"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Høj dødlighed iblandt fisk

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Monica&Jacob »

Hey alle på forum.

Håber der er en som kan give mig lidt svar her.

jeg har et boyu 128liters akvarie.
Men selv om jeg selv synes jeg er startet godt op, så har jeg pt en høj dødlighed iblandt mine fisk.

hvad kan være grunden til dette.
Pt er der omkommet.
1x hugo(overlevede ca 1½ uge).
1x Sphaeramia nematoptera (døde 3 timer efter jeg fik den)
2x Chromis (overlevede ca 2uger. forsvandt mens jeg var på ferie, begge på ca samme tid.)
1x Pterapogon kauderni ( døde efter 1 uge) (eneste fisk jeg har fundet død.. )

Skal lige siges, har max haft 5 fisk i alt. på samme tid i akvariet. så tror ikke det er derfor.

pt har jeg i akvariet. 2x alm. klovnfisk. 1x Centropyge bicolor og 1x dannebros-reje.
som alle ser friske ud.. og spiser godt.


Værdiger.
NO2 = 0mg
NO3 = 0-5 mg/l
NH4 / NH3 = 0

alle koraller står flot, og vokser.


nogle ider ? mvh jacob
DSCN1063.JPG
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af DanielXavier »

Saliniteten?
KH?
Temperatur?
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Monica&Jacob »

Salt. 1.022 - 1.023
Temp. 26 - 27 grader.

KH har jeg ikke mulighed for at måle.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Carsten »

Chromis er meget mere sarte end de fleste er klar over.
Som små skal de have foder flere gange om dagen.

Men ellers er dårlig opblanding den eneste grund jeg umiddlebart kan finde på.

Håber du er klar over at den bicolor dværgkejser er en notorisk koral spiser.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Carsten »

Kh har intet med det at gøre. fisk er langt mere hårdføre over for lav kh end koraller
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 506
Tilmeldt: tirs 4. maj 2010 12:28
13
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Sheriffen »

Hvor længe har du haft din bicolor?? det er os en svær fisk at holde gang i..

Hva med din PH, Ca og Mg?
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af DanielXavier »

Carsten skrev:Kh har intet med det at gøre. fisk er langt mere hårdføre over for lav kh end koraller
Er vi ikke enige om at KH og PH går nogenlunde hånd i hånd?
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Monica&Jacob »

Sheriffen skrev:Hvor længe har du haft din bicolor?? det er os en svær fisk at holde gang i..

Hva med din PH, Ca og Mg?
Den har jeg haft længe. fik den hos en anden privat. tror den har været der i ca 1½ månede.
den har det fint, spiser godt. den er der ikke noget med.
det samme med klovnfiskene og rejen. de har det også godt. ikke noget at se på dem.


har ikke mulighed for at måle andet.. Er det noget jeg skal ud og købe testsæt til ?
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 506
Tilmeldt: tirs 4. maj 2010 12:28
13
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Sheriffen »

Det vil jeg gøre.. er altid godt lige ha styr på sn ca og mg.. sys jeg ihvertfald...
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Monica&Jacob »

Det vil jeg gøre så.

Men pt, så er der 3 fisk som er døde der i. som jeg ikke har fundet. er der mulighed for de kan vælte det hele ?
skal jeg prøve og tage stenene op og kigge efter dem.. kan ikke pt finde dem. ca 2 uger siden de sidste 2 døde.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2063
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af nbd »

Hej Jacob, jeg har også oplevet en del dødsfald gennem tiden. Her hjemme har vi en stående morsomhed hver gang jeg køber en ny fisk - den får navnet "penge-ud-af-vinduet" indtil den har bevist det modsatte. Jeg er for sjov skyld begyndt at beregne timeprisen på fisk, den hidtidige rekord har en gramma loreto - 1 time efter den var sluppet ud i akvariet så vi den aldrig mere. Timepris: 250 kr. Har lige mistet en flammekejser og en dottyback pga hvide pletter, flammekejseren nåede ned på 1 kr. pr. time.

Fremover køber jeg kun 'brugte' fisk, dvs. fisk købt hos private, hvor de har gået i flere måneder. Så er man nogenlunde sikker.

