"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Gode råd, mht forhandler og begynderfejl

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Gode råd, mht forhandler og begynderfejl

Indlæg af jakobvillien »

Hejsa.

Jeg skriver her en kort udredning omkring mine første erfaringer.De fleste af jer har nok læst nogle af mine andre indlæg og kan måske kende min situation fra disse.

Jeg startede for tre uger siden med at lave mit 128 liters akvarie om til et saltvandsakvarie ved at bygge overløb i plexiglas, og installere en lille men funktionel skummer. Herpå købte jeg salt, sand og gik igang med at fylde i, og alt så fornuftigt ud.

Jeg tod til forhandleren et par dage efter og købte levende sten, og udvalgte alle de flotteste med mest muligt liv på. Og he kom fejlen, som jeg skulle mene mest af alt ligger hos forhandleren, de blev taget fra deres sump. Det vil altså sige, at alt det der hører med, caulerpa racemosa, glasroser, planarier, og ligeså pladeanemone, små xenia, snegle og andet fint fulgte med samme sten. Disse røg ikke i en sump men i mit lille akvarie. Jeg lavede en stor fejl idet stenene ikke blev dyppet i ferskvand, men da jeg fik at vide at det var for at fjerne parasitter, så tænkt jeg, hvis der ikke er nogen fisk, vil disse dø ud inden.

Jeg lagde godt mærke til at der var de fine brune anemoner på stenene, men forhandleren sagde blot at dem skulle man ikke have for mange af... jeg er ny, husk det, og hvad der senere blev identificeret som glasroser, blev man altså lidt skuffet over hun ikke bare sagde det lige ud.

Så nu bagefter skal jeg tage beslutningen hvad der så skal ske. Skal jeg starte forfra? Skal jeg kontakte forhandleren og forklare på en pæn måde at de altså også har været med til at lave fejl? Det kan jo være de vil tage stenene tilbage igen?

Eller skal jeg forsøge at rense ud i alle problemerne, men for mig at se er det bare ret dødsdømt, caulerpa, planarier og glasroser er jo ikke sådan lige at fjerne, og dermed vil det aldrig blive pænt....

Jeg har mod på at prøve igen, men ikke økonomien til at købe et nyt læs sten, så hvad bør jeg gøre.

PS: jeg har ikke skrevet hvad forhandleren hedder, da jeg ikke mener det vil gavne, men hvis nogen synes jeg bør informere om dette gør jeg det. Men jeg tror nu det var fordi hende jeg blev forhandlet af ikke vidste meget desværre....
Brugeravatar
Engelquist
Site Admin
Site Admin
Reactions:
Indlæg: 4007
Tilmeldt: fre 28. maj 2004 20:19
19
Postnummer: 4600 Køge
Saltvand siden?: 1993

Indlæg af Engelquist »

Prøv at gå ind og snakke med Thomas i Klovnfisken- han er altid god for et godt råd...
Caupalaerne kan du bare tynde ud i, de optager nitrat fra dit vand og er nyttige. Når du en dag smider en kirurg i vandet vil den æde af dem og de vil stille og roligt forsvinde.
Glasroserne kan du fjerne med saltsyre. Brug en kanyle og giv hver enkelt af dem en dråbe- så er du af med dem...
Ellers kan du også smide et par wundermani rejer i (er vist ikke stavet rigtigt) de spiser glasroserne- jeg er sluppet af med mine på den måde.

Ellers lad være med at fortvivle, men væbn dig med masser af tålmodighed- der går mange måneder inden et saltvandsakvarie ser ud at noget..
Bo Engelquist Christiansen
”Modvind er en god ting – når man skal den anden vej”.– Storm P.

Min vandpyt: https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic ... 93&t=95414
Brugeravatar
jakobvillien
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1204
Tilmeldt: tors 24. feb 2005 20:53
19
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: København Ø

Indlæg af jakobvillien »

Det lyder godt tak...

Jeg er altså også meget glad for opsætningen af stenene lige nu, og synes det hele ser fornemt ud, men tænkte bare på om det var bedre at starte forfra... da der nu er så mange hitchhikers med. Og så tror jeg altså også det bliver klovnfisken i fremtiden...

vh Jakob
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"