"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Erfaringer med kuffertfisk

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Erfaringer med kuffertfisk

Indlæg af KasperT »

Hej med jer,

Min kæreste ville overraske mig og kom hjem med en Lactoria cornuta, da hun ikke synes den var til at stå for :)
Men jeg er en lille smule utryg ved den, især hvis den skulle gå hen og forgifte akvariet.

Den er 13 cm fra mund til halespids.

Den spiser tilsyneladende alt muligt, glasroser, alger, alt det frostfodder den kommer i nærheden af.
Den forsøger også at fange de fisk vi fodre vores dragefisk med, hvilket er ret belastende :BA

Den holder sig sådan rimeligt fra de andre dyr og de få koraller vi har.

Der er nogen som har erfaringer med denne fisk, så vil jeg meget gerne høre om det.

Hvor meget skal jeg fodre sådan en kuffertfisk, den lader til at have ubegrænset appetit?
Den kan nemt spise en hel terning frostfodder selv hvis den får lov.

Synes det er lidt svært at se på den om den er tynd, med den underlige form den har.
Nogen tips til hvad man skal se efter?

Det vil være super hvis nogen af jer vil dele lidt ud af diverse erfaringerne med denne fisk :wink:
Er jo blevet lidt glad for denne sjove fisk, selv om den også er lidt belastende :)

Update: I får lige et billede af den også
Vedhæftede filer
Kuffertfisk.JPG
/Kasper

Website: Reef App
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: Erfaringer med kuffertfisk

Indlæg af ordy »

Hej Kasper ..

Nu har jeg ikke haft lige præsis en Lactoria cornuta men en Ostracion cubicus
Og her er mine erfaringer ikke særlige gode da den kostede mig omkring 6 sunde og raske fisk :/

Ved ikke hvor stor forskellen er på at holde de 2 arter men en Ostracion cubicus syntes jeg ikke er en fisk der høre hjemme i et alm. rev akvarie : den er en dårlig svømmer og tåler derfor ikke for kraftig cirkulation , den bliver alt for stor omkring 50 cm mener jeg og så har den det kæmpe minus at hvis den går hen og dør kan den med stor sandsynlighed tage alle andre fisk med i købet!

Men det er jo bare min personlige holdning , vælger du at beholde den syntes jeg i hvert fald du skal holde et vågent øje med den og ser den ud til ikke at havde det godt ville jeg ikke tøve med at få den væk fra de andre fisk :)


Vh Martin
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Thue
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1560
Tilmeldt: man 22. okt 2007 19:06
16
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: middelfart

Re: Erfaringer med kuffertfisk

Indlæg af Thue »

Den er da i hvert fald ikke lille hvis den er 13 cm ;-) så er det da en pæn str normalt ser man dem kun i et par cm da de er nemmere og sende fra grossist til grossist. Nå men det er altså bestemt ikke en ny begynder fisk, den kræver rigtig meget viden om dens fodder og den pleje og så er den ultra følsom over for parasitter. Dens fodder skal bestå af noget godt frost fodder og noget tør fodder samt masser af nori. Pas på hvis du har store cirkulations pumper i akvariet for der hænger de også tit fast pga deres dårlige svømme egenskaber. Den må ikke gå sammen med pudser fisk eller andre fisk der vil pudse for det bliver dens død, den skal have rigtig meget og spise da det nærmest er umuligt og bedømme om den rent faktisk får nok, den er ikke så slem over for koraller man kan finde på og nappe i lps, alt hva det hedder søstjerner bliver dens fodder i det lange løb. Under fodring er det rigtig vigtig at du håndfodrer den så du er sikker på den får noget.

Hold meget øje med den ikke får parasitter for så går det rigtig stærkt, men ellers syntes jeg det er en af de sødeste og fedeste fisk man kan holde men den kræver rigtig rigtig meget fra din side for og trives så helt klart ikke en nem fisk og have med og gøre ;-)

Så held og lykke med den ;-) og hvis du vælger den senere hen ikke er noget for dig så giv mig en pb, så er jeg da helt klart køber af den ;-)
Brugeravatar
KasperT
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1380
Tilmeldt: ons 17. okt 2012 16:53
11
Postnummer: 8660 Skanderborg
Saltvand siden?: 2012

Re: Erfaringer med kuffertfisk

Indlæg af KasperT »

Tak for jeres svar, vores konklusion blev også at den var for svær, fik desværre ikke set din besked Thue, før jeg afleverede den tilbage.

Men så den så sent som i går hos forhandleren, så tror stadig de har den til at gå hvis du gerne vil købe den.
Den går hos http://www.tropeland.dk/ i Skanderborg.
Vi købte den for 550,-

Hoved årsagen til at vi skulle af med den var at den nappede i vores reje og vores dragefisk. Og så var den nok lige svær nok for os.
Ellers opførte den sig rimelig pænt og er super selskabelig at have i akvariet :)

Vi savner den allerede lidt, men vores andre fisk ser bestemt ikke ud til at savne den :P
/Kasper

Website: Reef App
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"