"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Han$en »

Hej!

Som nogle er bekendt med, bliver mit næste projekt Montipora tank, og med dette fører jo et skrækscenarie - Montipora Eating Nudibranches!

Til dette er der jo den klassiske med en Coral Cure ved ny ankommere, hvilket jeg altid har brugt. Men det er åbenbart ikke effektivt mod sneglene, og tager ligeledes ikke eventuelle æg. Så til pest-control vil jeg vanen tro have et par Gylter til at hjælpe på den front.

Jeg har erfaring med Gul Gylte / Halichoeres chrysus som er en fantastisk lille og rolig fisk. Den hjalp mig sidst jeg oplevede et MEN angreb, og få dage efter introduktion så jeg aldrig synet af en snegl igen + den også gjorde et markant indtryk på en velbevaret Planarie bestand jeg havde - Så sådan en ofrer jeg 75,- på igen! Men som med alt andet er der ingen garanti for at den næste vil være lige så flittig som den sidste.

Derudover ønsker jeg mig en Gylte mere, således at jeg har 2 arter - Og dermed dobbelt chance for at være så heldig at have et godt hold til at passe på korallerne - Men jeg er i tvivl om hvilken jeg skal vælge..

Kravene er at fisken er rolig - Så allerede dér er en lille 6-stribet udelukket, og ligeledes skal den ikke ende op med at være 80cm.

Så lad endelig høre nogle erfaringer. Udseendet er jeg som sådan ligeglad med, den skal arbejde og ikke nødvendigvis pryde :happy:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Kim Bauer
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 193
Tilmeldt: søn 11. dec 2011 21:10
12
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 2012
Geografisk sted: Nordsjælland

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Kim Bauer »

Jeg har held med Halichoeres chloropterus og Coris gaimard, efter de kom til forsvandt mit angreb af MEN, hvem af dem der har taget dem er jeg ikke sikker på.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Han$en »

H. chloropterus er jeg også bekendt med som værende en ret effektiv Gylte, men den vil nok komme i karambolage med andre fisk jeg har tiltænkt, så denne er ikke aktuel.

C. gaimard har jeg før kigget på, og det er en utroligt flot fisk. Men den vokser ud af mit akvarie desværre.. :)


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af joekill »

Macropharyngodon negrosensis er en fin og rolig lille fisk.
Den er super nysgerrig og altid på jagt mellem korallerne efter småting.
Desværre hoppede min ud af baljen efter 1 års tid :(
Den ses her : http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Macrop ... egrosensis" onclick="window.open(this.href);return false;


:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Han$en »

joekill skrev:Macropharyngodon negrosensis er en fin og rolig lille fisk.
Den er super nysgerrig og altid på jagt mellem korallerne efter småting.
Desværre hoppede min ud af baljen efter 1 års tid :(
Den ses her : http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Macrop ... egrosensis" onclick="window.open(this.href);return false;
Dét var en fin lille kandidat!

Både flot, anderledes, og lader til at være et meget fornuftigt bud!
Jeg burde kunne være hoppe-fri, i og med at jeg kun ønsker rolige fisk denne gang. Så jeg er sgu villig til at tage chancen!

Jeg overvejer dog om jeg skal have en XXXS 6-stribet i fragmentakvariet som "backup Gylte" - Men det må tiden lige vise.. :happy:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
minedykker
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1796
Tilmeldt: tirs 6. jul 2010 14:56
13
Postnummer: 2980 Kokkedal
Saltvand siden?: 2010

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af minedykker »

Wetmorella nigropinnata
Halichoeres leucoxanthus
Pseudocheilinops ataenia
har en af vær af disse og vil sige at de gør deres arbejde rigtig godt og er alle 3 meget stille og rolig og på ingen måder voldsom eller aggressive den lille Pseudocheilinops ataenia har jeg så en plan om at jeg skal have nogen flere af i takt med at der kommer flere og flere koraller og den er så dejlig lille den kan komme ind over alt og den kan gå i flok så 5-7 stykker mere af denne for mit vedkommen ;O)


Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
16
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af StarF »

Halichoeres chrysus
Halichoeres cosmetus

er et godt makkerpar til at fjerne det meste skidt i akvariet. Som alternativ til cosmetus kan man tage en Halichoeres melanurus.

