"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af Knop »

Hej!
Jeg er nu 2 mdr inde i opstarten af mit 112l. saltvand. Og jeg har afgjort ikke grebet det korrekt an!
Bl.a. startede jeg op med at have en fisk i. Og har også tilføjet lidt koraller. Men alt lever ;)

Jeg har på intet tidspunkt kunnet måle hverken nitrit eller nitrat. Fosfat har jeg målt fra 0.06, ned til 0.03.
Til gengæld mener jeg at kunne måle ammoniak/nh3. Jeg bruger Salifert testsæt, og må tilstå at jeg har svært ved at vurdere farven. Men jeg har anslået den til at ligge på <0.15.
Det jeg ikke forstår, er at jeg overhovedet måler ammoniak, men intet nitrit eller nitrat 2 mdr inde i forløbet... :?

Jeg har 10 kg. døde sten og 3 kg. LS i displayet, kører med en Bubble Magus C3.5, og har 30g Rowaphos i en pose i min filtersok.
Jeg drypper med 2 dråber Aqua Forest Bio S bakteriekultur, og fodrer fisk ca hveranden dag med flagefoder, og lejlighedsvist med enten tørret eller optøet artemia som korallerne så osse får lidt af. Prøver at undgå at fodre mere end de spiser.

Jeg har haft temmelig mange og lange grønne håralger, som jeg fjerner manuelt når de er lange nok til at min DIY Algea Vac kan få fat i dem.
Og de virker til at være på retur, men vil ikke slippe helt. Der er stadig nyvækst af alger på et par af stenene.

Er det hele ganske enkelt bare et udtryk for at min indkøring ikke er gennemført endnu? Og er der dermed håb for at det retter sig? :pray:
Eller har jeg begået så graverende fejl under opstart, at jeg skal foretage nogen grundlæggende ændringer?

Mvh. Knop.


charlie saltvand
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3695
Tilmeldt: man 20. maj 2013 20:45
10
Postnummer: 2450 København SV
Saltvand siden?: 1983

Re: Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af charlie saltvand »

Hej Knop.

Vil lige skynde mig at skrive at jeg desværre ikke har en "løsning, eller et quick fix" til dig. Så er det på plads :y Men kan fortælle hvad jeg har gjort ved opstar.

Jeg har lige startet akvarie op. Det har kørt ca 3 uger nu. Jeg målte en smule nitrit (No4) i de 2 første dage. Efter det havde kørt en uge målte jeg ikke mere No4, men Nitrat (No3) på 40. Den er nu nede på 1.00
Min po4 startede med at være ca 0.50, den er nu på ca 0.07 og faldende. Jeg startede som dig op med døde (tørre) sten og nogle få LS til at pode systemet med. Jeg kører med skummer og refugium med makroalger i. Derud over har jeg podet med prodibio bakterier fra Biodigest og nogle bakterier jeg havde stående fra Triton. Herefter gav jeg systemet et skvat hjemmelavet vsv i 3 dage i træk, som foder til bakterierne. Jeg satte fire små fisk i systemet for en uge siden og fodre dem dagligt med lidt tørfoder og en terning mysis. Jeg har hældt 6 poser små codpods i (bitte små levende pods) og så doseret phytoplankton (foder til pods) nogle gange. Mine ruder er nu nærmest dækket af pods. Jeg har lidt nemme koraller i som "test" koraller og de står alle pænt.

Jeg har lidt brune alger på sten og bundlag, også lidt silikat alger tror jeg, en lille smule dino alger og sidst også en smule cyano alger. Jeg tænker at de forsvinder når indkøringen er overstået. Det jeg før har set er at alge opblomstringen kommer i bølger under indkøringen. Det er som om de vokser og bruger næringen op i baljen, så dør de fleste af sult når der ikke er mere næring, når de dør kommer der næring i vandet igen og så vokser algerne igen osv osv. For hver gang bliver algeopblomstringen mindre og mindre. Jeg panikker ikke over de alger, tænker at de nok skal forsvinde.


