"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

Brunt snask i sandet.

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Brunt snask i sandet.

Indlæg af Anikka »

Jeg har noget brunt stads som kommer igen og igen ligegyldigt hvad jeg end gør. Jeg kan fjerne det hele sammen med vandskift, tandbørste, skraber og rensning af sandet. Men så går der en times tid og så begynder det at dukke frem igen.

Jeg håber virkelig at nogle af jer kloge hoveder kan hjælpe lidt.

Mvh anikka
Vedhæftede filer
Screenshot_20201112_175740_com.dyhwang.aquariumnote.jpg
Screenshot_20201112_175833_com.dyhwang.aquariumnote.jpg
Screenshot_20201112_175839_com.dyhwang.aquariumnote.jpg
Screenshot_20201112_175842_com.dyhwang.aquariumnote.jpg
Screenshot_20201112_175845_com.dyhwang.aquariumnote.jpg
Screenshot_20201112_175848_com.dyhwang.aquariumnote.jpg
Screenshot_20201112_175854_com.dyhwang.aquariumnote.jpg
Screenshot_20201112_175911_com.dyhwang.aquariumnote.jpg


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Brunt snask i sandet.

Indlæg af crazy seahorse »

Nu er det lidt vanskeligere at komme med et bud, hvis man ikke har et billede af det.
Det du beskriver lyder som enten, cyano eller dinoflagellater. Forskellen er, at Cyano er bakterier, mens dinoer er furealger.
Mørklægning hjælper på algerne, mens det har knap så god effekt på cyano. (cyano kan leve af ALT)

Jeg har haft dinoer tidligere, i mit gamle system. De var primært i overfladen, mellem korallerne i toppen af revet. Den type jeg havde kaldes også for snotalger, de ligner snot.
Jeg sugede det ud, men det kom tilbage igen. Det hjalp da jeg fik fjernet korallerne i toppen og dermed fik mere fri vandbevægelse. Flow er vigtigt i næsten en hver henseende.
Prøv at kigge her:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Personligt er jeg ikke vild med uv, det slår også gode bakterier ihjel. Men en korrekt justering af No3 og Po4 er vigtig i kampen. Tilførsel af ekstra bakterier benytter jeg også og fornemmelsen er, at det har en gavnlig effekt.
Men vigtigst for mig er - balancen i akvariet. Jeg har haft et kalkreaktor problem og det gav et drop i Kh og dermed en ubalance. Det er ca to måneder siden nu og alt er på plads.
Den ubalance det gav gjorde, at jeg måtte justere næringsniveauet tilbage på plads igen. Korallernes vækst stopper = mindre forbrug = stigende værdier. Når korallerne kommer i gang igen, så er det den anden vej. Så reguleringer løbende = ubalance. Her gav det cyano igen, hvilket jeg ellers stort set var kommet af med. Nu skal det så udkonkurreres.
Så din balance er vigtig.
Men kig p videoen og spørg så igen, hvis der er spørgsmål.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Re: Brunt snask i sandet.

Indlæg af Anikka »

Det er en super god video og jeg elsker hvordan han kan forklare det på en måde så alle kan følge med.

Jeg kan desværre først fremvise billeder i morgen da jeg lige havde gjort rent i akvariet da jeg kom i tanke om denne side.

Det ligner cyano men er meget brunt, jeg har erfaret at mit clean up crew gerne vil spise det og har gjort et fantastisk stykke arbejde da jeg endelig fik den mængde jeg havde brug for i mit setup.

Nu er det bare sandet jeg mangler at få styr på, for mine 3 nassarius snegle gør da i hvert fald ikke dagens gode gerning.
Vedhæftede filer
Dette er et gammelt billede, men det viser hvordan det ser ud.
Dette er et gammelt billede, men det viser hvordan det ser ud.


Brugeravatar
Barner
Rev Papegøje fisk
Rev Papegøje fisk
Reactions:
Indlæg: 931
Tilmeldt: fre 23. dec 2005 12:41
18
Postnummer: 8370 Hadsten
Saltvand siden?: 2004

Re: Brunt snask i sandet.

Indlæg af Barner »

Her er også et par rigtige gode links, som er gode at læste lidt i. måske noget der virker for dig.
Ud fra beskrivelsen tror jeg det er Cyano / slimalger (i linket fra pederrevnørd er der også billede af Brunt slim)

De gange jeg har haft det i udbrud i systemet (for det bliver aldrig udryddet, men holdt nede) har jeg været løbet tør for tilsætning af bakterie over en tid. hvor det så er kommet snigende. efter genoptaget bakterie tilsætning er det stille og rolig kommet ned på et niveau hvor det ikke sådan lige ses. Altså under kontrol.
Før i tiden brugte jeg BioDigest fra Franske Prodibio. Virker super godt, men kan ikke finde en i DK som sælger. Derfor er jeg gået over til Bacto Therapy fra Tyske Fauna Marine. Hvilet også er et godt bud på bakterie tilsætning

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=92383" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=63793" onclick="window.open(this.href);return false;

:h


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Brunt snask i sandet.

