"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Nemateleotris decora og magnifica

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Nemateleotris decora og magnifica

Indlæg af KTR »

Hej,

Kunne godt tænke mig at udvide bestanden med en nemateleotris. Kan dog ikke beslutte mig for om det skal være decora eller magnifica. Derfor kommer der et par spm til jer. Så jeg søger ikke så meget viden, for det har jeg fra nettet, men mere erfaring.

1. Hvis jeg ikke kan beslutte mig kan jeg så have en af hver art/par af hver art?
2. Hvis jeg skal beslutte mig kan jeg så holde dem som par enten den ene eller anden art, eller kun som single?

Bagrundfakta: knap 1000 liter vand tyndt befolket endnu med 6 chromis, 2 klovne, 2 kauderni, 1 gul og 1 blå palet, 1 seksstribet gylte og 1 dottyback. Godt med huler og gemmesteder, endnu mere svømmeplads og stabile indkørte værdier.

Mvh Kristian :)
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Nemateleotris decora og magnifica

Indlæg af KasperT »

Min erfaring er at de er ret sky og din gylte eller dottyback kunne nok godt være et problem, hvis en af dem beslutter sig for at jagte den.
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Nemateleotris decora og magnifica

Indlæg af Carsten »

I butikkerne ses de ofte i store stimer, men i de frie vande, lever de parvis.
Da det desværre ikke er muligt at se forskel på hanner og hunner, er det jo ikke til at finde et par i vrimmellen hos forhandleren.
Min erfaring er at de trives bedst alene. Men deres adfærd med at leve i en lille hule under nogle sten er ikke altid lige praktisk efter vores hoveder. De kan lige så godt finde en hule som ikke vender ud mod forruden, og så ser man dem kun ved fodringen.
Det anbefales meget stærkt at have en form for låg på akvariet, da de er mester springere og øver sig gerne.
Jeg ville nøjes med en af arterne og så kun en enkelt. Men nu du har pladsen så er det da et forsøg værd med flere, om de kan danne et par.
Forvent dog at de overskydende går til.
Hvilken af arterne du vælger er nok hip som hap.
KTR
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 131
Tilmeldt: lør 7. nov 2009 22:44
14
Postnummer: 6200 Aabenraa
Saltvand siden?: 2014

Re: Nemateleotris decora og magnifica

Indlæg af KTR »

Hej Carsten og Kasper. Tak for jeres erfaringer. Min seksstribede opfører sig eksemplarisk indtil videre så den er jeg ikke så nervøs for. Den tofarvede har lidt mere temperament men ikke mere end at den rigelige svømmeplads kompenserer for det. Den jagter ikke men markerer kun. Jeg er dog obs på at den kunne blive en udfordring.

Jeg har dæksglas på så flugtforsøgene er dækket ind.

Kunne godt være at jeg skulle spille den sikkert og så undgå par. Jeg kunne jo starte med en og se om det går med de andre fisk og så evt tilføre den anden art sidenhen hvis jeg føler for det.

Tak for svar i hvertfald :)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"