"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hjælp til valg af fisk

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Hjælp til valg af fisk

Indlæg af DDT2 »

hej
jeg står og gerne vil have en smule mere liv så stod og overvejede lidt en fisk mere fra Moby.
jeg har et 400liters akvarie med en længde på 160 cm så der er nogle længde på hvis det skulle være en svømmeglad fisk.
af andre fisk har jeg en gul kirug, et par gylter, et par klovnfisk, og cromis.
havde regnet lidt med noget i stil med Acanthurus lineatus eller anden kirug dog ikke en blå palet. Ved det ik med sikkerhed. har i noegn foreslag til et godt valg?

er der nogen ulemper fx ved at købe en Diodon holocanthus? eller anden pufferfisk?

andre fiskeforeslag modtages gerne os men som sagt bliver de bestilt igennem Moby så skal være hvad han har på sin liste.

mvh. Kennerth


MMartin
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 962
Tilmeldt: man 20. aug 2007 16:22
16
Postnummer: 3600 Frederikssund
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: 3600 Frederikssund

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af MMartin »

Jeg vil mene at en Acanthurus lineatus er en rigtig dårlig ide i 400 liter vand

Men ellers findes der jo masser af andre gode og nemme kirurger du kan få fra Moby. Det er jo nok meget en smagssag så det er vel bare at tjekke listerne;)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af Carsten »

A. lineatus er en rigtig flot fisk, men den kræver meget plads, og så er den kendt for at være en rigtig grov karl overfor andre fisk.
Hvis det skal være en kirurg, så kunne A. poryferus være et rigtigt godt bud. Som lille mimicryer den 3 forskellige dværgkejsere(alt efter hvor den kommer fra) A. tristis
kunne også være et bud, den mimiterer også en dværgkejser som lille.
A. triostegus er også et virkeligt godt bud på en fredelig kirurg, og så er dens farvetegning helt anderledes end de andres. På det tyske http://www.meerwasser-lexikon.de står der at det ikke er en fisk for begyndere, men jeg har på ingen måde haft problemer med min.
Men det kan også godt skyldes at jeg fik den som ret lille, og derfor vil jeg anbefale at vælge "size small"


Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af DDT2 »

okay tak for den gode svar carsten jeg må lige kigge det igennem du skrev. Lyder som nogle gode muligheder.↲største grund var og få nogle flotte farver og aktive fisk man ser til. Men tak for budet :)


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:A. triostegus er også et virkeligt godt bud på en fredelig kirurg, og så er dens farvetegning helt anderledes end de andres. På det tyske http://www.meerwasser-lexikon.de står der at det ikke er en fisk for begyndere, men jeg har på ingen måde haft problemer med min.
Men det kan også godt skyldes at jeg fik den som ret lille, og derfor vil jeg anbefale at vælge "size small"
Hvor lille vil man skyde på en Small er i denne sammenhæng? 3-4cm?

Hvor hurtigt vokser sådan en fyr? Den er jo dælme rar at se på!


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af Carsten »

Han$en skrev:
Carsten skrev:A. triostegus er også et virkeligt godt bud på en fredelig kirurg, og så er dens farvetegning helt anderledes end de andres. På det tyske http://www.meerwasser-lexikon.de står der at det ikke er en fisk for begyndere, men jeg har på ingen måde haft problemer med min.
Men det kan også godt skyldes at jeg fik den som ret lille, og derfor vil jeg anbefale at vælge "size small"
Hvor lille vil man skyde på en Small er i denne sammenhæng? 3-4cm?

Hvor hurtigt vokser sådan en fyr? Den er jo dælme rar at se på!
Jeg vil skyde på at "size small" er 5-6 cm.

Der står den vokser hurtigt, men hvad det så er ved jeg ikke. Min er da vokset, men det er de jo alle, så om den vokser stærkere end de andre synes jeg nu ikke.


Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af Han$en »

Carsten skrev:Jeg vil skyde på at "size small" er 5-6 cm.

Der står den vokser hurtigt, men hvad det så er ved jeg ikke. Min er da vokset, men det er de jo alle, så om den vokser stærkere end de andre synes jeg nu ikke.
Så tør jeg sgu ikke kaste en i mit 54L :G


Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af DDT2 »

carsten nu har jeg kigget lidt nærmere de fisk du rådede til og synes dog de virker en smule kedelige i farverne på nær A. tristis så umiddelbart skulle det nok være den hvis det var.
er der nogen kejsere eller dværgkejsere der er fornuftige at have? er sådan temlig åben for foreslag bare der er nogle pæn farve på dem og gerne en fisk der kan få noget større med tiden da der bliver opgraderet senere (pga huskøb)


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af Carsten »

Jeg synes da nok at A. triostegus er en hammer flot fisk. Det er ikke ret mange fisk som er hvide. Men smag og behag er jo heldigvis forskellig.

