"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Aldrig mere hvidbrystet

Forum for snak om fisk, bløddyr og lignende.
Besvar
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 632
Tilmeldt: fre 3. nov 2006 13:35
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af moby »

Nå så skulle det ske. 7 år uden sygdom i akvariet og så skete det. Jeg fisk en hvidbrystet der gik fint, men pludselig døde. bare 1-2 dage efter begyndte min achilles at få hvide pletter. Og nu er næsten alle fisk borte. Først min diachanthus, så min achilles, coerlus, nu er min hawaiiensis godt på vej jeg vil give den højst 2 dage mere, så kan jeg se at min picetfisk er også angrebet, og min sorte klovnfisk.
Aldrig mere hvidbrystet, Nej tak!
De eneste jeg se som ser fine ud er nogle ildhaler og en koralvogter. Lidt kedeligt for en besætning af et 700 liters akvarie!

Jeg skal ikke have nogen fisk foreløbig så jeg venter lige et halvt års tid nu er økonomien ikke ihvertfald ikke til det.
Erik N
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1717
Tilmeldt: tirs 31. jan 2006 10:04
18
Postnummer: 7600 Struer
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 7600 Struer

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Erik N »

Ja en hvidbrystet kan være en skidt fisk. tror den fisk har kostet mig ca 7.000,- i fiskedød igennem de sidste par år. Jeg skal heller ikke ha en mere.

Jep koralvogter bliver ikke smittet
spdiving
Reactions:

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af spdiving »

Det lyder trist jeg har haft min hvidbrystet i over 8 månder og den er købt hos planteimporten.
Da jeg købte min havde de 2 stk og den jeg tog var den der jagtede den anden de havde.
Min har ikke haft pletter eller andet men den har jagtede ny indkøbte fisk end til de døde.

Steen
Brugeravatar
MiksBiks
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 946
Tilmeldt: tors 7. feb 2008 18:46
16
Postnummer: 8240 Risskov
Saltvand siden?: 2001
Geografisk sted: Århus

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af MiksBiks »

skal heller aldrig have den, har også hørt det kan være en djævle fisk... Og hvor er det bare totalt ØV at se hvad du har mistet, det var lige 3 af de fisk jeg går og drømmer om at få i mit.
Mvh Michael
Gambi
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1112
Tilmeldt: tors 28. jun 2007 14:00
16
Postnummer: 4100 Ringsted
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Ringsted

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Gambi »

Ja de så godt nok noget angrebet ud dine fisk :( da vi var på besøg i fredags. men Top Dollar koraler du har de er godt nok flotte og resten af akvariet er også utorligt flot :)
Brugeravatar
Helena
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2011
Tilmeldt: fre 5. okt 2007 22:02
16
Postnummer: 5240 Odense NØ
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Odense NØ

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Helena »

Vidste ikke den kunne lave så megen ballade, det er ellers en af de fisk jeg har overvejet, men dat kan da være man bare skal blive ved overvejelsen :(
Ingen vand i stuen, men overvejer næste træk.
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af StarF »

den sidste jeg fik via moby var så let at ha med at gøre, den spiste alt med det samme, ingen pletter, eller noget.. (havde uv til at køre 24/7 dog) desvære havde den bestemt sig for at gemme sig under en sten, da jeg var ved at flytte indholdet over i det store, hvilke betød den fik en sten på sig og døde :(

hvordan har i mistet så meget pga den? er det pga den bliver syg og så smidter de andre? trode ikke hvide pletter ku smitte?
Brugeravatar
herzberg
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2667
Tilmeldt: lør 9. apr 2005 20:45
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af herzberg »

StarF> Jo for fanden, det smitter.... Især kirurgfisk er følsomme.
Mit 400 liters startet september 2007 ->http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?t=11421
Brugeravatar
Per A
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1593
Tilmeldt: lør 28. okt 2006 22:38
17
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Hvidovre

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Per A »

herzberg skrev:StarF> Jo for fanden, det smitter.... Især kirurgfisk er følsomme.
Ja pas på ikke at forveksle hvide pletter pga. stress med de hvide pletter som skyldes en sygdom :wink:
Hilsen Per
Følgende sælges:
diverse JJ-Riff til baggrund, 400 W HQI incl ny pære, Sander ozon
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af StarF »

Per A skrev:
herzberg skrev:StarF> Jo for fanden, det smitter.... Især kirurgfisk er følsomme.
Ja pas på ikke at forveksle hvide pletter pga. stress med de hvide pletter som skyldes en sygdom :wink:
hvordan ser man forskel?
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af mads-fisk »

StarF skrev:
Per A skrev:
herzberg skrev:StarF> Jo for fanden, det smitter.... Især kirurgfisk er følsomme.
Ja pas på ikke at forveksle hvide pletter pga. stress med de hvide pletter som skyldes en sygdom :wink:
hvordan ser man forskel?
Stresses en fisk (primært kirurgfisk) meget og pludseligt, kan den få nogle store hvide pletter/plamager (ca. 0,5-2 cm i diameter). Disse ses især omkring bugen.