Halichoeres iridis skulle meget effektiv til montipore spisende snegle.

Man kan hellere ikke have for mange Halichoeres arter i et lille akvarie, 2 stk burde dog fungere fint.

ellers er der jo mange spændene, så for at oprette en god balance er det jo bare blandt lidt af de bud folk har haft her inde.
Halichoeres chloropterus er dog den mest effektive jeg nogen sinde har set, den nakker både fireworms, aefw, nudebranch osv osv. desværre kan den blive ret strid når den bliver stor. Men det er afgjort efter min erfaring den mest effektive fisk til pest kontrol, fordi den bare tager alt.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Han$en »

Mads - Det er også min erfaring, men problemet med chloropterus er netop dens humør som den vokser. Ellers var der bestemt ingen tvivl om at det blot blev sådan en!

H. cosmetus er også en rigtig flot fisk. Endnu en fornuftig kandidat!


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af ole kekkonen »

jeg havde engang en halichoeres iridis den havde det med at torpedere gennem hele bundlaget :wc: det er flere slags korallivore end fladorme.jeg har ikke det helt store erfaring med dem men hvis du kun har en masse små orme tror jeg ikke det kan være dem man refererer til som mefw men det kan være du har haft en masse forskellige orme med samme opførsel.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Han$en »

Vil sige, jeg har aldrig oplevet spiste koraller forudden der har været MEFW til stede.


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af AndersGS »

Som du selv er inde på kombi af H. chrysus og P. hexataenia.

Det gjorde tricket her mod både planarier og fladorme.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Han$en »

Men P. hexataenia er ret upassende.. Mit første indlæg er lidt forkert, jeg har haft 6-stribet et par gange. Den ene tømte mit akvarie for 2 P. fridmani jeg havde haft et stykke over et år på få dage..

Så sådan en skal jeg ikke have igen!

H. chrysus er helt sikker.

H. cosmetus var et rigtig godt bud, og samme var Macropharyngodon negrosensis..

Så en af disse to - Eller begge måske, hvem ved!


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Carsten »

AndersGS skrev:Som du selv er inde på kombi af H. chrysus og P. hexataenia.

Det gjorde tricket her mod både planarier og fladorme.

Samme oplevelse som Anders har jeg haft med de 2 gylter. Dog tror jeg ikke at der var nogle fladorme.
Desværre legede chrysus'en flyvefisk end dag.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Han$en »

Er det generelt ikke kendt for det meste af Halichoeres slægten at hoppe...?


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af AndersGS »

Carsten skrev:
AndersGS skrev:Som du selv er inde på kombi af H. chrysus og P. hexataenia.

Det gjorde tricket her mod både planarier og fladorme.

Samme oplevelse som Anders har jeg haft med de 2 gylter. Dog tror jeg ikke at der var nogle fladorme.
Desværre legede chrysus'en flyvefisk end dag.
Mig der vrøvler, nøgensnegle!

Jeg har mistet 2 eller 3 H. chrysys på "flyvefisken". Af samme årsag kommer der 100 % tætsluttende låg på mit akvarium denne gang. Den sidste tog turen op gennem et Ø3 cm hul ca 15 cm over vandoverfladen. Det er ret gode til det.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Han$en »

Det har jeg "heldigvis" kun oplevet med mine 2 fridmani'er, ellers har jeg altid været heldig at undgå jumpers.. Jeg gør mig dog også tanker om evt at lave et net over akvariet så den risiko er udelukket.


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Meller »

Han$en skrev:Men P. hexataenia er ret upassende.. Mit første indlæg er lidt forkert, jeg har haft 6-stribet et par gange. Den ene tømte mit akvarie for 2 P. fridmani jeg havde haft et stykke over et år på få dage..

Så sådan en skal jeg ikke have igen!

Ad hvad? de må havde noget forskellig personlighed, jeg har en på 63 liter der går sammen med 2 klovne og 2 chromis, man skulle mene at her burde fisken være lidt aggrasiv pga pladsen, men tror aldrig nogensinde den kunne finde på bare at ligge an til at gøre de andre fisk fortræd :S


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af PederP »

Meller skrev:
Han$en skrev:Men P. hexataenia er ret upassende.. Mit første indlæg er lidt forkert, jeg har haft 6-stribet et par gange. Den ene tømte mit akvarie for 2 P. fridmani jeg havde haft et stykke over et år på få dage..

