"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

4 Røvhuller på stribe - hvordan fjerner man koraller?

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

4 Røvhuller på stribe - hvordan fjerner man koraller?

Indlæg af tim_rn »

I mine første år havde jeg så mange problemer med at holde live i ting, at jeg aldrig har lært at slippe af med uønskede koraller.

Første skridt er naturligvis ikke at introducere dem, man på sigt ikke vil have over det hele. Men de er jo flotte nogle steder, og andre steder skal de helst væk, selvom jeg ikke er meget for at slå koraller ihjel.

Så på nedenstående billede kan jeg faktisk vise alle 4, jeg ønsker at fjerne/minimere. Men hvordan?

1. Grøn Rhodactis antager jeg midt i billedet. Overlever alt!
2. Grønne skiver, aner ikke navn, spreder sig mange steder. Også midt i billedet, lige under rhodactis.
3. Grønt Græs / GSP (svært at pille af lige der) Man aner det lige oppe til højre for rhodactis.
4. Blå/Røde skiver, der breder sig i hele akvariet, inkl. mellem zoa'er. Er svære at se lige her, men på stenen til venstre i billedet.

Rhodactis (1) bliver store og flne. Jeg vil selvfølgelig gerne bare give dem videre, men tvivler på jeg kan få dem til at slippe ala anemoner. Er det bare lidt saltsyre ind i munden?

Grønne skiver (2) og de blå/røde (4) kan jeg skrabe i 1000 stykker, og de regenerer sig selv på et par dage, og så er der bare 4 nye. Saltsyre?

Det grønne græs piller jeg af så vidt muligt. Men ellers overvejer jeg bare at tage noget 2-komponentlim og lave et tæppe af lilla slim og lægge indover.

- Er der nogen der kan give et lille crash course i hvordan og hvordan ikke de her røvhuller kan fjernes? Hvis det eks. "bare" er saltsyre, hvilken styrke og hvordan får I det på - er det bare en plastikpipette? Og jeg tænker der er en grænse for hvor mange koraller man kan nakke på en dag/uge.
De 4 røvhuller på stribe
De 4 røvhuller på stribe


Brugeravatar
Ditzel
Eremit krebs
Eremit krebs
Reactions:
Indlæg: 27
Tilmeldt: ons 25. jul 2018 07:54
5
Postnummer: 5450 Otterup
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Nordfyn

Re: 4 Røvhuller på stribe - hvordan fjerner man koraller?

Indlæg af Ditzel »

Jeg fjerner selv problem-skiver med NaOH. Mit akvarievand har en lidt lav pH, så ser ingen mening i at sænke den yderligere med HCl, som alle ellers ser ud til at bruge.
Jeg bruger en 10M NaOH givet med en 1mL-sprøjte med 21G-nål på. Prøver så vidt muligt at injicere direkte i vævet, men ellers lige omkring foden, og langsomt så det ikke bare flyder væk. Tager max 2 skiver ad gangen og bruger allerhøjest 0,5mL NaOH (har 350-400L vand).
Ovenstående er blot info om hvad jeg gør, og ikke ment som en anbefaling; 10M NaOH er slemt nok at få på huden, så tør slet ikke tænke på en stikskade med det!


Juwel Trigon 350, 45L hjemmebygget 5-kantet sump, Maxspect R420R 180W, Tunze 9004, Jebao DCW-2000.
Brugeravatar
JesperBrask
Scooter Blenny
Scooter Blenny
Reactions:
Indlæg: 62
Tilmeldt: lør 21. jul 2018 11:30
5
Postnummer: 3500 Værløse
Saltvand siden?: 2018
Geografisk sted: Værløse

Re: 4 Røvhuller på stribe - hvordan fjerner man koraller?

Indlæg af JesperBrask »

Jeg bruger bare den saltsyre man kan købe i silvan. Du skal bruge en sprøjte med nål. Kan godt tage flere behandlinger før de dør helt.


bmvw
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Jeg støtter Saltvandsforum.dk
Reactions:
Indlæg: 704
Tilmeldt: ons 9. feb 2005 16:45
19
Postnummer: 9220 Aalborg Øst
Saltvand siden?: 1990
Geografisk sted: 9220, Aalborg Ø

Re: 4 Røvhuller på stribe - hvordan fjerner man koraller?

Indlæg af bmvw »

Ta en ganske alm smørekniv og krat dem af stenen. Giv dem derefter til en meget glad begynder...


Endelig med vand i stuen.... igen... igen. Og snart igen... Og så lige en gang til...
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3773
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: 4 Røvhuller på stribe - hvordan fjerner man koraller?

Indlæg af crazy seahorse »

Jeg sugede Rhodactis ud med slangen i forbindelse med vandskift. Krattede godt i dem imens jeg sugede. (lugter ilde)
Kunne ikke fjerne dem helt, for de kom altid retur. Men jeg kunne kontrollere dem på den måde. Når de tittede frem igen, så var jeg efter dem med slangen.


"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
PoulD
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 4000
Tilmeldt: søn 15. jan 2012 12:22
12
Postnummer: 2640 Hedehusene
Saltvand siden?: 2012

Re: 4 Røvhuller på stribe - hvordan fjerner man koraller?

Indlæg af PoulD »

Man kan evt. bruge 2 sprøjter, en med kaustisk soda en anden med saltsyre til hhv hver anden af de invasive plageånder, så kan man nuke flere ad gangen uden overhovedet at påvirke pH.


I went to the Jatujak Market last week. Got a Frogfish for my wife . . . best trade I've ever made.

Kan man skabe sig en mindre formue på saltvand?: viewtopic.php?f=93&t=52791" onclick="window.open(this.href);return false;
tim_rn
Naso kirurg
Naso kirurg
Reactions:
Indlæg: 411
Tilmeldt: fre 9. sep 2016 09:41
7
Postnummer: 2300 København S
Saltvand siden?: 2016

Re: 4 Røvhuller på stribe - hvordan fjerner man koraller?

Indlæg af tim_rn »

Opslag oktober 2020, I hjalp alle november 2020 og nu juli 2021 har jeg fået fingeren ud og fik endelig købt en dunk saltsyre (Borup) og hentet et par kanyler på apoteket.

Som alt andet i mit akvarie går det ekstremt langsomt for mig. Men hey, nu er jeg igang!

Startede med 0,4 ml. Måske lige i overkanten - det ser ud til at fungere ganske fint!

Nu bliver det spændende, om jeg tager mig sammen til at nuke lidt flere om et par dages tid, eller ender med at lade det hele gro endnu stærkere tilbage.


zvipster
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 3
Tilmeldt: man 25. okt 2021 09:05
2
Postnummer: 6700 Esbjerg
Saltvand siden?: 2020

Re: 4 Røvhuller på stribe - hvordan fjerner man koraller?

Indlæg af zvipster »

Får vi en opdatering? :D


Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"