Parasitter er derimod ganske små (i hvert fald ich, som er de oftest forekommende). De er ikke større end et knappenålshovede og ses oftest først på fiskenes finner. Disse angriber fiskene, når deres slimlag er tyndest, hvilket er når de er stressede. F.eks. grundet dårlig vandkvalitet.
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
mads-fisk
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3794
Tilmeldt: tors 29. jul 2004 23:28
19
Postnummer: 2400 København NV
Saltvand siden?: 2003
Geografisk sted: 2400, KBH. NV,
Kontakt:

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af mads-fisk »

Fandt lige lidt billeder, der kan illustrere
Vedhæftede filer
Naso med stresspletter.
Naso med stresspletter.
naso-sick.jpg (24.19 KiB) Vist 7546 gange
Hvidbrystet oversået med parasitter
Hvidbrystet oversået med parasitter
leucosternon-ich.jpg (16.77 KiB) Vist 7545 gange
-Mads
Indehaver af AcroFarm DK
Brugeravatar
RonniA
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 370
Tilmeldt: tirs 28. mar 2006 19:21
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 110% Greve
Kontakt:

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af RonniA »

Jeg oplevede samme tur som moby for ca. 8 mdr. siden, der var kun nogen få stærke fisk der overlevet, skal heller aldrig have en hvidbrystet mere. :BA desværre for det er en af mine ynglings fisk...
Brugeravatar
StarF
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 6663
Tilmeldt: fre 6. apr 2007 15:04
17
Postnummer: 9530 Støvring
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Støvring

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af StarF »

tak for forklaringen mads fisk.. sjovt har aldrig haft disse problemer.. men nu tør man jo næsten ikke en hvid brystet igen.. er ellers sådan en flot fisk...
Brugeravatar
Anette
Dragefisk
Dragefisk
Reactions:
Indlæg: 798
Tilmeldt: man 28. jan 2008 08:15
16
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Horsens

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Anette »

Kan en pudsefisk/pudsereje tage parasitterne, eller kan de behandles med en form for medicin? Er der noget at gøre ved det hvis man først har anskaffet sig en fisk med hvide pletter/parasitter?
Mvh Anette..
Mvh Anette og Kristoffer
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 632
Tilmeldt: fre 3. nov 2006 13:35
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af moby »

mads-fisk skrev:
StarF skrev:
Per A skrev:
herzberg skrev:StarF> Jo for fanden, det smitter.... Især kirurgfisk er følsomme.
Ja pas på ikke at forveksle hvide pletter pga. stress med de hvide pletter som skyldes en sygdom :wink:
hvordan ser man forskel?
Stresses en fisk (primært kirurgfisk) meget og pludseligt, kan den få nogle store hvide pletter/plamager (ca. 0,5-2 cm i diameter). Disse ses især omkring bugen.

Parasitter er derimod ganske små (i hvert fald ich, som er de oftest forekommende). De er ikke større end et knappenålshovede og ses oftest først på fiskenes finner. Disse angriber fiskene, når deres slimlag er tyndest, hvilket er når de er stressede. F.eks. grundet dårlig vandkvalitet.
Jo jeg er fuldstændig enig bortset fra at jeg kan ikke se at min vandkvalitet har noget betydning i dette sammenhæng. Min phosphat og nitratværdier er lig 0 samt foretager jeg hver 14 dag vandskift, og mine koraller stortrives. Den hvidbrystet har gået i karentæne under UV i flere uger og var foderdygtig inden jeg købte den. Men det er desværre nogle skrækhistorier der kan følge med denne fisk selvom den er sund og rask i starten.
Brugeravatar
moby
Picasso aftrækker
Picasso aftrækker
Reactions:
Indlæg: 632
Tilmeldt: fre 3. nov 2006 13:35
17
Postnummer: 2600 Glostrup
Saltvand siden?: 2000
Geografisk sted: Glostrup