Jeg tror, som du selv skriver, ikke at din indkøring er overstået endnu.
Hvor gammelt er dit testsæt? De kan blive for gamle.
Hvad ligger din ph på? Tror måske den er lidt lav...?
Jeg kan heller ikke forstå du måler ammoniak, jeg ville skifte noget vand hvis jeg var dig.
Måske stoppe med at dosere de der bakterier i en uge og så se hvad der sker?
Er det på nye eller brugte sten du får gha (grønne hår alger)?

Husk husk husk at tålmodighed er den vigtigste medspiller i den her hobby og at intet godt sker hurtigt, små og langsomme ændringer, = stabilitet er vejen frem :GO


Har prøvet lidt af hvert. Besøg mit nuværende setup = Less is more her http://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=94&t=73750" onclick="window.open(this.href);return false;
Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af Knop »

Hey! Tak for svar! :)
Fedt at høre om din opstart, jeg kan se at min egen ikke afviger dramatisk fra den, hvilket beroliger mig lidt! ;)
Jeg har ikke meget indblik i VSV metoden, og har ikke overvejet den endnu. Men må da sige at det undrer mig at jeg ikke har haft de høje nitrat målinger, som jeg hører de fleste andre har. Jeg målte ikke værdier de første par uger, så ved ikke om nitrat var forhøjet dér. Men jeg har ikke på noget tidspunkt kunnet måle indhold af hverken nitrit eller nitrat.

Jeg bruger Salifert testsæt som blev indkøbt i Oceanreef 10 dage efter opstarten, ingen af dem er i nærheden af udløbsdatoen. Min PO4 test er Red Sea, og købt brugt. Men skulle ikke være for gammel. Og jeg tænker heller ikke at de målinger er helt skæve.

Min ph blev målt til 8.0 i søndags, den har været dalende over en måneds tid fra ca. 9.5. Men jeg skiftede 20 l. vand efter at have målt alle værdierne.

Bakterierne begyndte jeg at dosere pga mine NH3 målinger, da det skulle kunne reducere ammoniak (ifølge teksten på flasken) ;)

Algerne startede på en LS. Men pt er de på både døde og levende sten. Ikke alle sten er lige hårdt angrebet, og på nogen er de næsten helt væk.

Men ja, jeg ved at der skal tålmodighed til :) Også selvom det har knebet lidt under indkøringen, og jeg har brudt lidt "regler". Og jeg beroliger mig selv lidt med, at det nok bare er indkøringen der stadig er igang...


Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af Knop »

Bruger i øvrigt osmosevand (TDS 0) og Aqua Forest Reef Salt.


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af Holst »

Hej Knop.
Jeg har heller ikke det endegyldige svar på dine "problemer" eller snarer observertioner, for decideret problemer er det vel ikke med lidt alger.
Jeg ville forsøge at stoppe al fodring, se om det gør noget ved dine alger. De lever af et eller andet, og måske der bare sidder i stenene, hvis det er der du oplever algerne. Sten, især døde sten kan indeholde utrolig meget skidt som udfældes i vandet, ikke målbar da algerne bruger det. Evt. kan du også lave en mørklægning i nogle dage så algerne dør også se om du så kan læse nogle forhøjede værdier, uden fodring. Så vil det stamme fra stenene som udfælder skidt i vandet som algerne kan leve af.
Nogle gang er ens værdier bare fine fordi algerne optager det og lever i bedste velgående. :)


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af Knop »

Jeg har faktisk for ikke så længe siden overvejet mørklægning. Er bare bekymret for min koraller, de er jo ikke stærkt etableret endnu..


Brugeravatar
Holst
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 938
Tilmeldt: man 28. jan 2008 10:11
16
Postnummer: 6800 Varde
Saltvand siden?: 2009
Geografisk sted: Varde

Re: Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af Holst »

Ellers giv det tid og fjern så meget manuelt løbende.. hvis det stadig er en opstartsfase der er igang..


