"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Pistolreje og mantis

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tirs 24. nov 2009 19:39
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nykøbing F
Kontakt:

Pistolreje og mantis

Indlæg af MrChaos »

Hej.

Jeg fik langt om længe opklaret mysteriet omkring kliklyde i mit akvarie, jeg fandt en mindre pistolreje i min galaxea koral igår aftes, men jeg mistænker at jeg har flere, fordi mens jeg sidder og kigger på den reje, så kommer der nogen kliklyde i den anden ende af akvariet også.
Men jeg har også en mistanke om at jeg måske skulle have en mantis også, fordi mens jeg sidder og kigger ind i mit akvarie og beundre den lille pistolreje så kommer der, ja jeg vil ikke engang kalde det en kliklyd, syntes mere det lød som et brag inde bagfra min stenopsætning, det lød virkelig som om at mit akvarie sprang, men nåede aldrig at se den der lavede den lyd som virkelig fik mig op af stolen.

Jeg har siddet og ledt og ledt rundt på nettet i nat og her til morgen omkring pistolrejer, og kan da også finde nogen sider hvor der står hvor store de bliver, hvad de spiser, hvor de lever ovs. ovs.
Det som jeg ikke kan finde noget om er om den kliklyd de laver altid er den samme, eller om de kan lave en lyd der er højere eller lavere, fordi jeg har nogen kliklyde som er "normale" og så nogen der er lavere og nogen som er MEGET højere (så høje at man lige kigger akvariet efter for revner og huller)

Så mine spørgsmål er, kan de lave om i kliklydens niveau ?
Og hvor mange gange kan de klikke / angribe inden for meget kort tid ?

Håber i kan hjælpe mig :)
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 349
Tilmeldt: søn 23. nov 2008 17:43
15
Postnummer: 5762 Vester Skerninge

Re: Pistolreje og mantis

Indlæg af Stig Hansen »

En pistolreje har en pouse imellem hvert slag med kloen. en mantis kan variere og slå flere gange efter hinanden.

jeg har haft begge samtidig i akvarie og det var meget tydeligt hvad der var hvad.

håber det gav bare en lille smule :-)
Venlig hilsen

Stig
Mit akvarie viewtopic.php?f=93&t=25467
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tirs 24. nov 2009 19:39
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nykøbing F
Kontakt:

Re: Pistolreje og mantis

Indlæg af MrChaos »

Stig Hansen skrev:En pistolreje har en pouse imellem hvert slag med kloen. en mantis kan variere og slå flere gange efter hinanden.

jeg har haft begge samtidig i akvarie og det var meget tydeligt hvad der var hvad.

håber det gav bare en lille smule :-)
Ja det gav faktisk lidt hjælp, fordi enten har jeg 3 pistolrejer eller også har jeg også en lille mantis reje, fordi igår kom der 3 kliklyde (ret høje) inden for ca 1½ - 2 sek.

Hvordan er det nemmest at få lokket sådan nogen kræ ud fra deres gemmesteder ? :D
Jeg vil se hvad jeg har i min balje :D
Brugeravatar
Dahl669
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 108
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 22:24
15
Postnummer: 6740 Bramming
Saltvand siden?: 2009

Re: Pistolreje og mantis

Indlæg af Dahl669 »

Hvis du har klovfisk kan de altså også godt give nogle gode klik.
Dan Dahl Nielsen
Percula 120
Stig Hansen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 349
Tilmeldt: søn 23. nov 2008 17:43
15
Postnummer: 5762 Vester Skerninge

Re: Pistolreje og mantis

Indlæg af Stig Hansen »

jeg fyldte en sprøjte med zooplankton som mantis var rigtig glad for :-) men den forsvandt faktisk af sig selv, da jeg skiftede mit akvarie ud til et andet.
Den er nok røget med nogle af de levende sten. ;-)
Venlig hilsen

Stig
Mit akvarie viewtopic.php?f=93&t=25467
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tirs 24. nov 2009 19:39
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nykøbing F
Kontakt:

Re: Pistolreje og mantis

Indlæg af MrChaos »

Dahl669 skrev:Hvis du har klovfisk kan de altså også godt give nogle gode klik.
Det kunne jeg godt tænke mig at høre mere om :)
Jeg har nemlig 1 stk maroon klovn :)
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tirs 24. nov 2009 19:39
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nykøbing F
Kontakt:

Re: Pistolreje og mantis

Indlæg af MrChaos »

Stig Hansen skrev:jeg fyldte en sprøjte med zooplankton som mantis var rigtig glad for :-) men den forsvandt faktisk af sig selv, da jeg skiftede mit akvarie ud til et andet.
Den er nok røget med nogle af de levende sten. ;-)
Ja okey det med at den er forsvundet kan jo både være godt og dårligt, alt efter hvordan man ser på det :)

Men nu når jeg ved at jeg har et par pistolrejer, vil det så gøre at jeg ikke kan have Lysmata amboinensis (dannabroes rejer) ?
Fordi jeg så en film hvor en pistolreje slår sådan en ihjel nemlig :)
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tirs 24. nov 2009 19:39
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nykøbing F
Kontakt:

Re: Pistolreje og mantis

Indlæg af MrChaos »

En anden ting som jeg ikke rigtig har kunne finde på nettet er billeder af en meget lille mantis reje, så hvis du ligger inde med sådan et billede vil jeg blive glad.

