"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

? til kommende fiskebestand

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

? til kommende fiskebestand

Indlæg af Dennis »

Hej :) i mit kommende 1200 akvarie, vil jeg øge min nuværende fiskebestand, med 2 kejsere. En imperator og en annularis. Men jeg er lidt i tvivl om jeg skal sætte dem i på samme tid? eller om det er bedre med en af gangen og i så fald hvilken en først? Jeg har regnet med at få dem i begge i str, så de lige netop er udfarvet og de skal selvfølgelig først i, når de andre fisk lige er faldet på plads i deres nye hjem og til der er helt styr på værdierne igen.

Min nuværende fiskebestand:
1 stk Pygoplites Diacanthus.
2 stk Zebrasoma flavescens (gul kirurg).
6 stk Chromis viridis.
2 stk Pterosynchiropus splendidus (mandarinfisk).
1 stk Acanthurus Coeruleus.
4 stk Pterapogon kauderni.
1 stk pseudochromis fridmani.
2 stk amphiprion clarkii.
1 stk piccasso aftrækker.

Jeg er forberedt på der vil komme forhøjede værdier, når jeg flytter fra det gamle til det nye. Men alle mine indkørte sten kommer med over + ca 20kg døde Ls, som har stået i osmose vand i 2 mdr ca, samt nyt sand til bunden, som bliver skyllet godt. Håber jeg kan holde mine værdier nede med rowaphos, refugie med alger, samt ved hjælp af mine indkørte sten, men er med på der vil komme noget indkøringsfase igen. Er der andre forslag til hvordan jeg kan holde værdierne nede, når nu jeg har valgt at flytte det hele på en gang?
Mvh Dennis.
Senest rettet af Dennis lør 20. jul 2013 08:31, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: ? til kommende fiskebestand

Indlæg af MoG »

Da du jo fordobler din vandmængde, vil det jo ikke bare være en flytning, som hvis du eks. Skiftede dit nuværende 540 liters til et andet 5-600liters.. Der ville du jo bare flytte alt, inkl vand over i det nye. Her står du pludselig med et kar der er over dobbelt så stort! Dvs. Det er jo så ikke længere "bare en flytning"... Måske tager jeg fejl..!:-)
Morten
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: ? til kommende fiskebestand

Indlæg af Dennis »

Ja, kan godt se hvad du mener. Men jeg vil bruge noget af mit eksisterende vand og selvfølgelig blande en masse nyt og det nye vil jeg så vidt muligt sørge for mht ca, kh og mg, at det er de samme værdier som i det gamle vand og der har jeg fundet en salt med de samme værdier ca. Men der sku jo helst ik ske noget ved jeg fordobler vandmængden, tværtimod vel. Som jeg har forstået det, er det vel de 20kg døde ls, som jeg godt nok har haft til at gasse af i osmosevand, der kan gi de største problemer. Men det nye sand og mine indkørte sten vil selvfølgelig os gi lidt forhøjede værdier, når jeg roder med det. Så der vil selvfølgelig komme lidt alger. Men tror i det er helt umulig at holde værdierne nogenlunde i skak, så mine fisk kan klare det?
Mvh Dennis.
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: ? til kommende fiskebestand

Indlæg af MoG »

Det er jo helt sikkert bedre med en langt større vandmængde ifht. Den nuværende belastning. Det som jeg bare tænker måske kan være et problem er, at du skriver du vil flytte det hele på én gang. Akvariet er jo på ingen måde klart, hvis du fylder vand og sten i samme dag som du fylder liv i!? Du flytter jo som sagt ikke bare tingene (som hvis det var et i tilsvarende størrelse), men fordobler din vandmængde! Den større vandmængde er som sagt lækkert, men bare ikke når det drejer sig om at du vil flytte dit 540 liters over i dit 1200 liter, uden indkøring! Jeg tvivler på det... Men lad os høre nogle af alle de andre! Måske det er mig der er gal på den...?
Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ? til kommende fiskebestand

Indlæg af Carsten »

20 kilo ekstra sten lyder ikke af meget når du mere end fordobler vandmængden. Den gyldne regel siger 10% af vandvolumen skal være sten.
Jeg har selv for 8 år siden lavet en lignede opgradering, fra 576 liter til 1120. Den ekstra mængde sten, ca 40 kilo, var blevet modnet i en tønde, så de var helt klare til akvariet. Hele menagen blev flyttet på en dag, og jeg fik aldrig så meget som en enkelt alge, så det kan lade sige gøre hvis man er heldig.
Hvorfor vil du have kejserne i en størrelse hvor de lige er farvet ud?
De har da nået en pæn størrelse, og prisen på dem stiger en del, samtidig er den tid du kan have fiskene i kortere end med små fisk
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: ? til kommende fiskebestand

Indlæg af Dennis »

Håber på at 20 kg er nok, for selvom jeg fordobler vandmængden, så belaster jeg jo kun med 2 fisk mere, ved godt de bliver store og kræver noget foder. Med de sten og den belastning jeg har nu, har jeg en No3 på omkring 1, selvom det er et år siden jeg har lavet vandskifte, så håber de sidste 20 kg sten kan klare den ekstra belastning der kommer fra de 2 kejsere. Men jeg vil gerne have en meget åben stensætning, så det er derfor der ik kommer flere i. Hvordan modnede du dine sten Carsten? Gør man det i saltvand eller osmosevand og i hvor lang tid ca?
Mht fiskene, så er det fordi jeg har læst flere steder at hvis imperatoren udfarvede i akvariet, vil den som regel ikke blive så flot som hvis den gjorde det i naturen og så tænkte jeg det var bedst at få annularis i nogenlunde samme str os.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ? til kommende fiskebestand

