"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af MoG »

Jeg har brug for lidt hjælp til valg af fisk. Ikke fordi at det er lige nu og her, men når akvariet er kørt helt ind og vi kommer hjem fra ferie (venter højst sandsynligt med at sætte fisk i til slut august). Så det er ikke pga. manglende tålmodighed, men mere fordi jeg allerede har nogle ønsker i hovedet nu... Men det er nu meget rart og få afklaret alligevel, om det kan lade sig gøre! :wink: Jeg har lavet en lille liste om fisk, som i så kan kommentere på:
Prioritet Høj/Lav:
Paracanthurus hepatus - Paletkirug 1 stk H
Zebrasoma flavescens - Gul kirug 1 stk H
Amphiprion ocellaris - Klovn 2 stk H
Pictichromis paccagnellae 1 stk H
Pictichromis porphyrea 1 stk H
Centropyge bicolor - Dværg kejser 1stk L
Centropyge bispinosus - dværgkejser Coral Beauty 1 stk H
Centropyge loriculus - Dværgkejser- Flammekejser 1 stk H
Chrysiptera Hemicyanea - Jomfrufisk 1stk L
Pterapogon kauderni - Kardinalfisk 1-3 stk H
Neocirrhitus armatus - Rød koralvogter 1 stk H

Forskellige snegle
Dannebrogsrejer 1-2 stk

Jeg er dog ret vild med (der er sikkert mange der undrer sig over dette) Rhinecanthus aculeatus - Aftrækker, men det går nok ikke så godt i spænd med nogen af de ovenstående! :wink:

På længere sigt:
Lactoria cornuta - Kuffertfisk
Pterosynchiropus splendidus - mandarinfisk

Koraller: Til at starte med, så skal det være koraller i den nemme afdeling, indtil jeg får sat mig mere ind i denne koralverden! :wink: Men kom endelig med forslag til dette også..

Det hele skal ses som ønsker og ikke forstås som om at jeg tror jeg kan have samtlige nævnte fisk i mit 275L akvarie! :biggrin:


Morten
Brugeravatar
Stig Jest
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 991
Tilmeldt: tirs 25. maj 2010 14:30
13
Postnummer: 3480 Fredensborg
Saltvand siden?: 1991

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af Stig Jest »

MoG skrev: Jeg er dog ret vild med (der er sikkert mange der undrer sig over dette) Rhinecanthus aculeatus - Aftrækker, men det går nok ikke så godt i spænd med nogen af de ovenstående! :wink:
Picassofisken kan sagtens leve sammen med de andre fisk. Det er nok værre med rejerne.
Den største ulempe ved Picassofisk er deres sygelige trang til at flytte rundt på din sandbund.
Der er en fed fisk, som du bare skal anskaffe.
Køb en lille en, de vil gerne have god plads.

Mvh. Stig


Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af amddurin »

Aftrækker kan son nævnt smide rundt med sandet til skade for nogle koraller og de tager sikkert dine rejer osse...
Derudover er den en rovfisk og de sviner meget, da de osse spiser meget så STOR skummer i forhold til akv., da du jo osse ønsker en del fisk med lidt størrelse - Dværg Kejser , kirurg mv.

Rød Koralvogter kan osse tage rejer...

Kuffertfisk tåler ikke den høje cirkulation vi normalt bruger til revakvarie pga de små finner + de er længe om at finde føde og kan derfor osse sulte...

:beer:


"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Mikkel E
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2574
Tilmeldt: ons 29. mar 2006 08:59
18
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2006

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af Mikkel E »

Det kan være fint nok at have en idé om hvilke fisk man vil anskaffe sig, men hvis du har vurderet det ud fra billeder har du ingen fornemmelse for hvordan deres adfærd er.
F.eks. er Kauderni en flot og anderledes fisk, men efter min smag er den utrolig kedelig i et akvarie, da den stort set ikke laver andet end at "stå stille".
Hemicyanea er en værre hidsigprop og mange fortryder efterfølgende at have købt den.
Jeg tror heller ikke du vil få succes med at putte to Pictichromis i.
Mandarinfisk er flotte, men det er ikke en fisk der syner af meget, da det er sjældent man ser den fremme.
Og med den flok dværgkejsere kan du med stor sandsynlighed godt vinke farvel til sps og du vil få problemer med de fleste lps da de kan være sarte overfor sand på vævet, men med den samling fisk har du vel allerede taget stilling til at det primært skal være et fiskeakvarie ;-)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af Carsten »

Glem de 2 Pictichromis, de vil ikke give andet end vrøvl.
C. bicolor er flot, men et absolut no-go i et akvarie med koraller, samme med C. heraldi.
Flammekejseren har et noget blakket ry, nogle oplever at de gå på koraller, andre ikke.
Hvis du vil have LPS'er, så vær opmærksom på at nogle paletter går på dem.

