"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Tomat klovne yngler :)

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: lør 14. jun 2008 11:05
15
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Tomat klovne yngler :)

Indlæg af elisabethen »

Hej alle

Lige et pip herfra...

Vi har lige opdaget, at vores tomat klovne har fået børn. Der sidder en klynge øjne på en sten ved siden af deres anemone, som klovnene pusler om og forsvarer.
Ret fedt :)

Har absolut ingen forhåbninger om, at ungerne bliver til noget, men det må da være et udtryk for trivsel og ok vandværdier, når fiskene ligefrem yngler.

Ved, at klovnfisk er blandt "de nemme" saltvandsfisk at yngle på.. Men hvor almindeligt er det, at opleve sådan noget her?

Prøver at tage nogle makrobilleder imorgen, hvis øjnene stadig er der :)

PS: Der er billeder fra vores tur til Indonesien her: http://picasaweb.google.dk/elisabethend ... directlink# ... inkl. nogle dykker/snorklebilleder fra Bali.


Brugeravatar
Nielsen'sbilplejeAalborg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1466
Tilmeldt: fre 11. jan 2008 21:36
16
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: aalborg

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af Nielsen'sbilplejeAalborg »

super godt gået ..tillykke med dem håber di bliver til noget :GO


Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: tirs 12. aug 2008 19:47
15
Postnummer: 3490 Kvistgård
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af hougaard76 »

Bali er et fantastisk sted... er bare lidt ked af at du har besøgt et konkurrende dykker sted i Tulamben. du skulle have besøgt mit hotel. http://www.tulamben.com/

Når jeg selv skal prale lidt af det så findes der ikke noget lige på hele bale :hehe:

Hvis i skal afsted igen så kan i give mig et praj hvis i er int i at bo der. så skal jeg sørge for det indkvatering og det hele

eller hvis der er andre der skal afsted og er int i at dykke eller bare slappe så skal jeg give jer nogle gode priser

Ps

Tillykke med (familie forøgelsen) så længe den varer


elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: lør 14. jun 2008 11:05
15
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af elisabethen »

Hehe, det resort ser ellers ikke dumt ud :)

Tulamben var fantastisk.. Og vi var heldige; der var ikke spor crowded de par dage, hvor vi dykkede der. Havde ellers hørt grumme rygter om at man nærmest skulle lægge i kø bag andre dykkere, men det slap vi for.

Vi dykkede med Crystal Divers i Sanur, så det var dagsture derfra... Vi fik bare drikkevarer og frokost på resortet i Tulamben.


Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: tirs 12. aug 2008 19:47
15
Postnummer: 3490 Kvistgård
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af hougaard76 »

ok... nu har jeg mere en ja jeg ved ikke hvor mange dyk i tulamben af gode grunde :P og jeg har aldrig ligget i kø. det er Meget overdrevet.

Spiste i på Tauch Terminal ???

Det glæder min penge pung :-P

Dyggede i på u.s.s Liberty


elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: lør 14. jun 2008 11:05
15
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af elisabethen »

Vi havde "base" på Matahari de dage vi dykkede i Tulamben... Og selvfølgelig dykkede vi på vraget :)

Vi var der to dage...
Første dag var del af vores open water kursus, hvor vi først havde et dyk ved Paradise Reef, et dyk ved Drop Off og så et dyk på vraget (da vi havde mere styr på motorrikken og ikke tumlede rundt).
Anden dag var en tur, vi bare købte, fordi vi måtte tilbage til Tulamben... Der fik vi et dyk ved Drop Off, og et dyk ved vraget igen. Det var super :) ... Flot vrag, masser af spændende dyr.


Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: tirs 12. aug 2008 19:47
15
Postnummer: 3490 Kvistgård
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af hougaard76 »

ok...

Har man først været i Tulamben 1 gang så er det sikkert at man vender tilbage igen og igen.... Man bliver afhængig af det... så pas på :-)

når i skal afsted igen så sig til !!!! så hvis i er int.? skal jeg lave en guide til jer

For Bali bliver man afhængig af...


Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: tirs 12. aug 2008 19:47
15
Postnummer: 3490 Kvistgård
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af hougaard76 »

Vi har detsværre ikke ret mange dansker på hotellet. det er mest Swizere og prøjsere enkelte englændere og australiere... men der er desværre ikke mange danskere


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af Carsten »

hougaard76 skrev:Vi har detsværre ikke ret mange dansker på hotellet. det er mest Swizere og prøjsere enkelte englændere og australiere... men der er desværre ikke mange danskere
Du skriver længere oppe "på mit" hotel. Hvad mener du sådan helt konkret med det??

