"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Forslag til fiskebestand

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af Carsten »

Vil meget hellere have en C. megalodon. Den ved jeg ikke er reefsafe.
ttkthomsen
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 1686
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 19:25
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Strøby egede

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af ttkthomsen »

jeg trækker mit forslag tilbage og tilslutter mig Carsten!
Brugeravatar
Raavig
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: fre 17. jul 2009 23:53
14
Postnummer: 4690 Haslev
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Sjælland

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af Raavig »

Er de mindre hajer helt udelukket?
Det har altid været en drøm fra min side, og vil næsten påstå at en vil svine mindre end en flok store kiruger :)
Mvh. Christian Raavig
________________
Skimz IBOX nano, 8-7-2014
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af Carsten »

Raavig skrev:Er de mindre hajer helt udelukket?
Det har altid været en drøm fra min side, og vil næsten påstå at en vil svine mindre end en flok store kiruger :)
Nu bliver "en af de mindre hajer" jo da også kun 80 cm. Og selvom den ikke behøves at blive fodret hver dag, lige som de andre fisk heller ikke behøver det.
så vil jeg mene at den sviner en hel del mere. Spørg blot til vandkvaliteten hos dem der har muræner i samme størrelse
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af toni »

Marco R skrev:
toni skrev:Stort måske - Chaetodon semilarvatus stime (3 - 5) - golden butterfly - skal være til grads reefsafe og spise montipora spisende snegle som er et plus.
Dem skal I passe på med, da de godt vil nippe/ genere og spise polypper. Jeg havde på et tidspunkt et mindre par, og der var mine blødkoraller stort set ikke udfoldet :rolleyes:

Men de er sindsygt smukke :happy:
Ja det er en risiko, men på den anden siden, hvis man nu får montipora spisende snegle i, så skal de være super effektive i mod det iflg amerikanerne. :)/:(
Jones skrev:Mht den blåplettede rokke, mener du så helt seriøst at I vil klippe piggen af den hvis I ender med at købe en?
Hvis vi får en rokke, så må piggen af. Den er jo giftig og eneste måde at flytte rundt på ting er at springe ned i baljen. Så er det træls at træde på en giftsyl...
Carsten skrev:
toni skrev:
@Carsten, Meller & Nicki: Vedr dværg kejser, har vi haft en C. bispinosus og den var fredelig, så den får nok lov til at komme med. Men vi kunne jo tænke os nogle uvanlige, har nogen kendskab til f.eks denne: Centropyge aurantia- http://www.liveaquaria.com/product/prod ... catid=1154" onclick="window.open(this.href);return false; for den er bare flot. Vi vil gerne gøre lidt ekstra i at få fat i fisk der ikke er de sædvanlige på hylden. Så vi kommer til at bruge tid på at finde de rigtige beboere.
Det billede af C. aurantia er desværre totalt forvansket
Sådan her ser den ud http://www.meerwasser-lexikon.de/tiere/ ... rantia.htm#" onclick="window.open(this.href);return false;
Den er stadig flot, men den er på en maybe liste indtil videre. Tak for feedback :)
nielsk skrev:I kan ikke have en bluespottet i et koralakvarie med mindre I vil skifte 500 L vand x 2 i ugen.
Prøv at besøg Storcenter Nord og se deres fiskesamling i 8000 Liter vand.
Eller Kattegat centret i deres 5000 L koralrev. I bliver forskrækkede over hvor store og FEDE deres achilles er begge steder
Hej Niels

Vi er ikke interesseret i sådanne møgsvin i baljen ;) Så derfor er muræne udelukket og nok en rokke også ... :( men det er lov til at drømme. Vil helt sikkert tage ind og kigge på disse akvarier som du siger. Spænende. Og vi har set store naso tidligere og er indstillet på at der bliver nogle fede og tykke fisk i baljen. Men nu er der også plads til det :GO Derfor skal vi ikke have så mange af den type.
ttkthomsen skrev:Jeg har altid ønsket mig en orcinus orca er bare i tvivl om den er reefsafe...... :scratch:
Hvis jeg vil set spækhugger, tager jeg bare en tur til hjemegnen. Mange hvaler der for tiden på denne tiden af året :)
[video][/video] De er også meget smukkere i det vilde ;)

Edit: Må lige have denne med, det var nogen fra hjemegnen der fangede disse på nytt år aften. Super smukt:

http://www.folkebladet.no/tv/article8885809.ece" onclick="window.open(this.href);return false; Lige en video fra lokalavisen :)
Carsten skrev:Vil meget hellere have en C. megalodon. Den ved jeg ikke er reefsafe.
Carsten, neeeeeej!!!! Selv om den var i live den dag i dag eller vi kunne få en der var tank size mulig, så NEJ! Ikke med de bisser. Har total angst for haj. Er jeg ude og snorkle med Mikkel, kommer han tit op bagved mig mens han nynner på hajsommer temaet under vand, så jeg dør ved tanken af at se den i mit hjem :BA
Raavig skrev:Er de mindre hajer helt udelukket?
Det har altid været en drøm fra min side, og vil næsten påstå at en vil svine mindre end en flok store kiruger :)
Vil nok også sige nej, da de ikke er særlig venlig overfor andre fisk. Haps haps, så har man kun et hajakvarie!! :f3:

Men mange gode forslag :) Er helt overrasket at ingen har foreslået delfiner nu som vi er ude i gigantstørrelser af fisk ;)

Er der ingen der har nogenlunde succes med kejsere og mixed reef? Bare lidt ønske tænkning her..
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af AndersGS »

Acanthurus triostegus :) 5 stk

" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af toni »

AndersGS skrev:Acanthurus triostegus :) 5 stk

" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak Anders. Jeg synes de er fede, men Mikkel er svær at overbevise på nettop den fisk desværre...
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af AndersGS »

toni skrev:
AndersGS skrev:Acanthurus triostegus :) 5 stk

" onclick="window.open(this.href);return false;
Tak Anders. Jeg synes de er fede, men Mikkel er svær at overbevise på nettop den fisk desværre...
Pudsigt - der er ikke så mange der bryder sig om dem. Jeg synes de er helt fantastiske.
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af toni »

Jeg synes de er flotte, da de skiller sig lidt ud. Men de er lidt kedelig i sort/hvid sammenlignet med en pangfarvet kirurg. Tror det er der de fleste vælger fra desværre.
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af Meller »

hvad er listen umiddelbart? :-p man kan jo ikke andet end drømme om hvad man selv ville fylde i :K
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af Bingocaller »

Mange fede fisk imellem - og specielle!

Nogen tanker om hvordan i har tænkt jer at skaffe dem? Det er jo ikke nogen man ser hver dag?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af toni »

Meller skrev:hvad er listen umiddelbart? :-p man kan jo ikke andet end drømme om hvad man selv ville fylde i :K
Listen står i en af mine indlæg på side 1 ;)
Bingocaller skrev:Mange fede fisk imellem - og specielle!

Nogen tanker om hvordan i har tænkt jer at skaffe dem? Det er jo ikke nogen man ser hver dag?
Med tid og tålmodighed, og ikke mindst knejser på kontoen :)

Feks har dejong haft størrelse xs og s gemmatum på lager on off det dét seneste år, så helt umuligt skal det nok ikke blive. Lige nu er der 3 stk. :) jeg har holdt øje med dem jeg kunne tænke mig i lang tid. Men vi får se ;)
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af Meller »

Okay, troede der var en nyere, og hvor der var lidt antal på hvad i ville havde :-)
Jammen kan da være i selv skulle køre en tur til DeJong, mon ikke det kan lade sig gøre når det er så mange fisk i skal havde hjem ;-)
240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af Thue »

1 stk archilles ,1 stk naso elegans, 10 gule kiruger, 5 xanthurus, 5 desjardini, det var hva jeg ville putte i sammen med en ordentlig røvfuld anthias og Chromis, selvom akvariet bliver stort så skal man passe på ikke bare og proppe en masse i, det er jo ikke sikkert de vil trives bare fordi akvariet er stort

Mvh thue
Brugeravatar
Mathias_C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2675
Tilmeldt: tors 27. apr 2006 16:05
17
Postnummer: 9330 Dronninglund
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af Mathias_C »

Håber så inderligt at Acanthurus lineatus vinder over Sohal i jeres overvejelser - er min absolutte favorit. Synes den har den mest fantastiske adfærd og så er den bare vanvittig smuk! Synes det er trist man ikke ser den så meget længere i forhold til Sohal.

Vil det være helt udelukket med dem begge akvariets størrelse taget i betragtning, de kan da få et par tusinde liter at herske over hver :D
MVH
Mathias
STATUS:
300 l waterbox opstartet primo 2022 - mixed reef
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af toni »

Thue skrev:1 stk archilles ,1 stk naso elegans, 10 gule kiruger, 5 xanthurus, 5 desjardini, det var hva jeg ville putte i sammen med en ordentlig røvfuld anthias og Chromis, selvom akvariet bliver stort så skal man passe på ikke bare og proppe en masse i, det er jo ikke sikkert de vil trives bare fordi akvariet er stort

Mvh thue
Tak Thue og enig. Vi skal passe på at ikke gå amok. Men derfor har vi denne liste og ønsker input dertil, da vi kan ha glemt noget spænende :) Men en flok desjardini bliver måske lidt meget. De kan jo blive 40 cm i længden, så hellere en blanding af achilles, naso, o.l. så vi får lidt forskelligt sjovt i den størrelse :) Tror bare ikke mange er klar over hvor stor desardjini og veliferum kan blive :smart:
Mathias_C skrev:Håber så inderligt at Acanthurus lineatus vinder over Sohal i jeres overvejelser - er min absolutte favorit. Synes den har den mest fantastiske adfærd og så er den bare vanvittig smuk! Synes det er trist man ikke ser den så meget længere i forhold til Sohal.

