"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

erfaring med denne fisk. Dårligt nyt.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Morten1990 »

nielsk skrev:Trives din zanklide stadigvæk

Ja det gør den, den er stadig ikke begyndt og spise flagefoder, men alt andet.
Græsser på stenene og svømmer fint omkring.
Så er rigtig glad! :beer:



Og tak for interessen :y
Vh Morten
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af nielsk »

Morten1990 skrev:
nielsk skrev:Trives din zanklide stadigvæk

Ja det gør den, den er stadig ikke begyndt og spise flagefoder, men alt andet.
Græsser på stenene og svømmer fint omkring.
Så er rigtig glad! :beer:



Og tak for interessen :y
Jeg er bare nysgerrig fordi jeg selv har en. Min har lige indset at spirulina flagfoder fra O.N. også er mad - så lige pt får den ikke andet. Den æder tørfoder til den er ved at brække sig
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af pederrevnørd »

Billeder kære Niels :-)

Det ER jo min yndlingsfisk - hvis nogen kan få denne fisk til at trives, så er det dig.

Held og lykke med den

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Jones »

Du vil ikke gøre forsøget med den Peder?
o_O
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af pederrevnørd »

Jones skrev:Du vil ikke gøre forsøget med den Peder?
Ja, jo, nej, måske...... :hehe:

Jeg har skam forsøgte mange gange- det er dog ca 10-15 år siden sidst.
Fik dem fint til at spise, men de døde alligevel

Jeg var tændt da Decocean havde en lille stime for ca 2 md siden, men de var desværre reserveret.

Indtil videre lytter jeg til en dygtig fyr som Niels, og ser om jeg kan lære lidt :y

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Jones »

Jeg er også med på en kigger indtil videre. Når andre kan dokumentere succes vil jeg hoppe i deres fodspor.
o_O
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Morten1990 »

nielsk skrev:
Morten1990 skrev:
nielsk skrev:Trives din zanklide stadigvæk

Ja det gør den, den er stadig ikke begyndt og spise flagefoder, men alt andet.
Græsser på stenene og svømmer fint omkring.
Så er rigtig glad! :beer:



Og tak for interessen :y
Jeg er bare nysgerrig fordi jeg selv har en. Min har lige indset at spirulina flagfoder fra O.N. også er mad - så lige pt får den ikke andet. Den æder tørfoder til den er ved at brække sig
Hvor lang tid har du haft din. Og hvor har du fået fat i dit foder henne. Har du prøvet noget af det foder fra decocean, mener jeg det var. De har vist noget til denne art fisk.
Vh Morten
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af nielsk »

http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... -idols.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Her er lidt dyster læsning. Men det er da sæson for svampehøst herhjemme lige nu!
Jeg har haft min i 4 uger nu og den tager fint på.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Jones »

Forklar lige det med svampehøst. Hvor finder man dem? Og hvilken type skal man tage med hjem i fryseren til sin Moorish Idol? Hvad kalder vi den i DK? Vimpelfisk? Bannerfisk?
o_O
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Morten1990 »

nielsk skrev:http://www.tfhmagazine.com/details/arti ... -idols.htm

Her er lidt dyster læsning. Men det er da sæson for svampehøst herhjemme lige nu!
Jeg har haft min i 4 uger nu og den tager fint på.
Nårr så er vi begge forholdsvis begge "grønne" med denne fisk, med mindre du har haft en før. Men tak for dit link så vil jeg begynde og læse det. Det er hellere ikke vejr til andet.:)
Vh Morten
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af peder »

Konklusionen må siges at være knivskarp: < LEAVE THOSE FISH ALONE>
(lidt omskrevet citat fra The wall af Pink-Floyd)
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Jones »

Jeg kan ikke se hvorfor det skal være den endegyldige konklusion. Mange fisk har, gennem tiden, været betragtet som umulige. Men der kommer hele tiden nye produkter på markedet, som kan afhjælpe diverse problemer. Jeg tror at det handler om gå-på mod og den rette indstilling. Nogen har altså succes med denne fisk. Problemet er bare, at der endnu ikke er en universal pasningsvejledning. Jeg er dog sikker på at vi kan forvente en sådan i fremtiden. Det handler blot om, at samle folks erfaringer og betingelser for succes.
o_O
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Engelquist »

Hvem har succes med den fisk? Kender ingen eksempler på de lever længe i fangenskab... Nogle måneder i heldigste fald, så sygner de langsomt hen og dør...
Mange af de tråde der startes op og hævder at have held med fisken, står ofte og svæver uden en opsummering fra trådstarter: lever fisken stadig eller...?

