"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Rimelig ny i faget.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Tiommi
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 22. dec 2020 15:13
3
Postnummer: 6580 Vamdrup
Saltvand siden?: 2020

Rimelig ny i faget.

Indlæg af Tiommi »

Da jeg er rimelig nu i faget, og har købt er brugt akvarie.
Ville jeg hører om der er nogen tæt ved Kolding, som måske havde mulighed for at komme og se mit setup.
Bare for at se om der er rigtig og om jeg kan ændre nogle ting, så det bliver bedre.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Rimelig ny i faget.

Indlæg af charlie saltvand »

FEDT du rækker ud Tiommi..... Der skal nok dukke én op fra lokalområdet der vil give dig et besøg og nogle gode tips. Jeg tog rundt til en del forskellige erfarne da jeg selv startede op og det giver en masse god viden.

Du skal dog også huske at der er ca 10000000000000000 meninger om hvad der er det ENESTE rigtige at gøre, inden for den her del af akvariehobbyen :dizzy: Så hvis du besøger 5 forskellige, eller taler med 5 forskellige, så vil du få 5 forskellige meninger om dette og hint. Når dét så er sagt, så er der selvfølgelig nogle ting der er "universelle" uanset hvilke tilgang/metode man nu engang køre sit akvarie efter.

Så, igen FEDT du søger råd og sparring, men husk også at bruge din sunde fornuft, hvis du møder nogle med-akvarister der virker "frelst" og fortæller dig at DET HER ER DEN ENESTE METODE DER VIRKER... For der ér mange metoder/tilgange der virker mere eller mindre lige godt :GO

Held og lykke med det og velkommen til :beer: :grouphug:

Kom erfarne akvarister i nærheden af Kolding, BYD IND :clap: :y :W


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Tiommi
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 22. dec 2020 15:13
3
Postnummer: 6580 Vamdrup
Saltvand siden?: 2020

Re: Rimelig ny i faget.

Indlæg af Tiommi »

Det er en fed hobby, derfor vil jeg også gerne lærer så meget som muligt.
Ja håber der kommer en der kan hjælpe lidt.


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Rimelig ny i faget.

Indlæg af crazy seahorse »

Velkommen til Tiommi.
Da jeg startede og havde været i gang i et par år, ville jeg gerne rykke det lidt videre. Jeg syntes ikke rigtig at mit akvarie lignede dem jeg så på billeder.
Og så ville jeg også gerne vide, om jeg greb det forkert an. Lavede jeg fejl med nogle ting, som jeg intetanende troede var det rigtige.
Jeg spurgte meget og om mange ting i den butik jeg handlede. Jeg gik hjem og prøvede det, men var jo stadig ikke sikker.

Så jeg spurgte forhandleren, om ikke han kendte en der havde et rigtig flot akvarie og som evt ville have besøg af mig. Det gjorde han og han skulle nok spørge ham.
Det var Thomas (Ramses her på SF) og han havde et akvarie på størrelse med mit og han ville gerne vise det frem. (Du kan finde Ramses akvarie i Månedens akvarie https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... lit=Ramses" onclick="window.open(this.href);return false;)
Jeg brugte derefter i mange år hans akvarie som mit inspirationsakvarie. Jeg havde fået hans nummer og han havde ikke noget imod at hjælpe mig, hvis jeg havde spørgsmål.
Selvom han ikke har akvarie mere, så taler jeg stadig med Thomas i ny og næ. Men kan opbygge et godt netværk på den måde.

Så jeg vil foreslå dig at se, hvem der er i dit område. Spørg evt hos forhandleren om hvem der er. De ved det nogle gange. Jeg er desværre ikke helt opdateret på de jyske saltvandsnørder. Dem jeg kender/kendte til, er stoppet af forskellige grunde. Ikke fordi de var trætte af saltvand.
Når du finder nogle, så skriv til dem på pb her inde. De fleste vil gerne vise frem og vil tit gerne hjælpe.

Vær forberedt på at skulle køre et stykke vej. Jeg har været mange steder rundt på Sjælland. Jeg har feks små 30 km til Ramses, men har været i Korsør og på Kalundborg egnen.
Ture til Jylland har der også været. I takt med at netværket vokser, øges mulighederne. Skulle du komme til Sjælland, så er du velkommen her i Ganløse.
Så bare på med handsken og så skal det nok komme. Pøj pøj med det.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Rimelig ny i faget.

Indlæg af Jerslev »

Du er velkommen hos mig. Bor i Ringkøbing


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Tiommi
Søstjerne
Søstjerne
Reactions:
Indlæg: 14
Tilmeldt: tirs 22. dec 2020 15:13
3
Postnummer: 6580 Vamdrup
Saltvand siden?: 2020

Re: Rimelig ny i faget.

Indlæg af Tiommi »

Ved ikke lige hvor der er en forhandler her omkring andet end oceanreef i Horsens. Men vil prøve og er villig til at kører efter det.


Jesper Krogh
Sommerfugl fisk
Sommerfugl fisk
Reactions:
Indlæg: 151
Tilmeldt: ons 9. apr 2014 18:30
9
Postnummer: 8700 Horsens
Saltvand siden?: 2011

Re: Rimelig ny i faget.

Indlæg af Jesper Krogh »

Jeg bor i Horsens, du skal også være velkommen hos mig.


JensThomsen
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors 27. okt 2022 08:35
1
Postnummer: 1000-1499 København K
Saltvand siden?: 2018
Kontakt:

Re: Rimelig ny i faget.

Indlæg af JensThomsen »

Jeg bor også i Horsens og du er også velkommen hos mig, hvis det er


Konsulent hos https://www.inventarland.dk/" onclick="window.open(this.href);return false;
charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Rimelig ny i faget.

Indlæg af charlie saltvand »

God stil gutter :GO :y :W


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"