Vil det være helt udelukket med dem begge akvariets størrelse taget i betragtning, de kan da få et par tusinde liter at herske over hver :D
Jeg kan også bedst lide farven på lineatus, men det er en stresset svømmer kontra sohal. Til gengæld har sohal nok mere temperament. Så vi må se :)
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4570
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af Nicki Henriksen »

toni skrev:
Tak Thue og enig. Vi skal passe på at ikke gå amok. Men derfor har vi denne liste og ønsker input dertil, da vi kan ha glemt noget spænende :) Men en flok desjardini bliver måske lidt meget. De kan jo blive 40 cm i længden, så hellere en blanding af achilles, naso, o.l. så vi får lidt forskelligt sjovt i den størrelse :) Tror bare ikke mange er klar over hvor stor desardjini og veliferum kan blive :smart:


Jeg kan også bedst lide farven på lineatus, men det er en stresset svømmer kontra sohal. Til gengæld har sohal nok mere temperament. Så vi må se :)
Har dykket med desjardinii i rødehavet de kan være kæmpe store :O
Har også haft to større veliferum på 16-20 cm og de er næsten større på den lodrette led.

Du skal da have både en sohal (min favorit) og en lineatus som er sindsyg flot :)

Huske da Flemming havde sin lækre kirurgsamling/mix,
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af toni »

Nicki Henriksen skrev:
Har dykket med desjardinii i rødehavet de kan være kæmpe store :O
Har også haft to større veliferum på 16-20 cm og de er næsten større på den lodrette led.

Du skal da have både en sohal (min favorit) og en lineatus som er sindsyg flot :)

Huske da Flemming havde sin lækre kirurgsamling/mix,
Ja det er netop det. De kan blive enorme :)

Med hensyn til sohal og lineatus så er begge på listen indtil videre ;)
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4570
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af Nicki Henriksen »

toni skrev:
Nicki Henriksen skrev:
Har dykket med desjardinii i rødehavet de kan være kæmpe store :O
Har også haft to større veliferum på 16-20 cm og de er næsten større på den lodrette led.

Du skal da have både en sohal (min favorit) og en lineatus som er sindsyg flot :)

Huske da Flemming havde sin lækre kirurgsamling/mix,
Ja det er netop det. De kan blive enorme :)

Med hensyn til sohal og lineatus så er begge på listen indtil videre ;)
Men sys stadig I skulle have jer en desjardinii :) de er vildt flotte

Det kan jeg godt forstå de er, de er da begge sindsyg flotte/fede fisk, sohal kan iøvrig også blive kæmpe store, vil tror de var tæt på 50 cm nogle a de største jeg svømmende med, og temperament har se, er da galt det var sjovt a ligge ude på det dybe og se ind på folk gå i vandet og bare bliver angrebet fra alle sider på deres badesko :)
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af PoulD »

Hvad med en Pomacanthus asfur. Skulle vist være nogenlunde reefsafe. Kan også blive omkring en halv meter på hver led.
Så kunne du jo henkastet sige til travkusken, at du forresten lige har købt en araber :-)
I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af toni »

Nicki Henriksen skrev:
Men sys stadig I skulle have jer en desjardinii :) de er vildt flotte

Det kan jeg godt forstå de er, de er da begge sindsyg flotte/fede fisk, sohal kan iøvrig også blive kæmpe store, vil tror de var tæt på 50 cm nogle a de største jeg svømmende med, og temperament har se, er da galt det var sjovt a ligge ude på det dybe og se ind på folk gå i vandet og bare bliver angrebet fra alle sider på deres badesko :)
Nu har vi en veliferum i nuværende bestand, mon om de kommer konstant op og slåsser så??
PoulD skrev:Hvad med en Pomacanthus asfur. Skulle vist være nogenlunde reefsafe. Kan også blive omkring en halv meter på hver led.
Så kunne du jo henkastet sige til travkusken, at du forresten lige har købt en araber :-)
En sådan araber, altså asfuren er så lækker. Har kigget på dem flere gange nede ved Dyrehandleren da han har haft nogle i ret store størrelser :) Kan ikke udelukke en kejser eller to, selv om der kommer til at ryge nogle softies på kontoen. Ønsker feedback fra alle der har haft kejsere i mixed reef, både art og hvilken opførsel de har haft i baljen. En af kejserne kommer nok til at være en Pygoplites diacanthus, helst fra rødehavet :) Mener jeg har læst at der er flere herinde der har haft dem nogenlunde succes
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af pederrevnørd »

I skulle kigge forbi Nielsk,
Han har samme interesse, megasmuk og pænt stor balje - og med meget erfaring på det efterspurgte område :-)

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
12
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Forslag til fiskebestand

Indlæg af toni »

pederrevnørd skrev:I skulle kigge forbi Nielsk,
Han har samme interesse, megasmuk og pænt stor balje - og med meget erfaring på det efterspurgte område :-)

Mvh
Peder
Fantastisk ide kære Peder :)

Tror vi må kigge forbi Niels hvis vi må på et tidspunkt. Altid godt med lidt viden deling :GO
Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"