"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Pseudochromis (Manonichthys) splendens

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Pseudochromis (Manonichthys) splendens

Indlæg af Lord Mike »

Hejsa derude

Vil lige høre om nogle af jer derude foran skærmen har erfaringer af nogen art med denne faktisk ret flotte fisk.
Syntes ikke jeg kan finde så meget Info omkring den, men kan da sige at den jeg har gående i akvariet virker meget fredelig ifh til hvad jeg har kunne finde af Info på liveaquaria. Den svømmer faktisk rundt i hele akvariet sammen med min fridmani. Dette syntes jeg virker lidt mærkeligt ifh til den Info jeg har kunne finde.

Så erfaringer med denne fisk er meget velkommen :wink:
Senest rettet af Lord Mike tirs 20. aug 2013 09:47, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Pseudochromis splendens

Indlæg af Lord Mike »

Link til fisken på liveaquaria: http://www.liveaquaria.com/product/prod ... pcatid=178" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PederP
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3285
Tilmeldt: ons 26. dec 2007 18:35
16
Postnummer: 8560 Kolind
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Kolind

Re: Pseudochromis splendens

Indlæg af PederP »

Jeg har lidt 2-hånds viden fra min storebror. Hans endte med at få det røde kort, da den spiste hans rejer, og indtog det meste af stensætningen som sin ejendom.
Hans mindste fisk mistede også deres finner og haler, og den endte med at tage livet af hans seks-stribede.

Jeg har lige fået en anden Pseudochromis art i min balje, og jeg er lidt bange for at jeg også har fået en bølle. Der er et par fisk med bidemærker efter at den kom i, og her er det især anthias den er efter..
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Pseudochromis splendens

Indlæg af Lord Mike »

PederP skrev:Jeg har lidt 2-hånds viden fra min storebror. Hans endte med at få det røde kort, da den spiste hans rejer, og indtog det meste af stensætningen som sin ejendom.
Hans mindste fisk mistede også deres finner og haler, og den endte med at tage livet af hans seks-stribede.

Jeg har lige fået en anden Pseudochromis art i min balje, og jeg er lidt bange for at jeg også har fået en bølle. Der er et par fisk med bidemærker efter at den kom i, og her er det især anthias den er efter..
Takker for dit indlæg PederP :beer:

Jamen dog, det lyder da til at den kan være en rigtig bølle... dog skal det siges at dette slet ikke er observeret her endnu. Dog har fisken heller ikke været i akvariet i mere end 1 uges tid, så om muligt når den falder til at dens rigtige temperament kommer frem.
Men som skrevet tidligere virker den til at være meget fredelig, om det så er pga min Achilles satte den på plads da den blev introduceret til akvariet vides ikke. Det er da muligt at den i nærmeste fremtid vil prøve at komme op i hierarkiet med slåskamp som middel. Dette vil jeg da holde øje med...

Flere erfaringer er meget velkommen :wink:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Pseudochromis splendens

Indlæg af Carsten »

Det link du sendte med, skriver at fisken bliver 10cm, men meerwasser lexicon siger 15cm og fishbase 13cm.
Og så en lille teknisk detalje det er ikke længere en Pseudochromis men er overført til Manonichthys
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Re: Pseudochromis splendens

Indlæg af Lord Mike »

Carsten skrev:Det link du sendte med, skriver at fisken bliver 10cm, men meerwasser lexicon siger 15cm og fishbase 13cm.
Og så en lille teknisk detalje det er ikke længere en Pseudochromis men er overført til Manonichthys
Mht fiskens størrelse mon så ikke den kommer til at blive omkring de 12-13 cm. Syntes faktisk at merwasser i mange tilfælde har det med at overdrive. Den som går i mit akvarie er omkring 6-7cm i størrelsen. Så jeg går ud fra at den nok bliver omkring dobbelt størrelse ifh til nuværende.

Har lige søgt på Google og kan se du har ret ved at den nu høre under betegnelsen af Manonichthys arterne. Det som umiddelbart bekymre mig mest er nok den påstået temperament den skulle have, men igen dette er slet ikke observeret endnu.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"