"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Første opstart af saltvand

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Dannynygaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 27. jan 2021 18:26
3
Postnummer: 5330 Munkebo
Saltvand siden?: 2020

Første opstart af saltvand

Indlæg af Dannynygaard »

Starter op i weekenden. Lige et par spørgsmål,

Først har jeg et osmoseanlæg der producere vand med en værdi på 4 ppm. Skal det i 0? I så fald kan jeg køre det gennem granulat.

Når jeg har fyldt baljen med osmosevand i blandet salt, skal jeg så tilføre forskellige næringsstoffer? Og hvilke? Eller vente til senere i processen.

Skal jeg køre med lys på under indkøringen? Eller ligegyldigt?

Temperatur 25 grader?

Har købt lidt testsæt. Er det rigtigt forstået at det ikke giver mening at måle i starten?
Senest rettet af Dannynygaard ons 27. jan 2021 21:18, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Første opstart af saltvand

Indlæg af crazy seahorse »

Velkommen til.
Du kan sætte et harpiksfilter efter dit ro anlæg. Det vil sikkert få den ned på 0

Du behøver ikke at tilsætte noget i starten. Der er intet forbrug før der kommer koraller i. Så vent du et stykke tid.

Der er delte meninger om lys. Jeg har altid lys på under opstart, ja faktisk alt, skummer, varme - og lys.

25 grader er glimrende.

Vent også med at måle. Værdierne er meget uregelmæssige i starten under algefasen.
Men hvis du gerne vil øve dig i at teste, så sker der ikke noget ved det. Men det er ikke nødvendigt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Dannynygaard
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 24
Tilmeldt: ons 27. jan 2021 18:26
3
Postnummer: 5330 Munkebo
Saltvand siden?: 2020

Re: Første opstart af saltvand

Indlæg af Dannynygaard »

crazy seahorse skrev:Velkommen til.
Du kan sætte et harpiksfilter efter dit ro anlæg. Det vil sikkert få den ned på 0

Du behøver ikke at tilsætte noget i starten. Der er intet forbrug før der kommer koraller i. Så vent du et stykke tid.

Der er delte meninger om lys. Jeg har altid lys på under opstart, ja faktisk alt, skummer, varme - og lys.

25 grader er glimrende.

Vent også med at måle. Værdierne er meget uregelmæssige i starten under algefasen.
Men hvis du gerne vil øve dig i at teste, så sker der ikke noget ved det. Men det er ikke nødvendigt.
Mange tak for svar. Men fint at harpiksfilter / Granulat er en mulighed hvis der skulle være selikat eller andet uønsket i mit osmose vand.

Jeg har mulighed for at sætte varme på mit osmose vand, det er vel ikke et problem at køre 40-45 grader varmt vand i forbindelse med at jeg blander salt i for hurtigere opløsning. Hvis jeg bare sætter de levende sten i akvariet når temp er normal igen, eller er 40-45 grader kortvarigt ikke noget at bekymre sig om i forhold til levende sten?
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Første opstart af saltvand

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg ville ikke komme levende sten i så varmt vand.
Der er ingen grund til at opvarme RO vandet. Bare lav det på 25 grader. Mindre kan også gøre det. Saltet opløses hurtigt. Det tager højst 1-2 timer, nogle gange hurtigere.
Da jeg startede mit sidste op, fyldte jeg det med vand og lod det stå til dagen efter og hældte så salt i sumpen.
Så snart du kan måle saliniteten til 1.025 er det klar til de levende sten.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
NMorell
Dværg kejser
Dværg kejser
Reactions:
Indlæg: 105
Tilmeldt: tors 23. jan 2020 21:59
4
Postnummer: 8464 Galten
Saltvand siden?: 2020

Re: Første opstart af saltvand

Indlæg af NMorell »

Jeg er lidt i tvivl med hvad du mener med varme på osmoseanlægget men jeg vil bestemt fraråde at du sender varmt vand ind i dit osmoseanlæg :)
Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 937
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Første opstart af saltvand

Indlæg af Holst »

NMorell skrev:Jeg er lidt i tvivl med hvad du mener med varme på osmoseanlægget men jeg vil bestemt fraråde at du sender varmt vand ind i dit osmoseanlæg :)
Men tempereret :)
Man kan se på data for ens membran hvilken temperatur den er opgivet til. Gerne 17-20°C.
Membranen skulle trække sig sammen ved koldt vand og derved få en dårligere "ratio". I teorien ;)
Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Første opstart af saltvand

Indlæg af crazy seahorse »

NMorell skrev:Jeg er lidt i tvivl med hvad du mener med varme på osmoseanlægget men jeg vil bestemt fraråde at du sender varmt vand ind i dit osmoseanlæg :)
Jeg tror der mentes en varmelegeme i RO vandet.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"