Af dem på længere sigt, er det ikke sikkert at kuffert fisken er et godt valg, de er langsomme spisere, og de er giftige hvis de dør.
Mandarinfisk er sjove og flotte, men kræver en hel masse pods, og der skal rigtigt mange til for at kunne opretholde bestanden i akvariet, når en mandarin er kommet i akvariet. Nogle har held med at få dem til at tage frostfoder, men bestemt ingen garanti


Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 378
Tilmeldt: tors 30. mar 2006 20:48
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af Hr. C »

Øh, er dit akvarie 275 liter eller...?


Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 359
Tilmeldt: man 4. aug 2008 19:30
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af Eskildsen »

Interessant - Det ligner min opstilling, fraset jeg ikke har en porphyrea og bicolor, men til gengæld en mandarinfisk.
Det fungere fint.
Ad aftrækker: Den sviner og kaster med sand (i sådanne et omfang, jeg måtte af med den). Den kaster det højt op (20 cm. fra bunden). Den spiser rejer, men hvis du køber aftrækkeren som meget lille, og der er en reje i forvejen, lader den rejen være. Den vokser overraskende hurtigt.
Ad flammekejser/bispinosus: De kan ikke lide hinanden (farverne er for ens til at de kan se forskel). De anvender hver sin ende af mit 500 liters akvarie og slåsser et par gange om dagen om de centrale dele.
Ad paccagnellae: Jeg har haft den i nogen tid nu - Den er småsur konstant og farverne blegner noget med tiden. Jeg ville hellere have haft en Gramma Lorento, men paccagnellae er svær at fange.
Ad Hemicyanea: Startede med 4 små, der var meget sammen (en lille flok). De har nu delt sig ud, således jeg har et meget terroteriehævdende par på platoet med stenkoraller, hvilket er meget praktisk - Der kommer ikke flammekejser og bispinosus i nærheden af de stenkoraller. Dejlig bette fisk.

Hvis du kommer til Randers, vil jeg gerne vise "din" opstilling.


Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 359
Tilmeldt: man 4. aug 2008 19:30
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af Eskildsen »

Interessant - Det ligner min opstilling, fraset jeg ikke har en porphyrea og bicolor, men til gengæld en mandarinfisk.
Det fungere fint.
Ad aftrækker: Den sviner og kaster med sand (i sådanne et omfang, jeg måtte af med den). Den kaster det højt op (20 cm. fra bunden). Den spiser rejer, men hvis du køber aftrækkeren som meget lille, og der er en reje i forvejen, lader den rejen være. Den vokser overraskende hurtigt.
Ad flammekejser/bispinosus: De kan ikke lide hinanden (farverne er for ens til at de kan se forskel). De anvender hver sin ende af mit 500 liters akvarie og slåsser et par gange om dagen om de centrale dele.
Ad paccagnellae: Jeg har haft den i nogen tid nu - Den er småsur konstant og farverne blegner noget med tiden. Jeg ville hellere have haft en Gramma Lorento, men paccagnellae er svær at fange.
Ad Hemicyanea: Startede med 4 små, der var meget sammen (en lille flok). De har nu delt sig ud, således jeg har et meget terroteriehævdende par på platoet med stenkoraller, hvilket er meget praktisk - Der kommer ikke flammekejser og bispinosus i nærheden af de stenkoraller. Dejlig bette fisk.

Hvis du kommer til Randers, vil jeg gerne vise "din" opstilling.


Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af MoG »

Hr. C skrev:Øh, er dit akvarie 275 liter eller...?
MoG skrev:Jeg har brug for lidt hjælp til valg af fisk. Ikke fordi at det er lige nu og her, men når akvariet er kørt helt ind og vi kommer hjem fra ferie (venter højst sandsynligt med at sætte fisk i til slut august). Så det er ikke pga. manglende tålmodighed, men mere fordi jeg allerede har nogle ønsker i hovedet nu... Men det er nu meget rart og få afklaret alligevel, om det kan lade sig gøre! :wink: Jeg har lavet en lille liste om fisk, som i så kan kommentere på:
Prioritet Høj/Lav:
Paracanthurus hepatus - Paletkirug 1 stk H
Zebrasoma flavescens - Gul kirug 1 stk H
Amphiprion ocellaris - Klovn 2 stk H
Pictichromis paccagnellae 1 stk H
Pictichromis porphyrea 1 stk H
Centropyge bicolor - Dværg kejser 1stk L
Centropyge bispinosus - dværgkejser Coral Beauty 1 stk H
Centropyge loriculus - Dværgkejser- Flammekejser 1 stk H
Chrysiptera Hemicyanea - Jomfrufisk 1stk L
Pterapogon kauderni - Kardinalfisk 1-3 stk H
Neocirrhitus armatus - Rød koralvogter 1 stk H

Forskellige snegle
Dannebrogsrejer 1-2 stk

Jeg er dog ret vild med (der er sikkert mange der undrer sig over dette) Rhinecanthus aculeatus - Aftrækker, men det går nok ikke så godt i spænd med nogen af de ovenstående! :wink:

På længere sigt:
Lactoria cornuta - Kuffertfisk
Pterosynchiropus splendidus - mandarinfisk

Koraller: Til at starte med, så skal det være koraller i den nemme afdeling, indtil jeg får sat mig mere ind i denne koralverden! :wink: Men kom endelig med forslag til dette også..

Det hele skal ses som ønsker og ikke forstås som om at jeg tror jeg kan have samtlige nævnte fisk i mit 275L akvarie! :biggrin:



For lige at give lidt respons på indlæggene:
Mikkel E:
Jeg har prøvet at sætte mig ind i de fleste fisk jeg nævner, mht. adfærd osv. og ikke kun set et billede i en bog. Bl.a. Kardinal fisken som du nævner, er jeg godt klar over ikke fiser rundt i akvariet på fuld skrue. :wink: jeg synes dog stadig at det er en anderledes og flot fisk. Jeg vil da lige nævne igen.... at det er ØNSKER! :biggrin: Og at jeg højst sandsynligt vil basere mine valg på baggrund af jeres input og erfaringer.
Grunden til at jeg oprettede tråden i det hele taget, er for at få nogle af jeres erfaringer og input omkring hvad der er klogt at sætte sammen og ikke klogt at sætte sammen.

Er eks. godt klar over at aftrækkeren smider med sand og er en rovfisk, men var ude på at høre jeres egne erfaringer. Vidste godt at kufferten var lidt sart, men ikke så sart! :biggrin: Mandarinen var et ønske ud i fremtiden, da den skal i et velindkørt akvarie hvor der er nok at spise.

To Pictichromis, synes jeg ellers jeg har set at der er flere der har..? men den ene må jeg hellere stryge, sammen med 2 af dværgkejserne.. Kunne godt finde på at tage chancen med en flammekejser, da jeg synes det er en rigtig flot fisk. Var ikke klar over at Rød koralvogter kunne finde på at nappe en reje.. men det finder man vel hurtigt ud af!

Jeg synes det er dejligt med noget respons! :GO så man ikke får sat noget forkert sammen...man kan jo lige så godt gøre det nogenlunde rigtigt fra starten af! :biggrin:

Jeg vil da meget gerne have forslag til pæne begynder-koraller også, men modtager gerne stadig råd om fisk! :wink:


Morten
Brugeravatar
MoG
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4105
Tilmeldt: fre 6. apr 2012 22:00
11
Postnummer: 4684 Holmegaard
Saltvand siden?: 2012

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af MoG »