Jeg mener også som mange andre, at man skal holde sig fra at købe dem- man skal ikke eksperimentere med levende dyr- især ikke når udfaldet næsten er givet på forhånd.
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af nielsk »

peder skrev:Konklusionen må siges at være knivskarp: < LEAVE THOSE FISH ALONE>
(lidt omskrevet citat fra The wall af Pink-Floyd)
He he Peder, det er ellers din tidligere succes som har inspireret mig til at prøve igen.
SPS : Stability provides succes
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af nielsk »

engelquist skrev:Hvem har succes med den fisk? Kender ingen eksempler på de lever længe i fangenskab... Nogle måneder i heldigste fald, så sygner de langsomt hen og dør...
Mange af de tråde der startes op og hævder at have held med fisken, står ofte og svæver uden en opsummering fra trådstarter: lever fisken stadig eller...?

Jeg mener også som mange andre, at man skal holde sig fra at købe dem- man skal ikke eksperimentere med levende dyr- især ikke når udfaldet næsten er givet på forhånd.
Ja men sådan er det jo i vores hobby. 90 % af hvad forhandlerne tager hjem er dødt indenfor 1 år!!!! Og det gælder alt!!!
Prøv at se hvordan de tager stenkoraller hjem i læssevis - og hvor mange er det lige som sælger tilsvarende fragmenter. Stort set ingen.
Og vores kære acanthurus kirurger. De dør som fluer i vores baljer, nigricans, japonicus, Achilles, leucosternum.

Hvis vi skulle have god samvittighed købte vi occelaris klovne som overlever i op til 20 år og holdt lette blødkoraller som voksede ud af baljen.

Men det er jo en helt anden debat.

Jeg tror heller ikke på at zankliderne sygner hen efter 1 år fordi de mangler en bestemt aminosyre eller vitamin fra foderet. Jeg tror mere de bukker under for interne parasitter. De er efter min oplevelse ekstremt sarte.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Jones »

Paul B fra ReefCentral har haft en i sit akvarie i 4 år. Og da han skrev det indlæg levede den stadig. Om den stadig er i live ved jeg ikke, men det er da bestemt ikke utænkeligt. Hvad du og andre mener om folks forsøg med fisken er jeres sag. Jeg synes at det er godt, at folk forsøger sig med den. Den er meget udbredt i naturen og ikke truet. Jeg havde engang to, som jeg desværre måtte sælge da de var lidt for store til mit akvarie. De spiste og virkede ganske sunde. Jeg vil købe to små eksemplarer af fisken når mit nye akvarie er indkørt og så følge Pauls opskrift. Kan det lade sig gøre i USA kan det naturligvis også i DK. Hvis ikke folk i sin tid havde forsøgt sig med alle mulige arter af fisk ville det jo heller ikke være muligt at holde dem i dag? Kig på mandarinen. Den bliver i dag opdrættet nogle steder. Jeg har en, der stortrives i mit Red Sea max 130. Tidligere blev man tudet ørene fulde med historier om, at det kræver over 500 liter, der skal have kørt i MINDST 1000 år, så der er pods nok. Men mandarinen spiser også små snegle og alt muligt andet ;) Folks erfaringer må siges at være vejen frem.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Jones »

http://www.reefcentral.com/forums/showt ... p?t=993712" onclick="window.open(this.href);return false; Der er rigtig meget læsning på disse sider. Men det lader til at være guld værd.
o_O
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Morten1990 »

Dejligt med alle de kommentarer. Men efter som jeg købte min uden og vide noget om den, og fik tudet ørene fulde hos forhandleren om den var nem. Vil jeg gøre alt for og holde den i live, så må det bære eller briste, trist nok. Men dejligt med en som nielsk som også er i samme "grøft" som mig. Men med alle de fordomme der er om denne fisk, vil man jo virkelig gøre alt for og bevise det modsatte.:)
Vh Morten
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Jones »

Tjek mit link Morten. Jeg er sikker på at det kan lade sig gøre. Hvis du læser fra side 1 og frem vil du finde meget viden om fodring osv.
o_O
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Schwensen »

Jones skrev:Jeg synes at det er godt, at folk forsøger sig med den. Den er meget udbredt i naturen og ikke truet.
Jeg forstår simpelthen ikke denne tilgang...

Jones skrev:Jeg havde engang to, som jeg desværre måtte sælge da de var lidt for store til mit akvarie. De spiste og virkede ganske sunde.
Burhøns overlever jo også i længere tid...
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Engelquist »

Morten1990 skrev:Dejligt med alle de kommentarer. Men efter som jeg købte min uden og vide noget om den, og fik tudet ørene fulde hos forhandleren om den var nem. Vil jeg gøre alt for og holde den i live, så må det bære eller briste, trist nok. Men dejligt med en som nielsk som også er i samme "grøft" som mig. Men med alle de fordomme der er om denne fisk, vil man jo virkelig gøre alt for og bevise det modsatte.:)
Nu er der vist heller ingen der skyder på dig:) Kritikken har mere været rettet imod at de stadig fanges...
Og det er ikke en fordom at fisken ofres dør i fangenskab- det er et faktum...