Men jeg sad og kiggede ind i akvariet med en lommelygte igår aftes og fandt 3 stk der ligner de der pods som ligner rejer, de var bare ca 1 - 1½ cm i længden, og jeg kunne se at de angreb de små pods som kravlede rundt på stenene og i sandbunden.
Du 2 af dem var zebra stribet men lettere gennemsigtig også, og den sidste var rødlig og ikke gennemsigtig, kan det være sådan mantis'er eller er det bare kæmpe pods ?

P.s
Kunne ikke nå at tage billeder af dem da de forsvandt meget hurtigt når der kom lys på dem. :)
nielsk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 3611
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 17:06
18
Postnummer: 8520 Lystrup
Saltvand siden?: 2006

Re: Pistolreje og mantis

Indlæg af nielsk »

Det lyder mest som store pods der jagter mindre. Når lydene du hører er så høje burde det være fra lidt større dyr.

Mit kaudernipar kan også kommunikere med en form for kliklyde som kan høres udenfor akvariet.

Min picasso aftrækker sliber tænderne ved at bide i sten engang imellem - det kan også høres..

Der er en del dyr som afgiver lyde men vist kun mantis, som kan få det til at lyde som om akvariet springer...
SPS : Stability provides succes
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tirs 24. nov 2009 19:39
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nykøbing F
Kontakt:

Re: Pistolreje og mantis

Indlæg af MrChaos »

Hmm okey, jamen så er der ikke andet for end at jeg må prøve at se tiden an og se hvad der kommer frem, er er hvad jeg har af fisk i mit akvarie

1x Premnas biaculeatus (Maroon klovn)
1x Labroides dimidiatus (Pudsefisk)
1x Sphaeramia nematoptera (Pyjamas fisk)
1x Synchiropus splendidus (Mandarin fisk)
1x Chrysiptera hemicyanea (Blå/Gul Damsel)
1x Ecsenius bicolor (Sort/orange slimfisk)
1x Pterapogon kauderni Dansk opdræt (Kardinal fisk)
1x Nemateleotris magnifica (ildhale kutling)
1x Pomacanthus semicirculatus (Koran Kejser)
1x Chromis dimidiata (Sort/hvid Chromis)

Vil man evt. kunne lave en fælde til den af noget pvc rør og fange den på den måde ?
fordi jeg skal hen og have lavet om i min stenopsætning og taget nogen af stenen ud og over i et andet akvarie, men jeg er godt nok ikke meget for at stikke fingerne ned i baljen uden at have set hvor stor den er, jeg skal ikke nyde noget af at få knust en finger eller hånd :D
Brugeravatar
Dahl669
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 108
Tilmeldt: tors 12. feb 2009 22:24
15
Postnummer: 6740 Bramming
Saltvand siden?: 2009

Re: Pistolreje og mantis

Indlæg af Dahl669 »

MrChaos skrev:
Dahl669 skrev:Hvis du har klovfisk kan de altså også godt give nogle gode klik.
Det kunne jeg godt tænke mig at høre mere om :)
Jeg har nemlig 1 stk maroon klovn :)
Jeg troede også at jeg havde en mantis i mit akvarie, men fandt så ud af at mine klovnfisk kunne lave nogle alvorlige knald med munden, ved ikke hvorfor de gør det, men tror de komunikere eller advare.

http://www.newscientist.com/article/dn1 ... jaws-.html
Dan Dahl Nielsen
Percula 120
MrChaos
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 56
Tilmeldt: tirs 24. nov 2009 19:39
14
Postnummer: 4800 Nykøbing Falster
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Nykøbing F
Kontakt:

Re: Pistolreje og mantis

Indlæg af MrChaos »

Dahl669 skrev:
MrChaos skrev:
Dahl669 skrev:Hvis du har klovfisk kan de altså også godt give nogle gode klik.
Det kunne jeg godt tænke mig at høre mere om :)
Jeg har nemlig 1 stk maroon klovn :)
Jeg troede også at jeg havde en mantis i mit akvarie, men fandt så ud af at mine klovnfisk kunne lave nogle alvorlige knald med munden, ved ikke hvorfor de gør det, men tror de komunikere eller advare.

http://www.newscientist.com/article/dn1 ... jaws-.html
Jamen det kan faktisk godt passe fint på de lyde jeg høre meget hurtigt efter hinanden, og nu når det er en maroon klovn jeg har så er det bestemt ikke utænkeligt når nu den er den mest aggresive art af klovnefisk og meget territorielle (staves)

Jamen så må konklutionen jo nok være at jeg har 1 pistolreje (har set den ligge i min galaxea) og så de andre klik lyde kommer fra min klovn :)
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"