"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Klovnefiske alder

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
math411c
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tirs 28. jan 2014 17:46
10
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2009

Klovnefiske alder

Indlæg af math411c »

Hvor gammel kan en klovnefisk blive " Amphiprion ephippium "
:f2: :f2: :f3: :f2: :f2:


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af MoG »

Ved ikke om det er generelt eller om det er den specifikke art du mener ..? Mener at kunne huske at have læst , at en amerikaner har haft det samme klovnpar i 20-25 år.. Så vidt jeg husker! :)
Der er jo nok en relativ stor forskel på om det er i naturen eller i fangenskab. :wink:


Morten
Brugeravatar
Hougaard
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 5957
Tilmeldt: søn 13. mar 2005 22:34
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Vancouver, Canada
Kontakt:

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Hougaard »

Jeg har en på 9 år..


R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: ons 26. okt 2011 20:20
12
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af R.Munk »

Jeg læste for nyligt om et par der var 35 eller 37 år.


Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 198
Tilmeldt: lør 12. jan 2013 19:00
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Michael87dk »

w00tifrutti skrev:Jeg læste for nyligt om et par der var 35 eller 37 år.


Den hopper jeg ikke helt på. Har læst at levealderen for klovnfisk i naturen er op til 25år. mon ikke det er lidt mindre i vores akvarier?
Jeg skal ikke gøre mig klog på det, men det lyder vildt. Der er vel også forskel på hvor gamle de bliver arterne i mellem.

Vh. Michael


Har haft ferskvand SÅ LAD DA VÆR. Er gået tilbage til saltvand det er jo stærkt vanedannende og smukt.
R.Munk
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 314
Tilmeldt: ons 26. okt 2011 20:20
12
Postnummer: 8620 Kjellerup
Saltvand siden?: 2011
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af R.Munk »

Hvorvidt artiklen er sand skal jeg lade være usagt. Jeg skal nok poste den her, hvis jeg falder over den igen.


Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af pederrevnørd »

Har da set klovne her på forum der med sikkerhed er over 35 år :T :T :T


1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Colakeld
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 70
Tilmeldt: tors 21. apr 2011 06:48
12
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2011

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Colakeld »

Ja, og mange af dem, er i rigtig god foderstand.


Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Tykki »

De bør da blive meget ældre i fangenskab. Ingen predetore, og hvis de er heldige dumper der foder lige ned i knolden på dem.


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Meller »

Tykki skrev:De bør da blive meget ældre i fangenskab. Ingen predetore, og hvis de er heldige dumper der foder lige ned i knolden på dem.
Det er ret sjældent dyr bliver ældre i fangeskab end i naturen :-) gennemsnitsleve alderen er måske nok højere i fangeskab, men betyder ikke de bliver ældre :-) skal dog ikke kunne sige om dette er tilfældet for klovnefisk, men sådan er det generelt for mange dyr.


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Tykki »

Hvad bygger du det på? Rene gæt, eller faktisk viden? Min påstand bygger ikke på en skid andet end gætteri. Mvh Dan


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Meller »

Tykki skrev:Hvad bygger du det på? Rene gæt, eller faktisk viden? Min påstand bygger ikke på en skid andet end gætteri. Mvh Dan
Den undervisning jeg har haft på gymnasiet ^^ men det er jo selvfølgelig kun hvis man tænker på de dør en naturlig død :-p og vi går ud fra de lever i de rigtige omgivelser, altså det vil sige de har de optimale forhold, så de ikke dør af sult fx. :-)


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af PoulD »

Perculaerne Harold and Maude lever efter sigende lykkeligt efter 34 år i fangenskab: http://69.39.232.66/~heartwor/haroldandmaude.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Der findes vist Koi fisk på farme i Japan som er over 200 år gamle.

PS: Nogen der har smagt klovnfisk? De smager godt nok sjovt :oops:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3531
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Tykki »

Var den over 24 år gammel Poul?


Meller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1614
Tilmeldt: fre 18. jan 2013 18:42
11
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2013

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Meller »

PoulD skrev:Perculaerne Harold and Maude lever efter sigende lykkeligt efter 34 år i fangenskab: http://69.39.232.66/~heartwor/haroldandmaude.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Der findes vist Koi fisk på farme i Japan som er over 200 år gamle.

PS: Nogen der har smagt klovnfisk? De smager godt nok sjovt :oops:
der går nu mange rygter om koier på den alder (jeg holder selv koi fisk). Men det er fordi det er en "hellig" fisk i japansk historie, man mente også hvis de sprang op for enden af et vandfald blev det til en drage (dem de tosser rundt med i gaderne dernede engang imellem :K ) så kan være de usandsynlige leve alder kommer fra nogle af de fantastiske historier om koier :wc:


240 liters DSB + 120 liter sump :-D
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=92&t=65846" onclick="window.open(this.href);return false;
63 liters akvarie + 25 liter refugium :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=91&t=57656" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af PoulD »

Tykki skrev:Var den over 24 år gammel Poul?
Yup, jeg var heller ikke helt stolt ved den :hehe:

Meeen så kan du da lige få en mere af omtrent samme kaliber, på engelsk:
I started in the aquarium hobby in 2012 buying a 128L Boyu including, among a few other fish, a Premnas biaculeatus. Already from the start this fish was a bit grumpy and it was never really on my wish list. After a few days it had become like a member of the family though, so I did no longer have the heart to pass it on. So when I started up my current 360L, a few months later, also this fish was moved to there.