Men nu du står med en, ønsker jeg dig held og lykke med fisken og ønsker for dig at den overlever i din balje...

nielsk: du har ret, der er mange andre arter (både fisk og koraller) der også bør blive i naturen- det er ikke alt der er egnet til et liv i akvarier...
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Morten1990 »

engelquist skrev:
Morten1990 skrev:Dejligt med alle de kommentarer. Men efter som jeg købte min uden og vide noget om den, og fik tudet ørene fulde hos forhandleren om den var nem. Vil jeg gøre alt for og holde den i live, så må det bære eller briste, trist nok. Men dejligt med en som nielsk som også er i samme "grøft" som mig. Men med alle de fordomme der er om denne fisk, vil man jo virkelig gøre alt for og bevise det modsatte.:)
Nu er der vist heller ingen der skyder på dig:) Kritikken har mere været rettet imod at de stadig fanges...
Og det er ikke en fordom at fisken ofres dør i fangenskab- det er et faktum...

Men nu du står med en, ønsker jeg dig held og lykke med fisken og ønsker for dig at den overlever i din balje...

nielsk: du har ret, der er mange andre arter (både fisk og koraller) der også bør blive i naturen- det er ikke alt der er egnet til et liv i akvarier...
Tog det heller ikke som kritik, Men mente jeg var glad for og høre folks holdninger til denne fisk. Det var bare dårligt formuleret.:) og mange tak, håber virkelig også den overlever, syntes selv det er en rigtig pæn fisk :P
Vh Morten
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Morten1990 »

Jones skrev:Tjek mit link Morten. Jeg er sikker på at det kan lade sig gøre. Hvis du læser fra side 1 og frem vil du finde meget viden om fodring osv.
Ja tak for linket, det bliver senge læsning.:)
Vh Morten
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af nielsk »

Morten1990 skrev:Dejligt med alle de kommentarer. Men efter som jeg købte min uden og vide noget om den, og fik tudet ørene fulde hos forhandleren om den var nem. Vil jeg gøre alt for og holde den i live, så må det bære eller briste, trist nok. Men dejligt med en som nielsk som også er i samme "grøft" som mig. Men med alle de fordomme der er om denne fisk, vil man jo virkelig gøre alt for og bevise det modsatte.:)
He he, jeg vil nu ikke kalde det i samme "grøft". Mit køb var ganske velovervejet hos Nordic reef.
Det går alene i mit refugium på 400 Liter, koblet på mit 3000 Liter system med en bubble king 400.

Men alligevel kan jeg se på mit bundlag i hovedtanken at jeg fodrer hårdt i refugiet. Det bliver hurtigt småbrunt, men skal ikke dø af sult hos mig.

Og jeg må sige - den er en vanvittigt intelligent, smuk og charmerende fisk. Nu er den også begyndt at lave loops i mit refugium ( 60 cm højt ) det troede jeg var for lavt.

Men da jeg sidst prøvede for mange år siden i mit 325 L er jeg helt overbevist om at de døde af for lidt plads ( dårlige vandværdier pga. for ekstrem fodring ) Men der blev jeg også prakket fisken på hos en lokal forhandler som mente det sagtens kunne gå på den plads :dizzy:
Senest rettet af nielsk man 24. jun 2013 19:33, rettet i alt 1 gang.
SPS : Stability provides succes
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Jones »

http://www.advancedaquarist.com/2012/10/fish" onclick="window.open(this.href);return false;

Lidt mere god læsning.
o_O
Morten1990
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1128
Tilmeldt: tirs 8. jan 2013 23:16
11
Postnummer: 5690 Tommerup
Saltvand siden?: 2013

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Morten1990 »

nielsk skrev:
Morten1990 skrev:Dejligt med alle de kommentarer. Men efter som jeg købte min uden og vide noget om den, og fik tudet ørene fulde hos forhandleren om den var nem. Vil jeg gøre alt for og holde den i live, så må det bære eller briste, trist nok. Men dejligt med en som nielsk som også er i samme "grøft" som mig. Men med alle de fordomme der er om denne fisk, vil man jo virkelig gøre alt for og bevise det modsatte.:)
Lyder som om den har det rigtig godt, går den ikke sammen med andre fisk, var det muligt og lokke dig til og lægge et billed op af den.:)

He he, jeg vil nu ikke kalde det i samme "grøft". Mit køb var ganske velovervejet hos Nordic reef.
Det går alene i mit refugium på 400 Liter, koblet på mit 3000 Liter system med en bubble king 400.

