"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Damsler

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
Antares
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 5. aug 2009 20:11
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009

Damsler

Indlæg af Antares »

Som nybegynder har jeg gjort alt det forkerte... I hvert tilfælde i forhold til det jeg kan læse herinde.
Jeg startede med to "Damsler" (Blå med gul hale) efter et par dage kom jeg to "Chromis" i baljen, derefter en "Danebrogsreje" og en "Gul Kirug" senere er der kommet en "Puffer", en "Mandarin" og en "Cirrhilabrus solorensis/Bali-Lippfisch, Weibchen" (Det danske navn kender jeg ikke!?)...
Pointen i dette indlæg er, mit akvarie "Køre" fint... Ingen problemer med mine "Damsler" :y
Og efter hvad jeg har kunne læse andre steder, skal man nærmest være ekpert for at kunne få en "Mandarin" til at overleve... Mit spørgsmål er, har jeg bare været heldig??
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: tors 19. feb 2009 18:31
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Re: Damsler

Indlæg af rimini »

Hvor længe har akvariet kørt, hvor stort er det og hvad fodrer du med og hvor tit ? Hvor hurtigt puttede du fiskene i ? og hvor længe har de gået der ?
Brugeravatar
Peters1
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3806
Tilmeldt: ons 27. okt 2004 20:26
19
Postnummer: 5800 Nyborg
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Fyn

Re: Damsler

Indlæg af Peters1 »

Hej og velkommen til :GO

Om du har været heldig er svært at sige, men først lige et par spørgsmål der presser sig på ;-) Hvor længe har dit akvarium kørt? og hvor længe har du haft fiskene efterhånden, samt hvor stor en balje har du puttet disse fisk i?
RSM130 kan følges her viewtopic.php?f=92&t=37678
Link til min første balje: viewtopic.php?f=92&t=1199
Sylvest
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 310
Tilmeldt: fre 7. aug 2009 09:41
14
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2009

Re: Damsler

Indlæg af Sylvest »

Efter hvad jeg har læst (for jeg har ikke haft en) skal man ikke være 'ekspert' for at få en mandarin til at overleve.
Man skal dog vide at en mandarin spiser langsomt, så andre fisk vil typisk nå at stjæle al maden du smider i, før den når at få fat i det.
Derudover siger man at man skal have ca. 30-40kg LS pr. mandarin, da de gerne spiser hvad de kan finde på stenene.

Men, du kan jo fortælle lidt mere om dit setup og hvad du har gjort. :GO
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Damsler

Indlæg af Carsten »

Lad os starte med slutningen. Du skriver intet om hvorlænge akvariet har kørt, derfor er det lidt svært at sige om du har været heldig eller ej. En mandarin lever af små pods, og det er her at det for de fleste går galt. At der simpelthen ikke er en produktion derer stor nok af pods til at den kan overleve på sigt. En mandarin kan være rigtigt mange måneder om at sulte ihjel.

En Cirrhilabrus soloensis hedder ikke andet på dansk, ret let men svært at udtale.
En kuglefisk er bestemt ingen begynderfisk, og har en stor forkærlighed for rejer, og for visse vedkommende også koraller, men det ved du vel.

Damsler er mange gange rigtigt flotte i farverne, blandt andet dem du har, og i langt de fleste tilfælde går det også godt i akvariet, og så er de gerenelt livlige og hårdføre.
Men når de bliver størrere og begynder at danne territorier, begynder der mange gange stridigheder, som kan være fatale hvis der ikke er plads nok.
Brugeravatar
Antares
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 5. aug 2009 20:11
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009

Re: Damsler

Indlæg af Antares »

Tak for velkomsten, det er jo fantastisk med sådan en side, hvor man kan spørge om hjælp og lære af hinanden... Og andre måske kan lære af ens dumheder :wink:

Mit setup:

128l (Mit gamle ferskvands akvarie)

Original amatur med et "T8" rør

En Solar Duo Boy (M. 30.000-10.000 K Blue/White Pære)

En "TETRATECH EX 1200" Ekstern pumpe m. filter og 500g aktiv kul

En "SEIO PROP 320" (1200l/h)

To x RIO NANO SKUMMER

Ca. 9 kg. levende sten (6kg. af dem har kørt ca. 2 år i en bekendt´s akvarie før jeg købte dem)

Ca. 5 cm. levende sand

To x Blød koral

En del snegle

Og de fisk jeg nævnte i starten af indlæget...

