"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Ny - Helt ny

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Torben_A
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 25. nov 2021 09:03
2
Postnummer: 5270 Odense N
Saltvand siden?: 2020

Ny - Helt ny

Indlæg af Torben_A »

Kære alle.
Så ny i saltvand at jeg først er ved at tømme mit 450 liters for ferskvand.
Spørgsmål til den absolutte opstart.
Hvilken rækkefølge ?
Skal sand + levende sten som det første lægges i baljen ?
Er det korrekt med ca 35 Gram pr liter vand ?
Herefter vand tænker jeg. Kan saltet tilføres efter opfyldning eller skal det opmåles i hver enkelt spandfuld og opløses inden det kommer i akvariet ?
Skal det tilførte vand være koldt eller tættere på den rigtige temperatur ?
Akvariet kører uden sump, men med Tunze 9012 skimmer.
Bør denne tændes allerede nu - og evt også alle powerheads ?
Bør lyset være tændt nogle timer i døgnet i indkøringsfasen ?
Hvor mange kelvin ligger belysningen typisk på ?
Spørgsmålene må virke rigtig dumme på Jer erfarne, men der er kolossal forskel fra fersk til saltvand og vil bare gerne gøre det rigtigt fra starten.


tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: Ny - Helt ny

Indlæg af tim_rn »

Absolut ikke dumme spørgsmål. Mange, hvis ikke alle, er snotforvirrede i starten.

Jeg vil endda også påstå at de fleste stadig er det efter mange år. For de ting du nævner er jo opstart, og har man 1,2 måske 3 opstarter bag sig, har man enten bare gjort det samme hver gang eller prøvet lidt forskelligt, hvor der alligevel er 1000 variabler der afgør om det er gået godt eller skidt.

Jeg kan eks efter en del år ikke svare på alle dine spørgsmål. Både fordi jeg absolut ikke er den der ved mest, men også fordi nogen af de ting du spørger om har en masse forskellige pros and cons.

Et par ting og bare mit bud:

- jeg mener de fleste laver den ønskede stenopsætning (levende sten er fint, men gør også man har lidt mere travlt). Herefter fordeles sandet rundt om .

- 35 gram er sikkert fint og rigtigt for de fleste producenter. Men se på pakken hvad der skal til og skaf et refraktometer for at tjekke. Saltniveauet er nok noget af det vigtigste. Det er heldigvis forholdsvis billigt at skaffe, og det skal bruges konstant. Der er mange forskellige holdninger til hvor man skal ligge i forhold til salt. Men lige her spænder det dog ikke så vidt. Jeg tror de fleste kører 1.025-1.026 . Det vil du kunne læse på pakken hvad giver af værdier.

- Varm gerne vandet op til den ønskede temperatur når du skal blande. Det skal vel alligevel i? Jeg har dog ikke noget videnskabeligt belæg for det.

- Ingen problemer uden sump. Det er jo "bare" vandvolumen og mulighed for at gemme teknik. Skummeren kræver også indkøring. Men igen, forskellige holdninger. Jeg tænder den efter et par uger. Den skal jo gerne virke godt når fiskene kommer i.

- Cirkulation/powerheads skal være tændt. Ikke nødvendigvis alle for fuld skrue, men cirkuleres skal vandet trods alt.

- Lys gør folk det også forskelligt. Nogen sværger til slukket i x tid, andre tænder fra start. Det er en længere diskussion i sig selv. Måske andre vil byde ind med om der er noget at hente ved den ene eller anden? Lys på får du lov til at lege ekstra med alger i starten. ;)

- Kelvin. Hmm, hvad lys kører du med?


Torben_A
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 25. nov 2021 09:03
2
Postnummer: 5270 Odense N
Saltvand siden?: 2020

Re: Ny - Helt ny

Indlæg af Torben_A »

Tak for dit gode og fyldestgørende svar.
Jeg har lige nu juwels blue og juwels day. 2 af hver slags. Jeg er i tvivl om det skal være endnu mere blåt (højere kelvin)
Forstår jeg dig rigtigt at vandet skal være iblandet salt inden det hældes i akvariet, og ikke bare kan drysses i efterfølgende ?


Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Ny - Helt ny

Indlæg af Jerslev »

Velkommen til. Du bør nok have opløst saltet i vandet inden du kommer det i. Ellers risikerer du en hinde på indersiden, som kan være lidt træls at fjerne.
Det er ihvertfald hvad jeg har gjort hver gang


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Ny - Helt ny

Indlæg af crazy seahorse »

Velkommen til.
Jeg bruger Red Sea salt og der bruges 36,5 gr/L.
Saliniteten måles ved 25 grader og du får det mest nøjagtige resultat, ved at vandet du blander op også er 25 grader.
Når man blander så er reglen, du skal hælde salt i dit vand og ikke vand i dit salt. Så først vandet (helst RO vand) og derefter salt.

Jeg havde lys og hele møllen kørende fra starten af, skummer, lys, varme, cirkulation og osmolator, alt kørte. Jeg tror det er en smagssag.

Jeg placerede døde ls og søjler (også døde ls) inden der kom vand i. Det er nemmere at rykke rundt på dem, når man ikke har vand plaskende rundt om armene. Man skal heller ikke tørre armene af i et væk, når man lige skal lidt væk for at se resultatet. Jeg brugte flere dage på det og så er det også nemmere, hvis man ikke har friske ls at tage hensyn til. De dør ikke af udtørring i kortere tid, men kan man undgå det sååå.
De levende sten placerede jeg efter der var kommet vand i. Når ikke du har en sump på, så fyld akvariet delvist op inden de kommer i. Så slipper du for at skulle hive vand ud. Sten fortrænger en del vand.

