"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Harlequien reje

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 22:29
11
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Harlequien reje

Indlæg af Danielraaby »

hej jeg har besluttet mig for at prøve en harlequien reje. ( Hymenocera elegans )

efter at have læst lidt hist og pist har jeg fundet ud af, at fra KUN lever af søstjerner.. Men det er jo ikke umuligt at skaffe.. jeg har et 250 l, hvor det hele tiden kommer nye Asterina sp. (pest søstjerner), som jeg ville stoppe med at smide ud så jeg er sikker på, at reje får føde nok.
jeg har læst mig frem til, at de skal have mindst 1-2 gode måltid om ugen.. så det må blive omkring 1 stk. pest søstjerner jeg vil smide ned til den om ugen. min plan er at have en i et 10 l akvarie før sig selv, da jeg hat læst, at når den jæger sit bytte så frigiver den noget " release a great many of the starfishes spicules", som vist ikke skulle være gift, MEN stadig være skadelig før koraller.
så det må bliver et 10 l, SOWLR ( shrimp only with live rocks ;-) ), akvarie.

ville bare høre om erfaringer med denne smukke reje.
er en pest søstjerner om ugen nok?
er det nemmest at holde en han eller hun, eller er det fuldstændig ligemeget ?
hvis det nu skulle slippe op for pest søstjerner ville der så være et alternativ? Som f.eks. om man så kunne købe frosne søstjerner et sted?
Og hvad koster sådan en fætter egentligt?

alt nyttig information skal bare på banen folkenes så kom igang !! :-D

mvh Daniel
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Harlequien reje

Indlæg af Bingocaller »

Flot reje! Men tror ikke du kan lave søstjerner nok til at holde den i live - alternativt kan du købe sandsøstjerner hos forhandlerne og så fryse ned og bruge et ben eller 2 om ugen som foder. Jeg syntes dog det ville være synd for søstjernene at ende sådan men jo en løsning.

Om man kan bruge søstjerne fra danske farvande ved jeg ikke men det burde man - så er det bare at samle en masse og fryse ned - så har du til årevis

Og du skal ikke undervurdere deres størrelse og agressivitet - så engang et program hvor 2 små ondulerede en monster stor blå linkia uden problemer !
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Harlequien reje

Indlæg af Carsten »

Helt enig med Mark i hans betragtninger.
Den mængde Asterina søstjerner du skal bruge, kan du slet ikke lave i det lange løb.
Og købe en sandsøstjerne et par gange om ugen er også en voldsom pris for foderet.
Der er andre som med held har brugt danske søstjerner som er frosset ned.
Husker ikke mere om det er en arm pr. reje pr. uge eller om det var pr. par.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Harlequien reje

Indlæg af MoG »

Jeg havde en på et tidspunkt i mit 275liters. Jeg havde MASSER af Asterina søstjerner, men den tømte lynhurtigt tanken ! Udryddede alle! Så jeg solgte den igen ... Rigtig flot reje, men nok ikke den nemmeste at få til at overleve i årevis ...
Morten
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 22:29
11
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Re: Harlequien reje

Indlæg af Danielraaby »

nu når 3 garvede akvarister siger det må der jo være noget om det :-)

hvor kan man så fange søstjerner i det danskefarevand ?? :-)
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Harlequien reje

Indlæg af dyne »

over det meste de er over alt
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Jesper ØH
Reactions:

Re: Harlequien reje

Indlæg af Jesper ØH »

+1 herfra også har også prøvet den :) super reje, men andre rejer er ikke godt heller sammen med denne rejer, specielt ikke klo rejer som kardinalrejer.
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Harlequien reje

Indlæg af amddurin »

Jesper ØH skrev:- men andre rejer er ikke godt heller sammen med denne rejer, specielt ikke klo rejer som kardinalrejer.
- Har jeg ikke hørt... - min går sammen med en Stenopus reje i RSM130... - Dog kun ca. 2 mdr. nu...
- Hvilken af rejerne er så i fare - Harlequin eller den anden?

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Harlequien reje

Indlæg af amddurin »

Der gik ikke meget mere end en måned, så havde den ryddet alle små stjerne i mit RSM130...
Der var en herinde der skrev at han gav sin 2 stk. af de små stjerner hver dag... - Så en pr uge må være den rene sultedød for sådan en reje...
Jeg smider 5-6 stk. over fra mit 300L 2-3 gange om ugen...
Jeg ved ikke med danske søstjerner, men skulle være en mulighed og kende man nogle der fisker sker det at der ryger nogle store sandsøstjerner med op - det har jeg lidt gang i selv som backup plan...