Men det undrer mig at saltvandsfisk er så sarte. Det har jeg aldrig i mine 30 år med akvarier oplevet med ferskvandsfisk. Selv de 3 små ferskvandsrokker, jeg købte her i foråret, lever i bedste velgående.

Jeg har indtryk af at saltvandsakvarister nødigt taler om de dødsfald, de oplever. Det er i hvert fald få, der indrømmer dødafald her på forum.
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 506
Tilmeldt: tirs 4. maj 2010 12:28
13
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Sheriffen »

Alt hva der hedder døde fisk og koraller ska findes og fjernes hurtigts muligt da de ligger og rådner ... er skadeligt for dit vand bla NO3 stiger kraftigt.. så skynd dig at find dem .. de må jo være et sted.. ;)
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 506
Tilmeldt: tirs 4. maj 2010 12:28
13
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Sheriffen »

nbd skrev:Hej Jacob, jeg har også oplevet en del dødsfald gennem tiden. Her hjemme har vi en stående morsomhed hver gang jeg køber en ny fisk - den får navnet "penge-ud-af-vinduet" indtil den har bevist det modsatte. Jeg er for sjov skyld begyndt at beregne timeprisen på fisk, den hidtidige rekord har en gramma loreto - 1 time efter den var sluppet ud i akvariet så vi den aldrig mere. Timepris: 250 kr. Har lige mistet en flammekejser og en dottyback pga hvide pletter, flammekejseren nåede ned på 1 kr. pr. time.

Fremover køber jeg kun 'brugte' fisk, dvs. fisk købt hos private, hvor de har gået i flere måneder. Så er man nogenlunde sikker.

Men det undrer mig at saltvandsfisk er så sarte. Det har jeg aldrig i mine 30 år med akvarier oplevet med ferskvandsfisk. Selv de 3 små ferskvandsrokker, jeg købte her i foråret, lever i bedste velgående.

Jeg har indtryk af at saltvandsakvarister nødigt taler om de dødsfald, de oplever. Det er i hvert fald få, der indrømmer dødafald her på forum.
Jeg kan godt tale lidt om det..;) i mit gamle akvarie misted jeg os et par fisk desværre... af grunde jeg ik rigtig ku forstå.. så tror vi alle har prøvet det... men i mit nye akvarie har jeg ik mistet en fisk endnu, og det har kørt i tre måneder, og det er alle fisk købt i butikker så.. men saltvands fisk er generalt meget mere sart over for forskellige ting, så som udgangs punkt gælder det om at ha styr på sine værdier så kan man da altid udelukke den grund til pludselig fiske død...
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Monica&Jacob »

Alt i alt. så virker det som om jeg ikke skal tage det så tungt.
har heller ik kunnet forstå det. synes det var lidt mærkeligt at de døde, uden jeg lige kunne se en grund.
tror selv 2 af dem måtte være pga flytningen. aka stress.
men efter de chormis forsvandt, synes jeg det blev lidt mærkeligt. men var jo på ferie, så ved ikke lige hvad der kunne være sket med dem.. kan de være død af overfodring. har fået lidt brunalger, så tror min "fiskepasser" har givet lidt for godt. ?

eller tak for de mange svar.
Sheriffen
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 506
Tilmeldt: tirs 4. maj 2010 12:28
13
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Koldig

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Sheriffen »

Tror ik de kan være død af overfodring.. men ku være de havde været op og toppes lidt måske? og så de er blevet så svækket at de har lagt sig til at dø et sted... kunne os være en mulighed.. kan være mange grunde til det jo...:)
Hellere boller på suppen end suppe på bollerne
soreng
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 59
Tilmeldt: lør 12. sep 2009 13:02
14
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af soreng »

hej

Jeg gjorde det da jeg skulle have en til at fodre mine fisk,da jeg var væk i en måned, jeg købte 4 æsker pilleæsker, dem man bruger hvor hver dag er afmærket, normalt, så man husker at tage sine piller. og i dem kom jeg den mængde foder mine fisk skal have, til hver dag, så kommer han ikke til at give for meget el. lidt.