Indlæg af Carsten »

Jeg smed stenene i en stor blå tønde, kom saltvand i, og en lille levende sten, som kom fra mit akvarie. En cirkulations pumpe i og låg på.
Der stod de så og "simrede" i 4-6 uger. Blev blot skyllet i frisk saltvand, inden turen gik til det nye store akvarie. De eksisterende levende sten blev også lige skyllet en gang i saltvand, inden de kom i akvariet, for at formindske mængden af slam.
Nogen siger at man skal sætte en skummer til, men det har jeg aldrig gjort.

Ok, den med farverne havde jeg ikke hørt før, men egentligt lyder det meget logisk
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: ? til kommende fiskebestand

Indlæg af Dennis »

MoG skrev:Det er jo helt sikkert bedre med en langt større vandmængde ifht. Den nuværende belastning. Det som jeg bare tænker måske kan være et problem er, at du skriver du vil flytte det hele på én gang. Akvariet er jo på ingen måde klart, hvis du fylder vand og sten i samme dag som du fylder liv i!? Du flytter jo som sagt ikke bare tingene (som hvis det var et i tilsvarende størrelse), men fordobler din vandmængde! Den større vandmængde er som sagt lækkert, men bare ikke når det drejer sig om at du vil flytte dit 540 liters over i dit 1200 liter, uden indkøring! Jeg tvivler på det... Men lad os høre nogle af alle de andre! Måske det er mig der er gal på den...?
Ja, det vil uden tvivl gi lidt indkøringsperiode igen og det bedste vil da helt klart ha været hvis jeg havde haft mulighed for at indkøre det ordenligt uden mine fisk og koraller, men det har jeg desværre ik rigtig mulighed for at gøre. Men mener der er flere her på siden der har haft held med at flytte det hele på en gang. Så jeg håber jeg kan holde værdierne nogenlunde, og håber der er nogen der kan komme med nogle gode forslag til hvordan? :)
Carsten skrev:Jeg smed stenene i en stor blå tønde, kom saltvand i, og en lille levende sten, som kom fra mit akvarie. En cirkulations pumpe i og låg på.
Der stod de så og "simrede" i 4-6 uger. Blev blot skyllet i frisk saltvand, inden turen gik til det nye store akvarie. De eksisterende levende sten blev også lige skyllet en gang i saltvand, inden de kom i akvariet, for at formindske mængden af slam.
Nogen siger at man skal sætte en skummer til, men det har jeg aldrig gjort.

Ok, den med farverne havde jeg ikke hørt før, men egentligt lyder det meget logisk
Ok, nu har mine sten stået i osmosevand i en tønde med cirkulation i nogle uger, så tror jeg vil prøve at ligge dem i saltvand med en sten fra akvariet, her de sidste par uger, inden flytningen og håber jeg kan være lige så heldig som dig:)
Mvh Dennis.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ? til kommende fiskebestand

Indlæg af Carsten »

Når du tager stenene op, så skyl dem lige inden du kommer dem i saltvand.
Ingen grund til at få mere slam med end nødvendigt
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: ? til kommende fiskebestand

Indlæg af Dennis »

Carsten skrev:Når du tager stenene op, så skyl dem lige inden du kommer dem i saltvand.
Ingen grund til at få mere slam med end nødvendigt
Ja, det vil jeg gøre, tak for hjælpen :)
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
12
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: ? til kommende fiskebestand

Indlæg af MoG »

Jeg står lidt selv i samme situation. Fra 300 liter vand til 900liter vand ca. Jeg har dog muligheden for at det kan stå og køre ind til det er klart!:-). Jeg håber da at det kan lade sig gøre for dig, men jeg tvivler altså lidt. Og det er udelukkende på Baggrund af, du vil flytte uden det nye er kørt ind. Men det er kun mit bud!:-) Ser jo ud til at Carsten har haft succes med noget lignende..
Morten
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: ? til kommende fiskebestand

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg splittede mit 855L ad i sommeren 2011.
Alt blev renset og så blev ca 60% af vandet genbrugt, resten var nyt saltvand. Der blev fjernet en del af de levende sten + en stor hulsten.
Der blev sat 4 keramiksøjler i i stedet, som blev podet med nogle få LS.
Jeg startede op uden bundlag for at se hvor detritus og andet havnede henne. Det samler sig jo typisk et sted.
Som Carsten oplevede jeg en ganske lille opblomstring af alger, men ikke nok til at det lignede en egentlig algefase. Men jeg tror faktisk at det kan forekomme.
Men der gik nok 3 - 6 mdr før akvariet havde fundet sit leje. I den periode kom jeg ikke noget nyt i, for ikke at forstyrre indkøringen.
Det fungerede fint her.
Så jeg ville vente med at komme nye fisk i, specielt store fisk som måske kan påvirke den lidt skrøbelige balance.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Dennis
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 325
Tilmeldt: tors 23. sep 2010 17:03
13
Postnummer: 9620 Aalestrup
Saltvand siden?: 2010

Re: ? til kommende fiskebestand

Indlæg af Dennis »

Tak for input, vil os godt nok vente med at komme mere i, indtil det er ordenligt indkørt igen:)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"