"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Chrysiptera Parasema

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 495
Tilmeldt: ons 17. jun 2009 06:56
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Chrysiptera Parasema

Indlæg af Gargoyle47 »

jeg har rigtig længe overvejet hvilke fisk jeg skal sætte sammen med mine klovnfisk og flammekejser....og tanken er mere end en gang faldet på damsler. (Læs kæresten syntes de er rasende flotte)
når jeg hører/læser om andre akvarister er ordlyden oftest "Neeeeeeeeeeeeejjjjjjj de er sindsygt aggressive"
Andre skriver til gengæld at chryiptera parasema er en (for arten) relativ fredelig fisk og hvis man sætter 3 sammen, så foregår kampen primært mellem damslerne selv og det går ikke ud over akvariets resterende beboere.
Er der nogen herinde der har erfaringer/råd omkring denne fisk? Er der noget om snakken med 3 vs 1 enkelt fisk? Eller skal jeg bare skippe den tanke om Chrysiptera een gang for alle?
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Brugeravatar
Bingocaller
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6258
Tilmeldt: ons 21. apr 2010 18:09
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2010

Re: Chrysiptera Parasema

Indlæg af Bingocaller »

Mine 2 Chrysiptera cyanea går fint sammen med mine 2 Clarkii. Det er den ene Clarkii som styrer hele tønden
Light travels faster than sound - maybe thats why some people appear bright until you hear them speak...
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Chrysiptera Parasema

Indlæg af Brian C »

Gargoyle47 skrev:jeg har rigtig længe overvejet hvilke fisk jeg skal sætte sammen med mine klovnfisk og flammekejser....og tanken er mere end en gang faldet på damsler. (Læs kæresten syntes de er rasende flotte)
når jeg hører/læser om andre akvarister er ordlyden oftest "Neeeeeeeeeeeeejjjjjjj de er sindsygt aggressive"
Andre skriver til gengæld at chryiptera parasema er en (for arten) relativ fredelig fisk og hvis man sætter 3 sammen, så foregår kampen primært mellem damslerne selv og det går ikke ud over akvariets resterende beboere.
Er der nogen herinde der har erfaringer/råd omkring denne fisk? Er der noget om snakken med 3 vs 1 enkelt fisk? Eller skal jeg bare skippe den tanke om Chrysiptera een gang for alle?
jeg har selv Chrysiptera parasema, og Chrysiptera hemicyanea og de opfører sig ikke specielt aggressivt, heller ikke ifølge litteraturen
det er rigtigt at der er Damsel arter der er hysterisk aggressive, men der er osse flere som er ganske omgængelige
C. parasema er én af dem, ellers er flere af Chromis arterne osse et godt bud

at folk skriger neeeeejjj!!! og så videre, er ikke ret brugbart, fordi det ofte bunder i noget de har hørt, eller de har stiftet bekendskab med en af de mindre fredelige arter damsler, og derfor har fået den opfattelse at sådan er alle damsler... du ved skære alle over én kam :wink:
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 495
Tilmeldt: ons 17. jun 2009 06:56
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Chrysiptera Parasema

Indlæg af Gargoyle47 »

nice så ser det ud som om kæresten får sine fisk.. er det bedst med en, 2 eller 3?
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Chrysiptera Parasema

Indlæg af Brian C »

jeg har to, men tre er i mine øjne bedre, så er der lidt at fordele evt bøllebank på
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Han$en
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 7297
Tilmeldt: lør 6. dec 2008 22:08
15
Postnummer: 2990 Nivå
Saltvand siden?: 2006

Re: Chrysiptera Parasema

Indlæg af Han$en »

Hvis i skal mod hovedstaden har jeg en meget billig Chrysiptera springeri
http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=113&t=35409

De er bestemt heller ikke slemme, dog kan de ikke lige blive enige om min lille vandpyt. Men dem jeg har kommer fra en gruppe på 3, der har gået fint sammen :)
Nuværende setup:
Innovative Marine Nuvo
Giesemann Aurora 1200
Aquaforest ProBiotic
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Chrysiptera Parasema

Indlæg af Carsten »

jeg har heller ingen direkte dårlige erfaringer med de forskellige damsler, men husk at checke dem ud inden et køb.
Jeg fik nogle fantastisk smukke ude i akvarieudstyr, nogle som de havde fået hjem uden navn.
Fiskene var hvide med rødligt hoved og tynde blå streger. Desværre voksede de op til at blive totalt kedelige, blot grålig brun og så blev de altså ret store.

De forskellgie safirfisk, enten helt lysblå ,med gulbug eller hale er bestemt ikke voldsomt aggressive.
Og så sker det ikke sjældent af de lægger æg i akvariet.
Brugeravatar
Brian C
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2960
Tilmeldt: lør 27. okt 2007 11:55
16
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fredericia

Re: Chrysiptera Parasema

Indlæg af Brian C »

Carsten skrev:jeg har heller ingen direkte dårlige erfaringer med de forskellige damsler, men husk at checke dem ud inden et køb.
Jeg fik nogle fantastisk smukke ude i akvarieudstyr, nogle som de havde fået hjem uden navn.
Fiskene var hvide med rødligt hoved og tynde blå streger. Desværre voksede de op til at blive totalt kedelige, blot grålig brun og så blev de altså ret store.

De forskellgie safirfisk, enten helt lysblå ,med gulbug eller hale er bestemt ikke voldsomt aggressive.
Og så sker det ikke sjældent af de lægger æg i akvariet.
lyder som nogle af Neoglyphidodon arterne. de er sindsygt flottet som ungfisk, dødkedelige som voksne
og aggressive som ind i h......
Joachim (petsupply) havde på et tidspunkt et akv fuld af Neoglyphidodon oxyodon
http://www.reeflex.net/tiere/103_Neogly ... xyodon.htm
en kanon flot damsel, men de endte med at tage livet af hinanden, selvom der var mange i samme akvarie
Mvh. Brian
Nu uden saltvand, holder pause efter flere år med saltvand
og sikke stille der blev i det lille hjem *GG*
Nu nøjes jeg med at tage billeder af, og nyde andres flotte akvarier
Brugeravatar
Gargoyle47
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 495
Tilmeldt: ons 17. jun 2009 06:56
14
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009

Re: Chrysiptera Parasema

Indlæg af Gargoyle47 »

mange tak for svarene (og tilbudene) jeg fast i planen med 3 Chrysiptera prasema. så bliver kæresten også glad ...(ja det er de specifikke blå og gule farver der trækker hende.....noget med nogle nødder der render rundt på en bane og prøver at fange en bold...når så nogen endelig er ved at have den sparker de den væk igen......f..... en mærkellig sport :hehe: )
Boyu 58l til 250l og nu 540 viewtopic.php?f=94&t=40421
og en lille ode til mit gamle viewtopic.php?f=2&p=342322#p342322
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"