Hilsen

Søren
RSM 250 med aquamedic køler, overvejer nitrat of fosfat filter.
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Monica&Jacob »

Så må stenene op.. så jeg kan se om jeg kan finde dem efter 1½ uge. :-) måske jeg kan se hvad der er sket.
Dan9
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. maj 2008 14:22
15
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2008

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Dan9 »

fik en Acanthurus sohal den klaret 3 dage og så var den død på bånden da jeg kom hjem idag :( den svømmede ellers fint rundt og så ud til at have det godt men nej SKOD..
Danni :)
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Monica&Jacob »

Ej.. så skal jeg ikke være helt ked af mine. sådan en Sohal koster da lidt mere end mit .-)
Dan9
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 69
Tilmeldt: tors 1. maj 2008 14:22
15
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2008

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Dan9 »

er os pisse negativ ville ønske jeg vidste hvad det var.. men min næste sohal bliver en der er indkørt
Danni :)
Brugeravatar
Monica&Jacob
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1166
Tilmeldt: tirs 31. mar 2009 19:23
15
Postnummer: 9200 Aalborg SV
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Monica&Jacob »

tror også jeg skal holde mig til.. har en fremtids ide om at få fat i en palet kirurg og en flamekejser. også lidt dyrere fisk.
var lidt bange for at skulle smide penge ud af vinduet, med den dødlighed jeg har.. men tror bare det er pga det er forhandler fisk
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3553
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Tykki »

det er nu en kende groft syntes jeg, at rakke ned på forhandlerfisk. man kan jo godt bruge sine øjne før et køb. man kan undersøge de pågældende fisks krav osv. er selv 100% ny i saltvand og har ikke misted et eneste dyr. god vejledning i den bix jeg handler i og en satans tålmodighed har nu også hjulpet. spørg om hlælp før der handles. det er stedet her et godt sted at gøre. husk også at privat fisk kommer et sted fra? mvh den tykke. FRED OG KÆRLIGHED TIL FOLKET... :beer:
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Carsten »

Jeg vil helst have fisk direkte fra kassen! Uden ompakning eller andet.

Min erfaring siger mig at der er mindre tab på de fisk, end dem som har været pakket ud.

Et problem er at stort set alle forhandlere har meget "sterile" akvarier. Der er ingen bundlag, og måske kun en dum krukke eller andet i akvariet. Fiskene stresser meget let, når de ikke kan søge væk, og alt er exponeret.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af DanielXavier »

nbd skrev:Hej Jacob, jeg har også oplevet en del dødsfald gennem tiden. Her hjemme har vi en stående morsomhed hver gang jeg køber en ny fisk - den får navnet "penge-ud-af-vinduet" indtil den har bevist det modsatte. Jeg er for sjov skyld begyndt at beregne timeprisen på fisk, den hidtidige rekord har en gramma loreto - 1 time efter den var sluppet ud i akvariet så vi den aldrig mere. Timepris: 250 kr. Har lige mistet en flammekejser og en dottyback pga hvide pletter, flammekejseren nåede ned på 1 kr. pr. time.

Fremover køber jeg kun 'brugte' fisk, dvs. fisk købt hos private, hvor de har gået i flere måneder. Så er man nogenlunde sikker.

Men det undrer mig at saltvandsfisk er så sarte. Det har jeg aldrig i mine 30 år med akvarier oplevet med ferskvandsfisk. Selv de 3 små ferskvandsrokker, jeg købte her i foråret, lever i bedste velgående.

Jeg har indtryk af at saltvandsakvarister nødigt taler om de dødsfald, de oplever. Det er i hvert fald få, der indrømmer dødafald her på forum.

Undskyld... Men jeg kan nu ikke se det morsomme i at fisk som venter på et godt hjem, skal gøres til objekter for et "gaskammer"
Hvis man efter 2-3 dødsfald ikke tænker, at der nok er noget galt med lortet, ja så er man da snotdum. Syntes sgu det er lidt sørgeligt.. Men fint nok du siger frem over vil du købe brugt.. Men få nu lige tjekket dit akvarie igennem.
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af DanielXavier »

Carsten skrev:Jeg vil helst have fisk direkte fra kassen! Uden ompakning eller andet.

Min erfaring siger mig at der er mindre tab på de fisk, end dem som har været pakket ud.