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af moby »

Anette skrev:Kan en pudsefisk/pudsereje tage parasitterne, eller kan de behandles med en form for medicin? Er der noget at gøre ved det hvis man først har anskaffet sig en fisk med hvide pletter/parasitter?
Mvh Anette..
Jeg har 5 pudserejer og de har desværre ikke kunne få bugt med det!
Brugeravatar
boner
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 292
Tilmeldt: fre 26. nov 2004 16:38
19
Postnummer: 8950 Ørsted
Saltvand siden?: 1992
Geografisk sted: 8950 Ørsted

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af boner »

Tror mange gange at problemet er at de går under kraftig UV hos forhandler og når man så tager dem hjem i sit akvarie er de MEGA følsomme over for de parasitter (hvide prikker) som faktisk altid er i akvarierne de venter bare på et svag offer at springe på og det er de sterile UV fisk åbenbart. bare lige min erfaring
800 L , Lys: 6 x 50w LED, skummer:SKIMZ E-SERIES SK251 , 150 L sump, Cirkulation: 4 x Tunze 6095 med Tunze 7095 styring , "folk der bader i deres akvarie " SÅ LA DA VÆR
spdiving
Reactions:

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af spdiving »

Jeg er nu ret glad for min og vand kavliteten er måske bedre i mit akvarie :T :T :T :T
Selv om mine koraller ikke vokser som gale :be:


Steen
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3573
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Tykki »

Det er en gammel tråd, jeg ved det, men er der andre i " nutiden " som har oplevet dette med denne, eller andre " svære " fisk? Det er absolut min ynglings fisk, men de to jeg har haft ( har en gående nu ) har ikke været svære overhoved. Mit vand er, og har været ret ringe kvalitetsmæssigt , og akvarierne har mere eller mindre været sat op på samme måde. Den nuværende har været overstrøet med prikker, men det er den første fisk jeg har sat i baljen. Det samme gjorde jeg med den sidste jeg havde. Det siges jo at det skal være den sidste man sætter i, men hvorfor? Hvorfor ikke sætte de " svære " fisk i som de første også give dem fuld skrald fodermæssigt. Passe og pleje dem, og tilsidst sætte resten af rosset i? Mvh Dan
Brugeravatar
MarkBruhn
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 904
Tilmeldt: tors 13. dec 2012 19:01
11
Postnummer: 6541 Bevtoft
Saltvand siden?: 2012

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af MarkBruhn »

Jeg har også haft en hvid brystet som slog alle mine fisk ihjel med parasitter.
Lidt øv for det er jo en vildt lækker fisk.
Jeg havde ingen UV på det tidspunkt så kunne ikke gøre andet end at se dem dø.
Hvis jeg på et tidspunkt skulle prøve den igen så blev det i et karantæne akvarie de første 3 mdr og så ellers bare fuld power på det UV.
Men tror sandsynligheden for at jeg får den igen er lige nul.
Synes ikke det er værd at risikere for mig igen. :-)
Venlig hilsen Mark :)
Se min rumdeler på: http://saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=95&t=65170" onclick="window.open(this.href);return false;
Schwensen
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2230
Tilmeldt: man 6. apr 2009 16:05
15
Postnummer: 4293 Dianalund
Saltvand siden?: 2009

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Schwensen »

Jeg har oplevet noget lignende med en achilles.
Brugeravatar
J.A
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 144
Tilmeldt: lør 23. jan 2010 16:07
14
Postnummer: 9230 Svenstrup Jylland
Saltvand siden?: 2008

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af J.A »

Hej
Har haft en hvidbrystet som også fik hvide pletter og døde ,men den smittede min gule kirurg
og mine kloven samt en sejlfin
Skiftede foder til flagefoder med frisk hakket hvidløg reddede resten af fiskene
Om det var foderet ell held ved jeg ikke men har haft held med det før
Mvh j.A
Brugeravatar
Cido
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 249
Tilmeldt: søn 1. apr 2012 06:25
12
Postnummer: 9800 Hjørring
Saltvand siden?: 2012

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Cido »