Helt klart nemmere at styre med rejen i et andet akv. end det med mange stjerner...

De spiser af hånden og da jeg tabte en lille stjerne og rejen kravlede op og tog fat i min finger, sikkert pga jeg havde lugten af søstjerne på min finger, valgte jeg at pile den af, inden den begyndte at skære i mig...
(Ved ikke om den kan, men har set fotos af tykke søstjernearme som de skære i stykker...)

Jeg gav 250,- kr for min og fik at vide at det var billigt, da han normalt ikke fik dem hjem til en så god pris... - så de kan vel komme op på 500,- kr... (Priseks: Køber man et sæt med Yasha fisk + Pistolreje er rejen de 325,- kr. i forhold til fisken alene til 475,- (De er desværre steget en del i pris for nyligt - så nogle rejer er pænt dyre for tiden...)

Har du et link til det med at de frigiver noget?

Jeg har haft den siden 25-05-2013...
[video][/video]

[video][/video]

:GO
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Harlequien reje

Indlæg af Bingocaller »

Den med pistol rejen og fisken skal jeg lige have igen? :)

Hvad har det med en harlekin rejens pris at gøre?
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Jesper ØH
Reactions:

Re: Harlequien reje

Indlæg af Jesper ØH »

Min levede også over 2 måneder, ca 3 GG den åd mine stjerner meget hurtigt, og jeg havde rigtig mange, så den med at de kan leve af få stjerner på en uge tror jeg ikke på. Og 2 måneder come on, vil gerne høre om nogle har haft den længe, og ikke bare i 2 måneder. Jeg tror ikke på man kan holde rejen i live på sigt. Husk lige alle forhandlere sælger ALTID deres ting meget billigere end andre :) en harlequien reje til 500kr har jeg aldrig hørt om, og vil også sige det er dobbelt pris :y
amddurin jeg vil da gerne høre om din reje overlever, når du har haft den noget tid og ikke bare 2 måneder :)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Harlequien reje

Indlæg af Carsten »

Jesper ØH skrev:Min levede også over 2 måneder, ca 3 GG den åd mine stjerner meget hurtigt, og jeg havde rigtig mange, så den med at de kan leve af få stjerner på en uge tror jeg ikke på. Og 2 måneder come on, vil gerne høre om nogle har haft den længe, og ikke bare i 2 måneder. Jeg tror ikke på man kan holde rejen i live på sigt. Husk lige alle forhandlere sælger ALTID deres ting meget billigere end andre :) en harlequien reje til 500kr har jeg aldrig hørt om, og vil også sige det er dobbelt pris :y
amddurin jeg vil da gerne høre om din reje overlever, når du har haft den noget tid og ikke bare 2 måneder :)
Jeg checkede lige priserne på Troels prisliste.
H. picta koster fra 232 til 361 og et par 775
H. elegans fra 150 og 181 og et par 361

Så en pris på omkring 500 lyder desværre ikke helt i skoven.
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 22:29
11
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Re: Harlequien reje

Indlæg af Danielraaby »

http://www.chucksaddiction.com/harlequinshrimp.html" onclick="window.open(this.href);return false;

her er linket til en masse viden om rejen. bla det med, at den sprøjter noget ud over søstjernerne inden den spiser dem. Ham her mener ikke at det er giftigt, men at det stadig kan være skadelig for koraller.

det med at den kun skal have 1 søstjernerne om ugen har vi vist fået skudt ned. Mener bare jeg læste i en anden tråd, at "de skal skal kun have en søstjerne på størrelse med en finger negle om ugen", men der ved jeg jo heller ikke hvor lang tid den har levet ;-)
Men ham.i linket skriver faktisk, at de godt kan klare det uden mad i 2-4 uger. så er spørgsmålet om de så får 150 søstjernerne eller 10 efter de 2-4 uger for at overleve.

alternativet må være, man fanger nogle søstjernerne i danmark og fryser dem ned, men der er jo ingen garanti at den gider at spise dem? eller er der?

også må jeg ringe rundt til forhandlere i omegnen og høre om deres priser så jeg ikke skal slippe 500 kr. for en :-)
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Harlequien reje

Indlæg af Carsten »

Hvorfor slår du ikke koldt vand i blodet, og venter til Troels suser en tur til Dejong? Det bliver det ikke dyrere af
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 22:29
11
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Re: Harlequien reje

Indlæg af Danielraaby »

Carsten skrev:Hvorfor slår du ikke koldt vand i blodet, og venter til Troels suser en tur til Dejong? Det bliver det ikke dyrere af
har aldrig købt for fra dejong før, men hvis det er til de priser kan jeg vist godt vente :-)
hvor laver man en bestilling og det skal vist også hentes et sted? det skal jo helt være i omegnen så jeg ikke skal køre flere hundrede kilometer.