Men alligevel kan jeg se på mit bundlag i hovedtanken at jeg fodrer hårdt i refugiet. Det bliver hurtigt småbrunt, men skal ikke dø af sult hos mig.

Og jeg må sige - den er en vanvittigt intelligent, smuk og charmerende fisk. Nu er den også begyndt at lave loops i mit refugium ( 60 cm højt ) det troede jeg var for lavt.

Men da jeg sidst prøvede for mange år siden i mit 325 L er jeg helt overbevist om at de døde af for lidt plads ( dårlige vandværdier pga. for ekstrem fodring ) Men der blev jeg også prakket fisken på hos en lokal forhandler som mente det sagtens kunne gå på den plads :dizzy:
Vh Morten
Brugeravatar
pederrevnørd
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 7403
Tilmeldt: lør 18. sep 2010 20:04
13
Postnummer: 3250 Gilleleje
Saltvand siden?: 1978
Geografisk sted: Gilleleje

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af pederrevnørd »

Jeg synes at dette er engod tråd. :y

Den holder en debat i gang om en meget svær fisk, men slet ikke umulig at holde.

Prøv at kigge i jeres lidt ældre bøger omkring fx Acropora, Påfuglekejser og Mandariner - så vil i finde at de ikke bør importeres, da de er dødskandidater.....

Idag er der dårligt nok nogen der vil mene at de 3 ovn. Er svære - man skal blot kende deres behov.

Jeg synes faktisk det erpositivt når en så dygtig mand som Nielsk forsøger et velovervejet hold af denne fisk.

Han har erfaring,og formodentlig en balje af den rigtige størrelse til at den får en reel chance - med andre ord, jeg er uenig i flere andre indlæg i denne tråd omkring denne fisk.

Ydermere har jeg set flere der holder denne smukke skabning, med succes.
Jeg har oz kendskab til en i kbh som går i et stort fowl med mega høj nitrat, men som er smælderfed på 2. År :f2:

Så herfra en advarsel til de fleste om ikke at købe denne fisk, men for de få med erfaring og forhold som burde give en god mulighed for at holde vores elskede og svære Zanclide , kan jeg kun sige tak, og held og lykke :GO

Jeg er klar over at flere sikkert vil være uenige herom - det er ok

Mvh
Peder
1500 liter SPS System, Balling, BT SPS salt, 4x Maxspect Razor 180W, 2 x GYRE, Skimz, Sangokai
http://www.advancedaquarist.com/blog/di ... f-aquarium
http://www.advancedaquarist.com/blog/th ... f-aquarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Carsten »

Jeg er ganske enig med dig i dine betragtninger.
Men det er de færreste af de virkelige "tunge drenge" i hobbyen, der falder for fristelsen i butikken. Dem der køber dem, og har held med at få dem til at overleve, gør det meget velovervejet. De ved hvad foder der skal til og hvilke andre specielle forhold de kræver.
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af Jones »

Præcis min pointe Peder. Mange fisk har været betragtet som umulige men er blevet overvundet via vedholdenhed og erfaringer. Jeg tror på moorish idol som en mulig fisk i fremtiden !
o_O
Brugeravatar
peder
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2265
Tilmeldt: søn 13. aug 2006 19:49
17
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 1974
Geografisk sted: 8961 Allingåbro

Re: erfaring med denne fisk. opdate.

Indlæg af peder »

Jeg er faktisk en af de få (tror jeg) som har haft denne fisk i godt 2 år og derefter da den blev for stor også en rum tid hos Fyns akvarium. Mit akvarium dengang var på 1400L og ingen levende koraller, fidusen var at hvis der mistanke om parasitter fik baljen et skud kobbersulfat og det tog sku' alt!!. Det skal siges at min var fanget samme dag jeg skulle hjem fra Ceylon og at jeg sad med den (og andre fisk) på skødet hjem i flyveren så en mere velnæret og frisk MO kan man ikke opdrive. Så ja' man kan være heldig og dygtig og holde denne fisk i en forholdsvis lang periode men jeg mener stadig at det er for de meget få det vil løkkes, da det kræver MEGET store baljer som bl.a. Niels jo har. Så jeg vil bare anbefale at hvis man ikke kan give denne smukke fisk de mest optimale betingelser så LEAVE THOSE FISH ALONE.
Mvh. Peder
"stå ej til søs lad de andre stå"

http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=138&t=60977 Månedens akvarie Juli 2013
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"