"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Foderblanding

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Foderblanding

Indlæg af gonad »

Jeg er igang med at lave en portion fiske/koral foder efter en opskrift, der lyder nogenlunde som følger (opskriften er inspireret af bl.a. Borneman's "Homemade Coral Ration"):

• En meget lille fisk
• 1-2 hele rejer – jeg maser hovederne
• 50/100g blåmuslinger – åbnet og skrabet ud
• 50/100g friske muslinger inkl. muslinge-juice
• 25/50g friske østers
• 1 lille frisk/frossen blæksprutte
• 1 søpindsvin - hvis man kan få sådan en i handlen?
• 34/68g artemia
• ??g krill, Cyclops, mysis
• Så mange typer tang som muligt (Nori, Wakame, Hijiki, Dulse, Ano, etc.)

Jeg har et par spørgsmål:
1. Hvor meget krill, cyclops, mysis ville i blande i, hvis det overhovedet skal i? Jeg tænker, at jeg gerne vil have krill i, sådan at mine kommende klovne får en flot farve.
2. Kan jeg med fordel tilsætte fx Maxicoral A/B fra Easylife (noget jeg har fået med et større køb, men som jeg ikke har brugt endnu)?


Brugeravatar
Stillhoff
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 383
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 08:33
17
Postnummer: 2680 Solrød Strand
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Solrød strand

Re: Foderblanding

Indlæg af Stillhoff »

Mængdne af Krill, cyclops artemia og mysis afhænger af hvilken fiske sammensætning du har. Hvis du har mange kiruger skal du nok skære lidt ned på kød fyldet og give mere grønt.
Jeg ville nok også give noget spinat.

Jeg tror Borneman's mening med denner her opskrift var at vise at det gælder om at blande så meget så muligt i et bare noglelunde fornuftigt forhold.
Varieret kost er vist det vigtigeste.


450l indbygget
Brugeravatar
Olsen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2638
Tilmeldt: ons 10. maj 2006 13:39
17
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2006

Re: Foderblanding

Indlæg af Olsen »

Hvilke koraller er det du vil fodre?


gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: Foderblanding

Indlæg af gonad »

Jeg vil som sådan ikke "fodre" mine koraller, men derimod lave en sammensætning som både fisk og koraller kan bruge - giver det mening :) ?

Nå, men det er bl.a. en fungia, en lobo, ricordia, caulastrea, polypper mm.


Lasse
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 565
Tilmeldt: søn 20. jan 2008 15:27
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Alslev (Varde/Esbjerg)

Re: Foderblanding

Indlæg af Lasse »

Ved ikke om tråden er er død, men jeg overvejer selv mulighederne for at lave foder til koraller og fisk. En af ulemperne ved at fodre fisk og koraller samtidig med den samme blanding er vel at korallerne primært (ifølge corals af bornemann) primært indtager føde om natten, mens fisk indtager føde i dagtimerne?


112L display, 54L sump

RSM130 Februar 2008 - August 2020.
gonad
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 202
Tilmeldt: lør 29. nov 2008 14:12
15
Postnummer: 7140 Stouby
Saltvand siden?: 2009

Re: Foderblanding

Indlæg af gonad »

Foderet er blevet lavet, og det bliver indtaget med største fornøjelse af mine klovne.

Jeg gør det, at jeg ofte fodre enten lige før det blå lys slukker om aftenen, eller 30min efter at det er slukket. Fiskene spiser uanset tidspunkt :)


ole kekkonen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 8818
Tilmeldt: tirs 6. jun 2006 22:30
17
Postnummer: 5960 Marstal
Saltvand siden?: 1990

Re: Foderblanding

Indlæg af ole kekkonen »

Nogen der har prøver den her https://www.amazon.de/Coral-Frenzy-Ulti ... ral+frenzy" onclick="window.open(this.href);return false;

PARTICLE SIZE: 53-1700 microns. CORAL FRENZY is an excellent food for your small fish, corals, and filter feeders.
CORAL FRENZY is concentrated: A 28g jar can feed a 100 gallon tank for 2-3 months.
CORAL FRENZY CONTAINS: Fish Protein, Oyster Larvae, Salmon Roe, Dunaliella salina, Schizochytrium, Rotifers, Copepods, Daphnia, Spirulina, & Haematococcus Pluvialis.
NUTRITIONAL ANALYSIS: Crude Protein (min) 52.8%, Crude Fat (min) 9.8%, Crude Fiber (max) 1.6%, Ash (max) 14.2%, Moisture (max) 6.8%, Omega 3 (min) 26.7%, Omega 6 (min) 10.6%.
FEEDING DIRECTIONS: For a 50 gal tank; Mix 1/4 tsp vigorously with a glass of aquarium water and pour into a high flow area or target feed. Feed 2X-3X a week depending on your systems needs. For best results, you should turn off your skimmer. When starting out, we recommend that you use less. How many times have you heard a company tell you to use less of their product?

edit,inholdsfprtegnelse sakset herifra http://coralfrenzy.com" onclick="window.open(this.href);return false;


Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"