"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Hvor meget foder?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Vejbirk
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 22. mar 2022 14:49
2
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007

Hvor meget foder?

Indlæg af Vejbirk »

Hej

Jeg har 2 amphiprion Clarkii i par. Det er de eneste 2 fisk jeg har der tager reelt foder, de resterende fisk er algespisere.

Jeg har på anbefaling købt en flaske artemis til at have stående på køl (se billede) men er lidt i tvivl om hvor meget og hvor tit jeg bør fodre.

Nogen der kan komme med nogle bud. Det vil virkelig være værdsat :)

Hilsen
Patrick
Vedhæftede filer
291853536_762558851583234_6086776050930137539_n.jpg


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Hvor meget foder?

Indlæg af crazy seahorse »

Nu kommer det an på, hvad du ønsker med dit akvarie. Er det primært fisk der er fokus, så har du lidt mere frit spil.
Skal du have sps koraller, skal du være mere påpasselig med dine næringsværdier. Så skal du være mere obs på dine målinger så ikke det løber fra dig.

Det artemia værk du har købt - og det gælder for alt frost foder, så kan det svine ved overfodring. Der må stå en dosseringsvejledning på flasken.
Det meste af de typer animalsk foder har jo levet af noget op til de er blevet frosset ned. De lever typisk af alger og andre mindre krebsedyr, men mest plantebaseret.
Det betyder at de indeholder både No3 og Po4 i varierende mængder, men der er gerne en del i.
Fisk skal fodres så de ikke bliver tynde. Det er tit noget man skal eksperimentere sig frem til. Der må ikke ligge uspist foder rundt omkring.
Når akvariet er nyt, så er eksporten af næringsstoffer ikke kommet på plads endnu. Når akvariet har nogle år på bagen, så har man lidt mere spillerum.

Jeg har en del store kirurger og de skal have noget at leve af. Jeg giver kun flagefoder. Jeg giver 2.5 - 3 gram om dagen. Normalt 3 gram, men ser jeg at algevæksten på ruder og andet tager til, så reducerer jeg til 2,5 gram. Du skal måske kun bruge 0,5 gram, måske mindre.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Vejbirk
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: tirs 22. mar 2022 14:49
2
Postnummer: 4700 Næstved
Saltvand siden?: 2007

Re: Hvor meget foder?

Indlæg af Vejbirk »

Tak for svar. :)

Nej underligt nok står der ikke noget om dosering. kun at der skal fodres "sparsomt" et par gange om dagen...


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"