Et problem er at stort set alle forhandlere har meget "sterile" akvarier. Der er ingen bundlag, og måske kun en dum krukke eller andet i akvariet. Fiskene stresser meget let, når de ikke kan søge væk, og alt er exponeret.
Nu kender jeg ikke din baggrund Carsten, men det er langt fra rigtig hvad du siger.. Indenfor ferskvand, hvor jeg arbejdede i butik, får man altså meget meget medicineret fisk hjem, og får de ikke en karantænetid så kan du hente nye fisk hver dag den første uge. Så straight out of the box, NEJ tak..

Er helt enig i at det er meget meget sørgelige akvarier man ser hos forhandlere af saltvand, og jeg forstår sgu ikke hvorfor de ikke skal have samme levevilkår som de ferske fætre..
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Marco R »

DanielXavier skrev:Hvis man efter 2-3 dødsfald ikke tænker, at der nok er noget galt med lortet, ja så er man da snotdum. Syntes sgu det er lidt sørgeligt.
Ikke for noget men det kunne godt være skrevet med en meget bedre tone :beer: Der er jo nok af den slags i disse dage herinde

Men ja få tjekket dit vand igennem, om der skulle være nogle værdier, som er lidt skæve, og så lig dem op her i tråden, så kigger vi på det, og måske svaret ligger i dem :y
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af DanielXavier »

Marco R skrev:
DanielXavier skrev:Hvis man efter 2-3 dødsfald ikke tænker, at der nok er noget galt med lortet, ja så er man da snotdum. Syntes sgu det er lidt sørgeligt.
Ikke for noget men det kunne godt være skrevet med en meget bedre tone :beer: Der er jo nok af den slags i disse dage herinde

Men ja få tjekket dit vand igennem, om der skulle være nogle værdier, som er lidt skæve, og så lig dem op her i tråden, så kigger vi på det, og måske svaret ligger i dem :y
Du har ret.. jeg undskylder. Jeg blev lige lidt harm, over at man bare griner af det.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Brian C »

DanielXavier skrev:
Carsten skrev:Jeg vil helst have fisk direkte fra kassen! Uden ompakning eller andet.

Min erfaring siger mig at der er mindre tab på de fisk, end dem som har været pakket ud.

Et problem er at stort set alle forhandlere har meget "sterile" akvarier. Der er ingen bundlag, og måske kun en dum krukke eller andet i akvariet. Fiskene stresser meget let, når de ikke kan søge væk, og alt er exponeret.
Nu kender jeg ikke din baggrund Carsten, men det er langt fra rigtig hvad du siger.. Indenfor ferskvand, hvor jeg arbejdede i butik, får man altså meget meget medicineret fisk hjem, og får de ikke en karantænetid så kan du hente nye fisk hver dag den første uge. Så straight out of the box, NEJ tak..

Er helt enig i at det er meget meget sørgelige akvarier man ser hos forhandlere af saltvand, og jeg forstår sgu ikke hvorfor de ikke skal have samme levevilkår som de ferske fætre..
det er meget enkelt, i ferskvand kan vi medicinere, i saltvand, UFF man skal ikke engang tænke tanken, sikke en ballade det kan give
og bundlag kan være grobund for parasitter
desuden kan Saltvandsfisk der normalt lever på et rev også være noget nær umulige at fange i et dekoreret akvarie, de kan nærmest klæbe til stenene, og en forhandler og kunden for den sags skyld har normalt ikke lige 14 dage til at vente på at fisken bliver fanget, som vi har hjemme i vores egne akvarier
og jo længere tid man har nettet i vandet jo mere stresset bliver fisken
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
DanielXavier
Rev Rokke
Rev Rokke
Reactions:
Indlæg: 822
Tilmeldt: tirs 18. aug 2009 18:56
14
Postnummer: 2750 Ballerup
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Ballerup

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af DanielXavier »

Brian C skrev:
DanielXavier skrev:
Carsten skrev:Jeg vil helst have fisk direkte fra kassen! Uden ompakning eller andet.

Min erfaring siger mig at der er mindre tab på de fisk, end dem som har været pakket ud.

Et problem er at stort set alle forhandlere har meget "sterile" akvarier. Der er ingen bundlag, og måske kun en dum krukke eller andet i akvariet. Fiskene stresser meget let, når de ikke kan søge væk, og alt er exponeret.
Nu kender jeg ikke din baggrund Carsten, men det er langt fra rigtig hvad du siger.. Indenfor ferskvand, hvor jeg arbejdede i butik, får man altså meget meget medicineret fisk hjem, og får de ikke en karantænetid så kan du hente nye fisk hver dag den første uge. Så straight out of the box, NEJ tak..

