"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

ferie i 3 uge

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 26. mar 2014 00:12
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: odense

ferie i 3 uge

Indlæg af michael20025 »

hejsa efter at have ville tage tilløbe til at stat op med saltvand i laang tid har jeg nu næsten beslutte mig til at gøre det MEEEN så ser man lidt på youtub og bliver igen i tvivl om men nu også skal det for jeg står over de næste par år og skal på lidt støre rejser dog max 3 uge af gangen kan man det med et salt vands akvarium ? min plan er det skal køre så atomistisk som det nu en gang kan det vil sige med en computer og med sump og det blive et 720n liters så rat stort og har plan med at der skal være korler i også.
Senest rettet af michael20025 tirs 7. jun 2022 20:51, rettet i alt 1 gang.
Mack
Reactions:

Re: ferie i 3 uge

Indlæg af Mack »

Jeg ville nok starte det op og køre start fasen og lad den køre i de tre uger du er væk og så tilføje fisk koral osv langsom derefter så kan du måske have fået er år med stabil drift og kan klare de tre uger med automatisk feeder og måske portions anretninger til fisk og dosering med store tanke der kan dække de tre ugers forbrug. Det ville være fint med en som kom jævnligt og fodre de små portionsanretninger og kontrollere alt er som det skal være uden strøm udfald eller nedbrud af pumper osv
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: ferie i 3 uge

Indlæg af Holst »

Jeg var på sommerferie et par uger uden problemer.
lavede en tønde med RO vand til ATO også fik jeg en nabo til at fodre fiskene. Det klarede sig fint. Faktisk var det flottere da jeg kom hjem fordi han ikke fodrede så meget som jeg gør, så færre alger :P Win win
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: ferie i 3 uge

Indlæg af Carsten »

Jeg har været på ferie i knapt 4 uger, og det gik fint. Havde fuldt ferskvandskaret godt op, samt en tønde med ekstra vand. Min far kom forbi ca hver 4 dage og kiggede til huset, fodrede fisk, samt fyldt vand på fra tønden. Så det er ikke en ferie af nogle ugers varighed, der skal holde dig væk
michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 26. mar 2014 00:12
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: odense

Re: ferie i 3 uge

Indlæg af michael20025 »

mange tak for svar så er det jo bare at komme i gang med at bygge mit 720 om til saltvand et projekt der kommer til at køre lidt over noget tid :)
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: ferie i 3 uge

Indlæg af MortenL »

Enig, med de øvrige medlemmer. Lad dog være med at putte nye fisk og koraller mm i baljen en måned inden du tager afsted, når det køre som det skal.

Det gjorde jeg det første år mit 530liters kørte, ufedt at spotte syge fisk dagen inden man skal afsted på ferie. Så efter dette er min filosofi, at hvis det kører, skal der ikke ændres noget inden ferier.

Husk også at tænke fejlsituationer igennem, fint med en kæmpe tønde med RO vand, men går der noget galt med ATO'en, så kan selv en lille pumpe godt hælde store mængder RO vand i akvariet, meget mere end der er plads til. Der var en på Forummet for et par år siden, som havde en skummer med dræn, og drænet var via en slange koblet til en 10 liters spand, alt rigeligt til skummeren, medmindre den gik amok og skummede over, hvilket den gjorde, mens han var på ferie.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: ferie i 3 uge

Indlæg af nbd »

Det er uproblematisk at rejse tre uger væk med mit setup. En stor spand ferskvand med en Tunze osmolator der fylder på sumpen efter behov og en god foderautomat.
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: ferie i 3 uge

Indlæg af Holst »

nbd skrev:Det er uproblematisk at rejse tre uger væk med mit setup. En stor spand ferskvand med en Tunze osmolator der fylder på sumpen efter behov og en god foderautomat.
Man skal bare ikk gøre som jeg.. Smed et stykke plexiglas op som foderautomaten stod på, det bukkede så meget i varmen fra lampen at foderautomaten lå på bunden af akvariet med batteri væske og al mulig andet crap der flød ud i baljen..
Dyre lærepenge.. :/ men var heldig kun at miste en koral.. Godt nok en Homewrecker :/
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: ferie i 3 uge

