"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Kirurgisk indgreb (tridacna crocea) ??

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Kirurgisk indgreb (tridacna crocea) ??

Indlæg af S1m0n »

Har mig en smuk blå crocea. Vi bare ikk helt blevet venner endnu da den hopper lidt rundt. Ku ikk forstå den ikke ville sætte sig fast hverken på sandbund eller en sten, så kiggede den lige bagi en gang og opdager så "foden" er fæstnet på en lille stump sten på 1x1cm ca. Tænker det jo nok er derfor den hopper og danser sådan da den ikke kan få fæste andre steder når den bette sten er i vejen. Er der noget jeg kan gøre for at hjælpe den af med den sten? Vil jo gerne den ku sætte sig fast på "min" sten.
Det vel ikk en go ide at begynde og rykke en masse i sten stumpen?
Ku man med fordel evt lægge muslingen ned på siden og håbe den selv slipper stenen så?
Findes der mon et fif, høre jeg det gerne:)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Mikkel sloth
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 209
Tilmeldt: tors 28. okt 2010 12:37
13
Postnummer: 9400 Nørresundby
Saltvand siden?: 2010

Re: Kirurgisk indgreb (tridacna crocea) ??

Indlæg af Mikkel sloth »

Problemet er at du er nødt til at sælge den til mig :)! Hvis den løsning ikke duer, ved jeg ikke om du evt kunne finde et passende sted i din stensætning, hvor den klump sten kunne passe ned i et hul og på den måde fastsætte sig ?
Rasp1977
Klovnfisk
Klovnfisk
Reactions:
Indlæg: 92
Tilmeldt: fre 16. nov 2012 19:02
11
Postnummer: 8350 Hundslund
Saltvand siden?: 2012

Re: Kirurgisk indgreb (tridacna crocea) ??

Indlæg af Rasp1977 »

Eller en gang lim på den lille sten og så lime den fast på en lidt større sten så den ikke kan flytte sig uden at smide den lille sten først.
Brugeravatar
Birkefeldt
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2598
Tilmeldt: ons 12. dec 2007 01:08
16
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: Silkeborg

Re: Kirurgisk indgreb (tridacna crocea) ??

Indlæg af Birkefeldt »

Rasp1977 skrev:Eller en gang lim på den lille sten og så lime den fast på en lidt større sten så den ikke kan flytte sig uden at smide den lille sten først.
God ide :GO

Mvh Kenneth
Mit Red Sea Max NANO: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pdy6

Mit tidligere Aqua Medic Percula 90: http://kortlink.dk/saltvandsforum/pe8x
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Kirurgisk indgreb (tridacna crocea) ??

Indlæg af S1m0n »

Mikkel sloth skrev:Problemet er at du er nødt til at sælge den til mig :)! Hvis den løsning ikke duer, ved jeg ikke om du evt kunne finde et passende sted i din stensætning, hvor den klump sten kunne passe ned i et hul og på den måde fastsætte sig ?
Hehe ja men den er jeg ikk med på;) satser stadig på vi blir venner inden længe:D
Rasp1977 skrev:Eller en gang lim på den lille sten og så lime den fast på en lidt større sten så den ikke kan flytte sig uden at smide den lille sten først.

Problemet her er at stenen er så mikro lille af den nærmest sidder "inde/oppe" i muslingens bagdel. Så det kan ikke lade sig gøre:( og er bange for hvis jeg begynder at hive i den for at få den af at det vil ødelægge muslingens fod.
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Brugeravatar
joekill
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1165
Tilmeldt: fre 10. mar 2006 12:52
18
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1994
Geografisk sted: 4600

Re: Kirurgisk indgreb (tridacna crocea) ??

Indlæg af joekill »

T. crocea lever ikke på sandbund, men borer sig ned i sprækker, i koraller, klipper og sten, helt øverst på revet.
Så hvis den hopper rundt, er det sikkert fordi den ikke er helt tilfreds med placeringen.
Det er også værd at nævne at T. crocea nok er den mest lyskrævende af alle Tridacna muslingerne.
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Tridacna_crocea
:whistle: 200x60x60 = 720L
Brugeravatar
S1m0n
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1379
Tilmeldt: lør 28. feb 2009 01:09
15
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Aalborg

Re: Kirurgisk indgreb (tridacna crocea) ??

Indlæg af S1m0n »

joekill skrev:T. crocea lever ikke på sandbund, men borer sig ned i sprækker, i koraller, klipper og sten, helt øverst på revet.
Så hvis den hopper rundt, er det sikkert fordi den ikke er helt tilfreds med placeringen.
Det er også værd at nævne at T. crocea nok er den mest lyskrævende af alle Tridacna muslingerne.
http://www.saltvandswiki.dk/wiki/Tridacna_crocea
Yep det jeg klar over:) har 18x3w led over mit fluval edge 23L så lys er der mere end rigeligt af:)
Og muslingen står også på en sten specielt til den. Men da der allerede sidder en stump sten oppe i foden på muslingen, tænker jeg den har svært ved at gribe fat på den sten den nu står på da den lille stump sten jo er i vejen. Men nu har den godt nok stået stabilt i 20timer så krydset fingre:)
Livet er simpelt - Man træffer beslutninger og ser sig ikke tilbage!
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"