(Jeg har et 180l akvarie jeg snart skal ha´op og køre hvor nogle af fiskene så ryger over i)

Den største "Discount" hemmelighed er nok, det er startet op med Havvand... (8 store spande & 12 2l flasker har jeg bakset hjem) Det var en bekendt der fortalte mig at han havde kørt med havvand de første par år han havde saltvand... Og da jeg er lidt af en "fattigrøv" brugte jeg hans ide, men det køre fint indtil videre :W

Jeg startede med de levende sten, sand & vand, det kørte så 3 dage (Med skummer) før jeg kom de to første Damsler i, og har nu kørt i ca. 3 måneder...
Brugeravatar
Antares
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 5. aug 2009 20:11
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009

Re: Damsler

Indlæg af Antares »

Jeg fodre med "OMEGA ONE MARINE FLAKES" to gange om dagen og en terning frosne myggelarver ca. hver anden dag...

Og nej jeg var ikke klar over kuglefisk er glad for rejer og koraller, men er skuffet over forhandleren ikke har informeret mig om det da jeg har købt alt ved ham og han godt er klar over det ryger i samma balje, men det må jeg jo så tage højde for når jeg får mit 180l op og køre, og fiskene skal deles mellem akvarierne...
Brugeravatar
rimini
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 299
Tilmeldt: tors 19. feb 2009 18:31
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2006

Re: Damsler

Indlæg af rimini »

Ja, man må jo sige det langtfra er den anbefalede opstart, men som eksperiment lyder det da meget sjovt. Det lyder dog slet ikke som om at dit akvarie har modnet sig før du rykkede fisk i det, uanset om det er havvand og en del levende sten fra et andet akvarie, er du jvf. tommerfingerreglen, gået alt for hurtigt frem.

Grunden til at mange ikke bruger havvand er dels at saltindholdet ikke er det samme som i de tropiske områder hvor fiskene lever og saltet indeholder heller ikke de samme sporestoffer og mineraler som dernede. Yderligere er der jo en stor risiko for at vandet fra de danske have indeholder pesticider, parasitter og andre beskidte ting, som fisk og koraler fra de tropiske have bestemt ikke kan lide.

Men alligevel sjovt eksperiment, lad os høre hvordan det går om et par måneder igen :-)

Du fodrer efter min mening alt for meget, men det kommer naturligvis an på hvor meget foder du putter i hver gang ....

Hvordan ser dine vandværdier ud pt ?
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Damsler

Indlæg af StarF »

drop de myggelaver og køb noget rigtig frost foder. Mysis, artemia, kril og sådan!

vandet fra havet er beskidt, og skal man tage vand fra havet, skal man typisk ud på havet, og så gerne ned i en god dybde. Der ud over skal du så bruge penge på mg og ca tilsætninger!

der ud over bør man ikke gøre det alene af de grunde rimini skriver. hvis det er prisen på saltet der afgør om du kan have saltvand eller ej, bør du nok kraftig overveje om det er en hobby for dig.

din mandarin vil nok sulte ihjel, den kræver en 40-50kg godt indkørte ls, hvor der er godt med pods i.
Brugeravatar
Antares
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 5. aug 2009 20:11
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009

Re: Damsler

Indlæg af Antares »

StarF skrev:drop de myggelaver og køb noget rigtig frost foder. Mysis, artemia, kril og sådan!

vandet fra havet er beskidt, og skal man tage vand fra havet, skal man typisk ud på havet, og så gerne ned i en god dybde. Der ud over skal du så bruge penge på mg og ca tilsætninger!

der ud over bør man ikke gøre det alene af de grunde rimini skriver. hvis det er prisen på saltet der afgør om du kan have saltvand eller ej, bør du nok kraftig overveje om det er en hobby for dig.

din mandarin vil nok sulte ihjel, den kræver en 40-50kg godt indkørte ls, hvor der er godt med pods i.
For at starte med starten... Foderet vil jeg skifte ud.

