"MÅNEDENS AKVARIE" Se denne måneds akvarie HER.

spørgsmål

Forum for alle der er nye indenfor hold af saltvandsakvarie.
Besvar
gizmo
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 31. aug 2020 20:25
3
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2020

spørgsmål

Indlæg af gizmo »

hey

går og overvejer at lave mig et saltvands akvrie. jeg har læst lidt rundt omkring men har stadig lidt spørgsmål.

1. ville lave et filter i et enden på en 54 liters akvarie og lave det som en indvendig sump. men spørgsmålet er om det er om et alm glas akvarie kan bruges.
2. nogle siger man skal bruge osmose vand, og andre siger man godt kan bruge alm. hane vand. kan man det?
3. nogle som kan foreslå en skimmer som ville passe til sådan et akvarie?

Har haft ferskvand i mange år efterhånden og har det stadig men coraller begynder at fange min interresse :D

på forhånd tak
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: spørgsmål

Indlæg af Carsten »

54 liter og så lave en indvendig sump???
Det tvivler jeg på vil blive nogen succes.
et 54 liters er 60x30x30. Tager du så 10 cm fra til sump. Skummeren fylder lidt, så er du nede på 45 liter.
Osmosevand er vejen frem, nogle steder kan vandhane vand bruges, men få steder og ikke i København og omegn
gizmo
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 31. aug 2020 20:25
3
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2020

Re: spørgsmål

Indlæg af gizmo »

okay ville et 112 liters i ren glas så kunne klare opgaven?
gizmo
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 31. aug 2020 20:25
3
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2020

Re: spørgsmål

Indlæg af gizmo »

eller findes der et komplet start sæt som man kan købe med akvarie og udstyr :D
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: spørgsmål

Indlæg af Carsten »

gizmo skrev:okay ville et 112 liters i ren glas så kunne klare opgaven?
Ja, det er bedre. Og endnu mere hvis du kan finde ud af at lave en udvendig sump.

Der findes færdige sæt, men de plejer at være alt for dyre.
Lejlighedsvis kommer der nogle til salg her. Så brug tiden på at læs og læse og læse endnu mere.
Find vej gennem junglen af mere eller brugbar viden. Find en i din nærhed, som du kan sparre med.
Manger ting bliver lettere forståelig, hvis det ses i virkeligheden
Brugeravatar
nbd
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 2064
Tilmeldt: man 27. aug 2007 21:47
16
Postnummer: 6000 Kolding
Saltvand siden?: 1988
Geografisk sted: Kolding

Re: spørgsmål

Indlæg af nbd »

Det behøver nu ikke være så avanceret endda. Kik i dette underforum for inspiration: https://www.saltvandsforum.dk/viewforum.php?f=91" onclick="window.open(this.href);return false;

Der har igennem tiden været flere ganske flotte små akvarier på forum. Hvis du nøjes med blødkoraller, skiveanemoner og zoa'er - og maksimalt 1 fisk, kan du godt bruge et 54 L akvarium.

Jeg har aldrig brugt osmosevand

Men som Carsten skriver, så kan du finde færdige sæt til salg for relativt billige penge.
Tykki
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 3555
Tilmeldt: tors 25. feb 2010 15:47
14
Postnummer: 1500-1799 København V
Saltvand siden?: 2009

Re: spørgsmål

Indlæg af Tykki »

Men Koldings vand også Albertslunds vand er jo også to ting
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

gizmo skrev:hey

går og overvejer at lave mig et saltvands akvrie. jeg har læst lidt rundt omkring men har stadig lidt spørgsmål.

2. nogle siger man skal bruge osmose vand, og andre siger man godt kan bruge alm. hane vand. kan man det?
Har haft ferskvand i mange år efterhånden og har det stadig men coraller begynder at fange min interresse :D

på forhånd tak
Velkommen til denne dejlige og til tider, udfordrende hobby.
Jeg kørte i mange år med hanevand, men skiftede - også for mange år siden, til RO (osmosevand) vand.
For mig at se, handler meget i saltvand om kontrol. Kontrol for at forhindre at noget går galt - og når det går galt, for nemmere at kunne finde synderen (fejlsøge)
De fleste har feks et kombineret varmelegeme og termostat i. Men de fleste har også et termometer i, så man kan holde øje med om termostaten nu også virker. Kontrol.
Har lige haft det sidste present. Heldigvis i min karantænetank der er uden dyr. Temperaturen steg til næsten 38 grader, fordi termostaten stod af. 300W varmelegeme i en 250L tank giver altså meget varmt vand, hvis ikke termostaten slår fra. Jeg er meget glad for mit termometer.