mvh
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Harlequien reje

Indlæg af Carsten »

Danielraaby skrev:
Carsten skrev:Hvorfor slår du ikke koldt vand i blodet, og venter til Troels suser en tur til Dejong? Det bliver det ikke dyrere af
har aldrig købt for fra dejong før, men hvis det er til de priser kan jeg vist godt vente :-)
hvor laver man en bestilling og det skal vist også hentes et sted? det skal jo helt være i omegnen så jeg ikke skal køre flere hundrede kilometer.

mvh
Er ordet "reefarmer" gået din næse helt forbi??
Brugeravatar
dyne
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2089
Tilmeldt: ons 21. jul 2010 23:58
13
Postnummer: 7400 Herning
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Birk(Herning)

Re: Harlequien reje

Indlæg af dyne »

http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic. ... 39&t=61314" onclick="window.open(this.href);return false;
180x70x65
2xgyre 350
maxspect aeraqua dua ad600
jebao 5000
Orphek Atlantic V4x2 + v4 compact + 2xor3 120 skyblue
ATI Essentials pro
rollermat
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 22:29
11
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Re: Harlequien reje

Indlæg af Danielraaby »

Carsten skrev:
Danielraaby skrev:
Carsten skrev:Hvorfor slår du ikke koldt vand i blodet, og venter til Troels suser en tur til Dejong? Det bliver det ikke dyrere af
har aldrig købt for fra dejong før, men hvis det er til de priser kan jeg vist godt vente :-)
hvor laver man en bestilling og det skal vist også hentes et sted? det skal jo helt være i omegnen så jeg ikke skal køre flere hundrede kilometer.

mvh
Er ordet "reefarmer" gået din næse helt forbi??
næ egentligt ikke Carsten, men jeg har stadig ikke prøvet en bestilling før og havde ikke set hvor man kunne afhente .
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 22:29
11
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Re: Harlequien reje

Indlæg af Danielraaby »

Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Harlequien reje

Indlæg af amddurin »

Bingocaller skrev:Den med pistol rejen og fisken skal jeg lige have igen? :)

Hvad har det med en harlekin rejens pris at gøre?
Som jeg skriver er det et pris eksempel på at nogle rejer både er dyre og steget markant i pris inden for den seneste tid og det er et frisk pris eksempel fra i lørdags hos samme forhandler som sagde til mig, for ca. 2 mdr. siden, at de 250,- kr. var en god pris for en Harlequin da de normalt kommer helt op på de 500,- kr...
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Harlequien reje

Indlæg af amddurin »

Jesper ØH skrev:Min levede også over 2 måneder, ca 3 GG den åd mine stjerner meget hurtigt, og jeg havde rigtig mange, så den med at de kan leve af få stjerner på en uge tror jeg ikke på. Og 2 måneder come on, vil gerne høre om nogle har haft den længe, og ikke bare i 2 måneder. Jeg tror ikke på man kan holde rejen i live på sigt. Husk lige alle forhandlere sælger ALTID deres ting meget billigere end andre :) en harlequien reje til 500kr har jeg aldrig hørt om, og vil også sige det er dobbelt pris :y
amddurin jeg vil da gerne høre om din reje overlever, når du har haft den noget tid og ikke bare 2 måneder :)
- Ja, jeg kan desværre ikke gøre for at jeg ikke har købt en tidligere, men den er stadigvæk frisk idag og har fået et par stjerner mere fra mit 300L, hvor der stadigvæk er så mange at jeg ikke orker at tælle dem + jeg har som nævnt en aftale med en der er lystfisker, som tit for sandsøstjerner på krogen og ifølg. Wiki'en skulle rejen kunne tilvænnes til at spise dem, selv om de har været frosset...

- Men helt sikkert at planen om at have 2 af disse rejer er droppet pt., da den spiser noget mere end forventet...

- Går den i et akv. med mange stjerner tror jeg osse at den bare grovæder, fordi den kan... (Ligesom man ikke bør overfodre sine fisk...)

:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Danielraaby
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: ons 19. dec 2012 22:29
11
Postnummer: 8850 Bjerringbro
Saltvand siden?: 2011

Re: Harlequien reje

Indlæg af Danielraaby »

[quote=
- Går den i et akv. med mange stjerner tror jeg osse at den bare grovæder, fordi den kan... (Ligesom man ikke bør overfodre sine fisk...)

:beer:[/quote]

det har jeg også tænkt, den spiser hvad den kan og laver ikke selv en rationeret madplan :-)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"