Ved godt vandet fra havet er beskidt, og var meget skeptisk i starten... Vi har dog ret godt vand her hvor jeg bor og jeg har forsøgt at få så godt vand som muligt, når man ikke er i besidelse af en båd...
Har været ude på en bro hvor der er god strøm... Ved godt det stadig ikke er optimalt.

Har dog heller ikke tænkt mig at fortsætte med vand fra havet, var bare for at gøre opstarten lidt billigere, og da jeg fik historien om det et andet sted har kørt godt i et par år... Vil jeg forsøge...

Hvad min mandarin angår, må jeg få fat i flere LS eller sælge den igen...
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Damsler

Indlæg af amddurin »

Jeg skulle ikke nyde noget med havvand... (Du har forhåbentligt kommer mere salt i - så du er oppe på nivau FØR du kom dyr i...)
Mandarin - ja den kan være flere måneder om at dø af sult, som også er nævnt, så før du har haft den i 6 måneder har du ikke været heldig... Læg mærke til om den bliver tynd, da du så enten skal prøve et par dage med frost atemia i et smalt glas, f.eks. et olivenglas - det ligges ned på bunden der hvor Mandarinen opholder sig mest og glasset skal være så smalt at de andre fisk ikke spiser foderet før den, da den jo er meget, meget længe om at spise - der er så også kun ca. 20% chance for at den vil spise dødt foder... spiser den så ikke inden for et par dage skal den over i et akvarie med over 30 kg LS der har kørt over 6 måneder, da den ellers død af sult - man kan godt have pods rimeligt hurtigt, men ikke nok til en stabil kultur - derfor vil Mandarinen nå at spise dem hurtigerer end de kan formerer sig og så er det slut med foder til den...
Jeg har også Damsler med gul mave, ingen prioblemer der, men det er et stort problem at du ikke venter ca. 1 måned mellen hver gang du har kommet 1-3 dyr i akvariet, da de levende sten ikke kan nå at opbygge flere bakterier på et par dage og de er jo dit bio filter og derved vil du risikerer en stigning af forurening over et par måneder og det kan give problemer som giver mange alger og vil kræve vandskift tit for at rette op + dine fisk bliver måske stressede pga dårligt vandkvalitet og bliver derved lettere syge...

VIGTIGT: Sørg for at give din kirurg Noni tang, da den hurtigt bliver tynd og kan dø, min blev meget tynd på en uge selv om jeg så den spise tørfoder og nippe af alger hver dag...
Det er også vigtigt da den er 80-90% planteæder...
Jeg kørte så i Bilka og købte noget susitang fra "Blue Dragon" - så den blev fedet op igen...

PS: selv ved køb at flere LS skal der gå nogle måneder for at opbygge kultur af pods - derfor råder folk at man ikke anskaffer sig en Mandarin før efter 6-12 måneder...

:h
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Antares
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 5. aug 2009 20:11
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009

Re: Damsler

Indlæg af Antares »

rimini skrev:Ja, man må jo sige det langtfra er den anbefalede opstart, men som eksperiment lyder det da meget sjovt. Det lyder dog slet ikke som om at dit akvarie har modnet sig før du rykkede fisk i det, uanset om det er havvand og en del levende sten fra et andet akvarie, er du jvf. tommerfingerreglen, gået alt for hurtigt frem.

Grunden til at mange ikke bruger havvand er dels at saltindholdet ikke er det samme som i de tropiske områder hvor fiskene lever og saltet indeholder heller ikke de samme sporestoffer og mineraler som dernede. Yderligere er der jo en stor risiko for at vandet fra de danske have indeholder pesticider, parasitter og andre beskidte ting, som fisk og koraler fra de tropiske have bestemt ikke kan lide.