Unfortunately the fish's behaviour then slowly became worse. It soon developed kinda Pat Boone habit, writing love letters in the sand, resulting in daily giant sand blizzards in my tank. Over time it also became more and more bully. After one year with this I recently ran out of patience and gave the clown away together with another misbehaving fish, my green wrasse. I have bought 2 charming little Ocellaris instead, however I cannot effort to give them a proper home. You know why? Coz I don't have anemone.
Billede
Sorry :oops: :oops: :oops:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Michael87dk
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 198
Tilmeldt: lør 12. jan 2013 19:00
11
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2012

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Michael87dk »

Min filosofi siger mig bare at der er mere stress for en fisk i fangeskab end i naturen. Mennesker hunde katte børn osv. Der går forbi. Roder i akvariet og alt mulig andet tænkeligt.

Peder ikke for at være træls og skeptisk men kan du bevise at klovnfisken her på siden er så gammel? Ellers vil jeg gerne have lov at tvivle. Sys bare det lyder utroligt.


Har haft ferskvand SÅ LAD DA VÆR. Er gået tilbage til saltvand det er jo stærkt vanedannende og smukt.
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af PoulD »

Michael87dk skrev:Min filosofi siger mig bare at der er mere stress for en fisk i fangeskab end i naturen. Mennesker hunde katte børn osv. Der går forbi. Roder i akvariet og alt mulig andet tænkeligt.

Peder ikke for at være træls og skeptisk men kan du bevise at klovnfisken her på siden er så gammel? Ellers vil jeg gerne have lov at tvivle. Sys bare det lyder utroligt.
Tror det er en helt anden slags klovne Peder skriver om :wink:


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Morten1990 »

Det er højst sandsynligt lille PoulD Peder mener. De 2 er jo som et nygift par :scream:


Vh Morten
Rune B Jensen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: lør 22. nov 2008 17:05
15
Postnummer: 8900 Randers

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Rune B Jensen »

hejsa
jeg kan bevise at klovnfisk kan blive 37-40 år...
jeg har en kammerat som også er her på forummet han hedder posten. hans far har et akvarie som har kørt i 40 år med bund filtere og de samme sten og korraller. hvis i ser de klovn fisk er i ikke i tvivl om at de er gamle. de er helt rynkede og falmet.
man skal være mere end velkommen og komme til randers og se akvariet og fiskene. det lyder utroligt men helt sandt og kan bevises hele vejen igennem..
Senest rettet af Rune B Jensen tirs 11. feb 2014 20:40, rettet i alt 1 gang.


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af MoG »

Det lyder da virkelig som noget der kunne være spændende at se billeder af!!!


Morten
Rune B Jensen
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 36
Tilmeldt: lør 22. nov 2008 17:05
15
Postnummer: 8900 Randers

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Rune B Jensen »

jeg skal nok lige prøve at tage nogle billeder. men det kan tidligst blive om et par dage. men det er bare ikke det samme på billeder..


Brugeravatar
AndersGS
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5279
Tilmeldt: søn 22. jun 2008 19:13
15
Postnummer: 9300 Sæby
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af AndersGS »

MoG skrev:Det lyder da virkelig som noget der kunne være spændende at se billeder af!!!
Søg og du skal finde... :)

Se postens indlæg lidt nede på siden :)
http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 51#p311551" onclick="window.open(this.href);return false;


Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af MoG »

Nææ, men uanset hvad, kunne det da være sjovt at se et Akvarie der har kørt i 40 år! :wink:


Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af MoG »

Tak Anders .. Havde dog ikke lige regnet med at det allerede lå der! :biggrin:


Morten
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Klovnefiske alder

Indlæg af Han$en »

Det er da bestemt ikke urealistisk at et dyr bliver ældre med ordentlig pasning i fangeskab end i naturen.

Husk nu lige på - Specielt med fisk, at vi kan tilbyde visse fisk noget bedre vilkår end naturen kan hvad angår sundhed og velvære hvis vi vel at mærke bruger hovedet.

I et akvarie med en person bag der ved hvad han laver bliver fx Klovnfisken fodret fornuftigt, minimale parasitangreb, rent og sundt vand og ikke mindst rolige omgivelser uden farer fra rovdyr og andet.

Ud over dette er det slet ikke nogen fremmed læsning at folk rapportere om A. occelaris der er 30+ år i akvarie. Det er at finde på både Reef Central og Reef Sanctuary.. Der er folk i USA der har haft samme Klovnfiskepar længere end jeg har levet, og ja, tilsyneladende er der også et par gamle fisk i DK selv..

Samme vilkår gør sig gældende for visse reptiler - De har også bedre chancer for at blive rigtigt gamle når vi tager dem under vingerne, end når moder natur styrer showet :happy:


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"