Eskildsen skrev:Interessant - Det ligner min opstilling, fraset jeg ikke har en porphyrea og bicolor, men til gengæld en mandarinfisk.
Det fungere fint.
Ad aftrækker: Den sviner og kaster med sand (i sådanne et omfang, jeg måtte af med den). Den kaster det højt op (20 cm. fra bunden). Den spiser rejer, men hvis du køber aftrækkeren som meget lille, og der er en reje i forvejen, lader den rejen være. Den vokser overraskende hurtigt.
Ad flammekejser/bispinosus: De kan ikke lide hinanden (farverne er for ens til at de kan se forskel). De anvender hver sin ende af mit 500 liters akvarie og slåsser et par gange om dagen om de centrale dele.
Ad paccagnellae: Jeg har haft den i nogen tid nu - Den er småsur konstant og farverne blegner noget med tiden. Jeg ville hellere have haft en Gramma Lorento, men paccagnellae er svær at fange.
Ad Hemicyanea: Startede med 4 små, der var meget sammen (en lille flok). De har nu delt sig ud, således jeg har et meget terroteriehævdende par på platoet med stenkoraller, hvilket er meget praktisk - Der kommer ikke flammekejser og bispinosus i nærheden af de stenkoraller. Dejlig bette fisk.

Hvis du kommer til Randers, vil jeg gerne vise "din" opstilling.
Jeg siger da mange tak for tilbuddet hvis jeg kommer på de kanter! :biggrin:


Morten
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af Carsten »

Eskildsen skrev:Ad flammekejser/bispinosus: De kan ikke lide hinanden (farverne er for ens til at de kan se forskel). De anvender hver sin ende af mit 500 liters akvarie og slåsser et par gange om dagen om de centrale dele.

Lyder underligt, den ene er rød og med store bredde sorte streger, den anden er blå, med tynde mørke striber.
Er det ikke snarere fordi pladsen er begrænset?
Jeg har dog selv haft en flamme og en acanthops sammen i et 576 liters, uden problemer


Hr. C
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 378
Tilmeldt: tors 30. mar 2006 20:48
18
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Svendborg

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af Hr. C »

Ok, fik bare lige den opfattelse af at du planlagde at have samtlige fisk i en 275 liters tank... :BA
Det ville nok ende galt.


Med venlig hilsen
Nicolaj
Brugeravatar
Eskildsen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 359
Tilmeldt: man 4. aug 2008 19:30
15
Postnummer: 8900 Randers
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Randers

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af Eskildsen »

Carsten skrev:
Eskildsen skrev:Ad flammekejser/bispinosus: De kan ikke lide hinanden (farverne er for ens til at de kan se forskel). De anvender hver sin ende af mit 500 liters akvarie og slåsser et par gange om dagen om de centrale dele.

Lyder underligt, den ene er rød og med store bredde sorte streger, den anden er blå, med tynde mørke striber.
Er det ikke snarere fordi pladsen er begrænset?
Jeg har dog selv haft en flamme og en acanthops sammen i et 576 liters, uden problemer
De ER blå og orange begge to.


Jan Eskildsen, Randers og omegn.
Man har en mening indtil man har en andens
Brugeravatar
Fyensgade
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 326
Tilmeldt: ons 30. dec 2009 23:20
14
Postnummer: 2200 København N
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Kbh N

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af Fyensgade »

Havde en af hver i 250L og de klarede sig fint sammen og var over det hele begge to..
Har haft en picasso ca et år og den er holdt helt op med at kaste sand - har jeg også hørt at andre oplever..


Billede
...og 27L Softies fragmentakvarium
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Valg af fisk.. mine ønsker Vs. jeres mening/erfaring

Indlæg af Carsten »

Eskildsen skrev:
Carsten skrev:
Eskildsen skrev:Ad flammekejser/bispinosus: De kan ikke lide hinanden (farverne er for ens til at de kan se forskel). De anvender hver sin ende af mit 500 liters akvarie og slåsser et par gange om dagen om de centrale dele.

Lyder underligt, den ene er rød og med store bredde sorte streger, den anden er blå, med tynde mørke striber.
Er det ikke snarere fordi pladsen er begrænset?
Jeg har dog selv haft en flamme og en acanthops sammen i et 576 liters, uden problemer
De ER blå og orange begge to.
Ja, de har begge to de farver men sg. da ikke på samme steder.
Der er en enkelt variant af c. bispinosa som er mest orange, men tvivler stærkt på det det er den variant som du har.


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"