"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Sky fisk

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
dekoin
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1049
Tilmeldt: tirs 20. nov 2007 21:05
16
Postnummer: 9520 Skørping
Geografisk sted: Rebild

Sky fisk

Indlæg af dekoin »

Jeg har for nyligt flyttet mit 128 liter akv. Før flytningen var min Cryptocentrus cinctus meget fremme men efter har den gemt sig og kommer ikke engang frem når jeg fodre.
016 [DVD (NTSC)].JPG
016 [DVD (NTSC)].JPG (56.19 KiB) Vist 847 gange
Det pudsige er så at jeg har købt en gylte, og dagen efter den var kommet i baljen var Cryptocentrus cinctus mere fremme. Kan det være at den er mere tryg når der er fisk der svømmer rundt? hvis der ingen fisk er kan det måske være at den tror at der for alvor er fare på fære? (bare en fiks ide jeg fik i nat :wink: ).
Så kommer det egentlige spørgsmål:
Er det rigtigt at den vil kunne dele hule med en Signigobius biocellatus eller en Amblyeleotris randalli?
Og vil de være mere fremme(trygge) hvis der også var en pistol reje sammen med dem?
Håber det er til at finde hoved og hale i, og at der er nogle kloge hoveder der ved besked
VH dekoin alias Claus
Brugeravatar
thyme
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2852
Tilmeldt: lør 21. okt 2006 22:55
17
Postnummer: 8210 Århus V
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Århus V
Kontakt:

Re: Sky fisk

Indlæg af thyme »

Om de kan dele hule med de fisk ved jeg ikke. Men det er rigtig at der er mange fisk er kan være sky hvis der ikke er andre fisk i vandet. De tænker hvis de ikke kan se andre små fisk, så må der være et stort rovdyr i nærheden som de gemmer sig for.

De lever i naturen i en mutualistisk symbiose med pistolrejer. Hvis du skal have dem sammen i akvariet skal der være et relativt tykt bundlag, og du skal sørge for rejen ikke kan grave sig nedunder stenene (som så måske vælter)
VH
Brian Thyme
120 liter. Ikke så mange digidarer, kun en masse bøvl :)
Billede
viewtopic.php?t=10961
Brugeravatar
Lars S
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2744
Tilmeldt: tirs 23. maj 2006 13:21
17
Postnummer: 8963 Auning
Saltvand siden?: 1989
Geografisk sted: Auning - Djursland / Jylland
Kontakt:

Re: Sky fisk

Indlæg af Lars S »

Det er ret typisk for rigtigt mange fisk, både fersk og salt, at som Brian skriver, hvis de går allene så kan de være meget sky, men hvis der kommer flere evt. helt andre arter i baljen, så kan de være med til at trække dem frem.

Jeg tror det kan have noget at gøre med at, i naturen, hvis der er fare så forsvinder/ gemmer alle fisk sig, men når faren er over så begynder de alle sammen igen at kommer frem igen.
Mvh. Lars Steen
Billede
530 l. Low tech.

http://www.websteen.dk import bla. saltvands artikler fra Kina & Hong Kong.
Vænge
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 11. apr 2008 21:18
16
Postnummer: 4000 Roskilde
Saltvand siden?: 2008

Re: Sky fisk

Indlæg af Vænge »

Jeg har aldrig hørt om at de skulle leve sammen med andre fisk!
Til gengæld ville en pistolreje nok være en god investering (hvis du kan finde en). Så kan den grave en ordentlig hule, som fisken måske vil føle sig mere sikker i. Jeg tror det hænger sådan sammen at jo flere gemmesteder man har, desto mere fremme er ens små fisk.
Mht det at være sky, så oplevede jeg selv at min kardinal næsten ikke var fremme før der kom en anden fisk i...så der er da nok noget om snakken ;)
Venlig hilsen
Vænge

Tidligere akvarier: 58L startet d. 26.03.08 -> 54L + 37L startet d. 04.06.08 -> 192 liters i maj 2009.

Nuværende akvarie: 250 liter med sump fra DecOcean.
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"