Indlæg af MortenL »

Holst skrev:
nbd skrev:Det er uproblematisk at rejse tre uger væk med mit setup. En stor spand ferskvand med en Tunze osmolator der fylder på sumpen efter behov og en god foderautomat.
Man skal bare ikk gøre som jeg.. Smed et stykke plexiglas op som foderautomaten stod på, det bukkede så meget i varmen fra lampen at foderautomaten lå på bunden af akvariet med batteri væske og al mulig andet crap der flød ud i baljen..
Dyre lærepenge.. :/ men var heldig kun at miste en koral.. Godt nok en Homewrecker :/
Tak for at du også deler ud af fejl. Noget vi andre også kunne finde på dagen før en ferie for lige at undgå/mindske fordampning.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 26. mar 2014 00:12
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: odense

Re: ferie i 3 uge

Indlæg af michael20025 »

tak for svar alle sammen nu er jeg mere sikke i min sag om at starte op er så småt begyndt at gå i gang med at tage den baggrund ud som side i nu sikke et arbejde pyha :)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: ferie i 3 uge

Indlæg af Marco R »

michael20025 skrev:tak for svar alle sammen nu er jeg mere sikke i min sag om at starte op er så småt begyndt at gå i gang med at tage den baggrund ud som side i nu sikke et arbejde pyha :)
Hej Michael,

Velkommen til denne salte, og dybt, afhængige verden :f3: :f3: :f3:

Fedt du er gået i gang :GO

Vil du ikke lave en akvarietråd under "Medlemmernes akvarier", så du kan følge dit akvariums udvikling fra starten af, ligesom en log/dagbog over dit akvarium? :happy:
Plus vi andre får glæden af at følge dit akvarium, og eventuelt også får inspiration, og bliver inspireret :y
michael20025
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: ons 26. mar 2014 00:12
10
Postnummer: 5000 Odense C
Saltvand siden?: 2019
Geografisk sted: odense

Re: ferie i 3 uge

Indlæg af michael20025 »

Marco R skrev:
michael20025 skrev:tak for svar alle sammen nu er jeg mere sikke i min sag om at starte op er så småt begyndt at gå i gang med at tage den baggrund ud som side i nu sikke et arbejde pyha :)
Hej Michael,

Velkommen til denne salte, og dybt, afhængige verden :f3: :f3: :f3:

Fedt du er gået i gang :GO

Vil du ikke lave en akvarietråd under "Medlemmernes akvarier", så du kan følge dit akvariums udvikling fra starten af, ligesom en log/dagbog over dit akvarium? :happy:
Plus vi andre får glæden af at følge dit akvarium, og eventuelt også får inspiration, og bliver inspireret :y
jo det kunne jeg da godt :)
Marco R
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 5167
Tilmeldt: lør 7. feb 2009 22:03
15
Postnummer: 7000 Fredericia
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Fredericia

Re: ferie i 3 uge

Indlæg af Marco R »

michael20025 skrev:
Marco R skrev:
michael20025 skrev:tak for svar alle sammen nu er jeg mere sikke i min sag om at starte op er så småt begyndt at gå i gang med at tage den baggrund ud som side i nu sikke et arbejde pyha :)
Hej Michael,

Velkommen til denne salte, og dybt, afhængige verden :f3: :f3: :f3:

Fedt du er gået i gang :GO

Vil du ikke lave en akvarietråd under "Medlemmernes akvarier", så du kan følge dit akvariums udvikling fra starten af, ligesom en log/dagbog over dit akvarium? :happy:
Plus vi andre får glæden af at følge dit akvarium, og eventuelt også får inspiration, og bliver inspireret :y
jo det kunne jeg da godt :)
Super, det vil jeg glæde mig til at følge :happy:
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"