Så sådan en skal jeg ikke have igen!

Ad hvad? de må havde noget forskellig personlighed, jeg har en på 63 liter der går sammen med 2 klovne og 2 chromis, man skulle mene at her burde fisken være lidt aggrasiv pga pladsen, men tror aldrig nogensinde den kunne finde på bare at ligge an til at gøre de andre fisk fortræd :S
Yup. De kan være nogen rigtige bæster.
Den nye jeg har i min fragtank er blid som et lam, den gamle i DT er akvariets største slyngel.

@Hansen, der har været lidt snak om at Mandarin fisk skulle tage montipora snegle. Har selv sat en i hver balje( samt en gul gylte) efter at have haft krig mod sneglene. Har ikke set dem tage nogen, men omvendt ser jeg heller ikke flere snegle.


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Meller »

der kan man se :-) nok den bedste fisk jeg har, men kan da høre jeg så skal være meget glad for den jeg har så :-)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
toni
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 975
Tilmeldt: fre 13. apr 2012 13:53
11
Postnummer: 9370 Hals
Saltvand siden?: 2010

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af toni »

Hvis du går udelukkende efter fisk der spiser montipora spisende snegle så er flere alternativer. Hos gylterne så skal underarter af Thalassoma og Coris være et godt bud. Eller så skal sommerfuglfiskene Chaetodon semilarvatus og Chaetodon Auriga også være ret vilde med disse bæster, men de er også vilde med andre ting som findes i tanken desværre. Men i USA har de god erfaring med disse.

Personlig har vi seksstribet og gul, lige nu. Men skal ha en grøn i også på et tidspunkt, da disse spiser pyramidesnegle og vi vil gerne introducere muslinger til DT igen men tør ikke uden den grønne da vi mistet 4 muslinger sidste gang til de satans snegle.

Den gule vi har er ret sjov, da den tilsyneladende nasser på sandspiseren lige for tiden. Den hænger hverfald i røven på den konstant og spiser ting som den filtrerer ud.


Lukket 2 år og 3 måneder : Toni's 840 l: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=59694" onclick="window.open(this.href);return false;
Billede
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Han$en »

Jeg vil af gode grunde ikke introducere hverken Mandarin'er eller Scooter's i mit akvarie. Stensætningen kommer til at bestå af maksimalt 10kg tørre sten, på 190L. Så der bliver ikke meget til sådan en at spise, og slet ikke med gylter i akvariet også.

Det ville være et drab desværre. :)


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Gylter - Hvad siger folkets erfaringer?

Indlæg af Han$en »

toni skrev:Hvis du går udelukkende efter fisk der spiser montipora spisende snegle så er flere alternativer. Hos gylterne så skal underarter af Thalassoma og Coris være et godt bud. Eller så skal sommerfuglfiskene Chaetodon semilarvatus og Chaetodon Auriga også være ret vilde med disse bæster, men de er også vilde med andre ting som findes i tanken desværre. Men i USA har de god erfaring med disse.

Personlig har vi seksstribet og gul, lige nu. Men skal ha en grøn i også på et tidspunkt, da disse spiser pyramidesnegle og vi vil gerne introducere muslinger til DT igen men tør ikke uden den grønne da vi mistet 4 muslinger sidste gang til de satans snegle.

Den gule vi har er ret sjov, da den tilsyneladende nasser på sandspiseren lige for tiden. Den hænger hverfald i røven på den konstant og spiser ting som den filtrerer ud.
Men her er desværre nævnt flere ting som ikke går i spænd med andet.

Coris er ikke umiddelbart en rolig og lille slægt. De er hidsige og flere af dem nogle værre rodehoveder = Ikke egnet til knap 200L SPS rev.
Sommerfugle fisk kommer aldrig nogensinde i overvejelse - Flere af disse lever af SPS polypper - Det ville være at skyde mig i foden :)

Den gule er rigtig hyggelig, og af samme grund kommer der også sådan en i igen. Den gør et fint stykke arbejde mod småkravl, og er samtidig pæn og spændende!


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"