Tænk hvis alle danske søer var af øl, tænk hvis alle danske søer var af øl. Så vil jeg ligge nede på bunden og få bajer smag i munden, tænk hvis alle danske søer var af øl.
Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af Knop »

Ja, det er også den strategi jeg kører indtil videre. Og suppleret med biologisk bekæmpelse med snegle og en Hugo ;)
Mine målinger af NH3 undrer mig stadig. Jeg var af den opfattelse at så snart der er etableret bakteriekulturer, og nitrifikationsprocessen er skudt igang, så bør man ikke længere kunne måle ammoniak. Men nitrit og nitrat istedet. Og det kan jo ikke passe at der efter 2 måneder ikke er etableret bakterier, eller hvad?


sydsjælland
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 334
Tilmeldt: ons 9. feb 2011 14:38
13
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2010

Re: Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af sydsjælland »

Her er altid lidt man kan lære af :-)
" onclick="window.open(this.href);return false;


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af SamuelChristensen »

Knop skrev:Ja, det er også den strategi jeg kører indtil videre. Og suppleret med biologisk bekæmpelse med snegle og en Hugo ;)
Mine målinger af NH3 undrer mig stadig. Jeg var af den opfattelse at så snart der er etableret bakteriekulturer, og nitrifikationsprocessen er skudt igang, så bør man ikke længere kunne måle ammoniak. Men nitrit og nitrat istedet. Og det kan jo ikke passe at der efter 2 måneder ikke er etableret bakterier, eller hvad?
Nej bakterierne skal nok være der. Du tænker for meget over det, især når målingerne er udvundet af et billigt testsæt. Bare fortsæt som du gør med fodermængden, så længe alt ser fint ud skal du ikke være så bekymret. Og ja pluk algerne så ofte du gider, det er langt mere bæredygtigt i et mindre akvarie end at tilføje noget der skal spise dem, men som måske ikke gider, dør selv og forurener, eller efterfølgende selv skal fodres. Og køb et ordentligt testsæt til NO3, og lad være med at spekulerere i ammoniak og nitrit. Så længe dit akvarievand er iltrigt, flow godt og altomsluttende, så skal det nok klare sig :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg tror, at når du kan måle Ammonium, så er det et tegn på at indkøringen ikke er overstået og balancen endnu ikke er etableret.
Ammonium er en del af nitrogencirklen der hedder Ammonium - omdannes til nitrit - omdannes til Nitrat (No3) - omdannes til Nitrogen, der så forsvinder ud gennem overfladen.
Det skal helst være overstået, inden man kommer levende i. Nu har du fisk i og så bliver vejen lidt længere. Det er ikke en katastrofe, men kan dog blive det, hvis man ikke holder igen med ny belastning i form af nye fisk.
Når man tilsætter bakterier, så hjælper man det lidt på vej. Du behøver ikke at køre med fuld vsv, men kan bare nøjes med en smule billig vodka. Der skal bare lidt kulstof i som foder til bakterierne. Jeg har dog aldrig selv brugt det. Man skal være lidt forsigtig med dosseringen af vodka, da der kan komme en od. Det giver tåget vand pga en bakterieopblomstring.
Skulle det ske, så stop med vodka og sørg for at ilte vandet. Det forsvinder gerne hurtigt.
Jeg ville ikke mørklægge, men lade det gå sin gang. Det hele kører af sig selv og behøver normalt ingen indgreb.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af Knop »

SamuelChristensen skrev:Nej bakterierne skal nok være der. Du tænker for meget over det, især når målingerne er udvundet af et billigt testsæt. Bare fortsæt som du gør med fodermængden, så længe alt ser fint ud skal du ikke være så bekymret. Og ja pluk algerne så ofte du gider, det er langt mere bæredygtigt i et mindre akvarie end at tilføje noget der skal spise dem, men som måske ikke gider, dør selv og forurener, eller efterfølgende selv skal fodres. Og køb et ordentligt testsæt til NO3, og lad være med at spekulerere i ammoniak og nitrit. Så længe dit akvarievand er iltrigt, flow godt og altomsluttende, så skal det nok klare sig :)
Jeg kan heller ikke forstå hvis de IKKE er opstået efter 2 mdr, hvor der bliver tilsat både bakterier og materiale til dem at omdanne (foder og fiskelort). Retfærdigvis skal det også lige nævnes at jeg har meget svært ved at vurdere farven på testen, og har vurderet den til den lavest mulige som ikke er 0.
Grunden til jeg valgte Saliferts testsæt, var at jeg læste flere steder at de blev betragtet som de bedste hjemmetest (med undtagelse af PO4 testen). Men jeg synes den er svær at vurdere! Især NO3, fordi der er så lille en mængde væske i bunden af testglasset, og farven skal vurderes ved at se gennem siden! :shifty:
Derudover har jeg også testet med Red Seas NO3 test, med samme resultat (=0)...
Hvilket ordentligt testsæt til nitrat vil du anbefale i stedet?
Men ja, jeg tror også at jeg vil stoppe med at gå ret meget op i det med næringsværdierne og bare give det tid. ;)


