser ang. fiskebestand.

Indlæg af PederP »

Jeg kender ikke flavivertex, men mine oplevelser med Pseudochromis er at de er nogen asociale hidsige fisk. Dyre i småfisk og rejer.


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Overvejelser ang. fiskebestand.

Indlæg af Wiinberg »

Jones skrev:Når det har kørt længe nok...... En mandarin. Den er grunden til at jeg konstant overvejer en opgradering. Den ville være nydelig i dit akvarie med en stor ATS
Jeg vil rigtig gerne have en mandarin på et tidspunkt. Men med både en iridis og 4-5 anthias med tiden, så er det noget jeg først vil overveje om et års tid eller halvandet. Synes at kunne læse mig til at Halichoeres arten kan rydde akvariet for pods.

PederP skrev:Jeg kender ikke flavivertex, men mine oplevelser med Pseudochromis er at de er nogen asociale hidsige fisk. Dyre i småfisk og rejer.
Det er nok en af dem jeg skal skal overveje at tilføre til sidst så.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overvejelser ang. fiskebestand.

Indlæg af Carsten »

Vil give PederP ret, hans udsagn om Pseudochromis. det er nogle uhyre aggressive fisk, som kræver meget plads.
Trimmaerne er fine små fisk, men selvom dit akvarie ikke er det allerstørste, så vil de totalt forsvinde i akvariet, med mindre du sætter 30-50 stk. deri. Og sammen med en Pseudochromis, vil det være et totalt spild af liv og penge. Trimmaerne vil komme helt til sin ret i et lille akvarie på 50-60 liter. en fisk som har en adfærd som Pseudochromis arterne, men ikke temperamentet, er Gamma arterne. F.eks. Gamma loretto


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Overvejelser ang. fiskebestand.

Indlæg af Wiinberg »

Carsten skrev:Vil give PederP ret, hans udsagn om Pseudochromis. det er nogle uhyre aggressive fisk, som kræver meget plads.
Trimmaerne er fine små fisk, men selvom dit akvarie ikke er det allerstørste, så vil de totalt forsvinde i akvariet, med mindre du sætter 30-50 stk. deri. Og sammen med en Pseudochromis, vil det være et totalt spild af liv og penge. Trimmaerne vil komme helt til sin ret i et lille akvarie på 50-60 liter. en fisk som har en adfærd som Pseudochromis arterne, men ikke temperamentet, er Gamma arterne. F.eks. Gamma loretto
Det vil jeg prøve at kigge på. Det kan være jeg skal genoverveje Trimmaerne hvis jeg starter en fragmentbalje op på et tidspunkt i stedet. De virker nemlig som nogle rigtig sjove små fisk.
Lidt ærgerligt med de Pseudochromis, flavivertexen havde jeg forelsket mig lidt i. Men det er vist også noget med at de ikke er så nemme at holde farverne på.

Er der nogle af jer der har erfaringer med at holde flere af f.eks. Cirrhilabrus sammen? Der er jo rigtig mange fine.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overvejelser ang. fiskebestand.

Indlæg af Carsten »

Wiinberg skrev:
Carsten skrev:Vil give PederP ret, hans udsagn om Pseudochromis. det er nogle uhyre aggressive fisk, som kræver meget plads.
Trimmaerne er fine små fisk, men selvom dit akvarie ikke er det allerstørste, så vil de totalt forsvinde i akvariet, med mindre du sætter 30-50 stk. deri. Og sammen med en Pseudochromis, vil det være et totalt spild af liv og penge. Trimmaerne vil komme helt til sin ret i et lille akvarie på 50-60 liter. en fisk som har en adfærd som Pseudochromis arterne, men ikke temperamentet, er Gamma arterne. F.eks. Gamma loretto
Det vil jeg prøve at kigge på. Det kan være jeg skal genoverveje Trimmaerne hvis jeg starter en fragmentbalje op på et tidspunkt i stedet. De virker nemlig som nogle rigtig sjove små fisk.
Lidt ærgerligt med de Pseudochromis, flavivertexen havde jeg forelsket mig lidt i. Men det er vist også noget med at de ikke er så nemme at holde farverne på.

Er der nogle af jer der har erfaringer med at holde flere af f.eks. Cirrhilabrus sammen? Der er jo rigtig mange fine.

Glemte da lige helt undtagelsen fra regelen. Pseudochromis fridmani. Den er absolut fredelig, kan holdes i par og er samtidig den allermindste af alle de hidtil kendte Pseudochromis.
Mange fisk har det med at farverne falmer lidt over tid. Men at Pseudochromis skulle være slemme til det har jeg nu ikke hørt. Mon ikke du tænker på
Pictichromis paccagnellae. Den bliver af mange forvekslet med Gamma loretto, på grund af farve sammensætningen, og P. paccagnellae er en af dem som falmer noget med tiden.


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Overvejelser ang. fiskebestand.

Indlæg af Wiinberg »

Carsten skrev:
Wiinberg skrev:
Carsten skrev:Vil give PederP ret, hans udsagn om Pseudochromis. det er nogle uhyre aggressive fisk, som kræver meget plads.
Trimmaerne er fine små fisk, men selvom dit akvarie ikke er det allerstørste, så vil de totalt forsvinde i akvariet, med mindre du sætter 30-50 stk. deri. Og sammen med en Pseudochromis, vil det være et totalt spild af liv og penge. Trimmaerne vil komme helt til sin ret i et lille akvarie på 50-60 liter. en fisk som har en adfærd som Pseudochromis arterne, men ikke temperamentet, er Gamma arterne. F.eks. Gamma loretto
Det vil jeg prøve at kigge på. Det kan være jeg skal genoverveje Trimmaerne hvis jeg starter en fragmentbalje op på et tidspunkt i stedet. De virker nemlig som nogle rigtig sjove små fisk.
Lidt ærgerligt med de Pseudochromis, flavivertexen havde jeg forelsket mig lidt i. Men det er vist også noget med at de ikke er så nemme at holde farverne på.

Er der nogle af jer der har erfaringer med at holde flere af f.eks. Cirrhilabrus sammen? Der er jo rigtig mange fine.

Glemte da lige helt undtagelsen fra regelen. Pseudochromis fridmani. Den er absolut fredelig, kan holdes i par og er samtidig den allermindste af alle de hidtil kendte Pseudochromis.
Mange fisk har det med at farverne falmer lidt over tid. Men at Pseudochromis skulle være slemme til det har jeg nu ikke hørt. Mon ikke du tænker på
Pictichromis paccagnellae. Den bliver af mange forvekslet med Gamma loretto, på grund af farve sammensætningen, og P. paccagnellae er en af dem som falmer noget med tiden.
Jeg ved ikke med Pseudochromis generelt, men det med falmende farve var noget jeg læste om lige netop flavivertex'en. Din kommentar om fridmanien overrasker mig, jeg havde forstået det sådan at den skulle være rigtig slem. Derfor havde jeg ikke den med i overvejelserne. Jeg ved ikke hvorfor jeg havde fået den opfattelse, men det kan være jeg forveksler den med en anden.


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Overvejelser ang. fiskebestand.

Indlæg af Carsten »

Du forveksler den nok med en anden Pitichromis porphyrea. Den blegner også med tiden. Og er en slagsbroder ud over alle grænser


Brugeravatar
Wiinberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1491
Tilmeldt: man 6. jan 2014 13:27
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2014
Geografisk sted: Odense

Re: Overvejelser ang. fiskebestand.

Indlæg af Wiinberg »

Tak for opklaringen :)


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"