Indlæg af crazy seahorse »

Barner skrev:Her er også et par rigtige gode links, som er gode at læste lidt i. måske noget der virker for dig.
Ud fra beskrivelsen tror jeg det er Cyano / slimalger (i linket fra pederrevnørd er der også billede af Brunt slim)

De gange jeg har haft det i udbrud i systemet (for det bliver aldrig udryddet, men holdt nede) har jeg været løbet tør for tilsætning af bakterie over en tid. hvor det så er kommet snigende. efter genoptaget bakterie tilsætning er det stille og rolig kommet ned på et niveau hvor det ikke sådan lige ses. Altså under kontrol.
Før i tiden brugte jeg BioDigest fra Franske Prodibio. Virker super godt, men kan ikke finde en i DK som sælger. Derfor er jeg gået over til Bacto Therapy fra Tyske Fauna Marine. Hvilet også er et godt bud på bakterie tilsætning

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=92383" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.saltvandsforum.dk/viewtopic.php?f=1&t=63793" onclick="window.open(this.href);return false;

:h
Jeg bruger også Prodibio fra Bio Digest. Jeg bruger pro udgaven (det er bare større ampuller) og det eneste sted jeg har kunne finde det er hos Aquapro 2000 i Tyskland.
Den almindelige størrelse har de fleste webshops i Tyskland. Glimrende produkt, som jeg er rigtig glad for at bruge.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Brunt snask i sandet.

Indlæg af crazy seahorse »

Anikka skrev:Det er en super god video og jeg elsker hvordan han kan forklare det på en måde så alle kan følge med.

Jeg kan desværre først fremvise billeder i morgen da jeg lige havde gjort rent i akvariet da jeg kom i tanke om denne side.

Det ligner cyano men er meget brunt, jeg har erfaret at mit clean up crew gerne vil spise det og har gjort et fantastisk stykke arbejde da jeg endelig fik den mængde jeg havde brug for i mit setup.

Nu er det bare sandet jeg mangler at få styr på, for mine 3 nassarius snegle gør da i hvert fald ikke dagens gode gerning.
Dinoer er, så vidt jeg husker, giftige for fisk og snegle (kan huske galt her) og derfor er der ingen der spiser det. Man skal også lave vandskift og evt køre med aktivt kul efter en behandling for at fjerne den gift de afgiver når de slås ihjel.
Kunne det simpelthen være brune alger? Tænker, at når dit cuc spiser det, så er det sikkert ikke giftigt. Er akvariet ny startet?


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Re: Brunt snask i sandet.

Indlæg af Anikka »

Jeg er selv begyndt at dosere med bakterier, samtidig med at jeg tilføjede cuc faktisk. :-P

Jeg tilføjer lige et billede af min sump. ;-)

Det var nemlig også min tanke SH, men fordi at jeg gjorde 3 ting på en gang (dumt af mig, i know) så ved jeg desværre ikke hvilken af dem der gav pote.
Vedhæftede filer
Bagerste rum har først en filtersok og derefter pellets, så kommer min skummer og min varmer, så boblefang med lidt filt, alger og derefter aktivt kul, så lidt sten til frags og tilbage til akvariet
Bagerste rum har først en filtersok og derefter pellets, så kommer min skummer og min varmer, så boblefang med lidt filt, alger og derefter aktivt kul, så lidt sten til frags og tilbage til akvariet


Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Re: Brunt snask i sandet.

Indlæg af Anikka »

Det ligner faktisk helt vildt brun bakterie fra dit andet link. :-)


Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Re: Brunt snask i sandet.

Indlæg af Anikka »

Det er svundet betydeligt ind efter de ting jeg har gjort men det mangler lige det sidste, nu ved jeg så bare ikke om det er tid og tålmodighed eller om det er ubalance.
Vedhæftede filer
IMG_20201113_170016.jpg
IMG_20201113_170026.jpg
IMG_20201113_170007.jpg
IMG_20201113_170009.jpg


Anikka
Pudsereje
Pudsereje
Reactions:
Indlæg: 17
Tilmeldt: søn 7. jun 2020 18:31
3
Postnummer: 8450 Hammel
Saltvand siden?: 2020

Re: Brunt snask i sandet.

Indlæg af Anikka »

Kunne det måske være en hjælp at rengøre sandbunden, slukke lyset og tilføje noget bakterie blanding, for at give det en chance for at slå rødder inden det andet tager over.?


Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: Brunt snask i sandet.

Indlæg af crazy seahorse »

Anikka skrev:Kunne det måske være en hjælp at rengøre sandbunden, slukke lyset og tilføje noget bakterie blanding, for at give det en chance for at slå rødder inden det andet tager over.?
Jeg synes altså, at det på dine sidste billeder af bunden, ligner cyano.
Det ville jeg suge op og så tilføre bakterier. Cyano skal jagtes hele tiden, både på bund og sten. Er man vedholdende så forsvinder det lige så stille.
I mit eget suger jeg det cyano jeg kan finde, børster ruder og sten for cyano - og så tilsætter jeg bakterier. Husk at slukke skummer, uv og evt ozon når du tilsætter bakterier.
Hos mig er det slukket i 4-6 timer. 1-2 timer bør dog være nok.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"