Du skriver også at I mest har tyskere og schweitzere på hotellet. Det kunne jo måske være fordi siden starter på tysk. Og jeg ved at mange simpelthen står af med det samme, når der står noget på tysk.
Et link i toppen afsiden med en engelsk oversættelse ville måske hjælpe. Og så mangler der altså også nogle priser. Temmeligt mnage hotel derude har priser på hjemmesiden, og så vælger man da det istedet for.


Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: tirs 12. aug 2008 19:47
15
Postnummer: 3490 Kvistgård
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af hougaard76 »

Carsten skrev:
hougaard76 skrev:Vi har detsværre ikke ret mange dansker på hotellet. det er mest Swizere og prøjsere enkelte englændere og australiere... men der er desværre ikke mange danskere
Du skriver længere oppe "på mit" hotel. Hvad mener du sådan helt konkret med det??

Du skriver også at I mest har tyskere og schweitzere på hotellet. Det kunne jo måske være fordi siden starter på tysk. Og jeg ved at mange simpelthen står af med det samme, når der står noget på tysk.
Et link i toppen afsiden med en engelsk oversættelse ville måske hjælpe. Og så mangler der altså også nogle priser. Temmeligt mnage hotel derude har priser på hjemmesiden, og så vælger man da det istedet for.
Ja hvad mener jeg mon med MIT hotel.???

Jeg mener det jeg skriver. Jeg har en lille andel i Resortet. Det er Noget af min Familie der ejer resten sammen med en partner. jeg har bar skudt en mindre sum penge i det som investering.

Med hensyn til at siden er på Tysk og du savner et link til en engelsk version... så spørger jeg bare hvad der er i vejen med linket øverst i højre hjørne???

Priser spørger du også til... tryk på Dive resort scroll en lille smule ned på siden og tryk på Click here for detailed room descriptions and prices

nederst på denne side ser du priserne...


http://www.tulamben.com/diveresort/resort_rooms.htm


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af KimJ »

Hej Elisabeth!
Tillykke med klovnfiskene, det er jo altid spændende at få lejlighed til at noget adfærd man ikke ser hver dag! Jeg tror nu egentlig at mange saltvandsfisk (i de relativt sjældne tilfælde hvor der er mere end et eksemplar af hver art i akvariet) yngler oftere end vi er klar over. Klovnfisk må være blandt de hyppigste, og også nogle af dem som er lettest at opdage. Jeg har haft mine egne A. clarkii under mistanke et par gange, men hvis jeg har ret, har de desværre fået anbragt æg/unger i en hulning jeg ikke kan se ned i.
Om det er et specielt udtryk for trivsel, er svært at sige, da reproduktioninstinktet hos de fleste dyr træder i kraft så snart muligheden er der, men det er i hvert fald aldrig et dårligt tegn...


Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35613
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af Carsten »

hougaard76 skrev:
Carsten skrev:
hougaard76 skrev:Vi har detsværre ikke ret mange dansker på hotellet. det er mest Swizere og prøjsere enkelte englændere og australiere... men der er desværre ikke mange danskere
Du skriver længere oppe "på mit" hotel. Hvad mener du sådan helt konkret med det??

Du skriver også at I mest har tyskere og schweitzere på hotellet. Det kunne jo måske være fordi siden starter på tysk. Og jeg ved at mange simpelthen står af med det samme, når der står noget på tysk.
Et link i toppen afsiden med en engelsk oversættelse ville måske hjælpe. Og så mangler der altså også nogle priser. Temmeligt mnage hotel derude har priser på hjemmesiden, og så vælger man da det istedet for.
Ja hvad mener jeg mon med MIT hotel.???

Jeg mener det jeg skriver. Jeg har en lille andel i Resortet. Det er Noget af min Familie der ejer resten sammen med en partner. jeg har bar skudt en mindre sum penge i det som investering.

Med hensyn til at siden er på Tysk og du savner et link til en engelsk version... så spørger jeg bare hvad der er i vejen med linket øverst i højre hjørne???

Priser spørger du også til... tryk på Dive resort scroll en lille smule ned på siden og tryk på Click here for detailed room descriptions and prices

nederst på denne side ser du priserne...


http://www.tulamben.com/diveresort/resort_rooms.htm
Ro på nu. Ingen grund til at blive sur. Det er blot ikke så tit man hører om nogle der har et hotel i nærheden af paradis :)
Jeg fandt priserne, men de var godt gemte.