Det der er mest af i vores akvarier er - vand. Derfor gælder det i mine øjne om, at få fjernet så megen mistanke som muligt fra vandet, hvis man pludselig får problemer.
De oftest stillede spørgsmål, når nogen skriver ind "mine koraller/fisk dør, hvad er der galt?" er, hvad er dine værdier og - kører du med RO vand. Det sidste for at kunne udelukke vandet i sig selv som en mulig årsag.
Jeg vil ikke køre med hanevand, kun RO vand. Grænseværdierne for visse elementer i vores drikkevand, ligger over det vi normalt regner for acceptabelt i et rev akvarie.
Når det er sagt, så afhænger det af hvad man vil have i. Nogle koraller er meget tolerante og vil trives fint i hanevand, selvom der måske er forhøjede næringsværdier.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
gizmo
Copepod
Copepod
Reactions:
Indlæg: 4
Tilmeldt: man 31. aug 2020 20:25
3
Postnummer: 2620 Albertslund
Saltvand siden?: 2020

Re: spørgsmål

Indlæg af gizmo »

Okay kan godt se at jeg nok skal bruge osmose vand vil helst ikke begynde med en masse problemer pga. hane vandet.
Men ville godt have haft et lille akvarie i stuen til at starte med og derfor tænkte jeg et 54 med indvendig sump.
Men behøver osmose anlægget koste 2-3000kr eller ville de Bille anlæg også kunne klare opgaven?
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: spørgsmål

Indlæg af Emils Far »

Du kan altså godt starte ud med hanevand, også bare en fisk og en reje, og ellers bare fylde det op med blød koraller, sådan et 54 liters bliver hurtigt fyldt. Så kan du finder ud af, om det er noget for dig, så når du vil prøve lidt sværere koraller, må du ud investerer i et. Det ville jeg gøre hvis det var mig.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: spørgsmål

Indlæg af Carsten »

Emils Far skrev:Du kan altså godt starte ud med hanevand, også bare en fisk og en reje, og ellers bare fylde det op med blød koraller, sådan et 54 liters bliver hurtigt fyldt. Så kan du finder ud af, om det er noget for dig, så når du vil prøve lidt sværere koraller, må du ud investerer i et. Det ville jeg gøre hvis det var mig.
Det er sgu nok det dårligste råd du kan give!

Der er enormt stor forskel på vandet i Nordjylland, og Københavns omegn.
Mon ikke også at det er derfor at os der bor i området anbefaler at bruge osmosevand contra vandhanevand.
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: spørgsmål

Indlæg af Emils Far »

Så så Carsten, ro på. Er der slet ingen på øen, som kun bruger hanevand?
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: spørgsmål

Indlæg af Carsten »

Emils Far skrev:Så så Carsten, ro på. Er der slet ingen på øen, som kun bruger hanevand?

Måske men ikke i København og omegn
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: spørgsmål

Indlæg af MortenL »

Carsten skrev:
Emils Far skrev:Så så Carsten, ro på. Er der slet ingen på øen, som kun bruger hanevand?

Måske men ikke i København og omegn
Er der ikke perioder af året hvor København fødes med overfladevand, der er svagt kloret, tænker ikke at jeg ville hælde det direkte i min saltbalje.

Jeg havde en meget kort periode hvor jeg troede jeg var smart, og havde derfor fra valgt RO vand, var i samme periode lidt for afslappet med fosfat målinger, hvilket resulterede i en kraftig ophobning af fosfat, da hanevandet i Århus havde indhold at fosfat 10 gange anbefalingerne i et SPS akvarie.

/Morten
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: spørgsmål

Indlæg af Carsten »

Så vidt jeg ved gik man væk fra klor i vandet for en del år siden. Husker at vandet i Lyngby lugtede fælt af klor
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 232
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: spørgsmål

Indlæg af madsjeppe01 »

Der bruges ikke klor til at rense dansk drikkevand. De vil hellere forebygge, end at bruge kemisk rensning. Der er selvfølgelig steder hvor kul osv anvendes, men i store træk bruges der ikke klor m.v til rensning i Danmark.
Emils Far
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 235
Tilmeldt: tors 21. okt 2010 16:25
13
Postnummer: 9320 Hjallerup
Saltvand siden?: 2010
Geografisk sted: NORDJYLLAND

Re: spørgsmål

Indlæg af Emils Far »

