"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Aftrækker eksperter søges.

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af Jones »

Jeg søger eksperter i aftrækkere. Jeg har fremtidsplaner, der indebærer nogle fisk, levende sten og et stort akvarie. I den forbindelse har jeg planer om at anskaffe mig en Picasso aftrækker. Faktisk to hvis jeg finder frem til flere folk, der har haft held med dette. MEN... Først har jeg brug for viden om hvordan de lever og formerer sig i naturen. Jeg ved at Google burde kunne klare jobbet, men jeg har ikke haft held med at finde hvad jeg søger. Jeg fandt dog frem til en enkelt tråd om en fyr i USA, der havde haft to små picassoer gående sammen. Han beskrev i tråden hvordan de konstant svømmede sammen og ikke udviste agressivitet overfor hinanden. Han endte med at sælge dem som værende et par. Dog uden synlige kønsforskelle. I tråden fremgik det, at den ene var lidt mere dominerende end den anden. Tilsvarende klovnefisk.

Jeg antager ikke at der er nogen her på forum, der har picasso'en gående som par. Men måske har nogen erfarring med andre aftrækkere holdt som par? Det er naturligvis svært da hanner og hunner ved de fleste arter ser ens ud. Men med fælles sparring må vi kunne finde frem til nogle adfærdsmønstre osv, der kan hjælpe med at kønsbestemme disse smukke fisk.

Kort sagt, jeg søger aftrækker eksperterne og bare folk med aftrækkere, så vi kan få en seriøs tråd op at køre om hold af aftrækkere som par.
o_O
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 359
Tilmeldt: man 4. aug 2008 19:30
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Re: Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af Eskildsen »

Har haft en aftrækker fra spæd til den åd alt - Ca 2 år.
Jeg følger lige med.
Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af crazy seahorse »

Eskildsen skrev:Har haft en aftrækker fra spæd til den åd alt - Ca 2 år.
Jeg følger lige med.
Har lige kigget lidt rundt.
På RC har de et forum om rovfisk, hvor det gennemgående er det samme som Eskildsen nævner - de æder hvad de kan gabe over.
Der er et par spektakulære billeder af en trigger der bider en dragefisk i finnestrålerne.

MOFIB har også et forum om opdræt af triggere, men det er under ombygning pt.
Men der er nogle henvisninger til nogle af brugerne, som går for at være eksperter.
Måske kan man finde noget ved at søge på deres brugernavne.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af Thue »

Har blue chin aftrækkere som par gående men de er jo også nemme og kende forskel på. Nå men deres adfærd er lige som hos os mennesker, min han forsøger hele tiden og lægge op til lidt af det frække og hun er bedøvende ligeglad og vil meget hellere spise hahaha
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af KimS »

Ja, springer lige med også da jeg aldrig har prøvet aftrækkere i akvarium før og har altid været vild med "klovneaftrækkeren" (Balistoides conspicillum), men har ikke turdet pga den nok tager pudserejer mm. og "æder" sten og smider med sand. Så hvis nogen har erfaring med denne vil jeg da gerne høre erfaringer med akkurat den - plus picassoen ;-) ... så dem begge "live" ved lokale "saltpusher" ... flotte fisk :-)
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af Jones »

Tak for henvisningerne Erik. Har lige kigget lidt på det og jeg fandt da et fint slægtstræ over aftrækkerne. Ligeledes en beskrivelse af opdræt af Queen trigger. Men dette er i et kæmpe forskningsakvarium hvor dykkere dokumenterer æglægning osv. Jeg kendte ikke siderne du har henvist til, men der kan nok opdrives noget viden derinde. Er der andre, der ved noget må I meget gerne skrive her i tråden.

Jeg fandt følgende: http://www.marinebreeder.org/forums/vie ... ger#p71939" onclick="window.open(this.href);return false;
o_O
Brugeravatar
KimS
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 260
Tilmeldt: tors 14. feb 2008 16:03
16
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 1997
Kontakt:

Re: Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af KimS »

Jones skrev:Men dette er i et kæmpe forskningsakvarium hvor dykkere dokumenterer æglægning osv.
Jeg fandt følgende: http://www.marinebreeder.org/forums/vie ... ger#p71939" onclick="window.open(this.href);return false;
Ved bare jeg ikke nærmer mig en aftrækker, f.eks en Titan aftrækker der har lavet rede, når jeg dykker i Rødehavet ... mega agressive og de angriber alt (inklusive dykkere) i nærheden for at beskytte, men er selvfølgelig større end vi kan have dem bag glas. Det jeg er nervøs for ved aftrækkere i akvarie er hvor agressive de er overfor resten af indboerne.
Heaven on earth is in the seas
Min hjemmeside om dykning i Rødehavet og Maldiverne: http://www.kimstokholm.dk
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af Jones »

Om nødvendigt laver jeg gerne et akvarie kun til et picasso par. Kan dog læse mig til at flere aftrækker arter i naturen er polygame. En han har et territorium, der overlapper flere hunners territorier. Er dette også tilfældet for picasso aftrækkeren vil det blive så godt som umuligt at efterligne i fangeskab. Pladsen er simpelthen ikke til det.
o_O
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af Jones »