Er helt enig i at det er meget meget sørgelige akvarier man ser hos forhandlere af saltvand, og jeg forstår sgu ikke hvorfor de ikke skal have samme levevilkår som de ferske fætre..
det er meget enkelt, i ferskvand kan vi medicinere, i saltvand, UFF man skal ikke engang tænke tanken, sikke en ballade det kan give
og bundlag kan være grobund for parasitter
desuden kan Saltvandsfisk der normalt lever på et rev også være noget nær umulige at fange i et dekoreret akvarie, de kan nærmest klæbe til stenene, og en forhandler og kunden for den sags skyld har normalt ikke lige 14 dage til at vente på at fisken bliver fanget, som vi har hjemme i vores egne akvarier
og jo længere tid man har nettet i vandet jo mere stresset bliver fisken
Jo jo.. bevares. Men der er jo ingen der siger det skal være dekoret som vores akvarier er.. Overvejer man den konstante stressfaktor fisken lider under ved ikke at give fisken skjulesteder, eller en bar bund som man aldrig ser i havet?..
Jo mindre man efterligner deres naturlige biotop, jo mere stress lever fisken under.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Høj dødlighed iblandt fisk

Indlæg af Brian C »

DanielXavier skrev:
Brian C skrev:
DanielXavier skrev:
Carsten skrev:Jeg vil helst have fisk direkte fra kassen! Uden ompakning eller andet.

Min erfaring siger mig at der er mindre tab på de fisk, end dem som har været pakket ud.

Et problem er at stort set alle forhandlere har meget "sterile" akvarier. Der er ingen bundlag, og måske kun en dum krukke eller andet i akvariet. Fiskene stresser meget let, når de ikke kan søge væk, og alt er exponeret.
Nu kender jeg ikke din baggrund Carsten, men det er langt fra rigtig hvad du siger.. Indenfor ferskvand, hvor jeg arbejdede i butik, får man altså meget meget medicineret fisk hjem, og får de ikke en karantænetid så kan du hente nye fisk hver dag den første uge. Så straight out of the box, NEJ tak..

Er helt enig i at det er meget meget sørgelige akvarier man ser hos forhandlere af saltvand, og jeg forstår sgu ikke hvorfor de ikke skal have samme levevilkår som de ferske fætre..
det er meget enkelt, i ferskvand kan vi medicinere, i saltvand, UFF man skal ikke engang tænke tanken, sikke en ballade det kan give
og bundlag kan være grobund for parasitter
desuden kan Saltvandsfisk der normalt lever på et rev også være noget nær umulige at fange i et dekoreret akvarie, de kan nærmest klæbe til stenene, og en forhandler og kunden for den sags skyld har normalt ikke lige 14 dage til at vente på at fisken bliver fanget, som vi har hjemme i vores egne akvarier
og jo længere tid man har nettet i vandet jo mere stresset bliver fisken
Jo jo.. bevares. Men der er jo ingen der siger det skal være dekoret som vores akvarier er.. Overvejer man den konstante stressfaktor fisken lider under ved ikke at give fisken skjulesteder, eller en bar bund som man aldrig ser i havet?..
Jo mindre man efterligner deres naturlige biotop, jo mere stress lever fisken under.
vi er sådan set enige, men hvordan vil du efterligne en biotop for fisk der er vant til at leve i mellem sten og de smuthuller det giver, og samtidig have mulighed for at fange den uden at påføre yderligere stress, desuden kan sten budlag osv danne grobund for parasitter, jeg tror de fleste forhandlere på et tidspunkt har prøvet at have bundlag i deres akvarier, med de problemer det medførte, flere parasitangreb etc. vi har tidligere haft bundlag i vores akvarier uden nogen større succes, tværtimod... men vi har her for ikke så lang tid siden forsøgt os med bundlag i få af vores akvarier, samtidig prøver vi nu med en mere biologisk/naturlig form for filtrering, hvilket vi er spændt på om det er muligt at få til at fungere
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"