SamuelChristensen
Foxface
Foxface
Reactions:
Indlæg: 344
Tilmeldt: man 20. mar 2017 15:39
7
Postnummer: 8600 Silkeborg
Saltvand siden?: 2017

Re: Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af SamuelChristensen »

Knop skrev:
SamuelChristensen skrev:Nej bakterierne skal nok være der. Du tænker for meget over det, især når målingerne er udvundet af et billigt testsæt. Bare fortsæt som du gør med fodermængden, så længe alt ser fint ud skal du ikke være så bekymret. Og ja pluk algerne så ofte du gider, det er langt mere bæredygtigt i et mindre akvarie end at tilføje noget der skal spise dem, men som måske ikke gider, dør selv og forurener, eller efterfølgende selv skal fodres. Og køb et ordentligt testsæt til NO3, og lad være med at spekulerere i ammoniak og nitrit. Så længe dit akvarievand er iltrigt, flow godt og altomsluttende, så skal det nok klare sig :)
Jeg kan heller ikke forstå hvis de IKKE er opstået efter 2 mdr, hvor der bliver tilsat både bakterier og materiale til dem at omdanne (foder og fiskelort). Retfærdigvis skal det også lige nævnes at jeg har meget svært ved at vurdere farven på testen, og har vurderet den til den lavest mulige som ikke er 0.
Grunden til jeg valgte Saliferts testsæt, var at jeg læste flere steder at de blev betragtet som de bedste hjemmetest (med undtagelse af PO4 testen). Men jeg synes den er svær at vurdere! Især NO3, fordi der er så lille en mængde væske i bunden af testglasset, og farven skal vurderes ved at se gennem siden! :shifty:
Derudover har jeg også testet med Red Seas NO3 test, med samme resultat (=0)...
Hvilket ordentligt testsæt til nitrat vil du anbefale i stedet?
Men ja, jeg tror også at jeg vil stoppe med at gå ret meget op i det med næringsværdierne og bare give det tid. ;)
Når man er nede i de lave værdier, så er Tropic Marins helt vidunderlig. Hvis man er usikker på de røde farver er Nyos' rigtig god med gul farve, og hvis man er helt skidt med farverne er den nye Nitrate checker fra Hannah nok det bedste bud.
Bedste hjemmetest? Salifert? Det er vidst skrevet af folk der aldrig har brugt andet og ikke ved hvordan et lækkert test sæt fungerer ;)
Tænk på hvor lidt vand fra akvariet der skal bruges til testen, som du har bemærket. 1 ml!?! Hvis du har bare én halv dråbe kondens vand i glasset, en ekstra dråbe fra pipetten osv osv, vil der være en stor fejlmargin på resultatet. Tropic Marins bruger 15 ml = meget mere troværdigt resultat. Nyos bruger 5, så den er også langt bedre. Jo mere vand der testes, jo mere præcis er kemien fordi vi tilføjer materialer med relativt upræcise værktøjer. Jeg vil synes du skal investere i Nyos', den er let tilgængelig og billig.

De nitrificerende bakterier fordobles hver 30. time, så bare rolig, de skal nok være der. :)


Tropic Marins danske repræsentant.
Knop
Rev hummer
Rev hummer
Reactions:
Indlæg: 31
Tilmeldt: lør 17. aug 2019 11:46
4
Postnummer: 8766 Nørre Snede
Saltvand siden?: 2020

