"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

plå palet

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

plå palet

Indlæg af ordy »

hey alle...

jeg har lige købt mig en blå palet.. fisken var sund og rask da jeg købte den , og jeg så den tage foder hos forhandleren da jeg kom hjem gav jeg den lidt astemia som den også spiste...
problemet er så jeg har en gramma loreto som tror den er en pitbull og den er meget over den og kirugen virker efterhånden noget nervøs (heldigvis har den et gemmested hvor den kun kan komme ind alene og få lidt fred) men ja den virker lidt bange og nu gider den ikke spise hverken astemia,flage eller nori?

nogen som har en ide til hvordan jeg løser problemer og får kirugen til at tage føde :)
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
Tobias
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 682
Tilmeldt: søn 21. jun 2009 18:07
14
Postnummer: 9000 Aalborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Vejgaard

Re: plå palet

Indlæg af Tobias »

"Plå palet" og "astemia" - dem har jeg ikke hørt om før - ej spøg til side.

Så vidt jeg husker, så er Gramma Loreto en aggressiv fisk. Aggressive fisk har det med være nogle bøller når der kommer nye fisk i akvariet. Jeg vil tro at din palet ikke spiser fordi den er stresset over det nye miljø og mobning fra Grammaens side. Jeg tror at fisken får det bedre med lidt ro og mindre mobning - dog ved jeg ikke hvordan du mindsker mobningen


EDIT: Har lige hørt at G. Loreto faktisk er en fredelig fisk. Er du sikker på at det er den fisk du har? Der er vist en anden lilla fisk som er en bølle :D
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: plå palet

Indlæg af Han$en »

Tobias - Epic :D

Jeg må tilstå at jeg ikke tror der er tale om en Gramma loreto - Disse er rolige fisk.. Der er formentlig nærmere tale om en Pictichromis paccagnellae.. De ligner hinanden utroligt meget til forveksling. Pictichromis paccagnellae er dog utrolig aggressiv i forhold til mange andre fisk.
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: plå palet

Indlæg af ordy »

Jeg er 100 på det er en g. Loretto jeg kender godt Pictichromis paccagnellae og i modsætning til den har min ikke den samme kontante overgang fra lilla til gul + min også er en sort prik på den øverste finne som lorettoen har.. Har flere gange haft den før og vil normalt også betegne den som en fredeligt fisk da det er første gang det lykkes at holde den med en klovn uden den bliver mobbet ud.. Men den jeg har fået den gang er vist ikke klar over dens art da den påføre sig som en blå damsel :p men det er blevet lidt bedre mellem dem siden igår der er dog stadig ingen tvivl om hvem der bestemmer :/ kan jeg ikke gøre andet end bare at krydse finge og håbe en begynder at spise og de finder ud af det sammen ?
Senest rettet af ordy tirs 14. jun 2011 20:30, rettet i alt 1 gang.
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 770
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 20:51
15
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Re: plå palet

Indlæg af kenneth145 »

Prøv med et lille spejl på ruden så den lille djævel ser sig selv, så får den travlt med at jage sig selv væk og din palet får lidt ro. det virker hos mig når jeg får nye fisk.
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
wondersurfer
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4182
Tilmeldt: lør 18. dec 2004 17:05
19
Postnummer: 4200 Slagelse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: SØNDERUP VED SLAGELSE

Re: plå palet

Indlæg af wondersurfer »

kenneth145 skrev:Prøv med et lille spejl
det virker iøvrigt også hvis kællingen er sur, så bare op med spejlet så hun kan se hvor grim hun er når hun er tosset :T
288 LTR GEISS- NYOS ZEN COMPACT CONE 250-3X50W MAXSPECT MAZZARA-4X6055+ TUNZE MULTICONTROLLER 7096
BOYU L200 KØLER
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: plå palet

Indlæg af ordy »

har kun sådan et spejl som frisører bruger på omkring 35 cm i diameter og det dækker jo på ingen måde hele akvarier men vil alligevel prøve om det kan hjælpe så det har jeg hængt op :)

nogen som har en ide til hvordan jeg får den til at spise igen.. eller er det bare et spørgsmål om den får stresset lidt af eller er skaden sket ?
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: plå palet

Indlæg af ordy »

wondersurfer skrev:
kenneth145 skrev:Prøv med et lille spejl
det virker iøvrigt også hvis kællingen er sur, så bare op med spejlet så hun kan se hvor grim hun er når hun er tosset :T
haha tak for bonus info ;)
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
kenneth145
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 770
Tilmeldt: søn 15. mar 2009 20:51
15
Postnummer: 4400 Kalundborg
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: kalundborg

Re: plå palet

Indlæg af kenneth145 »

spejlet behøver ikke være mere end 10x10 cm. og så skal det helt op ad ruden. i nærheden af fisken

Wonder.. HA HAAAA
Mvh. Kenneth boserup

nu med 500 l saltvand..
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: plå palet

Indlæg af ordy »

kenneth145 skrev:spejlet behøver ikke være mere end 10x10 cm. og så skal det helt op ad ruden. i nærheden af fisken

Wonder.. HA HAAAA
kanon så er det helt perfeckt som jeg har lavet det :) ind til videre har lorettoen ikke haft tid til andet end at spejle sig :)
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
ordy
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 553
Tilmeldt: lør 20. mar 2010 17:12
14
Postnummer: 5230 Odense M
Saltvand siden?: 2009

Re: plå palet

Indlæg af ordy »

efter 24 timer med spejlet oppe har jeg fjernet det igen og det har helt klart hjulpet .

der er stadig ingen tvivl om hvem der bestemmer men kirugen er på ingen måde jaget mere og den virker meget mere rolig og er hele tiden fremme..

den gider bare stadig ikke spise noget af det som jeg fodre med.. dog er den meget optaget af nogle røde makro alger jeg længe har prøvet at slippe af med har stadig ikke helt luret om den bare napper lidt til det eller om den rent faktisk spiser af det..

kan bare ikke forstå den ikke gider tage nori burde det ikke være det rene slik for den ?
Nedlagt :Murerens Balje 250 + 128 L
viewtopic.php?f=92&t=48650
Brugeravatar
Mic & Cha
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 234
Tilmeldt: tirs 15. feb 2011 18:13
13
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2010

Re: plå palet

Indlæg af Mic & Cha »

ordy skrev:efter 24 timer med spejlet oppe har jeg fjernet det igen og det har helt klart hjulpet .

der er stadig ingen tvivl om hvem der bestemmer men kirugen er på ingen måde jaget mere og den virker meget mere rolig og er hele tiden fremme..

den gider bare stadig ikke spise noget af det som jeg fodre med.. dog er den meget optaget af nogle røde makro alger jeg længe har prøvet at slippe af med har stadig ikke helt luret om den bare napper lidt til det eller om den rent faktisk spiser af det..

kan bare ikke forstå den ikke gider tage nori burde det ikke være det rene slik for den ?


Det er bare og blive ved med nori :)
Da vi fik vores Naso gad den heller ikke spise men blev ved og blev ved, og til sidst lykkeds det.
Prøv evt at ligge noget nori i vand nogle timer også smid lidt ned til den så det nærmest synke.
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: plå palet

Indlæg af Han$en »

Nori mellem stenene er nu en gang det der virker bedst.. Det er ikke nær så farligt som en fremmed klemme, eller stort stykke der suser rundt i vandet.. Mellem stenene kan den lure på det, og stille tage sig mod til at smage :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"