"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvad er smart at gøre når jeg henter et komplet akvarie ?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Raavig
Reactions:

Hvad er smart at gøre når jeg henter et komplet akvarie ?

Indlæg af Raavig »

Jeg skal måske snart en tur til København og hente et akvarie på 250 liter hvor der medfølger sten, fisk, koraller etc.
Jeg bor i Nykøbing F, så transporten vil være lidt over en time.
Jeg har tænkt mig at gå ned i den lokale dyrehandel og spørge om jeg kan købe nogle store flamingo kasser til fiskene. Men hvad når jeg kommer hjem ? Vandværdierne er vel ikke helt perfekte fra start af ?`Heller ikke selvom det er fra en fungerende akvarie ? Og jeg tænker mig også at vandet på turen måske vil nå at falde nogle grader ?

Som i nok kan se er jeg meget i tvivl om det hele faktisk :|
Så hvordan ville i vælge at gøre det ?
På forhånd tak, Thomas og Kathrine


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Jeg har på et tidspunkt hentet indholdet af et akvarium i KBH og jeg bor i Hadsund. En tur på 5 timer med alt indholdet i frostposer. Da du nok ikke vil opleve den store temperatursænkning, vil jeg køre direkte på og få tingene så hurtigt ned i akvariet som muligt.

Hvis du kan undgå at alt for meget slam kommer med vil det være en fordel, ellers er der kun en vej, og det er at tage chancen.


Mvh.

Lars Mogensen
Raavig
Reactions:

Indlæg af Raavig »

Så ligemeget med et par flamingobokse eller ?


Brugeravatar
Lars M
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1524
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 22:15
19
Postnummer: 9560 Hadsund
Saltvand siden?: 2001

Indlæg af Lars M »

Nej bestemt ikke. Det er meget vigtigt at temperaturen ikke sænkes.
Det jeg mente var at da jeg fik alle poser frem efter den lange tur var temperaturen 18 gr. Jeg havde alt pakket i tæpper, men der var ikke nok.
Derfor måtte jeg starte med at varme det hele langsomt op. Det problem får du nok ikke (med flamingokasser).


Mvh.

Lars Mogensen
Brugeravatar
Lord Mike
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4522
Tilmeldt: ons 29. dec 2004 15:31
19
Postnummer: 2650 Hvidovre
Saltvand siden?: 2020

Indlæg af Lord Mike »

Da jeg forleden var hos Thomas i klovnfisken for at købe fisk, havde han ikke flere af de speciele poser som holder på temperaturen, han havde i stedet nogle små poser med et sort indhold som lige skulle rustes et par gange, derefter udgav de vareme til at holde på temp.

Prøv evt. at ringe til Thomas, jeg er sikker på han kan fortælle dig hvad disse poser hedder. (De virker faktisk rigtig godt, og udgiver varme i ca. 1 døgn)

Lord Mike


Brugeravatar
hepatus
Grøn Chromis
Grøn Chromis
Reactions:
Indlæg: 44
Tilmeldt: lør 22. jan 2005 18:38
19
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: esbjerg

Indlæg af hepatus »

du skal få sat akvariet op og få det hele lagt ned i så hurtigt som det nu kan lade sig gøre. jo længere tid der går, jo større er risikoen for at noget går galt. få endelig fat på nogle flamingokasser og husk en rulle tape eller to, til at tape lågene fast på kasserne så vandet ikke skvulper ud i bilen.
god fornøjelse med dit nye akvarie.


Brugeravatar
Brian
Æresmedlem
Æresmedlem
Reactions:
Indlæg: 6410
Tilmeldt: tors 27. maj 2004 21:16
19
Postnummer: 7171 Uldum
Saltvand siden?: 2001
Kontakt:

Indlæg af Brian »

Søreb Ravn her fra siden af har flyttet sin balje for nyligt og jeg mener at han kørte med nogle varmelegemer tilsluttet i bilen men er ikke sikker ?