Tykki skrev:Det er en gammel tråd, jeg ved det, men er der andre i " nutiden " som har oplevet dette med denne, eller andre " svære " fisk? Det er absolut min ynglings fisk, men de to jeg har haft ( har en gående nu ) har ikke været svære overhoved. Mit vand er, og har været ret ringe kvalitetsmæssigt , og akvarierne har mere eller mindre været sat op på samme måde. Den nuværende har været overstrøet med prikker, men det er den første fisk jeg har sat i baljen. Det samme gjorde jeg med den sidste jeg havde. Det siges jo at det skal være den sidste man sætter i, men hvorfor? Hvorfor ikke sætte de " svære " fisk i som de første også give dem fuld skrald fodermæssigt. Passe og pleje dem, og tilsidst sætte resten af rosset i? Mvh Dan
Hej Dan
Jeg tror personligt at grunden til at de fleste Acanthurus arter skal i til sidst er pga. af deres temperament. De kan blive utroligt territoriale og hvis de først er faldet godt til i DP kan det blive meget svært at tilsætte andre kirurger senere, specielt hvis de er mindre end førstnævnte.
Jeg har pt en Achilles som har taget livet af 3 gule kirurger og en olivenkirurg :BA
Den har tidligere gået med en hvidbrystet, men denne blev solgt videre for selvom de kunne enes kunne jeg se at den hvidbrystede ikke trivedes selvom de ikke slåssede, den spiste men tabte sig afligevel, ved den nye ejer går den som ene Acanthurus og har taget fint på igen. :GO
Jeg har som nævnt tilført både hvidbrystet og Achilles, og begge har fået parasitter i starten, jeg kører ikke karantæne, men når jeg introducerer sarte fisk kører jeg med 2 x 55w uv på mit 785 liters DP samtidig med at jeg har en pudsefisk til at hjælpe med at bekæmpe parasitterne, begge fisk kom sig fint, fik det de vil spise såsom Artemia, mysis, salat, nori o.s.v. det vigtigste er at de for noget indenbords. :y

Mvh Lars
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Frank »

ved det er en gammel tråd

er der een der kan sige hvor stor smittefaren er hvis man holder nyt individ ( af de mere sarte kirurger ) i sin fragment tank nogle uger indtil man kkan se den er helt rask og spiser ( hvor længe ) inden den kommer i DT ? .
Men det er samme vandsøjle ( altså koblet sammen med DT ) , og der er 50 watt UV på også .
jeg ved at parasitter kan optræde i frit vand
men kan de vandre fra tank til tank , eller kræver det kontakt mellem 2 fisk ??
go eller nogo ?
hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Carsten »

Når akvarierne er koblet sammen, så kan der være lige så mange parasitter i det ene som i det andet akvarie. Og jo de flyder frit med vandet rundt.
Når parasitten er fladet af en fisk, ligger den på bunden og "modner" for så at sprænge og slippe xx antal små nye parasitter fri. De små parasitter har så 24 timer til at finde en vært. Lykkedes det dem, forsætter rouletten. Misser de chancen dør de.
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Emils Far »

Vel ikke hvis der er koblet uv imellem akvarierne, så dør parasitterne.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Carsten »

Emils Far skrev:Vel ikke hvis der er koblet uv imellem akvarierne, så dør parasitterne.

Det står der ikke noget om at uv anlægget er.
Brugeravatar
Frank
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 245
Tilmeldt: man 26. mar 2012 20:35
12
Postnummer: 3230 Græsted
Saltvand siden?: 2012

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Frank »

Det er uv anlægget ikke pt , men kan ret nemt kobles om , det er nok en god ide .

det helt sikre er så at have 2 helt adskilte systemer , har sådan set ,muligheden for relativt let at etablere et 400-500 liters karantæneakvarie i en anden bygning , som jeg har brugt til opbevaring af dyr og koraller , ved ombygning af akvariet i huset .

RO vand er ikke et must ved et midlertidig karantæne fiske akvarie ? vel ? , hanevand skulle vel være ok ?
hilsen Frank
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: Aldrig mere hvidbrystet

Indlæg af Carsten »

Frank skrev:Det er uv anlægget ikke pt , men kan ret nemt kobles om , det er nok en god ide .

det helt sikre er så at have 2 helt adskilte systemer , har sådan set ,muligheden for relativt let at etablere et 400-500 liters karantæneakvarie i en anden bygning , som jeg har brugt til opbevaring af dyr og koraller , ved ombygning af akvariet i huset .

RO vand er ikke et must ved et midlertidig karantæne fiske akvarie ? vel ? , hanevand skulle vel være ok ?
Hanevand burde være ok, når det er for kortere tid. Eneste forskel er jo at du kan forvente en del flere alger med hanevand
Besvar

Tilbage til "Fisk og bløddyr"