Kan godt lide de sidste par linier i det PDF dokument der ligger på siden.
:biggrin:


elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: lør 14. jun 2008 11:05
15
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af elisabethen »

Shhhh, ikke slås i min tråd :P

Det kan være, at jeg laver en billed-mappe mere, hvor der kun er naturbilleder... Så I kan slippe for de almindelige feriebilleder, som der også er en del af :) Bliver bare nødt til at blære mig med, at have svømmet med djævlerokker og nurse sharks :D

Venter på at lyset i akvariet tænder her kl 14.. Hvis vandet er klart og ungerne stadig er der, prøver jeg igen med kameraet.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af Marco R »

elisabethen skrev:Shhhh, ikke slås i min tråd :P

Det kan være, at jeg laver en billed-mappe mere, hvor der kun er naturbilleder... Så I kan slippe for de almindelige feriebilleder, som der også er en del af :) Bliver bare nødt til at blære mig med, at have svømmet med djævlerokker og nurse sharks :D

Venter på at lyset i akvariet tænder her kl 14.. Hvis vandet er klart og ungerne stadig er der, prøver jeg igen med kameraet.
Hej Elisabeth,

Super det vil jeg glæde mig til :K

Krydser fingrer for, at de er der endnu :h


elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: lør 14. jun 2008 11:05
15
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af elisabethen »

http://picasaweb.google.dk/elisabethend ... 2157378898

Dér er et enkelt billede fra igår... :) Kan ikke finde ud af, at indsætte det rigtigt, så I må nøjes med et link


martinknorr
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1079
Tilmeldt: fre 21. mar 2008 20:58
16
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hadbjerg

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af martinknorr »

Det gjorde det ikke :wink:


MVH
Martin
8370 Hadsten
Brugeravatar
Nolan
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3822
Tilmeldt: man 27. mar 2006 23:25
18
Postnummer: 8970 Havndal
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Demstrup

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af Nolan »

.... fejl ....

/Kim


elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: lør 14. jun 2008 11:05
15
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af elisabethen »

Prøver igen :)

Billede
Æggene på stenen imellem anemonen og klovnene hule... Far skumler af fotografen i baggrunden.

Billede
Nærbillede af æggene/ungerne... De er nærmest en mellemting.

Billede
Far pusler om børnene

Billede


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af Marco R »

elisabethen skrev:Prøver igen :)

Billede
Æggene på stenen imellem anemonen og klovnene hule... Far skumler af fotografen i baggrunden.

Billede
Nærbillede af æggene/ungerne... De er nærmest en mellemting.

Billede
Far pusler om børnene

Billede
Hvor ser det spændende ud :y Vil I gøre noget ved dem?? :)


elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: lør 14. jun 2008 11:05
15
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af elisabethen »

Niks... :) Nyde dem imens de er der.
Vi har ikke rigtigt mulighed for at rode med opfodring osv. af dem.


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af KimJ »

Det er da rigtig gode billeder!

Jeg sidder og skriver på en artikel om saltvandsakvarier, kunne I overtales til at lade mig bruge et par stykker af dem der?

Mvh. Kim


elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: lør 14. jun 2008 11:05
15
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af elisabethen »

Selvfølgelig må du det :) ... Er da helt smigret over, at de kan bruges. Det plejer at være dig, der er foto-guruen :)


Brugeravatar
hougaard76
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 206
Tilmeldt: tirs 12. aug 2008 19:47
15
Postnummer: 3490 Kvistgård
Saltvand siden?: 2008
Kontakt:

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af hougaard76 »

Carsten skrev:
hougaard76 skrev:
Carsten skrev:
hougaard76 skrev:Vi har detsværre ikke ret mange dansker på hotellet. det er mest Swizere og prøjsere enkelte englændere og australiere... men der er desværre ikke mange danskere
Du skriver længere oppe "på mit" hotel. Hvad mener du sådan helt konkret med det??

Du skriver også at I mest har tyskere og schweitzere på hotellet. Det kunne jo måske være fordi siden starter på tysk. Og jeg ved at mange simpelthen står af med det samme, når der står noget på tysk.
Et link i toppen afsiden med en engelsk oversættelse ville måske hjælpe. Og så mangler der altså også nogle priser. Temmeligt mnage hotel derude har priser på hjemmesiden, og så vælger man da det istedet for.
Ja hvad mener jeg mon med MIT hotel.???

Jeg mener det jeg skriver. Jeg har en lille andel i Resortet. Det er Noget af min Familie der ejer resten sammen med en partner. jeg har bar skudt en mindre sum penge i det som investering.