De fleste dværgkejsere er fine at have i akvariet, der er blot nogle af dem som ikke kan holde sig fra korallerne. Og selv dem som siges at være reefsafe, kan nogen gange ikke være så reefsafe som det siges.
Rigtige kejsere elsker stort set alle koraller og svampe. så hvis du har en ide om også af have koraller, så duer det bestemt ikke med kejsere, selvom de er nok så flotte.
Dog er slægten Genicanthus reefsafe, og en af de meget få som man kan have som par.
Tag et kig på
http://www.reeflex.net/kategorie/19.html
http://dk.reeflex.net/kategorie/16.html

Og find dem som du synes om, og så lad os andre komme med kommentarer.


Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af DDT2 »

A. triostegus kan selvfølgelig være fordi jeg ikke har set den i virkeligheden at det ikke sælger ligeså godt :)
umiddelbart har jeg fundet disse fisk jeg godt kan lide dog nummer 2 kan jeg ikke helt finde ud af om er lidt i stil med A. triostegus sådan udseendsmæssigt.

Genicanthus melanospilos (female)
Paracentropyge multifasciata (kun måske denne)
Calloplesiops altivelis T.R.
Pseudanthias tuka

Evt ang. Pseudanthias tuka kan jeg godt bestille en lille stime af dem eller er det bedre at kun have en enkelt eller 2?

håber ikke det var for mange spørgsmål :D


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af Carsten »

Den dværgkejser som du har valgt, er ikke en af de mest sete, men derfor lader prisen ikke til at være speciel høj af dengrund.
Men har du læst hvad de skriver om den?
"Paracentropyge multifasciata can be a finicky eater; it prefers a variety of small meaty items and live sponges as well as angelfish and herbivore preparations. Centropyge multifasciata is not a good reef dweller; these and the trait of becoming somewhat territorial upon acclimatization make this a challenging fish to keep."

Genichanthusen har jeg aldrig set i live. Har selv en Genicanthus lamarck. den er ret let at holde.

Calloplesiops altivelis er en hammer flot fisk, men desværre er den kun aktiv i skumringen.
Jeg havde en som jeg kun så når lyset var ved at slukkes. I de knapt 2 år jeg havde den, så jeg den aldrig æde, men den voksede til dobbelt størrelse, så noget har den da spist.

Pseudanthias tuka er nok en af de sværeste af alle Anthiaserne at holde. Den kræver meget foder. Ikke mængdemæssig meget, men meget ofte, mindst 3-4 gange om dagen, og meget småt foder. Samtidig er den sart på den måde at den stresser meget let, og derfor er der stor dødelighed på den ved import. På korallenriff skriver de om den
"Restricted Species. This species is very difficult to keep and should only be attempted by expert aquarists, or is a 'delicate shipper.' Our Stay Alive guarantee is not available on this item"


jens lyn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 14. jul 2008 21:06
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af jens lyn »

Har i set dejongs seneste arrivals. De har fået snowflake klovnfisk i platinum serien samt dværgkejser hybrid. I wish min pengepung kunne klarer det men de er ikke i den menneskelige prisklasse kan jeg næsten regne med!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af Carsten »

Hmm! hvor finder du lige den dværgkejser henne??
Snowflake klovnen, fandt jeg på forsiden under new arrivals


jens lyn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 14. jul 2008 21:06
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af jens lyn »

Carsten skrev:Hmm! hvor finder du lige den dværgkejser henne??
Snowflake klovnen, fandt jeg på forsiden under new arrivals
ved siden af billederne er der en en pil der peger til højre. Tryk på den!!


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af Carsten »

jens lyn skrev:
Carsten skrev:Hmm! hvor finder du lige den dværgkejser henne??
Snowflake klovnen, fandt jeg på forsiden under new arrivals
ved siden af billederne er der en en pil der peger til højre. Tryk på den!!
Det gjorde jeg også men "boblen" forblev bare tom


jens lyn
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 145
Tilmeldt: man 14. jul 2008 21:06
15
Postnummer: 4000 Roskilde

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af jens lyn »

DDT2 skrev:hej
jeg står og gerne vil have en smule mere liv så stod og overvejede lidt en fisk mere fra Moby.
jeg har et 400liters akvarie med en længde på 160 cm så der er nogle længde på hvis det skulle være en svømmeglad fisk.
af andre fisk har jeg en gul kirug, et par gylter, et par klovnfisk, og cromis.
havde regnet lidt med noget i stil med Acanthurus lineatus eller anden kirug dog ikke en blå palet. Ved det ik med sikkerhed. har i noegn foreslag til et godt valg?

er der nogen ulemper fx ved at købe en Diodon holocanthus? eller anden pufferfisk?

andre fiskeforeslag modtages gerne os men som sagt bliver de bestilt igennem Moby så skal være hvad han har på sin liste.

mvh. Kennerth
Hvis jeg var dig ville jeg gøre som jeg har gjort. Når du er logget ind på hans hjemmeside under din profil ville jeg gennemgå hver eneste fisk der er, og sætte alle dem du kunne tænke på funktionen sæt på ønskeliste.
Jeg endte selv med 20 fisk ud af ca 1000 arter som jeg nu herfra kan begynde at skære ned fra, ud fra hvad der evt passer med hinanden og hvad der passer til min pengepung!


Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af DDT2 »

takker for rådet :)

tror endelig jeg kom frem til en fisk jeg gerne ville have:
Zebrasoma xanthurum


Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 390
Tilmeldt: tirs 1. sep 2009 17:58
14
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af Lohse »

Nu er jeg selv ved at gå igang med en FOWLR balje med netop kejsere/dværgkejsere, og har i de sidste mrd. sat mig ret godt ind i dem. Med hensyn til Paracentropyge multifasciata, den har en ret stor dødlighed af flere årsager. Som Carsten skriver er fisken utrolig sky, og har brug for en længere indkørsel under begrænset lys, noget som kan være et problem i en balje med koraller. Det er også en af de dværgkejsere som ofte ses med oppustet mave som skyldes at fisken ikke er blevet fanget korrekt(typisk taget op for hurtigt fra en meget dyb dybde).

Generelt vil jeg fraråde dig de tre paracentropyge multifasciata, venusta og boylei. Er der dog råd til sidstnævnte så vil jeg nok bare lave sin egen balje til denne ;) (fisk til langt over 20.000 stykket)

Hvis du gerne vil have en rigtig flot dværgkejser som er en anden end den klassiske bispinosus, vil jeg foreslå:

Centropyge potteri (kan være en smule temperamentsfuld)
Centropyge multispinis (Den orange farve art fra Maldiverne)
Centropyge nahackyi (Er dog sjælden og ret dyr)
Centropyge Multicolor (Sindsyg flot dværgkjser)
Centropyge loriculus (klassikeren, kan være meget temperamentsfuld, klart flottest fra Hawaii, helst købt fra Dejong baseret på at de fanges uden brug af gift)
Centropyge Interruptus (Mest ment i spøg da denne og boylei deler prisskilt :) )

Alle disse er relativt nemme at holde, men alle som en har en mulighed for at guff LPS, SPS og muslinger.


Brugeravatar
DDT2
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1558
Tilmeldt: lør 30. dec 2006 15:19
17
Postnummer: 4190 Munke Bjergby
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Syd- og Vestjælland

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af DDT2 »

Lohse: Okay mange tak for den fine beskrivelse af alle de fisk du skrev. Jeg tror lige jeg venter lidt med dværgkejsere for det med muligheden for af de kan guffe koraller har jeg det ikke så fedt med at tænke på.
men endnu en gang mange tak for den fine beskrivelse af de forskellige fisk :) sgu lækkert en der gider forklare ordenligt om den enkelte fisk :)


Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 390
Tilmeldt: tirs 1. sep 2009 17:58
14
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af Lohse »

Det var skam så lidt, men er er andre spørgsmål omkring kejsere skal du være mere end velkommen til at sende en PB :)


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af Nicki Henriksen »

Lohse skrev:Nu er jeg selv ved at gå igang med en FOWLR balje med netop kejsere/dværgkejsere, og har i de sidste mrd. sat mig ret godt ind i dem. Med hensyn til Paracentropyge multifasciata, den har en ret stor dødlighed af flere årsager. Som Carsten skriver er fisken utrolig sky, og har brug for en længere indkørsel under begrænset lys, noget som kan være et problem i en balje med koraller. Det er også en af de dværgkejsere som ofte ses med oppustet mave som skyldes at fisken ikke er blevet fanget korrekt(typisk taget op for hurtigt fra en meget dyb dybde).

Generelt vil jeg fraråde dig de tre paracentropyge multifasciata, venusta og boylei. Er der dog råd til sidstnævnte så vil jeg nok bare lave sin egen balje til denne ;) (fisk til langt over 20.000 stykket)

Hvis du gerne vil have en rigtig flot dværgkejser som er en anden end den klassiske bispinosus, vil jeg foreslå:

Centropyge potteri (kan være en smule temperamentsfuld)
Centropyge multispinis (Den orange farve art fra Maldiverne)
Centropyge nahackyi (Er dog sjælden og ret dyr)
Centropyge Multicolor (Sindsyg flot dværgkjser)
Centropyge loriculus (klassikeren, kan være meget temperamentsfuld, klart flottest fra Hawaii, helst købt fra Dejong baseret på at de fanges uden brug af gift)
Centropyge Interruptus (Mest ment i spøg da denne og boylei deler prisskilt :) )

Alle disse er relativt nemme at holde, men alle som en har en mulighed for at guff LPS, SPS og muslinger.

Det lyder spændende, er kærligheden for Scolymia forsvundet?
ellers har du dem bare i hver sit?

Mvh


Brugeravatar
Nicki Henriksen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4551
Tilmeldt: søn 6. jul 2008 20:23
15
Postnummer: 2760 Måløv
Saltvand siden?: 2008
Geografisk sted: Storkøbenhavn

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af Nicki Henriksen »

i øvrigt P. Boylei en mega Flot fisk, men dyr :wink:


Lohse
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 390
Tilmeldt: tirs 1. sep 2009 17:58
14
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009

Re: Hjælp til valg af fisk

Indlæg af Lohse »

Hej Nicki,

Alle koraller er solgt, jeg vil forsøge mig med lidt mere eksotiske fisk istedet ;)


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"