Faldt lige over dette.... http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... x/abstract" onclick="window.open(this.href);return false;
o_O
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af crazy seahorse »

KimS skrev:
Jones skrev:Men dette er i et kæmpe forskningsakvarium hvor dykkere dokumenterer æglægning osv.
Jeg fandt følgende: http://www.marinebreeder.org/forums/vie ... ger#p71939" onclick="window.open(this.href);return false;
Ved bare jeg ikke nærmer mig en aftrækker, f.eks en Titan aftrækker der har lavet rede, når jeg dykker i Rødehavet ... mega agressive og de angriber alt (inklusive dykkere) i nærheden for at beskytte, men er selvfølgelig større end vi kan have dem bag glas. Det jeg er nervøs for ved aftrækkere i akvarie er hvor agressive de er overfor resten af indboerne.
Ja, de er agressive - også over for mennesker selv i akvarier. De skal selvfølgelig have en vis størrelse.
Klovnfisken havde en gående i den lille koralø for nogle år siden. Den var stor, det skal indrømmes.
Men den bed hul på armen på en af folkene derinde mens han rodede i akvariet. Jeg tror bare det var af nysgerrighed, men faktum var at den bed og den bed til.
Men dybest set er det vel med den som med Dragefisk og den slags. Hvis man omgås dem med omtanke og forsigtighed, så er de til at have.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af crazy seahorse »

Jones skrev:Tak for henvisningerne Erik. Har lige kigget lidt på det og jeg fandt da et fint slægtstræ over aftrækkerne. Ligeledes en beskrivelse af opdræt af Queen trigger. Men dette er i et kæmpe forskningsakvarium hvor dykkere dokumenterer æglægning osv. Jeg kendte ikke siderne du har henvist til, men der kan nok opdrives noget viden derinde. Er der andre, der ved noget må I meget gerne skrive her i tråden.

Jeg fandt følgende: http://www.marinebreeder.org/forums/vie ... ger#p71939" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja, det er en god hjemmeside ikke? Den henvender sig til nørder, men vi andre kan jo godt lure med.
Hvis du skulle gå over til noget mere fredeligt, så har de på MOFIB et glimrende forum kun for søheste og nålefisk.
Der er altså godter kan jeg love. Der er fyldige beskrivelser af opdræt med billeder af hele opfodringsprocessen - masser af gode fif at hente.
Det er rigtig dygtige folk, som ved hvad de har med at gøre.

Erik
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Alexcpdk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1074
Tilmeldt: tors 1. nov 2007 19:43
16
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af Alexcpdk »

interassant.

er er rovsikenørd. og har holdt mange aftrækker gennem tiden.
dog aldrig i par.
jeg har læst flere steder at picasso aftrækkeren kan holdes sammen, som ungfisk, så skaf dig nogle små, vil dog aldrig prøve med to, men med 3 eller 4, og se hvem der "klinger" sammen.
picassoen er slet ikke så slem, som man gør dem til. selv synes jeg f.eks. damsel er meget værre. men selvf. har en aftrækker et noget værre bid.

jeg synes du skal give det et forsøg, har selv overvejet at holde dem flere sammen. det er jo en sindsyg lækker fisk.
den værste ved picassoen er dens sandkastning over det hele, men ellers synes jeg ikke den er noget specialt negativt.

held og lykke, og lad os endelig høre hvordan det går med det ;)
Mvh
Alexander

510L 170x50x60cm med 2 x 150w HQI og 4 x 24W blå T5
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af MiksBiks »

har en Melichthys indicus på ca.20cm som jeg har haft et halvt års tid, og et par Xanthichthys auromarginatus på ca.7cm som jeg har haft et års tid. Det går super godt. Den store bor meget i en hule efter den har fundet sig til rette i tanken, og de to små svømmer meget rund og hygger sig, de svømmer sammen det meste af tiden. Det er lidt hyggeligt at se på.
ingen af de arter er aggrasive over dor mig eller andre tank mates.
Ved godt det ikke var dem du søgte info om, men ville bare sige at de findes stille og rolige:-)
Mvh Michael
Brugeravatar
Jones
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2500
Tilmeldt: tors 15. nov 2007 18:51
16
Postnummer: 7080 Børkop
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Danmark

Re: Aftrækker eksperter søges.

Indlæg af Jones »

Jamen det er fint at få vendt flere arter her i tråden. Måske kan viden om parhold af en given art bruges i forbindelse med hold af en anden. Så intet er spildt ! Idéen med flere picassoer er god, men der er én ting jeg ikke er vild med og det er, at skulle købe x antal med henblik på at sælge dem igen så snart to har vist sympati for hinanden. Men er det den eneste måde må det naturligvis prøves. I hvor ung en alder begyndte jeres aftrækker par at svømme sammen og vise en form for tilhørsforhold til hinanden? Dette kan måske sige noget om hvad størrelse fisk jeg skal forsøge mig med ved sammensætning.
o_O
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"