Med hensyn til at siden er på Tysk og du savner et link til en engelsk version... så spørger jeg bare hvad der er i vejen med linket øverst i højre hjørne???

Priser spørger du også til... tryk på Dive resort scroll en lille smule ned på siden og tryk på Click here for detailed room descriptions and prices

nederst på denne side ser du priserne...


http://www.tulamben.com/diveresort/resort_rooms.htm
Ro på nu. Ingen grund til at blive sur. Det er blot ikke så tit man hører om nogle der har et hotel i nærheden af paradis :)
Jeg fandt priserne, men de var godt gemte.

Kan godt lide de sidste par linier i det PDF dokument der ligger på siden.
:biggrin:
Jeg blev ikke sur... sorry... men det er nogle gabge svært at skrive tingene i den tone det skal lyde. Det lyder nogle gange meget bedre inde i hovedet end når man får det skrevet ned.

Og nej det er ikke så tit at folk har et resort i PARADIS som det er på Bali...

Ja teksten nederst i pdf dokumentet er meget vel overvejedet vi er nød til at bevare den dejlige idyl som det er i tulamben. Og rækker man dem en lille finger tager de hele ens arm og krop og ens familier os.
elisabethen skrev:Shhhh, ikke slås i min tråd :P

Det kan være, at jeg laver en billed-mappe mere, hvor der kun er naturbilleder... Så I kan slippe for de almindelige feriebilleder, som der også er en del af :) Bliver bare nødt til at blære mig med, at have svømmet med djævlerokker og nurse sharks :D

Venter på at lyset i akvariet tænder her kl 14.. Hvis vandet er klart og ungerne stadig er der, prøver jeg igen med kameraet.
Sorry hvis du føler jeg har spamet din tråd. Var bestemt ikke min mening... Og som oven over skrevet er min tone bare misforstået det var ment lidt ironisk sjovt....


Fedt akvarie du har... Hvad køre du med af udstyr og hvor stort er det?


Brugeravatar
Rean
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 232
Tilmeldt: tors 2. apr 2009 20:22
14
Postnummer: 8260 Viby Jylland
Saltvand siden?: 2009
Kontakt:

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af Rean »

Ahh, så ikke lige side 2..


elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: lør 14. jun 2008 11:05
15
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af elisabethen »

Det er 250L setup med sump, HQI og diverse andet "standardudstyr" :P ... Det er kæresten, der er mest inde i det tekniske; jeg går mere op i dyrene. Vi har en del stenkoraller, zoanthus, lidt Ricordea, en musling osv. deri.. Fisk: Udover tomatklovnene var vi en blue devil, en lille palet kirurg, madarinfisk, N. decora og en seksstribet gylte...

Kan uploade et billede af hele baljen en af dagene :) ... Men nu er det lige klovne-børnene vi går i selvsving over.


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af Marco R »

elisabethen skrev:Det er 250L setup med sump, HQI og diverse andet "standardudstyr" :P ... Det er kæresten, der er mest inde i det tekniske; jeg går mere op i dyrene. Vi har en del stenkoraller, zoanthus, lidt Ricordea, en musling osv. deri.. Fisk: Udover tomatklovnene var vi en blue devil, en lille palet kirurg, madarinfisk, N. decora og en seksstribet gylte...

Kan uploade et billede af hele baljen en af dagene :) ... Men nu er det lige klovne-børnene vi går i selvsving over.
Blue devil hvilken fisk er det? Har ikke lige hørt det navn før :rolleyes:


elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: lør 14. jun 2008 11:05
15
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af elisabethen »

Chrysiptera cyanea, blå damsel :)


Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af Marco R »

elisabethen skrev:Chrysiptera cyanea, blå damsel :)
Ja okay så kender jeg den godt, men havde ikke lige set den under det navn, men navnet passer nu meget godt :y


Brugeravatar
KimJ
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 348
Tilmeldt: lør 2. aug 2008 15:32
15
Postnummer: 4863 Eskilstrup
Saltvand siden?: 1979
Geografisk sted: Falster
Kontakt:

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af KimJ »

Elisabeth:
Jeg takker mange gange!

Mvh. Kim


elisabethen
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 55
Tilmeldt: lør 14. jun 2008 11:05
15
Postnummer: 2400 København NV
Geografisk sted: Hovedstaden

Re: Tomat klovne yngler :)

Indlæg af elisabethen »

Update: Ungerne sidder der stadig, men blommesækken er næsten brugt op... Så fornøjelsen af at følge forældrenes yngelplejeadfærd varer nok ikke længe endnu.


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"