Hvis du vil have bundlag i, så kan det med fordel lægges i så tidligt som muligt. Jeg kom det i efter algefasen var overstået, fordi jeg ikke var sikker på om det skulle i.
Alle jomfruelige overflader er ledig plads for bakterier og alger - bundlag er også en masse ledig plads, stor overflade. Så jeg fik lige en ekstra algefase på mit bundlag, fordi jeg ikke havde lagt det i fra starten af.

For mig er en kelvingrad på 14-16000 fint i opstarten. Det er ret hvidt, nærmest dagslys. Det er fint til alger mv. Det blå lys er mest til farverne på koraller og fisk.
Mit kører i dag det "hvide look" de første timer og der ser det faktisk ikke imponerende ud. Lyset bliver så mere blåt senere på dagen og om aftenen, hvor man gerne betragter akvariet mere.

Edit: Ser lige at du kører med rør. Jeg bruger LED og der blander man jo lyset efter behov og lyst. Jeg ville holde det i det hvidlige i starten. Algerne skal have så meget lys som muligt.
De skal gerne i gang, så du kan få algefasen overstået i en ruf. Det går alligevel altid aaaalt for langsomt.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Torben_A
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 18
Tilmeldt: tors 25. nov 2021 09:03
2
Postnummer: 5270 Odense N
Saltvand siden?: 2020

Re: Ny - Helt ny

Indlæg af Torben_A »

Tusind tak. Virkelig fedt I gider bruge til på at hjælpe en rookie i faget


Casper T.
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 401
Tilmeldt: fre 17. jan 2014 10:38
10
Postnummer: 2900 Hellerup
Saltvand siden?: 2014

Re: Ny - Helt ny

Indlæg af Casper T. »

Velkommen til en spændende, og til tider, frustrende verden :D Jeg kalder mit akvarie teenageren. Jeg ved aldrig, hvad humør det er i, når det vågner :D Men det er også stadig forholdsvis nyt. Send endelig opdateringer.


Jens.k
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 246
Tilmeldt: søn 3. jan 2016 21:22
8
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2016
Geografisk sted: 2100 København. Ø

Re: Ny - Helt ny

Indlæg af Jens.k »

Hej Torben A
Velkommen til saltvands hobbyen Jeg vil give dig 5 gode råd.
1. Vær tålmodig. Læs så meget du kan finde om saltvand og det du vil lave med dit akvarie.
Er det et fiske Akvarie (Så kan du ikke have alle slags koraller) Mix Akvarie, SPS eller LPS Akvarie. (der er nogle fisk der spiser koraller)
2. find den metode du vil bruge. (Hvis det er Balling så hvilken en af dem er god for dig?) (det samme med andre metoder sand i akvariet eller ikke sand hvad er best for dig i det lange løb?) (Sumpen med refugium eller ingen refugium). Spørg dig selv hvad vil du med dit saltvands akvarie.
3. find dig 2-3 personer i nærheden af dig med samme metode spørg om du må se deres akvarie. Find dig en mentor der bruger samme metode som dig.
4. når du har et problen så først prøv selv at løse problemet ved læsning, for når du selv søger løsninger får du ofte viden med i rygsæggen der kan hjælpe dig senere i forløbet. :wink:
5. Dette form er super til at få hurtig viden og rigtig god viden men alt hurtig viden er måske ikke det beste viden da der er ingen der keder dit akvarie så når du får noget at vide i et forum som her, tag det som et godt råd og så tjek efter om rådet er det rigtige for dit akvarie. ( Når du dobbelt tjekker får du som regel mere viden) :wink:
Bonus råd. Brug støvmaske når du har med salt at gøre det er fint salt og ikke godt for lungerne på sigt.
Vask hænder og arme når de skal ned i akvariet først med sæbe så skyld godt efter med så varmt vand du kan tåle. (Især hvis du bruger krem eller har jord under neglene) :wink:
Jeg bruger også Vinylhandsker (pudderfri)
Håber du får en rigtig god start.
her er mit råd til en god start
Brug Osmose vand TDS måle 0 til 5 hvis den er over 5 skift filter eller Resin. Salt fra Tropic marin pro MicrōBacter Start XLM 15X Vendt mellem 7 og 14 dage så MicrōBacter 7 Læs på flaskerne hvormeget du skal bruge. Vent en uge.
Test for
Salt 1,025 - 1,026 Bland salt i en stor balje (Her er en beregner for hvor meget salt du skal bruge, men selvfølgelig test med did test grej efter blanding) https://www.hamzasreef.com/Contents/Cal ... ulator.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Ph 7.5 til 8,5
Kh 7,5 til 9.0
Ca 400 til 450
Ma 1250 til 1370
No2 = 0,00 til 0,02
No3 = 0 til 10
Po4 0,02 til 0,05
så 2 klovne fisk. 2 hårdføre koraller dosere MicrōBacter 7 Læs på flaskerne hvormeget du skal bruge.
Start Med din metode og test 2 gange om uge til du har stabile tal så test 1 gang om ugen. (Jeg bruger Triton Core7 som en slags balling method)
Du vil sikkert skulle lave vandskift på et tidspunkt .
Vandskift: normal vandskift 5 til 10% i nødstilfælle Højest 20% vandskift. Bland salt og Osmosevand i en stor spand, brug en pumpe i spanden til at blande med og et varmelære til at opnå den rette temperatur, efter 2 til 3 timer test salt 1,025 tjek og hvor varmt vandet er 24-25 helst 25 grader.
Vandets varme er så dine koraller og fisk ikke får et sjok og så er min erfaring at salt blandes hurtigere hvis vandet er varm.

Mvh Jens Knudsen


Har du brug for Arkitekt hjælp.
Så skal du være velkommen til at kontakte mig
Med venlig hilsen Jens.K
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"