"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Omlægning til andre arter. Men hvilke? (350 liter)

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Omlægning til andre arter. Men hvilke? (350 liter)

Indlæg af Jones »

Jeg påtænker at foretage nogle ændringer i min fiskebestand, da jeg gerne vil have et akvarie, der er tæt beplantet med koraller og rummer en masse små fisk, der naturligt bevæger sig rundt mellem disse. Pt har jeg fisk, der er så store at der ikke er skyggen af naturlig adfærd over dem. De kan da svømme, men ellers står de bare ved frontruden og venter på af far her serverer dagens ret :D Jeg ønsker mig et mere "naturligt" rev i stuen. Desuden kunne det være skønt med en form for "rød tråd" i sammensætningen. Dette har jeg altid været enormt dårlig til mht fisk og koraller. Men det skal der laves om på. NU :)


Akvariet:

350 L Juwel hjørne akvarie. Der er 60 liter sump og en Octopus ps 1000 skummer.

Egen idé til fiskebestand
2 x Ocellaris
7 x Chromis viridis
1 x seksstribet gylte
1 x LSD fisk (næste sommer)

Anthias ville jeg elske, men de kræver bare en pokkers masse foder og det sviner derfor nok i overkanten.

Dette er min egen liste, men hvis I har bedre forslag til en liste må I meget gerne poste den. Jeg håber at I kan se idéen med ønsket om den mere naturlige adfærd og kan hjælpe mig på rette vej.
o_O
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 548
Tilmeldt: søn 19. aug 2007 15:31
16
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: Omlægning til andre arter. Men hvilke? (350 liter)

Indlæg af iceMD »

jeg får et akvarie af ca. samme størrelse og har samme tanke om at holde mig til de små fisk, så livet bliver mere varieret :)

Jeg har også tænkt mig nogle af de samme fisk som dig, men synes også du skulle kigge på en enkelt dværgkejser, fx Centropyge bispinosus eller Centropyge loriculus. Du kunne også kigge efter nogle kardinalfisk, fx Pterapogon kauderni, eller en koralvogter, fx Neocirrhitus armatus, ellers findes der også mange pæne kutlinger, fx Cryptocentrus cinctus eller Nemateleotris decora.

Slimfisken Salarias fasciatus (også kaldet hugo) er en meget sjov fisk at have, når den lige har fundet sig til rette i akvariet. Personligt kunne jeg også godt tænke mig at prøve Ecsenius stigmatura, fordelen ved denne slimfisk er, at denne ikke bliver så stor og derfor ikke behøver så mange alger. Jeg ved så ikke om den er ligeså "nem" at få til at spise noritang som hugo'en :)

Det var bare lige lidt af de tanker jeg har gjort mig omkring fisk :) Om de så kan give den røde tråd du søger, det ved jeg ikke helt, det er blot nogle forslag ;)

Ps. ved ikke helt om din ide med de mange chromis er at de skal gå i stime, for så kan du næsten ligeså godt glemme det :) De plejer nemlig kun at opføre sig som stimefisk, når de føler sig truet :) Ligeså snart de er faldet til i akvariet vil de stoppe denne adfærd :)
Brugeravatar
Ryom
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1633
Tilmeldt: ons 10. sep 2008 13:15
15
Postnummer: 8550 Ryomgård
Geografisk sted: 8550 Ryomgaard

Re: Omlægning til andre arter. Men hvilke? (350 liter)

Indlæg af Ryom »

amblygobius hectori

Mega flot lille fisk synes jeg. Overvejer selv at tilføre sådan en på et tidspunkt
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Omlægning til andre arter. Men hvilke? (350 liter)

Indlæg af Jones »

tusind tak for jeres forslag. Ja jeg havde håbet at de ville stime. Besøgte Simon Lillebrohus her fra forum for noget tid siden og hans små chromis stimede. Han havde 4 stk. Det så rigtig fint ud. I Middelfart var der også en fyr, der havde en flok, der stimede. Men skulle det vise sig, at de ikke stimer hos mig er det også ok. De er jo nogle flotte fisk alligevel. Idéen med en dværgkejser er jeg vild med. Min yndlings dværgkejser er centropyge flavicauda. Men denne kan godt pille en smule i koraller fra tid til anden. Har dog aldrig oplevet det som et virkelig stort problem i min tid med arten, men jeg ved ikke helt om jeg tør. Ild kejseren kan jo godt nappe i koraller, men er bispinosus så godt som reef safe når det kommer dertil?
o_O
Brugeravatar
iceMD
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 548
Tilmeldt: søn 19. aug 2007 15:31
16
Postnummer: 9210 Aalborg SØ
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Aalborg SØ

Re: Omlægning til andre arter. Men hvilke? (350 liter)

Indlæg af iceMD »

tror du skal regne med, at det er med bispinosus som stort set alle kejsere, det er individuelt fra fisk til fisk om de napper/er "reefsafe" - Desværre :) Det er ellers også en vildt flot fisk :)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"