Re: Spørgsmål omkring værdier i nyopstartet akvarie

Indlæg af Knop »

crazy seahorse skrev:Jeg tror, at når du kan måle Ammonium, så er det et tegn på at indkøringen ikke er overstået og balancen endnu ikke er etableret.
Ammonium er en del af nitrogencirklen der hedder Ammonium - omdannes til nitrit - omdannes til Nitrat (No3) - omdannes til Nitrogen, der så forsvinder ud gennem overfladen.
Det skal helst være overstået, inden man kommer levende i. Nu har du fisk i og så bliver vejen lidt længere. Det er ikke en katastrofe, men kan dog blive det, hvis man ikke holder igen med ny belastning i form af nye fisk.
Når man tilsætter bakterier, så hjælper man det lidt på vej. Du behøver ikke at køre med fuld vsv, men kan bare nøjes med en smule billig vodka. Der skal bare lidt kulstof i som foder til bakterierne. Jeg har dog aldrig selv brugt det. Man skal være lidt forsigtig med dosseringen af vodka, da der kan komme en od. Det giver tåget vand pga en bakterieopblomstring.
Skulle det ske, så stop med vodka og sørg for at ilte vandet. Det forsvinder gerne hurtigt.
Jeg ville ikke mørklægge, men lade det gå sin gang. Det hele kører af sig selv og behøver normalt ingen indgreb.
Jeg har forsøgt at læse lidt op på nitrifikationsprocessen inden jeg satte projektet i søen :) Og er også helt overbevist om at opstarten ikke er fuldført og balancen opnået endnu.
Min undring går mere på at jeg slet ikke måler tilstedeværelse af hverken nitrit eller nitrat, selvom jeg måler ammonium. I en groft simplificeret forståelse af processen, ville jeg tolke det som at der ingen bakterier er i akvariet til at omdanne ammonium og skyde første trin i processen igang. Men jeg kan jo logisk konstatere, at selvfølgelig er der dét! Ellers ville ammonium være skyhøj og alt ville være dødt :dizzy:
Næste konklusion må vel så naturligt være, at der er rigeligt af de bakterier, der omdanner nitrit og nitrat. Og derfor er de værdier = 0. Men for få af dem, der omdanner ammonium... Eller at mine testsæt fejler :hehe:
Man skulle ha' læst biokemi! :biggrin:
Jeg tror iøvrigt at jeg vil bruge lidt af dagen i dag på at læse mere op på VSV, nu det er blevet foreslået et par gange. Faktisk har det overrasket mig lidt at læse, at bakterierne ikke lever af at omdanne et næringsstof til et andet, men at det er et resultat af deres respiration! Dén havde jeg ikke fanget tidligere. Så tilføjelse af carbon i form af f.eks. sukker og alkohol som foder til bakterierne, giver nu god mening for mig. Om ikke andet, så for en periode i starten.

Jeg føler lidt et behov for at forklare mig, i forhold til at akvariet blev startet op med en fisk ;)
Der skete dét, at der ret uventet fulgte en picasso aftrækker med mine nyindkøbte LS som hitchhiker. I min research var jeg faldet over en som beskrev hvordan han konsekvent opstartede saltvandsakvarier, ved at tilføje nogle ferskvandsfisk (måske mollyer) som nemt kunne akklimatiseres til saltvand. Idéen med - og teorien bag - dette var, at fisk langt hurtigere omsætter foder til næringsstoffer, istedet for at man ghost feeder og/eller tilsætter en rå reje, og så venter på at det langsomt nedbrydes i akvariet. Derudover udskiller de også ammonium fra deres respiration gennem gællerne. Alt i alt, lød det hele egentlig fornuftigt og plausibelt på mig. Han gjorde opmærksom på at der selvfølgelig var en risiko for at man mistede fiskene, hvilket var grunden til at han brugte billige ferskvandsfisk. Måske nok ret etisk forargeligt. Men han sagde også at han endnu aldrig havde mistet en fisk til metoden.
Da jeg så stod med en uventet - og aldeles uplanlagt - fisk, som poppede ud af en hule i en sten, valgte jeg altså at beholde den og lade den hjælpe mig med indkøring af akvariet. Og fisken har ikke lidt nogen overlast, men er velnæret og vokset en del.
Jeg ville ikke bevidst vælge den metode, næste gang jeg skal starte et akvarie op, af flere grunde. Men det er i hvert fald baggrunden for måden jeg er startet op denne gang ;)


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"