Jeg forstår ikke i tør drikke det
Brugeravatar
MortenL
Kejser fisk
Kejser fisk
Reactions:
Indlæg: 532
Tilmeldt: ons 9. okt 2013 13:33
10
Postnummer: 8270 Højbjerg
Saltvand siden?: 2014

Re: spørgsmål

Indlæg af MortenL »

madsjeppe01 skrev:Der bruges ikke klor til at rense dansk drikkevand. De vil hellere forebygge, end at bruge kemisk rensning. Der er selvfølgelig steder hvor kul osv anvendes, men i store træk bruges der ikke klor m.v til rensning i Danmark.
Ja, der var jeg lige 11 år bagud, men har heller ikke boet i hovedstaden siden 2003. Klor blev udfaset i 2009. https://www.dr.dk/nyheder/indland/danma ... drikkevand" onclick="window.open(this.href);return false;

:GO

Vil alligevel ikke anbefale at køre uden RO.
Morten L

720 liter og 150 liters sump, Philips CoralCare gen 1 lamper, Nyos Quantum 220 skummer, MP40QD mobius og Jebao DCP10000 retur. Samt GHL profilux.
madsjeppe01
Palet kirurg
Palet kirurg
Reactions:
Indlæg: 232
Tilmeldt: fre 17. aug 2018 20:00
5
Postnummer: 4760 Vordingborg
Saltvand siden?: 2009

Re: spørgsmål

Indlæg af madsjeppe01 »

Det vil jeg heller ikke, og specielt ikke hvis man bor i hovedstaden. Så vidt jeg ved ligger der kun enkelte drikkevandsboringer (GEUS kort), hvilket betyder at vandet bliver "blandet" fra andre dele af sjælland. Dette betyder faktisk at man den ene dag kan måle sit hanevand og tænke at det er fint - men næste gang man skal gøre det, kan fx nitrat og fosfor værdierne være helt ude at skide for at sige det mildt.

Og sådan er det garenteret i flere andre store byer i Danmark også..
Brugeravatar
crazy seahorse
Moderator
Moderator
Reactions:
Indlæg: 3785
Tilmeldt: ons 30. nov 2011 23:39
12
Postnummer: 3660 Stenløse
Saltvand siden?: 2005
Geografisk sted: Ganløse

Re: spørgsmål

Indlæg af crazy seahorse »

Da jeg sidst undersøgte lidt om det, fik Kbh bla overfladevand fra Søndersø i Værløse. Om det stadig forholder sig sådan ved jeg ikke, men de henter sikkert vandet rundt omkring fra.
Her hvor jeg bor, i Ganløse lidt nord for Kbh, er vi omgivet af marker. Vi har flere små lokale vandværker. Jeg er sikker på, at vi i de perioder hvor de gøder markerne, vil kunne opleve let forhøjede næringsværdier.

Til trådstarter, så forstår jeg godt dilemmaet med at skulle købe et anlæg til 2-3 måske mere, tusind kr til et 54 L akvarie.
Der sælges fra tid til anden brugte her på sf. Gunde har et fint anlæg til salg for 1.000,00 pt. Jeg har det samme anlæg og det er et godt anlæg.
Ellers kan man købe mindre anlæg hos Rent postevand, der ikke koster en formue.
Alternativt, så kan du købe RO vand i dunke hos mange forhandlere. Det koster et sted omkring 2-3 kr/L. + pant for dunken. Det gjorde vi jo førhen.
Jeg har hentet demineraliseret vand utallige gange ude på Tuborg tilbage i ´70erne. Det var et værre slæb og jeg blev træt af det. Men det er en mulighed at købe det i løs vægt.
"Most of the failures with marine aquaria are due to lack of knowledge of the biological processes that occur in the aquarium." Martin A Moe Jr.

Mit akvarie: viewtopic.php?f=138&t=56762" onclick="window.open(this.href);return false;
Brugeravatar
Carsten
Rev haj
Rev haj
Reactions:
Indlæg: 35612
Tilmeldt: tirs 1. jun 2004 22:51
19
Postnummer: 3650 Ølstykke
Saltvand siden?: 1976
Geografisk sted: 3650 Ølstykke

Re: spørgsmål

Indlæg af Carsten »

En anden og langt billigere måde at få osmosevand på, er ved at snakke med nogle og få dem til at lave et par eller 5 dunke med osmosevand. Det kan nok klares en flaske god vin
Besvar

Tilbage til "Ny i faget?"