Men alligevel sjovt eksperiment, lad os høre hvordan det går om et par måneder igen :-)

Du fodrer efter min mening alt for meget, men det kommer naturligvis an på hvor meget foder du putter i hver gang ....

Hvordan ser dine vandværdier ud pt ?
Nej, det er ikke lige den opstart man for anbefalet af en ekspert, men det køre som sagt fint... Indtil videre...

Selv om jeg åbenbart er startet for hurtigt...

Tror jeg vil skære lidt ned på foderet, selv om jeg ikke gir´dem så meget af gangen...

Mine værdier ser fine ud, salt indholdet er dog pt. lidt i den lave ende...

Skal nok lade høre fra mig omkring mit "Eksperiment"... Håber i hvert tilfælde det går godt...
Brugeravatar
amddurin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3639
Tilmeldt: ons 21. jan 2009 21:45
15
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Næstved
Kontakt:

Re: Damsler

Indlæg af amddurin »

Jeg foder lidt tørfoder 1-2 gange hver dag + 1/16 af et blad noritang som sættes i en klemme, så Kirugeren kan flå i det flere gange i løbet af dagen...
:beer:
"Alle veje fører til Rom, men for meget Rom føre ingen vegne" René Durin 2014
Geiss V2.0: http://kortlink.dk/em62
(Gl. Tråd: http://www.kortlink.dk/bcc2)
Brugeravatar
Antares
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 6
Tilmeldt: ons 5. aug 2009 20:11
14
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009

Re: Damsler

Indlæg af Antares »

amddurin skrev:Jeg skulle ikke nyde noget med havvand... (Du har forhåbentligt kommer mere salt i - så du er oppe på nivau FØR du kom dyr i...)
Mandarin - ja den kan være flere måneder om at dø af sult, som også er nævnt, så før du har haft den i 6 måneder har du ikke været heldig... Læg mærke til om den bliver tynd, da du så enten skal prøve et par dage med frost atemia i et smalt glas, f.eks. et olivenglas - det ligges ned på bunden der hvor Mandarinen opholder sig mest og glasset skal være så smalt at de andre fisk ikke spiser foderet før den, da den jo er meget, meget længe om at spise - der er så også kun ca. 20% chance for at den vil spise dødt foder... spiser den så ikke inden for et par dage skal den over i et akvarie med over 30 kg LS der har kørt over 6 måneder, da den ellers død af sult - man kan godt have pods rimeligt hurtigt, men ikke nok til en stabil kultur - derfor vil Mandarinen nå at spise dem hurtigerer end de kan formerer sig og så er det slut med foder til den...
Jeg har også Damsler med gul mave, ingen prioblemer der, men det er et stort problem at du ikke venter ca. 1 måned mellen hver gang du har kommet 1-3 dyr i akvariet, da de levende sten ikke kan nå at opbygge flere bakterier på et par dage og de er jo dit bio filter og derved vil du risikerer en stigning af forurening over et par måneder og det kan give problemer som giver mange alger og vil kræve vandskift tit for at rette op + dine fisk bliver måske stressede pga dårligt vandkvalitet og bliver derved lettere syge...

VIGTIGT: Sørg for at give din kirurg Noni tang, da den hurtigt bliver tynd og kan dø, min blev meget tynd på en uge selv om jeg så den spise tørfoder og nippe af alger hver dag...
Det er også vigtigt da den er 80-90% planteæder...
Jeg kørte så i Bilka og købte noget susitang fra "Blue Dragon" - så den blev fedet op igen...

PS: selv ved køb at flere LS skal der gå nogle måneder for at opbygge kultur af pods - derfor råder folk at man ikke anskaffer sig en Mandarin før efter 6-12 måneder...

:h
Jo, jeg kom mere salt i før fiskene kom i, da jeg godt ku´se saltindholdet var for lavt...

Kan godt se jeg nok har et problem med den mandarin...

Og at jeg må ha fat i noget noni tang til min kirug...
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"