Mvh
Brian

Startede saltvand i 2001, startede forummet i maj 2004, solgte 1300 liters baljen i 2009-10 og venter nu på bedre tid om XX antal år til at starte igen :)
Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

Jeg flyttede mit 550l akvarie i slutningen af oktober.

Ugen før flytning blande jeg en regnvandstønde saltvand.

Aften før akvariet blev flyttet pakkede jeg alt ned, der ikke er livs nødvendig for akvariet ( lys, computer osv. ) desuden klargjorte jeg en masse 10L og 5L fostposer så de lå dobbelt.

Om morgen startede jeg med at tømme sumpen for sten og vand, stene kom i en tønde så de var dækket med vand, resten af vandet fra sumpen røg i kloakken.

Derefter begyndte jeg at tømme akvariet med en 3000l pumpe over i 2 regnvands tønder ( med varmelegeme ) som jeg havde ude i bilen. Koraller og fisk kom i hver sin pose sammen med en slat saltvand og derefter kom de ned i flamingo kasser ( ca 35 poser i 3 kasser ). De 2 kirug fisk jeg har kom i hver sin regnvandstønde.

De levende sten kom i et par store baljer der var ca. ½ fulde med vand.

Bundlaget valgte jeg ikke at genbruge lige med det samme da det skal skylles meget grundig.

Efter ca. 1 times køretur satte jeg baljen op igen, de levende sten kom i først, derefter vand fra de 2 tønder i bilen efterfulgt af den tønde frisk saltvand jeg havde blandet ugen før. fisk og koraller kom i efterhånden som baljen blev fyldt.

Temperaturen i poserne og i regnvands tønderne lå på ca. 22 grader

Hele oprationen tog 10 timer inkluderet lampe ophæng osv. og foregik uden tab af koraller og fisk, bortset fra at en af mine montipora knækkede da jeg puttede den ned i posen.


Søren Ravn


Brugeravatar
Søren Ravn
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 283
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 10:16
19
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2004
Geografisk sted: Horsens

Indlæg af Søren Ravn »

Brian skrev:Søreb Ravn her fra siden af har flyttet sin balje for nyligt og jeg mener at han kørte med nogle varmelegemer tilsluttet i bilen men er ikke sikker ?
Det var også min plan først, men så kom jeg til at tænke på at 500w + spild fra 12v -> 220v konvateringen, ikke er noget man lige trækker fra et cigar stik i bilen :roll:


Søren Ravn


Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Undskyld jeg lige forstyrre tråden, men er der nogen der ved hvor man kan købe de varme-afgivende poser som Lord Mike omtaler??


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Brugeravatar
Ronny
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1709
Tilmeldt: man 9. aug 2004 21:40
19
Postnummer: 6430 Nordborg
Geografisk sted: Nordborg, Danmark
Kontakt:

Indlæg af Ronny »

Jeg tror der er tale om heatpacks....
Jeg har aldrig hørt om poser med indbygget varme.


mvh
Ronny Madsen
720 liter(160X75X60), 325 liter sump, 2X400 watt HQI 14.000 K + 2x80 watt T5. 8400 l/t retur samt 55000 L/t cirkulation, Profilux styring/dosering, Aquamedic TurboFlotor 5000, 100 mg/t Ozon, Kalkreaktor, Rowaphosfilter, Klimaanlæg.
Brugeravatar
jthyge
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1453
Tilmeldt: tirs 26. okt 2004 19:40
19
Postnummer: 8543 Hornslet
Saltvand siden?: 2006
Geografisk sted: Søby, Hornslet.
Kontakt:

Indlæg af jthyge »

Nej, det har jeg nemlig heller ikke.

Men man kan nok også bruge heatpacks, og de kan jo købes de fleste sportsbutikker for en 20-25 kr. Så det vil jeg prøve! :-)


Jesper Thygesen - 86 liters Nano
Min Blog om Akvariet!
www.varmkaffe.dk - Blog om hus og have på landet.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"