"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til sammensatning kirurg

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
aamann
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 358
Tilmeldt: ons 16. sep 2009 20:16
14
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2010

Hjælp til sammensatning kirurg

Indlæg af aamann »

Sidder lige og kigger på lidt nogle kirurg og ville lige hører om det ville være muligt at have disse sammen, og om det vil være for meget at sætte dem samtidig i? Har kigget på følgende:
Acanthurus leucosternon
Acanthurus nigricans
Paracanthurus hepatus
Zebrasoma flavescens
Brugeravatar
Sarah R
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 305
Tilmeldt: lør 26. aug 2006 20:11
17
Postnummer: 5700 Svendborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Tåsinge

Re: Hjælp til sammensatning kirurg

Indlæg af Sarah R »

Jeg ville sætte Acanthurus leucosternon og Acanthurus nigricans i akvariet til sidst, da disse er ekstremt aggressive over for andre kirurger. Desuden ville jeg købe dem som meget små, da de har en tendens til at blive mere aggressive med alderen.

Jeg ville ikke sætte dem i samtidig, men ad to omgange, fordi fire kirurger der skal lære at tage foder til sig sviner rigtg meget ( specielt den hvidbrystet og nigricans er svære at få til at tage foder) , og dette vil kunne belaste akvariet for meget.
Først Paracanthurus hepatus og Zebrasoma flavescens, herefter Acanthurus leucosternon og Acanthurus nigricans .
MvH
Sarah R
588 liters balje med 410 liters sump
Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4570
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hjælp til sammensatning kirurg

Indlæg af Nicki Henriksen »

de to første nævnte er også blandt de sværeste kirurger, omend de er meget smukke vil jeg ikke prøve dem igen, vil også mene de skal have mere plads end 400L
martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Hjælp til sammensatning kirurg

Indlæg af martinknorr »

Helt enig med Nicki.

Har selv forsøgt med en nigricans 2 gange, selvom de spiste godt døde de efter en mdr eller halvanden. Min teori er at de bliver stresset i så "små" akvarier. Har selv et 325 L med god svømmeplads til fiskene.

Jeg har selv Paracanthurus hepatus og Zebrasoma flavescens og der er ingen problemer.

Hvis jeg var dig ville jeg hellere kigge i retningen af Zebrasoma eller Ctenochaetus arterne
MVH
Martin
8370 Hadsten
nyberg
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 977
Tilmeldt: tirs 20. jul 2004 10:28
19
Postnummer: 8362 Hørning
Geografisk sted: Danmark

Re: Hjælp til sammensatning kirurg

Indlæg af nyberg »

A. leucosternon og A nigricans er vanskelige, men ikke umulige. Man må blot ikke føle sig som en fiasko, hvis ikke det lykkes at holde liv i dem. Det er alfa og omega at man får fat i sunde eksemplarer. Et godt tegn er bl.a., at de viser appetit ved at søge føde og forsøge at græsse alger i butikken akvarie. Jeg ville dog nok overveje at introducere dem samtidig. De kan godt minde om hinanden og jeg kan frygte at en veletableret eksemplar af den ene slags vil give den anden en unødig hård velkomst.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"