"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Levende sand vs levende sten?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Marc K. A.
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 29
Tilmeldt: tors 7. mar 2019 11:14
5
Postnummer: 2100 København Ø
Saltvand siden?: 2020

Levende sand vs levende sten?

Indlæg af Marc K. A. »

Hej reefers.
Jeg skal til at starte op på mit nano 10G.
Meeen, jeg er I tvivl om jeg skal gå med levende sand eller sten som hjælp til Bakteriekultur?

Alle input modtages med kyshånd:D

Mvh Marc


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Levende sand vs levende sten?

Indlæg af SamuelChristensen »

Levende sand = sand tilføjet bakterier i gel form der aktiveres med vand. Essentielt det samme som rent sand tilføjet bakterier fra en flaske. Ren gimmick honestly. Og så er det beskidt men uden skadedyr.

Levende sten tilføjer mere mikrobiel diversitet, og hvis det er prima kvalitet tilføjer det microfauna og flora som kan hjælpe med et robust akvarie. Dog kommer muligheden for skadedyr også. Men de er svære at undgå uden dedikation fra starten af med et karantæne og observationsakvarie.

Så det er hvad man lige føler for ;)


Tropic Marins danske repræsentant.
Jerslev
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 1468
Tilmeldt: man 10. okt 2005 06:52
18
Postnummer: Ikke angivet
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: 6950

Re: Levende sand vs levende sten?

Indlæg af Jerslev »

Har altid brugt begge dele. At sandet er beskidt er vel ligegyldigt imod med modningen tager uger


450 liters tropeakvarium m weissglas i front og sider, skab fra Tropeakvarier. Lys maxpect RSF 300. Retur Octo 2. Cirkulation: maxpect Gyre 350. Skummer Octo 250. Osmolator: Ato Duo
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2061
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 2007
Geografisk sted: Kolding

Re: Levende sand vs levende sten?

Indlæg af nbd »

SamuelChristensen skrev:Levende sand = sand tilføjet bakterier i gel form der aktiveres med vand. Essentielt det samme som rent sand tilføjet bakterier fra en flaske. Ren gimmick honestly. Og så er det beskidt men uden skadedyr.
Det lyder ikke som om du har prøvet det? De poser Fiji levende sand jeg har købt har været fulde af liv - bittesmå orme, krebsdyr etc. Og selvfølgelig bakterier. Når man køber levende sand er det vigtigt at holde øje med produktionsdato/udløbsdato. Har det ligget for længe hos forhandleren får man som Samuel siger beskidt sand :G

Levende sten er også godt. Men man ved aldrig hvad der vokser ud af dem :HA

Jeg startede selv op på tørre sten (for at undgå uønskede organismer) og levende sand. Hvis du ønsker levende sten, vil jeg anbefale at købe én sten fra en privat med et velfungerende system - uden glasroser mm.


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Levende sand vs levende sten?

Indlæg af SamuelChristensen »

Beskidt sand, i min optik, indeholder plastik, støv og metalrester. I får sku ikke mig til at hælde en pose uvasket sand i akvariet. :D Jeg snakker ikke organisk beskidt her.

nbd hvad er det for noget sand du siger du har købt med orme og krebsdyr? Det er på ingen måde standarden med "levende sand" og jeg kan ikke finde et sand produkt der skulle indeholde dyr? Så det må du gerne dele!


Tropic Marins danske repræsentant.
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"